VARNING för bedragare på Köp och sälj

IM

Aktiv medlem
Det är återigen värt att poängtera att avtalslagen gäller för båda parter.

Vad det gäller tidsfrist med betalningen vill jag minnas att det ser ut ungefär såhär (här får den som har fakta i målet gärna bekräfta min minnesbild, alternativt rätta mig). Betalningen är en av de delar av avtalslagen som är dispositiv, såtillvida att parterna kan komma överens om när, var och hur den skall genomföras. Precis som ooms skriver är ett alternativ att inkludera betalningsalternativ och eventuell tidsfrist i sitt anbud (exempelvis: betalning i förskott via Swish, inom 24 timmar) och om köparen har några invändningar är det sådant som kan förhandlas. Annars är gäller att betalning skall avläggas samtidigt som varan överlämnas.

Ovanstående är som sagt taget ur minnet och jag skulle inte gå ed på formuleringarna men känner mig ganska säker på huvuddragen. Jag skall det om jag kommer ihåg att leta upp en bra källa.

Det grundläggande problemet, som jag ser det, är att det egentligen inte finns något problem. Hur avtal skall ingås och genomföras finns lagstadgat. Lagstiftaren har satt upp reglerna, vilja är till för att underlätta för och skydda bägge parter. Problemen uppstår när vi väljer (av någon anledning, som kan vara till exempel okunskap) att frångå de regelverk som finns. Om vi alla känner till reglerna och hållet oss till dom skulle frågan om just ingående av avtal vara en ickefråga. Då skulle vi kunna använda tråden till att varna varandra för personer som ägnar sig åt mindre accepterade lagbrott, exempelvis förskingring eller bedrägeri. Eller de rackare som sätter upp oskäliga avtalsvillkor. 😁

Sam00

Aktiv medlem
Ja, det är så klart. Men om hen inte svarar? Formellt har ni ju ett bindande avtal som gäller tills vidare.
Det är det som är problemet. Hur länge ska man behöva vänta på nån som är seg eller inte svarar alls? Säger lagen nånting om det? Eller kan man själv sätta en tidsgräns? Avtalet gäller ju fortfarande om man kommit överens.

IM

Aktiv medlem
Det är det som är problemet. Hur länge ska man behöva vänta på nån som är seg eller inte svarar alls? Säger lagen nånting om det? Eller kan man själv sätta en tidsgräns? Avtalet gäller ju fortfarande om man kommit överens.
Om jag skall ge mig på en kvalificerad gissning finns det praxis på området som reglerar det. Det handlar antagligen om vad som kan anses skälig tid. Var skälig tid är, är antagligen berört i någon dom någonstans, någon gång som kan användas analogt för affärer på happys K&S.

Det är lite för fint väder för att jag skall grotta ner mig ordentligt i frågan.

OffT (?): Jag får för mig att det vore en bra idé att lägga JIK:n eller JÖK:n som en obligatorisk kurs på gymnasiet. Förutom avtalsrätt avhandlas lite grundläggande konsumenträtt som hastigast om jag minns rätt. Jag tror att många skulle ha glädje av det.
(Jag vill poängtera att jag inte har för avsikt att låta spydig eller nedlåtande utan att jag är genuint övertygad om att det vore bra för såväl samhället i stort som dess enskilda individer.)

Ubbe73

Medlem
En ny Trek Fuel Ex 5. Frågade om cykeln fanns kvar efter kvitto. Nej inget kvitto, borttappat.....Användare registrerad för någon timme sen.....

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag erbjöd mig att köpa för begärt pris och fick ett jakande svar och ombads skicka adress.
Skickade adress och bad om nr för swish och totalbelopp med frakt men efter några timmar meddelar han att han sålt min detalj till någon annan.
Idiot i min värld.
M
Det där har hänt mig också här på köp och sälj, klart irriterande och osnyggt men inget att göra någon sak av tänker jag.

jiha

Medlem
Varför inte en referenstråd/good, bad guys där vi har en vettig mall för att ge feedback på våra affärer på köpsälj?

Juhlin

Aktiv medlem
Varför inte en referenstråd/good, bad guys där vi har en vettig mall för att ge feedback på våra affärer på köpsälj?
Därför att det finns idioter (jag menar personer med väldigt starka åsikter) till individer i alla läger. Den ena anser sig ha ingått ett bindande kontrakt om man svarar på ett mail, pm eller en viskning, den andra tar emot pengar från 3 köpare och skickar tillbaka pengarna till de 2 som hade fulast hårfärg då säljaren föredrar att göra affärer med blonda personer i adidas skor.

Upprörda känslor till höger och vänster, men inga brott har begåtts.

Vad bidrar ett betygssystem med i det läget? Den enes skräp är den andres guld.

Jag vill handla med vetskapen om att jag inte blir blåst, att jag vid kontakt med andra människor kan råka ut för kufiska personer är en risk jag tar genom att inte leva som eremit. Tummen upp för bankid identifiering från mig. Det är tillräckligt.

Du behöver inte gilla säljaren/köparen, ni ska byta vara mot pengar och gå vidare med livet, ni behöver inte bli kompisar på tiktok.

jiha

Medlem
Därför att det finns idioter (jag menar personer med väldigt starka åsikter) till individer i alla läger. Den ena anser sig ha ingått ett bindande kontrakt om man svarar på ett mail, pm eller en viskning, den andra tar emot pengar från 3 köpare och skickar tillbaka pengarna till de 2 som hade fulast hårfärg då säljaren föredrar att göra affärer med blonda personer i adidas skor.

Upprörda känslor till höger och vänster, men inga brott har begåtts.

Vad bidrar ett betygssystem med i det läget? Den enes skräp är den andres guld.

Jag vill handla med vetskapen om att jag inte blir blåst, att jag vid kontakt med andra människor kan råka ut för kufiska personer är en risk jag tar genom att inte leva som eremit. Tummen upp för bankid identifiering från mig. Det är tillräckligt.

Du behöver inte gilla säljaren/köparen, ni ska byta vara mot pengar och gå vidare med livet, ni behöver inte bli kompisar på tiktok.
Kan så vara, men min erfarenhet från andra fora (sweclockers, klocksnack mf) så har det varit både fungerande och värdefullt.

GoranS

Aktiv medlem
Hans enda inlägg handlar om VR2018 och det verkar finnas en Bojan som cyklade loppet som skulle kunna matcha mot det som skrivs i det inlägget. I så fall 10.23 i tid och passering Medevi 14.12. Säger mig att personen, givet att det är han som cyklat, suttit lite på en cykel innan. Sen säger det ju förstås inget om huruvida personen uppför sig OK på K&S eller inte.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer