Varför lefty gaffel??

Varför lefty gaffel??
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Hihi!
> Alltid lika kul att kritisera nåt hypat =)
> Som jag sagt tidigare:
> - Lefty funkar bevisligen skitbra och har en del
> fördelar
> - Lefty låser in dig i en speciallösning
> - Det är speciallösningen som gör att jag
> tycker Lefty skall undvikas
>
> Jätteenkelt resonemang. Sen skiter jag
> högaktligen i om Lefty är bättre eller sämre.
> Jag har aldrig påstått att Lefty skulle fungera
> sämre än något annat men det är jäkligt kul
> att se så många tolka mina inlägg så.
> Och du Jensen, personangrepp kan vi sköta via PM
> eller? Och du väljer att läsa mina inlägg som
> fan läser bibeln. Det där med 20-axel kan väl
> knappast tolkas fel men du lyckades.

får ursäkta om det kanske slinkit in nå personangrepp, var inte meningen så, blir bara lite frustrerad när du lägger upp argument som du inte alltid har täckning för, så som saken med innehåll. som att manitou innehållet i en lefty skulle vara sämre än i en vanlig manitou bara för att du tror att det ryms mindre saker i en lefty, fast så inte är fallet.

och att du dissar hur de konstruerat gaffeln,att det skulle vara bättre med runda rör osv, fast den bevisligen är styvare än en vanlig gaffel så som den är nu.

vad ja mena med 200 mm nav är att det oxå är lite av en speciallösning, visst äre mer vida utbrett än lefty nav, men det är inte alltid var man har ett sådant hjul hemma heller. mavriks nav är oxå spciellt, visst kan man bygga om det som du säger, men det är fortfarande en special lösning.

Varför lefty gaffel??
Jag tänker inte låtsas att jag vet exakt hur bra eller dålig Leftyn är jag varken orkar läsa in mig eller är tillräckligt intressead av detta spörsmål.... men det finns en lustighet med ett gaffelben, det ger ett onödigt stort moment mellan hjuaxeln och benet och likaledes torde det kräva en mer genomtänkt infästning av gaffeln till styrröret. Om Cannondale lyckats med detta utan att öka vikten gentemot en lika styv symmterisk gaffel så är det väl bara att gratulera. Dock skär det lite i hjärtat att se dem trots att de är fräcka... gemerellt sett så är naturvetenskap och hållfasthet i synnerhet kompis med symmetriska strukturer som kan reducera påfrestningar om man jämför med en enbent struktur :)

Varför lefty gaffel??
erik h skrev:
> fredrikw skrev:
> > om man problematiserar utveckling är man nog
> > garanterat en sådan där bakåtsträvare.
>
> Fast Leftyn har funnits rätt länge nu...
> bakåtsträvar-gaffel?

som sagt var.

själv ser jag fram emot en gaffel med tre ben, allt annat är bakåtsträvande retrotjafs.

Varför lefty gaffel??
Jeff Jones har ju en fyrbent rackare. Den måste ju vara typ optimal.

Om vi inte ska gå på enhjulingsvägen och helt enkelt eliminera problemet med framgaffel.

Varför lefty gaffel??
Lefty-gaffel
20 mm baknav (those who ride, know)
SDG I-Beam sadel/stolpe
34.9 mm sadelstolpe
UST-hjul
Speedplay Frogz-pedaler
Formulabromsar (motostyle)
Rohloff-nav
27.whatever-mm-styrkombo

... när du verkligen HELT SÄKERT inte vill kunna fixa cykelhaveriet på resan.

Fick förresten Calle F spö av en ingenjör när han var barn eller vad är problemet?

Varför lefty gaffel??
Men vafan, allt ska man tänka på själv:
ultimate24.jpg

Varför lefty gaffel??
Mårten skrev:
> Calle F: Det är nog mest för att folk inte orkar
> argumentera med dig. :P

Precis, och då vinner jag ju alla diskussioner. För det är väl det som är meningen? Inte kan det väl vara så enkelt att olika människor har olika behov? ;D

Varför lefty gaffel??
Calle F: Enkelt med olika behov? Är det inte olika behov och tankar som leder till krig? Nej, fram för mer likriktning. Rättning i leden osv.

Varför lefty gaffel??
fredrikw skrev:
> själv ser jag fram emot en gaffel med tre ben,
> allt annat är bakåtsträvande retrotjafs.

Jag är Sven Gren dadiladeladladelu
Med mitt extra ben dadiladeladeladelu

(TV på 70-talet var sms mindexpanding)

Varför lefty gaffel??
SC32 är OK enligt vissa och dåligt enligt andra, så se till att du får chansen att prova innan du köper en.

Jag tyckte att den funkade helt OK på Fluxen, men det är inte alls lika tilltalande som DUC.

alexcykel skrev:
> rejser skrev:
> --------------------------------------------------
> > alexcykel skrev:
> > --------------------------------------------------

> > > De är grymt fräna, möjligtvis, jag säger om,
> > > och endast om, det någonsin görs en superlätt
> > > upsidedown gaffel kan jag överväga en
> > > tvårörskonstruktion igen.
> >
> >
> > Maverick Duc 32?
>
> Tack för tipset!
> Mavrick gör en variant för enkelkrona som heter
> SC 32 den står högt på min önskelista nu, 600
> dollar är en del pengar men men...

Varför lefty gaffel??
haha hahahhhaa
jag äger en tvåbent lefty och den är otroligt spårstabil och vridstyv inte speciellt tung tidigare körd av cedric tyvärr bara 150 i fjädringsväg.... troligtvis världens bästa uppside down gaffel....

Varför lefty gaffel??
erik h skrev:
> Fick förresten Calle F spö av en ingenjör när
> han var barn eller vad är problemet?

Ingenjörer skall brukas som begravningsentrepenörer: vid behov och i övrigt förtigas :D

Nu är detta dock svårt. Teknikertyperna är väldigt ofta okunniga om sina begränsningar, men vill inte gärna inse detta. Själv är jag monumentalt dålig på det som ingenjörer är bra på, har stor respekt för andras kompetens och förväntas få respekt för det jag är stark på. På mitt arbete är dock "teknikmännen" så självsäkra att dom instinktivt försöker mästra mitt arbete trots att dom saknar förmåga att utföra det vettigt, på samma vis som jag inte klarar av deras jobb särskilt bra.

Det är givetvis inget generellt jag menar med det ovanstående, men framgångsrika män (dit man väl får räkna en utbildad ingenjör?) är förbluffande ofta lagda åt att ge sig på saker dom inte helt behärskar om dom ser sig som manligare än sin rival. Själv är jag inget vidare macho, skiter fullständigt i vilken titel eller utbildningfolk har så länge dom är bra människor att ha att göra med och ser inte ingenjörer som ett dugg förmer än t ex vilken städerska eller konstnär som helst. Hade jag bara sluppit domptera revirpissande tekniker (väntat tre månader på att dom ska fixa ftp:n över nätverket) så mycket som man är tvungen på mitt jobb hade det varit mycket enklare.

I fallet med Leftyn så faller tydligen det estetiska och sociala värdet av den inte in för en (stor?) del tekniktyper. Oavsett hur eller om den funkar bra så är dess största värde att skänka ägaren social glädje och status. Lite som en Breitling i urvärlden ;)

Varför lefty gaffel??
jonzén skrev:
> mårten: kan inte du hitta nån klausul i lagarna
> som gör att moderatorerna kan införa
> automatcensurering på ordet diskussion när calle
> skriver med hänvisning till rikets säkerhet?
>
> jag menar, när calle diskuterar blir sveriges
> ingenjörer så tagna på pottkanten att sveriges
> ekonomi stannar av helt, och en avstannad ekonomi
> leder ju till mindre pengar till försvaret och
> då kommer kanske di där norrmännen och
> invaderar oss.

Usch så du smickrar mig. Jag rodnar klädsamt... :D

Varför lefty gaffel??
fredrik /fuji skrev:
> värför köper inte alla bara en bra rockshox
> gaffel tex tora pike totem osv ??

För att de inte är lika bra, tyngre, passar inte på Cannondales ramar utan speciella styrlager med mera, den som köper en Tora och speciellt styrlager istället för Leftyn/Fattyn som följer med har skumma värderingar.

Varför lefty gaffel??
cerro skrev:
> erik h: Formulabromsar är grymma, och samma
> luftningskit som Avid så.

Tjena!

Tror erik h syftade på Formula pre 05..

Varför lefty gaffel??
jag har en fuji panic 3.0 med en rockshox tora och den är jäkligt bra jag köp dirt freeride osv och har aldrig haft några problem med både cyklen och gafflen

Varför lefty gaffel??
Kneecap skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > erik h: Formulabromsar är grymma, och samma
> > luftningskit som Avid så.
>
> Tjena!
>
> Tror erik h syftade på Formula pre 05..

En kompis luftade sin 9.5 Evoluzione med Avidkit så. Den är ifrån pre 05.

Varför lefty gaffel??
fredrik /fuji skrev:
> och dirt är mer populärt nu än någonsin !!!!!

A, men Leftyn är inte gjord för dirt så det hör inte hit. Prova t.ex. att köra DH med en stel kolfibergaffel. Inte så passande precis.

Varför lefty gaffel??
Calle F skrev:
> Ingenjörer skall brukas som
> begravningsentrepenörer: vid behov och i övrigt
> förtigas :D
>
Tragiskt och trångsynt, ingenjörer arbetar inte enbart med teknikutveckling. En civilingenjör har ett väldigt brett arbetsfält som sträcker sig från teknik via medicin, ekonomi till samhällsplanering.

> Nu är detta dock svårt. Teknikertyperna är
> väldigt ofta okunniga om sina begränsningar, men
> vill inte gärna inse detta.
>
Ibland handlar det om att ta fram Ny och Obeprövad Teknik och då är det lite svårt att se vad begränsningarna är, för det är ju Teknik Utveckling. Om begränsningarna ligger på individuella planet eller på det teknika planet varierar från fall till fall. Visserligen försöker man se var begränsningarna ligger men det är ju bara en teoretisk modell som man simulerar el. dyl.

Varför lefty gaffel??
ähhh. vi kan väl ta bort alla andra gafflar är foes curnutt. och har man inte råd. jag då får man väl sluta med cyklingen.

Varför lefty gaffel??
Miche skrev:
> Tragiskt och trångsynt, ingenjörer arbetar inte
> enbart med teknikutveckling. En civilingenjör har
> ett väldigt brett arbetsfält som sträcker sig
> från teknik via medicin, ekonomi till
> samhällsplanering.

Fast vad har det med mitt skrivande, illustrerande och fotograferande att göra? Mitt ingenjörsproblem är att dom ofta inte kan hålla sig till det dom är bra på, utan absolut ska lägga sig i andras arbete och applicera ingenjören synsätt på det. Om dom inte kan göra så så nedvärderas det och läggs underst i högen med arbeten, och energin läggs istället på nåt tekniskt och klart beräkningsbart.

Nu har detta problem i mina fall mest att göra med ett dåligt chefskap och små organisationer där tekniska lösningar får leva sitt eget liv. Självsäkra teknikfarbröder ska lika lite som ohejdade kreativa som jag få för mycket att säga till om. Då drar ett projekt snett som fan omedelbart.

Det har f ö gått så långt i Lysekils kommun att tekniska chefen har fått sparken för att han sket i personalen och bara brydde sig om det tekniska. Fast ingen brydde iofs sig alls förrän ingenjörerna gick i väggen, till skillnad från de lika väggbrakande lågutbildade som var umbärliga och lätt utbytbara. Social statusskillnad eller...

Varför lefty gaffel??
jonzén skrev:
> ...när calle
> skriver med hänvisning till rikets säkerhet?

Jag skriver mycket sällan "med hänvisning till rikets säkerhet"... ;D

> jag menar, när calle diskuterar blir sveriges
> ingenjörer så tagna på pottkanten att sveriges
> ekonomi stannar av helt, och en avstannad ekonomi
> leder ju till mindre pengar till försvaret och
> då kommer kanske di där norrmännen och
> invaderar oss.

Jaaaaa, låt norrmännen invadera oss! När dom sen början slappna av kontra-invaderar vi och snor deras olje-fonder och köper gafflar för!!! :D

Före detta stadsarkivarien i Oslo hade riktigt kul åt att jag tycker det är en jävla tur att norrmännen fick död på Karl XII så vi svenskar slipper lalla runt i Europa och leka stormakt.

Är förresten en svensk ingenjör inte väldigt lik en normalstödig tysk? ;)

Varför lefty gaffel??
jonzén skrev:
> haha. calle f for president..
>
> min egna teri brukar vara att vi ska invadera
> norge och sen direkt gå med på total
> kapitulation och överlämna makten över sverige
> till norrmännen.. voila, ingen statskuld..

Det är bättre att bara sno dom på pengarna. Norskarna är visserligen trevliga, men är i mitt tycke som danskar fast utan sex, droger och kröken på danskt vis :D

Jag jobbar en del med norskar i det projekt jag är inblandad i på jobbet, och fan vad vissa av de där akademikerna är knepiga. Dom ligger i mitt tycke 20-30 år efter svenskt arbetsliv socialt sett. På ett av de första projektmötena vi hade fick vi lära oss att representation med spritförbrukning inom projektet gick fint att ha så länge räkningen hamnade i Norge. Inga norskar på möte utan kröka.

Fast det blir lite Norge på semestern. Vigelandsparken, vikingaskeppen, Spiralen i Drammen, Rjukan/Gausta, Flomsbanan, världens längsta landsvägstunnel(2,5 mil...), sommarrodel i Lillehammer, Trollvägen och säkert några stinkande norsk fjällgetter blir nog bra att börja med :)

Varför lefty gaffel??
jonzén skrev:
> min bild av norrmän är att det över lag är ett
> bra folk.

Precis som de flesta folk i världen ;)

Varför lefty gaffel??
Bäst tycker jag om de tyska ingenjörerna som har fyra titelrader på visitkortet. Herr. Doktor. Diplomingenjör. Bla Bla Bla. BMW. Defying laws of gravity.

Calle: Bunkra med pengar för det kostar flis att köra i norge. Körde till Sogndal/Laerdal för att åka Jotunheimen Rundt. Sen uppåt till Geianger - Trollstigen - Trondheim och till slut Åre och KC. Tror jag pröjsade minst 1000 spänn i väg/färjeavgifter. Troligtvis mer.

Tillbaka
Topp