VARNING för bedragare på Köp och sälj

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det var oväntat.
Allvarligt talat är väl problemet att det är bibs oavsett vad tillverkaren kallar dem.

Fast så otrevligt var det väl inte.

yonsson

Aktiv medlem
Hur orkar man tjafsa om 400kr? Jag hade varken orkar gnälla som köpare eller orkat vägra retur. Med det sagt står det ingenstans att det är stoppning i dem. Vad hade hänt om de inte hade passat? Hade köparen gnällt då också? ”De bär snarare som XS än XXS”. Gör upp om returpolicy innan ni köper/säljer nästa gång så blir det lättare.

Hur orkar man tjafsa om 400kr? Jag hade varken orkar gnälla som köpare eller orkat vägra retur. Med det sagt står det ingenstans att det är stoppning i dem. Vad hade hänt om de inte hade passat? Hade köparen gnällt då också? ”De bär snarare som XS än XXS”. Gör upp om returpolicy innan ni köper/säljer nästa gång så blir det lättare.
Skon klämmer väl vid att istället för att köparen skriver t.ex. "jag är hemskt ledsen, men det verkar som att jag missförstod vad som såldes i annonsen. Vore det ok att låta köpet gå tillbaka?"
Istället lät det i stil med "ge mig din adress så skickar jag tillbaka dom, du kan swisha mig på..."

yonsson

Aktiv medlem
Skon klämmer väl vid att istället för att köparen skriver t.ex. "jag är hemskt ledsen, men det verkar som att jag missförstod vad som såldes i annonsen. Vore det ok att låta köpet gå tillbaka?"
Istället lät det i stil med "ge mig din adress så skickar jag tillbaka dom, du kan swisha mig på..."
Jag har sålt MASSVIS med saker online via forum och så är det i princip alltid. Det är inget att haka upp sig på som säljare. Jag vill ha en nöjd köpare när jag säljer något. Kassa foton och kass beskrivning med friskrivningen ”du skulle frågat” tycker inte jag duger som generell regel. Med det sagt får man ju vara lite smart som köpare också och ställa de frågor som behövs (vilket inte gjorts).

Jag har sålt MASSVIS med saker online via forum och så är det i princip alltid. Det är inget att haka upp sig på som säljare. Jag vill ha en nöjd köpare när jag säljer något. Kassa foton och kass beskrivning med friskrivningen ”du skulle frågat” tycker inte jag duger som generell regel. Med det sagt får man ju vara lite smart som köpare också och ställa de frågor som behövs (vilket inte gjorts).
Ja jag vet inte direkt om man som säljare ska behöva skriva upp saker som föremålet man säljer inte har. Men visst, tydlighet kring vad det är man säljer är ju en rimlig tanke. Nu var ju dock lappen i byxorna med på ett tydligt foto, så man kunde läsa vad byxorna hette, och man såg byxorna i helbild.

bellasoda

Aktiv medlem
Vissa leverantörer, t ex bike24, har krångliga system för returer. Bike24 kräver ofta att man själv måste betala returfrakten till Tyskland. Spårbart dessutom!

Om man vet exakt vad man vill ha, då tycker jag det är en bra idé att köpa där det är billigast. Vissa grejer som jag vet kan vara kinkigt, med exempelvis storlek och passform, köper jag bara direkt i fysisk butik, eller från någon leverantör som har bättre system för returer, t ex Bikester.

Vill man köpa begagnat så får man räkna med att returer inte förekommer. Svårare än så är det inte. Är det såpass viktigt att kunna få returer och garanti, då köper man nytt.

skier

Aktiv medlem
Jag sålde en gång en xx1 kassett och ett par mtb-skor samma dag till två olika personer här på happy, sen lyckades jag blanda ihop paketen så jag skickade kassetten till han som skulle ha skorna. Då fick jag ett PM från honom att det var jättesvårt att få ner fötterna i de här skorna.

Det tyckte jag var ett bra sätt att klaga på produkten :)

niklassson

Aktiv medlem
Rules of Acquisition

1Once you have their money, you never give it back.
16A deal is a deal. Is a deal
21Never place friendship above profit.
239Never be afraid to mislabel a product.

kais01

Aktiv medlem
sedelärande historia med bibsen. för egen del undvikes direktköp beträffande annonser med knapphändig och opersonlig info. då kan det vara påkallat att ställa en fråga även om inget verkar oklart. bara för att kunna värdera vem man har att göra med.

och skönt att man föredrar att kunna slå en båge utan att kämpa med hängslen. särskilt om det är kallt. och bekväma sadlar framför blöja.

sedan en stilla undring om vem som vill ha de facto kalsonger som andra haft?

c.camper

Medlem
Beställde ett par skor. Han ville ha pengarna på kontot, fixade det. Gav mig fel tracking number och nu är det radio tystnad.. han var iof inte jätte snabb på att svara. Men numret jag fick har jag smsat och ringt till ett par gånger utan svar.

Dessutom ny medlem sedan början av 2020. Kan skicka vem det är på ett pm, om det kan ge mer information om nummer och email

ooms

Aktiv medlem
Kontot, inte swish alltså? Det brukar tyvärr vara en varningssignal numer. Men behöver ju inte vara det.

Hälsingland

Aktiv medlem
sedelärande historia med bibsen. för egen del undvikes direktköp beträffande annonser med knapphändig och opersonlig info. då kan det vara påkallat att ställa en fråga även om inget verkar oklart. bara för att kunna värdera vem man har att göra med.

och skönt att man föredrar att kunna slå en båge utan att kämpa med hängslen. särskilt om det är kallt. och bekväma sadlar framför blöja.

sedan en stilla undring om vem som vill ha de facto kalsonger som andra haft?
Befogad fråga, man kanske skulle testa och sälja av ett par gamla Björn Borg fillingar och se om någon nappar?

Med/utan bromsspår givetvis angivet i annonsen för att undvika gnäll.

JohanA

Administrator
Varning för medlem som nu är avstängda:

Dennisyjohansson
dennisyjohansson@hotmail.com

6651-19* Bedrägeri Varning *862
Clearingnummer: 6651 (Bedrägeri Varning - överför inga pengar)
kontonummer: 19* Bedrägeri Varning *862

0762774742

Varningssignaler:
- Vill inte använda Digital köpekontrakt (Använd alltid det!!)
- Går aldrig att träffa personen för att göra en affär på plats, kan bara skicka.
- Vill inte använda Swish

NickPick

Aktiv medlem
Fortfarande förmodligen samma stolphjon med trassliga förhållanden som sist med andra ord...? Har hållit på i flera år ju. Måste ju kunna gå att anmäla personen i fråga på något vis. Förr hade de profil på Facebook osv . Nu slipar dom ju sig efter denna tråd.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vägrar de använda digitalt köpekontrakt och swish så är det nog bra att dra öronen åt sig.

MickeAhlis

Ny medlem
Varning för medlem som nu är avstängda:

Dennisyjohansson
dennisyjohansson@hotmail.com

6651-19* Bedrägeri Varning *862
Clearingnummer: 6651 (Bedrägeri Varning - överför inga pengar)
kontonummer: 19* Bedrägeri Varning *862

0762774742

Varningssignaler:
- Vill inte använda Digital köpekontrakt (Använd alltid det!!)
- Går aldrig att träffa personen för att göra en affär på plats, kan bara skicka.
Polisanmäld?

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Appappapp.. Inte Borat. Björn Borg var det. Förstod att det var för bra för att vara sant... mvh borano20

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Jag är mest nyfiken på hur någon cyklist ser ut med behov av XS-byxor? Jag har mest haft problem med att komma i byxor utan att de blir som kompressionsbrallor.

borano20

Aktiv medlem
Vill du ha med eller utan bromsspår?
Hej.. Tyskarna säger "Wer bremst, verliert". Men nånstans måste man väl ha bromsspår antar jag så det blir grönt ljus för bromsspår, alltså. Det borde bli rött ljus egentligen för man bromsar ju allra minst för grönt ljus... Måste nog fundera lite på svaret... Förvirrande... Grönt?.. Rött?? Jag skulle tro att lösningen är trafikljus i grött för oss med BB bibkallingar!! Genialiskt, förståss.. mvh borano20

jansson99

Moderator
Forumvärd
Användaren Fredrik777 är spärrad.
Fredrik777 är anmäld av annan användare och mobilnumret 072-900 75 92 är rapporterad som bedragare på andra sidor.

Senast redigerad av en moderator:

JohanA

Administrator
Varning för Sofia250nilsson som nu är avstängd.

Använder samma bankkonto som:

Söker ni på clearingsnummer ser ni att banken är i Borås vilket är en stor varning.

Varningssignaler:
- Vill inte använda Digital köpekontrakt (Använd alltid det!)

Har ni haft kontakt och skickat pengar gör alltid en polisanmälan.

Spacekitty

Aktiv medlem
Haha, jag har just nu en pågående diskussion med Fredrik. Han säger att det han säljer ligger 8 mil bort och tillägger:
- Jag kan inte åka 16 mil för en bild.
Varför skulle han inte kunna åka 16 mil för att ta en bild, han måste ju ändå åka och hämta hem vad det nu är för att kunna skicka iväg den.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer