Vårklassikerna. Nu börjar det.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det kanske blir nya sättet utför, istället för att sitta på ramen...
Jag har bara väntat på det sen de förbjöd supertuck, det känns riktigt att det var Mohoric som gjorde det först nu också.
Han är visserligen en av de allra bästa back-cyjlisterna, och tog säkert större risker än någon annan, men hade han haft halva försprånget så hade nog de andra hållit sams till de var ikapp, så jag tror att det var droppen som vann loppet, det kommer smitta.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Lagrad Grevé är ett ypperligt alternativ till italienska hårdostar, nu när matpriserna går upp. För jag utgår från att ni dricker italienska viner när ni glor på monumenten. Skål! (GT.)

GoranS

Aktiv medlem
Felaktigt antagande i mitt fall. Dessutom tror jag knappast att italienskt vin är vad som primärt förknippas med t.ex. RvV.

GustafH

Aktiv medlem
Felaktigt antagande i mitt fall. Dessutom tror jag knappast att italienskt vin är vad som primärt förknippas med t.ex. RvV.

Kwaremont.png

Funkar till de flesta vårklassiker.

Ilritorno

Aktiv medlem
Nje barnvecka och lite träning planerad efter så rätt lugnt på vinfronten. Men jag unnande mig faktiskt ett väldigt litet glas vin till eftermiddagskaffet. Blev spanskt dock, då hade en öppnad flaska.

Ilritorno

Aktiv medlem
Fin tävling i Gent-Wevelgem idag.
Om nån händelsevis missat det tog Biniam Girmay Eritreas och Afrikas första vinst i vårklassikern, och den största segern nånsin. Även en fin seger för Intermarché. En av de finaste för det relativt nya laget.

Ilritorno

Aktiv medlem
Sant men han tävlade ju för Storbritannien efter det att han blev proffs.
och utöver att han inte afrikan, utifrån vilken nation han tävlat för, har han inte heller vunnit Gent-Wevelgem 😋

Inte nån annan av vårklassikerna heller för den delen. Han har väl vad jag vet enbart segrar i etapplopp. Men han kan eventuellt vara den störste cyklisten som född i Afrika. Om inte finns nån gammal fransk stjärna född i Algeriet eller nån annan ex-koloni som klår honom.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Om nån händelsevis missat det tog Biniam Girmay Eritreas och Afrikas första vinst i vårklassikern, och den största segern nånsin. Även en fin seger för Intermarché. En av de finaste för det relativt nya laget.

Jag blev jäkligt glad över detta, på flera plan.

skier

Aktiv medlem

fint kört, såg ut som han var med och drog hela tiden och sen låg rätt (sist i gruppen) när det närmade sig spurten. Det blir nog fler vinster för honom framöver.

Det kom en artikel på cyclingnews om att Girmays årslön förmodligen skulle tredubblas vid nästa förhandling, från dagens 300k EUR till 900k EUR. Jag tycker det är lite intressant att jämföra det med den här listan på 2021-2022 års löner, många på den listan som jag tycker är sjukt överbetalda, cykellöner verkar gå mycket på historiska resultat.

Top 20 highest paid cyclists (https://en.brujulabike.com/best-paid-cyclists-2021-2022/)​

1. Tadej Pogacar (UAE Team Emirates) 6 M
  2. Chris Froome (Israel Start-Up Nation) 5,5 M
  3. Peter Sagan (Total Energies) 5,5 M
  4. Geraint Thomas (Team Ineos) 3,5 M
  5. Egan Bernal (Team Ineos) 2,8 M
  6. Micha? Kwiatkowski (Team Ineos) 2,5 M
  7. Julian Alaphilippe (Deceuninck-QuickStep) 2,3 M
  8. Wout van Aert (Jumbo-Visma) 2,2 M
  9. Alejandro Valverde (Movistar) 2,2 M
  10. Richard Carapaz (Team Ineos) 2,2 M
  11. Vincenzo Nibali (Astana) 2,1 M
  12. Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix) 2 M
  13. Adam Yates (Team Ineos) 2 M
  14. Primoz Roglic (Jumbo-Visma) 2 M
  15. Thibaut Pinot (Groupama-FDJ) 2 M
  16. Jakob Fuglsang (Astana) 2M
  17. Romain Bardet (DSM) 2 M
  18. Elia Viviani (Cofidis) 1,9 M
  19. Nairo Quintana (Arkea) 1,9 M
  20. Fernando Gaviria (UAE) 1,8 M

clnr

Aktiv medlem
Resultatmässigt så har du rätt, men du får räkna med PR-värdet också. Blir Total Energie inbjuden till fler lopp pga Sagan? Ja, då är det nog värt det (plus att Spez säkert betalar en stor del av den lönen).

Ilritorno

Aktiv medlem
Även fler parametrar inblandade. När kontrakten skrevs tex. Frome skulle aldrig få den lönen nu om han skulle skriva nytt. Att just han fick den lönen när det kontraktets skrev handlar ju även om att vissa lag måste överbetala för locka till sig ett större namn.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Arvodena handlar ju mer om sponsorerna än om hur bra cyklist man är. Ju kändare cyklister desto mer exponeras deras varumärken.

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
visst är det så att pr är en stor del av det (t ex betalar väl Specialized en rätt stor del av Sagans 5,5M) men t ex Fuglsang, säljer han så mycket prylar verkligen? Känns helt orimligt att han har samma lön som mvdp för mig.
Det är ju flera hjälpryttare på listan, de kommer förmodligen aldrig vinna några fler lopp och deras reklamvärde borde inte vara så stort längre. Sen kan de förstås vara väldigt stora i sina hemländer och därigenom ha ett stort marknadsvärde.

Singular

Aktiv medlem
Exakt - jobbet för en av de välmeriterade och etablerade cyklisterna i listan är ju inte enbart att sitta av tre veckor i Frankrike eller en lång dag i Flandern, utan kanske i ännu högre utsträckning köra några rundor sponsorcykling med rundlagda direktörer och dignitärer (och då smäller det rätt högt att ha ett känt namn/ansikte och vunnit ditten-och-datten).

Om något är jag lite förvånad över att Michaaaał ligger så högt upp i lönelistan. Visst, han har både monument och världsmästerskap i bagaget, men är inte "där uppe" i min bok (och har inte heller kanske samma geografiska tyngd som vissa av de andra namnen). Å andra sidan, hans arbetsgivare är ju (vilket listan intygar) inte blyg med lönecheckarna rent generellt...

Bornlikethis

Aktiv medlem
Antal följare på Instagram verkar korrelera bättre med lönenivåerna än antal vinster i världstouren. Top tio på listan har alla mellan 2 milj och 300k följare medan en cyklist som Tim Merlier som vinner massor bara har 35k.
Kom dessutom ihåg att Alpecin Fenix inte är world tour lag och därmed kan betala lägre löner enligt UCI.

Ilritorno

Aktiv medlem
Han fick ta väldigt mycket sista fem kilometerna. Så inte konstigt att han var lite seg i spurten

Riktigt rolig tävling. Bra körning hela vägen nästan. Förutom lite avvaktande runt när 15 - 5 km kvar, men det var ju bara för de laddade inför avslutningen, då de verkligen bjöd på fin attackcykling.

nisseson

Aktiv medlem
Exakt - jobbet för en av de välmeriterade och etablerade cyklisterna i listan är ju inte enbart att sitta av tre veckor i Frankrike eller en lång dag i Flandern, utan kanske i ännu högre utsträckning köra några rundor sponsorcykling med rundlagda direktörer och dignitärer (och då smäller det rätt högt att ha ett känt namn/ansikte och vunnit ditten-och-datten).

Om något är jag lite förvånad över att Michaaaał ligger så högt upp i lönelistan. Visst, han har både monument och världsmästerskap i bagaget, men är inte "där uppe" i min bok (och har inte heller kanske samma geografiska tyngd som vissa av de andra namnen). Å andra sidan, hans arbetsgivare är ju (vilket listan intygar) inte blyg med lönecheckarna rent generellt...
Kwiat får nog lön efter rollen "bästa all-round-domestique" han skulle ha (och delvis lyckats med) vid kontraktstillfället. Och en del där uppe får nog inte i närheten av samma lön när kontrakten skrivs om. Geraint ryktas ha gått ner till runt 1 M i somras när nytt kontrakt signades.

D

Deleted member 78355

Guest
Ja, det var inte så lyckat, skulle väl ta på sig en jacka för att det började snöa tom (om jag inte blandar ihop loppen)

Topp