Varför vill jag ha en och varför rosa? (patriot)

Brakejacket räcker för att du skall nyktra till och blocka bort den om du skulle handla. Så det verkar onödigt att köpa från första början.

Brakejacken är bara ett problem om du använder bakbromsen och lär du dej hantera det är det inget problem heller. Så kööööp! Jag vill ha en också, de är svinfina! Singelpivot FTW!

Bättre utan säger jag. Men det är klart, vill du finpa gaffelkänsligheten på bekostnad av fingung bak så är det din sak. Alternativt så skiter du i att bromsa. Hur modig är du?

Körde en Five Pro i Glentress, riktigt schysst cykel. Lite ovant brant styrvinkel i början, men sen flöt den utför som en dröm. Nackdelen med baksvingen är dock att det låter som en hel mekanisk verkstad när man kör stökigt.

Five har enligt orange 67 graders styrvinkel, det är väl om något lite flackare än standard för en 140mm hoj, eller?

Annars håller jag med om Orange, de har något brutalt över sig som verkligen tilltalar mig

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Five har enligt orange 67 graders styrvinkel, det
> är väl om något lite flackare än standard för
> en 140mm hoj, eller?
>
> Annars håller jag med om Orange, de har något
> brutalt över sig som verkligen tilltalar mig

Om jag inte minns fel s har de sänkt dem till i år. Jag tror att de låg på 68nånting förut. Den kändes brantare än min Pitch som har 67 iaf. Skitsamma, det var en skön hoj!

Enligt en snabb googling har de legat på 67 sen 2009.
Däremot kan det ju mycket väl vara så att den dynamiska geometrin är annorlunda, att din pitch antingen ligger högre i slaget fram eller djupare i slaget bak och därför ger en effektivt flackare vinkel.

Även sittposition, reach, styrbredd och styrstamslängd borde kunna inverka på känslan av branthet.

Ursäkta att jag kapar tråden, men jag tycker sånt här är väldigt intressant och det diskuteras inte så mycket tyvärr.

Du och Google har sannolikt mer rätt än mig och min fantasi. Det kändes som den hade lite lägre cockpit iaf, spännande hur olika byggen kan göra så stor skillnad trots att vissa siffror är samma.

På samma spår kändes det som att framhjulet låg mer slickat mot marken vid klättringar med five pro'n jämfört med pitchen där får man kämpa lite för att inte börja tippa bakåt. Jag brukar i alla fall skylla på geometrin när jag är kass på att klättra med pitchen.

Styrstam och rise/backsweep var rätt lika.

freddesvanstrom skrev:
> Vad är brakejack?

... När bakbromsen har den dåliga egenskapen att den inte bara låser bakhjulet utan även bakdämpningen, vanligt på single pivot konstruktioner. Oftast komprimeras dämparen och en del duktiga DH åkare kan utnyttja det för att "sänka" cykeln inför en kurva eller för att "ladda" dämparen och utnyttja det när de "förhoppar" för att inte flyga för högt och långt.

Det som tilltalar mig med nya patrioten och även 224:an är de raka linjerna och den enkla konstruktionen. Ryktet säger också att de är hållbara. Har aldrig cyklat på en så hoppas atlas har rätt så jag blir snabbt avskräckt ;).

Geometrin på den cykeln är helt underbar! Lite brakejack kan man leva med för den är så sjukt skön. Grym AM cykel!

Orange har löst problemet åt mig. Patriot har utgått ur sortimentet :((.
Inga dumma länkar till ramar/cyklar, beg. eller nya, som fortfarande går att få tag på. Årets pengar är slut ...

happymtb.fr skrev:
> Menar du att du har velat i 2 år...? :)

Tja, har två liknande cyklar redan och är nöjd med dem så det är mer att behovet inte finns. Så jag skulle mer kalla det sukta än vela ;).

Tillbaka
Topp