VARNING för bedragare på Köp och sälj

GoranS

Aktiv medlem
Om man tittar på titlarna på trådarna på förstasidan just nu så finns det förvisso några OT-trådar och några tramstrådar, men en mkt klar majoritet är i alla fall såvitt jag kan utläsa av titlarna trådar som känns mkt rimliga på ett cykelforum.

Spacekitty

Aktiv medlem
GoranS sa:
Om man tittar på titlarna på trådarna på förstasidan just nu så finns det förvisso några OT-trådar och några tramstrådar, men en mkt klar majoritet är i alla fall såvitt jag kan utläsa av titlarna trådar som känns mkt rimliga på ett cykelforum.
Tidigare fanns det någon inofficiell regel om att max tre (minns inte exakt siffra) trådar med OT på framsidan, blev det fler så slogs dom ihop med stora OT-tråden. Kanske är dags att återinföra den regeln.

m3lk3r

Medlem
me.I.am sa:
Om det nu införts någon inläggs-gräns (vilket någon påstod sig råkat ut för) så lär det bli fler såna nonsens-inlägg, oavsett om det är en skummis eller ej.

*host*
GoranS sa:
NickPick sa:
Valhalla_ sa:
Bedragarna signerar väl bara kontraktet med identiteten de kapat, alternativt att de helt enkelt inte bryr sig. Hur ska ett kontrakt hjälpa i det läget? Jo vänta, man ger dessutom sitt personnummer till bedragaren så att denne enkelt och utan ansträngning kan köpa mobiler och annat i ens namn.
I regel verkar de ha använt sin egen identitet då de ändå inte bryr sig, straffrabatt osv.
Ett klart steg i rätt riktning. Nästa steg blir väl förhoppningsvis att lägga en inläggsgräns.
Varpå forumet översvämmad av nonsenstrådar!?
Som sagt, klocksnack.se har inte haft det problemet trots gräns på 20 inlägg.

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Skall man ha en gräns på antal inlägg så handlar det väl om att man inte skall regga sig enkom för att lägga in en annons, utan att annonsmarknaden skall vara till för aktiva användare?
Med den tanken så är ju en gräns på 10, eller 20, lite tramsig. 200 hade känts rimligare då. Och det är det nog ingen som vill ha?

marr

Aktiv medlem
Användaren: Lucas_Salomonsson

Postar friskt med nonsens inlägg iallafall... Beware.

moros

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Annons uppe. Känns rätt OK. Jag gissar på att det är någon som vill använda K&S men inte är intresserad av att posta på forumet.

GoranS

Aktiv medlem
Det som är kan inte ha varit om det inte äro det borde ha blivit förutom i varandet då det varit sin inneboende existens av tillkommandets abstrakta materialisering.

kais01

Aktiv medlem
antal inlägg som gräns till köpochsälj lär vara mindre effektivt att sålla bort rötägg än recensioner av genomförda transaktioner som på ebay.

sådana gör det svårt att komma in från sidan och bedra folk med dyra grejor, man förväntas både som köpare och säljare göra en karriär där man inleder med ett billigare objekt och skaffar sig ett positivt rykte.

ger positiv trygghet åt båda håll. har t ex köpt klockor och liknande högriskobjekt i italien, men om båda har en gediget god bakgrund att förvalta är till och med sådana transaktioner möjliga.

även paypal kan vara till hjälp här, och ställer i fall av få transaktioner på säljsidan särskilda krav på positiv recension från köparen innan säljaren ens får pengarna.

MtbIte

Aktiv medlem
Användaren "JOHA33" reggade sig idag och har spammat inlägg i 7 trådar inom några minuter , friskt med nonsens inlägg iallafall... Beware.

MtbIte sa:
Användaren "JOHA33" reggade sig idag och har spammat inlägg i 7 trådar inom några minuter , friskt med nonsens inlägg iallafall... Beware.

Ser ju ut som typ 99% av inläggen på forumet....vet du något mer om användaren så pm:a moderator eller anmäl.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
barbaresco sa:
MtbIte sa:

Ser ju ut som typ 99% av inläggen på forumet....vet du något mer om användaren så pm:a moderator eller anmäl.
99% av inläggen på forumet är av personer som reggat sig samma dag och som i rask takt drar av 7 inlägg av lite tveksam kvalitet i olika trådar? Nja, ...

GoranS sa:
barbaresco sa:
MtbIte sa:

99% av inläggen på forumet är av personer som reggat sig samma dag och som i rask takt drar av 7 inlägg av lite tveksam kvalitet i olika trådar? Nja, ...
Till skillnad från alla dina kvalitetsinlägg:)

xyz-saft

Aktiv medlem
barbaresco sa:
GoranS sa:
barbaresco sa:
MtbIte sa:

Är det någon som levererar kvalité på happy så är det ju GoranS. Till och med en skogsmulle som jag uppskattar hans lvg-rr.

xyz-saft sa:
barbaresco sa:
GoranS sa:
barbaresco sa:
MtbIte sa:

Är det någon som levererar kvalité på happy så är det ju GoranS. Till och med en skogsmulle som jag uppskattar hans lvg-rr.
Jag gillar också många av GöranS inlägg men reagerar inte speciellt på Joha33s.

GoranS

Aktiv medlem
Om man inte är registrerad på forumet men vill lägga upp en annons känns det ganska självklart att man postar ett antal inlägg i rask följd om det är vad som krävs för att få lägga upp en annons, oavsett om annonsen är sjysst eller lurendrejeri. Sen är det ju olika hur mkt möda personen lägger ner på sina foruminlägg.

Senast ändrad:

CRClasse

Ny medlem
Intressant att antalet inlägg ska ha betydelse. Jag har varit medlem i 2 år tror jag och har inte gjort några inlägg men jag har sålt ett hjulset på grund av felköp, köpare och säljare nöjda. Jag brukar läsa det mesta här på forumet utan att jag för den skull måste flagga med mitt tyckande för precis som i många andra forum Sweclockers, EnduroMX etc... så är det tyckanden ibland utan fakta/data bakom. Jag får helt enkelt försöka sålla bland inläggen då jag är ganska novis på cykling och folks uppfattning är högst personlig. Jag tycker själv att jag är en bra och ärlig annonsör. Dessa spaminlägg skulle jag också bli misstänksam på och då inte göra affärer med personen i fråga.

PS Jag har lagt in en bild på min Kona.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Se det som ett experiment, många förespråkade inläggsgräns för att minska antalet bedragare. Jag har alltid trott att det skulle leda slaskinlägg och verkar ha fått min teori verifierad.

marr

Aktiv medlem
Varför väljer man att lyfta gamla trådar?

Ganska intetsägande annons med..

Senast ändrad:
Användaren ”Farbrorotto” svarade på min köpesannons. 0 inlägg och reggad i december. Bad honom ta en bild på varan tillsammans med dagens tidning eller hans leg. Då fick jag inget svar.

Han behöver ju inte vara oärlig bara för det, men vill i alla fall höja ett varningens finger för er andra.

JohanA

Administrator
Varning för medlemmar som är avstängda:
Joyfullman
svensen9191@gmail.com

Farbrorotto
dykarna_daniel@outlook.com

D* B*
Nordea
Clearing nummer: 3051
Konto nummer: 0264956

- Svarar på köpesannonser
- Vill inte använda Digital köpekontrakt
- Går aldrig att träffa personen för att göra en affär på plats, kan bara skicka.

Uppdatering Farbrorotto. Eftersom jag är väldigt spontan och inte fullt så begåvad blev jag blåst av Farbrorotto. Polisanmälan och avskrivning av 2350kr som läropengar följde. Igår ringde en kvinna från bylingen i Borås och bad mig komplettera min anmälan med några detaljer. Tydligen ska busen upp i rätten. Min anmälan var en av drygt 30 som riktats mot honom. Jag antar att sensmoralen är att alltid polisanmäla (och att vara smartare än jag).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer