VARNING för bedragare på Köp och sälj

Score

Medlem
Är inte 935 beteckning på just en utrustningsnivå?
Men vi släpper det. Sorry.
Så har jag också trott på scottarna,men det verkar inte stämma i alla lägen.
T.ex när jag sökte nu så hittade jag en Scale 935 för drygt 18tusen kr.

Sen söker jag på den med fox gaffeln och får fram en på 21tusen kr

skiljer 1 år på de båda.
Vet att jag kikade sortimentet vid beställning en gång och såg en 930 som var bättre och dyrare utrustad än en 910. Varierar kraftigt,men har inte koll på varför.

iaf, den han hade och sålde. Den sålde vi för några år sen för nånstans mellan 23-25tusen kr.

94tibe14

Medlem
Kanske inte är konstigare än så trots allt, ursäkta att jag tog upp det igen, lite för nyfiken I guess! Tack för respons dock :)

NickPick

Aktiv medlem
Låter jundå suspekt, så många skapliga mtbs kommer inte ut på annons oavsett skick... Till bra pris. Skeptisk.
Klart han säger att han gjort bra deals även om dom inte är ärliga, han lär ju knappast åka dit i detta land.

Score

Medlem
Jo jag förstår, Men att lämna in dom till LBS för att fixa, äts en del av vinsten upp.
Beror helt på vad som ska göras.
De flesta av gångerna han lämnat in har det bara varit en mellanservice som kostat 599kr. Genomgång av cykeln i grund och botten,blöda ur gamla vätskan ur bromsarna och i med ny,smörja kedja,växeljustering etc.

Få gånger har vi behövt byta något. Senast är ena focusen han har på annons där jag bytte kassett och kedja. Det kostade 608kr om jag inte minns fel.

Jacke89

Aktiv medlem
Beror helt på vad som ska göras.
De flesta av gångerna han lämnat in har det bara varit en mellanservice som kostat 599kr. Genomgång av cykeln i grund och botten,blöda ur gamla vätskan ur bromsarna och i med ny,smörja kedja,växeljustering etc.

Få gånger har vi behövt byta något. Senast är ena focusen han har på annons där jag bytte kassett och kedja. Det kostade 608kr om jag inte minns fel.
Nä iofs det är inte så blodigt. Det är värre att lämna in en bil på service :)

94tibe14

Medlem
Kimpa.png

Nu är vi igång igen! En personlig favorit här är helt klart "Köpte till morsan som present men hon har inget intresse gällande cykel, så därför säljer jag den"

Orginalkvitto ska finnas, kanske inte är något skumt som vi redan sagt, men den annonstexten var lite för rolig för att låta vara odelad!

NickPick

Aktiv medlem
Äh, han gillar väl att ”uppdatera sig och testa nya prylar” som många här brukar ange som skäl till att byta cykel var och varannat år och varför andrahandsvärde är så viktigt. Han gör det lite oftare bara.
I'm 5 år kan du räkna hem en ny cykel också, var inte bitter 🥴😁. Risken är nog att du får köpa en med dödsskivor.

Sam00

Aktiv medlem
Vem som helst som har haft en annons på blocket borde väl veta att det finns såna som hänger där hela tiden och lägger skambud på annonser så fort de kommer ut. När jag säger skambud då menar jag runt 50% eller ofta mindre på annonsens pris. Förmodligen så lyckas de göra bra affärer ibland, för det finns alltid de som är desperata och sänker priset mycket.

Det verkar värre och värre med såna på blocket. Man märker hur många de är speciellt när man har annons på nåt som är önskvärt/lättsålt. Jag hade runt 20 meddelanden efter en halvtimme när jag skulle sälja min Iphone. De flesta var av den sorten som lägger skambud.

Jag har en kompis som gjorde samma sak med bilar som killen i tråden gör med cyklar. Han brukade köpa bilar med fel och sen kom till min farsa som är mekaniker för att fixa och sälja vidare. Har ingen kontakt med den killen längre, men jag vet att han tjänade hyffsat på det.

Det är ju inte olagligt men det måste vara jävligt stressigt och jobbigt att hålla på med sånt här. Att sitta på Blocket hela dagarna och lägga skambud. Men det kan ju också vara som ett beroende gissar jag.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hur fungerar det med skatt osv när man gör sådär? Köper beggade cyklar och säljer vidare? När kommer Skatteverket tycka att det faktiskt är en verksamhet han sysslar med? ;D

1888

Aktiv medlem
Hur fungerar det med skatt osv när man gör sådär? Köper beggade cyklar och säljer vidare? När kommer Skatteverket tycka att det faktiskt är en verksamhet han sysslar med? ;D
Cyklar är nog ingen risk att åka på skatt då dom inte registreras nånstans som på bilar. Bilar är svårare att komma undan om man inte har "målvakter" som man reggar bilen på.
Men visst, hobbyverksamhet skall också skattas för vinst (över ett visst totalbelopp per år tror jag det var).

ooms

Aktiv medlem
I'm 5 år kan du räkna hem en ny cykel också, var inte bitter 🥴😁. Risken är nog att du får köpa en med dödsskivor.
Jag kan nog räkna hem en ny cykel på ett par månader om jag vill, varje månad om jag säljer den "gamla" för halva priset. Men varför fimpa nåt som är fullt fungerande för sitt syfte?

Örjan Lax

Aktiv medlem

94tibe14

Medlem
Att slippa skatten på de i samhällsmässigt försumbara mängder vi talar om va inte mitt fokus, vi har redan diskuterat att det med stor sannolikhet inte rör sig om stölder, utan endast köp och sälj för att tjäna en slant. Tycket bara beskrivningen av anledningen till försäljningen var för underbar, men den skulle kanske gjort sig bättre i "Blockettråden"

NickPick

Aktiv medlem
Nej. Han har ju systematiskt lurat folk både här och på freeride i flera år utan konsekvenser, därför känns det inte relevant. Nya nick skapas.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast vi blockerar dem löpande och dödar då också pågående kommunikation via PM. Så har du ett användarnamn som inte redan är blockerat så är det bra om det också blockeras.

Nicnil

Ny medlem
Samma här, överförde handpenning för ett AXS kit till
Niklas Jonsson 0793272051
Någon som vet vem denna person är?
Hans användarnamn är/var :Jonski

JohanA

Administrator

Spacekitty

Aktiv medlem
Många köpare senaste tiden som inte klarar av att föra över rätt belopp med Swish, det är alltid för lite.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jösses, ja då får man ju inte någon grupp... Vad svarar de på det?
typ - jag läste fel, jag skrev fel, hunden åt upp dom sista pengarna, trodde det var en annan annons jag svarade på...

Idag var det en ”har du ditten och datten kvar, då för jag över x00 kr nu”.
X70 enligt annons.

Fishy

Aktiv medlem
Har observerat ett ökat antal hjälmar och glasögon till försäljning. Kanske helt normalt för säsongen men antalet POC och Oakley är markant. Har frågat tre annonsörer efter kvitton och ingen av dom har haft trots ”ny produkt, passade inte mig” annons. Får magkänslan av import från wish och aliexpress. Begär ALLTID kvitto från första köp!

Spacekitty

Aktiv medlem
Skickas bara delar av pengarna så är det väl bara att sitta still i båten, blir ju som en handpenning om ni varit överens om mer.

M
Jag svarade att han inte ska tramsa. Det verkar vara utbrett, finns det verkligen säljare som accepterar det rakt av?

Och dagens som låtsades att han sett det lägre priset i en annan annons, ja varför köper han inte den billigare då istället direkt för att slösa bådas vår tid.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag svarade att han inte ska tramsa. Det verkar vara utbrett, finns det verkligen säljare som accepterar det rakt av?

Och dagens som låtsades att han sett det lägre priset i en annan annons, ja varför köper han inte den billigare då istället direkt för att slösa bådas vår tid.
Vilket oerhört puckat sätt att pruta. Känns vettigare att pruta på riktigt istället, om det är så att man bara vill betala x00 kr för prylen.

Örjan Lax

Aktiv medlem
En annan sak, verkar tydligen vara okej med stulna bilder man ej äger upphovsrätten till på K&S trots att de skrivna reglerna är tydliga på den punkten. Har tidigare ikväll rapporterat ett gäng köpesannonser med bilder som annonsörerna själva ej äger, men som där bilderna fortfarande är kvar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer