VARNING för bedragare på Köp och sälj

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har någon annan som råkat ut för Skånesälj fått svar från Polisen? Fick brev att ärendet var nedlagt trots att jag hade bild på hans legitimation! Då känns det ju som om det är fritt fram för dessa bedragare att fortsätta lura folk.

Brukar tycka att många är övermåttan gnälliga på polisen men att lägga ner fall där gärningsmannen är identifierad och bevisläget är gott är ta mig tusan uruselt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Svårt för mig att åka dit när han tydligen bor 70 mil bort. Annars hade jag åkt dit med sällskap och försökt få igen mina pengar......
Jo jag förstår.
Dom blåser ju oftast folk på mindre belopp så att internering avskräcker mer än vad tandradsförskjutning skulle vara njutbart.
Vi får väl hoppas på karma

Edit: jag blev nästan blåst av en Litauisk idiot på ca 10000 på ebay för ca 2 år sen.
Under månaden som gick innan buyerprotection kan komma ifråga hade jag iaf ringat in säljaren så jag vet ungefär vart min gräns går.
Tur att jag fick tillbaka pengarna av Ebay👍

Juhlin

Aktiv medlem
Efter att ha blivit förföljd i bil av en beväpnad pundare över en struntsak och polisen inte visade något intresse att ingripa (eller ens svara i port-telefonen på stationen) så är jag en typisk svensk fegis och håller mig på avstånd från såna människor.
Det är inte värt besväret att dras in i ett knivslagsmål över något man egentligen inte värderar jämt med livet.
En narkoman kommer att försvara sin fix med livet som insats, det är vad du riskerar att möta.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, och det får man väl inte säga i det här landet.
Hörrödu, nu får du skärpa till dig. Man får faktiskt inte säga att man inte får säga saker i detta land. Eller var det att man inte får säga att man inte får säga att man inte får säga saker i detta land? :sneaky:

Är nog säkrast att inget säga för då har man inget sagt.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Svårt för mig att åka dit när han tydligen bor 70 mil bort. Annars hade jag åkt dit med sällskap och försökt få igen mina pengar......
Det hoppas jag inte att en "Svenne" med familj, jobb och ett liv att riskera gör. Du möter med stor risk en person med någon form av problem som inte har något att riskera, hen är "fucked for life" redan eftersom personen inte bryr sig om att denne begår bedrägerier öppet. Det är inte värt risken att råka ut för våld och bli permanent skadad eller värre eller att av misstag skada eller ta livet av bedragaren när man försvarar sig. Fan vet vad som händer om det kommer fram knivar eller pitbulls när du kommer dit och ska "snacka". En smäll kan räcka för att åka in på anstalt några månader. Hur ser arbetsgivaren på det? Familjen?

Det är bara pengar. Knyt näven i fickan, se det som lärpengar och gör ett bättre förarbete nästa gång. När jag var liten behövde man inte låsa ytterdörren eller plocka in bilnycklarna ens och cyklarna kunde stå olåsta bredvid gräsklipparen nere vid vägen. Och idag kan man inte tryggt göra affärer med en säkert legitimerad person ens. Det är förjävligt.

velovin

Aktiv medlem
När jag var liten behövde man inte låsa ytterdörren eller plocka in bilnycklarna ens och cyklarna kunde stå olåsta bredvid gräsklipparen nere vid vägen. Och idag kan man inte tryggt göra affärer med en säkert legitimerad person ens. Det är förjävligt.

Lite nyansering av din känsla: Lägsta antalet bostadsinbrott på 40 år: https://via.tt.se/pressmeddelande/h...n-kommun?publisherId=391729&releaseId=3268467

Måste säga att jag hellre blir blåst på nätet (det har hänt) än att någon snokar igenom mitt hus.

Manurhin2

Aktiv medlem
Det hoppas jag inte att en "Svenne" med familj, jobb och ett liv att riskera gör. Du möter med stor risk en person med någon form av problem som inte har något att riskera, hen är "fucked for life" redan eftersom personen inte bryr sig om att denne begår bedrägerier öppet. Det är inte värt risken att råka ut för våld och bli permanent skadad eller värre eller att av misstag skada eller ta livet av bedragaren när man försvarar sig. Fan vet vad som händer om det kommer fram knivar eller pitbulls när du kommer dit och ska "snacka". En smäll kan räcka för att åka in på anstalt några månader. Hur ser arbetsgivaren på det? Familjen?

Det är bara pengar. Knyt näven i fickan, se det som lärpengar och gör ett bättre förarbete nästa gång. När jag var liten behövde man inte låsa ytterdörren eller plocka in bilnycklarna ens och cyklarna kunde stå olåsta bredvid gräsklipparen nere vid vägen. Och idag kan man inte tryggt göra affärer med en säkert legitimerad person ens. Det är förjävligt.
Jag håller såklart med om det mesta även om jag hoppas att alla som begår brott mot privatpersoner får dubbelt tillbaka.
Direkt du begått ett brott mot en privatperson så blir du åskådare till ditt eget öde, du har inget mandat att ha synpunkter på vad som än händer.

M

Wekeendrider

Aktiv medlem
Jag håller såklart med om det mesta även om jag hoppas att alla som begår brott mot privatpersoner får dubbelt tillbaka.
Direkt du begått ett brott mot en privatperson så blir du åskådare till ditt eget öde, du har inget mandat att ha synpunkter på vad som än händer.

M
Moraliskt håller jag med dig, men samhället signalerar annorlunda. Det verkar mer eller mindre riskfritt att begå småbrottslighet och bedrägerier mot privatpersoner. Om du fifflar med skatten eller agerar vigilante däremot...

Juhlin

Aktiv medlem
Moraliskt håller jag med dig, men samhället signalerar annorlunda. Det verkar mer eller mindre riskfritt att begå småbrottslighet och bedrägerier mot privatpersoner. Om du fifflar med skatten eller agerar vigilante däremot...
Ja, rent systematiskt är det ju så.
Blir jag blåst på 500-5000 är det knappast värt skattemedlen att försöka jobba med det polisiärt.
Inte med det enskilda brottet jag har blivit utsatt för.

Men om personen som blåste mig redovisar noll inkomst, går på SOC och åker Porsche så blir ju fallet intressant, dessutom finns det uppenbarligen något att beslagta om det visar sig att brott begåtts.

Om mina pengar skjutits upp i någons arm eller gått till mat/hyra blir det bara ännu en tragisk historia som dessutom bara kostar en oss alla ännu mer pengar.

Moraliskt, vem ska polisen främst jaga? Den yrkeskriminella i Porschen eller den tragiska narkomanen/socialt utstötta? För det finns sannolikt inte resurser att jaga båda.

ooms

Aktiv medlem

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Dessutom rätt mycket pyssel att driva och jag kan ju gissa på att det krävs massa tillstånd eftersom man hanterar andras pengar.

Jag skulle säga att vi har rätt hygglig säkerhet nu med BankID-verifieringen, det har varit ett fåtal bedrägerier sedan vi införde den. Tidigare var det ett fåtal personer som återkom gång på gång och lurade väldigt många, de är vi helt av med nu.

Sam00

Aktiv medlem
Det är ju ändå alltid nån som sitter med risken i slutändan, och det de där lösningarna oftast gör är att flytta den till säljaren.
Det är ju oftast köparen som blir blåst. Är det verkligen nån som skickar varan utan att få betalt först?

Jag använde den tjänsten på Blocket en gång. Då var det så att personen betalade in pengarna till Blocket där de hålls tills han har fått varan och haft chansen att inspektera den. Har för mig att att han(köparen) hade 2 dagar eller nåt sånt, att bestämma sig om han ville behålla varan och släppa pengarna. Annars hade han valet att skicka tillbaka varan och få igen sina pengar från tredje parten som håller i dem.

Problemet med det blir frakten. Det kommer jag inte ihåg hur det riktigt funkade. Jag tror det var så att man delade på frakten. Då blir förlusten lika för båda parter. Det här systemet funkar såklart bättre när det gäller dyrare varor, för då bryr man sig kanske inte om frakten lika mycket.

En annan nackdel är att köparen kan skada/repa din vara och lämna tillbaks den. Jag vet inte hur just sånt här funkar på Blocket, men man skulle kunna göra så att köparen kanske måste ta bilder på varan innan personen skickar tillbaka. Men då kan man inte veta när bilden är tagen, så det kan bli en röra om det kommer till en dispyt.

Det sistnämnda kan kanske lösas någorlunda genom att man skaffar sig ett bra rykte. Alltså att både säljarna och köparna kan få betyg av varandra. Vi vet dock hur sånt kan gå med betygsättning. Man kan få ett dåligt rykte av alla möjliga orsaker.

Ju mer jag skriver om det här, desto mer inser jag att det kanske inte är den bästa idén och det kan vara jävligt komplicerat.

Sam00

Aktiv medlem
Dessutom rätt mycket pyssel att driva och jag kan ju gissa på att det krävs massa tillstånd eftersom man hanterar andras pengar.

Jag skulle säga att vi har rätt hygglig säkerhet nu med BankID-verifieringen, det har varit ett fåtal bedrägerier sedan vi införde den. Tidigare var det ett fåtal personer som återkom gång på gång och lurade väldigt många, de är vi helt av med nu.
Jo, det tänkte jag inte på. Gissar att det måste vara väldigt krångligt att driva, speciellt när det uppkomer dispyter mellan köpare och säljare. Det måste nog handla om saker som är värda rätt mycket pengar för att det ska vara värt det. Den som driver det måste också ha resurser, som Blocket t.e.x. har.

ooms

Aktiv medlem
Ju mer jag skriver om det här, desto mer inser jag att det kanske inte är den bästa idén och det kan vara jävligt komplicerat.
Precis, hur mycket man än komplicerar till det så är det ändå nån av parterna som sitter på risken i slutändan.
Och som jomper skriver, med de åtgärder man implementerat senaste året så har man troligen fått bort den absoluta majoriteten av fulingarna. Jag tycker nog man fått till en bra balans på säkerhet och komplexitet nu. Men självklart ska man inte lita 100% på systemet, utan fortsatt göra sina egna kontroller (är det en aktiv medlem? Finns ev telefonnummer registrerat? Stämmer namn/adress med uppgett namn? Osv.)

Sam00

Aktiv medlem
Jag håller med, tycker att den typen av tjänst är värdelös och skulle inte acceptera det som säljare.
Helt värdelöst är det definitivt inte. Annars hade det inte använts av den största annonssajten i Sverige, och på många andra ställen. Det är dock valfritt om man vill använda sig av den tjänsten på Blocket. Men det betyder såklart inte att det är lämpligt att använda sig av det just på ett sånt här forum.

Har för mig att det används i Usa också när man köper hus och lägenheter.

Sam00

Aktiv medlem
Precis, hur mycket man än komplicerar till det så är det ändå nån av parterna som sitter på risken i slutändan.
Och som jomper skriver, med de åtgärder man implementerat senaste året så har man troligen fått bort den absoluta majoriteten av fulingarna. Jag tycker nog man fått till en bra balans på säkerhet och komplexitet nu. Men självklart ska man inte lita 100% på systemet, utan fortsatt göra sina egna kontroller (är det en aktiv medlem? Finns ev telefonnummer registrerat? Stämmer namn/adress med uppgett namn? Osv.)
Det har definitivt blivit mycket bättre, men såna personer som diskuterats ovan, alltså folk som inte har nåt att förlora, kommer fortfarande att kunna blåsa andra även om man vet vem de är, om polisen inte gör nåt åt det.

Fördelen här är att de bara kan göra det en gång och aldrig mer igen. Innan så kunde man bara skapa ett nytt konto och göra det igen.

Sam00

Aktiv medlem
Alla transaktionskostnader som ett husköp medför kanske inte går att lägga på en cykelannons
Nu vet jag inte om han menade att det generellt är värdelöst eller för Happy. Jag förstod det som att han menade att det inte har nåt värde överlag, vilket inte är sant. Det har helt klart värde för olika applikationer.

IM

Aktiv medlem
Att Polisen avstår från att agera i fall av bedrägerier över internet, där de har god dokumentation kring bedragaren och händelseförloppet stämmer inte i samtliga fall. Det har jag personlig erfarenhet av. Det tog sin rundliga tid, men jag fick igen mina pengar och personen i fråga blev dömd.

Vill vi att Polisen skall utreda fler fall av bedrägerier över internet är vi endera i) effektivisera Polisens arbete, ii) ge Polisen mer resurser eller iii) ge Polisen nya direktiv där de lägger en större del av sina resurser på det, och en mindre del på andra delar av sin verksamhet. Svårare än så är det inte.

Om jag skall gissa, så gissar jag att en stor del av de personer som står för dessa bedrägerier de facto döms i svenska domstolar. Om än inte för bedrägeri. Gissningsvis avtjänar de många gånger straff för narkotikabrott eller andra grövre tillgreppsbrott. Sådana domar brukar konsumera en och annan mindre förseelse.

Vad det gäller säkerheten här på K&S förefaller den mig förhållandevis hög. Jag tror att ett aktivt moddande och utvecklande av tjänsten i fråga är en bra väg för att säkerställa just säkerheten för oss som använder oss av den. Ett stort plus till er som jobbar med det, med andra ord.

Laan84

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om han menade att det generellt är värdelöst eller för Happy. Jag förstod det som att han menade att det inte har nåt värde överlag, vilket inte är sant. Det har helt klart värde för olika applikationer.
Jag anser att det alltid är värdelöst i de fall när en vara ska skickas. Hur ska säljaren motbevisa en köpare som påstår att varan är felaktig eller ”tegelsten ”?

H.

Aktiv medlem
Vill inte hänga ut någon men detta meddelande fick jag av en ny användare ([]) utan tidigare inlägg, på en annonsen idag. Relativt standard för bedragare att försöka ordna transport genom egen firma osv. Vad tror ni?

”Hej!

What a nice bike you have for sale, I would be very interested! The issue is, however, that I live in Jonkoping and my bikes are the replacement of my car, which means I wouldn't have a means of transportation to collect the bike. I'm not sure if you would know of any solution to this issue? Usually, I have bikes shipped to me, but not sure that is going to work in this case.

Would be great to hear from you!

Kind regards,
M”
Jag skulle undvika att sälja eftersom köparen inte får en chans att inspektera cykeln innan köp. I så fall ska du få det skriftligt att köparen är medveten om att han avsagt sig sin undersökningsplikt och köper varan i befintligt skick.

Betalning i förskott och inkludera fraktkostnaden. Du tar inget ansvar för fraktskador.

Senast ändrad:
D

Deleted member 43681

Guest
Inlägg raderat pga publiceringstillståndet löpt ut.

Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 43681

Guest
Inlägg raderat pga publiceringstillståndet löpt ut.

Senast redigerad av en moderator:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer