VARNING för bedragare på Köp och sälj

BenD

Ny medlem
Ta bort post och citat direkt då. Låt bli och köpa men jiddra inte om folk innan de gjort nåt
Tror inte det går att ta bort varken inlägg eller citat, utan bara redigera?
Nu klarnade det ju iaf snabbt med er hjälp.Tyckte bara det lät väldigt sketchy och precis i linje med ett tidigare bedrägeriförsök därför jag direkt nämnde att jag INTE vill hänga ut någon innan jag får er syn på saken. Tack!

D

Deleted member 43681

Guest
Tror inte det går att ta bort varken inlägg eller citat, utan bara redigera?
Nu klarnade det ju iaf snabbt med er hjälp.Tyckte bara det lät väldigt sketchy och precis i linje med ett tidigare bedrägeriförsök därför jag direkt nämnde att jag INTE vill hänga ut någon innan jag får er syn på saken. Tack!
Det går utmärkt att redigera bort inlägg OCH citat! Se mina två inlägg nu. Men det gäller ju att ALLA i kedjan gör det också.

Wekeendrider

Aktiv medlem
Det är ju oftast köparen som blir blåst. Är det verkligen nån som skickar varan utan att få betalt först?

Jag använde den tjänsten på Blocket en gång. Då var det så att personen betalade in pengarna till Blocket där de hålls tills han har fått varan och haft chansen att inspektera den. Har för mig att att han(köparen) hade 2 dagar eller nåt sånt, att bestämma sig om han ville behålla varan och släppa pengarna. Annars hade han valet att skicka tillbaka varan och få igen sina pengar från tredje parten som håller i dem.

Problemet med det blir frakten. Det kommer jag inte ihåg hur det riktigt funkade. Jag tror det var så att man delade på frakten. Då blir förlusten lika för båda parter. Det här systemet funkar såklart bättre när det gäller dyrare varor, för då bryr man sig kanske inte om frakten lika mycket.

En annan nackdel är att köparen kan skada/repa din vara och lämna tillbaks den. Jag vet inte hur just sånt här funkar på Blocket, men man skulle kunna göra så att köparen kanske måste ta bilder på varan innan personen skickar tillbaka. Men då kan man inte veta när bilden är tagen, så det kan bli en röra om det kommer till en dispyt.

Det sistnämnda kan kanske lösas någorlunda genom att man skaffar sig ett bra rykte. Alltså att både säljarna och köparna kan få betyg av varandra. Vi vet dock hur sånt kan gå med betygsättning. Man kan få ett dåligt rykte av alla möjliga orsaker.

Ju mer jag skriver om det här, desto mer inser jag att det kanske inte är den bästa idén och det kan vara jävligt komplicerat.

Det verkar varken speciellt fördelaktigt eller enkelt för någon om man verkligen blir oense som köpare eller säljare. I slutänden riskerar man att Blocket avgör vem som har rätt. Vem skaffar fram en lagakraftvunnen dom i en tvistemålsfråga?

6. Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens
6.1 Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens trots att Köparen har reklamerat i rätt tid kommer Blocket att hantera situationen genom att kontakta Köparen och Säljaren. När Blocket kontaktar Köparen eller Säljaren har de 5 dagar på sig att återkomma med svar till Blocket.

6.2 Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens trots att Säljaren inom 24 timmar från uthämtande av returpaketet har invänt mot innehållet i returen till Köparen och Blocket kommer Blocket att hantera situationen genom att kontakta Köparen och Säljaren. När Blocket kontaktar Köparen eller Säljaren har de 5 dagar på sig att återkomma med svar till Blocket.

6.3 Om Köparen eller Säljaren inte följer de svarstider som anges i Villkoren respektive i Rockers allmänna villkor för Köpare respektive Säljare försitter part sin potentiella rätt i frågan.

6.4 För att betalning till någon av parterna ska kunna ske efter att Blocket pausat betalning måste något av följande uppfyllas:

6.4.1 Säljaren godkänner att betalning sker till Köparen,

6.4.2 Köparen godkänner att betalning sker till Säljaren,

6.4.3 Blocket bedömer att Köparens invändning om att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om är grundlös. Betalning sker då till Säljaren,

6.4.4 Blocket bedömer att Köparens invändning om att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om är korrekt och Köparen returnerat varan till Säljaren. Betalning sker då till Köparen,

6.4.5 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är grundlös. Betalning sker då till Köparen,

6.4.6 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är korrekt. Betalning sker då till Säljaren, eller

6.4.7 Säljaren eller Köparen tillhandahåller Blocket en lagakraftvunnen dom eller beslut som anger vem som har rätt till betalningen.

7. Retur av vara i samband med hävning
7.1 Om köpet ska hävas och varan ska skickas tillbaka till Säljaren gäller följande:

7.1.1 Köparen ska använda den returfraktsedel som Blocket tillhandahåller och skicka tillbaka varan till Säljaren inom 3 dagar från det att Köparen fått returfraktsedeln.

7.1.2 Köparen ska spara inlämningskvittot i minst två månader från det att varan levererats till Säljaren.

7.1.3 Köparen ska se till att försändelsen är försäkrad till ett belopp som motsvarar varuvärdet.

7.2 Vid retur av vara i samband med hävning förbehåller sig Blocket rätten att debitera Säljaren för fraktavgifterna.

7.3 Säljaren ansvarar för att korrekta adressuppgifter och kontaktuppgifter har angetts. Eventuella merkostnader till följd av ofullständig eller felaktigt adresserad försändelse till Säljaren debiteras Säljaren. Mottagaren av paketet måste vara en fysisk person som kan legitimera sig för att hämta ut paketet.

7.4 Återbetalning till Köparen sker när Säljaren har godkänt, eller anses ha godkänt, returen av varan. Godkännande sker automatiskt om Säljaren inte har kommit med invändningar mot innehållet i returen inom 24 timmar från det att paketet hämtades ut.

7.5 Hämtar Säljaren inte ut returen från paketombudet inom 30 dagar anses returen vara godkänd av Säljaren. Efter denna tid har transportören rätt till paketet och dess innehåll.

IM

Aktiv medlem
Som paypal. Asbra för köparen, katastrof för säljaren.
Jag har, i egenskap av säljare, fått en försäljning (på Tradera) granskad och bedömd av Paypal. Beslutet utföll till min fördel. Min uppfattning, utifrån denna enda erfarenhet, är att jag som säljare bör vara mån om att beskriva varan (mycket) noggrant och att (bra och relevanta) bilder är av yttersta vikt.

En oseriös köpare kan givetvis "ställa till problem" i ett sådant system. Men det kan onekligen ske även utan det.

Sam00

Aktiv medlem
Det verkar varken speciellt fördelaktigt eller enkelt för någon om man verkligen blir oense som köpare eller säljare. I slutänden riskerar man att Blocket avgör vem som har rätt. Vem skaffar fram en lagakraftvunnen dom i en tvistemålsfråga?

Ja, det var också det jag kom fram till, att det kan vara besvärligt.

Det var fyra år sen jag genomförde den här försäljningen på Blocket och har aldrig läst reglerna fullständigt, men det är ungefär så jag trodde det skulle funka. Det blir ju krångligt om man blir oense, det är sant.

Som sagt, det finns fördelar och nackdelar. Blockets version är bara en av alla varianter med olika modifieringar på hur det fungerar. Oavsett vad man tycker om modellen, så funkar det och folk använder sig av det. Hade det varit värdelöst som nån menade, så hade det dött ut vid det här laget.

Sam00

Aktiv medlem
Jag har, i egenskap av säljare, fått en försäljning (på Tradera) granskad och bedömd av Paypal. Beslutet utföll till min fördel. Min uppfattning, utifrån denna enda erfarenhet, är att jag som säljare bör vara mån om att beskriva varan (mycket) noggrant och att (bra och relevanta) bilder är av yttersta vikt.

En oseriös köpare kan givetvis "ställa till problem" i ett sådant system. Men det kan onekligen ske även utan det.
Sant. I ett sånt system måste man ta bilder och vara ärlig när man beskriver skicket på varan. Problem kan dock uppstå om det handlar om nåt elektroniskt och även mekaniskt. Video kan man väl också ta då, om de tar emot det. Vissa saker är kanske svåra att bevisa. Jag tänker på en dropperstolpe t.e.x. Visst går det att visa när en bild eller video är tagen? Isåfall kan man bevisa ganska mycket. Det skulle vara bäst om köparen var tvungen att fotografera varan direkt när personen tar ut den. Undrar hur man skulle implementera det dock.🙂

Finns det nån funktion som tillåter att man får omdömen av köparen på tradera?

IM

Aktiv medlem
Sant. I ett sånt system måste man ta bilder och vara ärlig när man beskriver skicket på varan. Problem kan dock uppstå om det handlar om nåt elektroniskt och även mekaniskt. Video kan man väl också ta då, om de tar emot det. Vissa saker är kanske svåra att bevisa. Jag tänker på en dropperstolpe t.e.x. Visst går det att visa när en bild eller video är tagen? Isåfall kan man bevisa ganska mycket. Det skulle vara bäst om köparen var tvungen att fotografera varan direkt när personen tar ut den. Undrar hur man skulle implementera det dock.🙂

Finns det nån funktion som tillåter att man får omdömen av köparen på tradera?
Jag håller med dig, jag har svårt att se hur det går att, på ett realistiskt sätt, bygga en tjänst som eliminerar risken för säljaren om (/när) köparen har ett oärligt uppsåt. Jag tror, som jag skrev i något tidigare inlägg, att det finns bättre vägar att gå för att skapa en trygg K&S-funktion här på Happy.

Tradera har ett system för omdömen som innefattar såväl köpare som säljare.

WSB

Aktiv medlem
Lade upp ett par bromsar nyss och fick några _väldigt_ snabba svar. Alla medlemmar har olika datum för registrering men det står samtidigt "ny medlem". Ingen har några inlägg eller dylikt heller. Bugg? Har bedragarna lyckats lura systemet?

Edit: Tänkte skippa att skriva vilka det rör sig om, ifall det är lurkers.

marr

Moderator
Forumvärd
Lade upp ett par bromsar nyss och fick några _väldigt_ snabba svar. Alla medlemmar har olika datum för registrering men det står samtidigt "ny medlem". Ingen har några inlägg eller dylikt heller. Bugg? Har bedragarna lyckats lura systemet?

Edit: Tänkte skippa att skriva vilka det rör sig om, ifall det är lurkers.
Begreppet ny medlem går nog på inlägg snarare än tid tror jag.

NickPick

Aktiv medlem
EY bror. Cykel kvar? Den här personen har även ringt ett par gånger och är enbart intresserad av min hemadress. Väldigt påstridig... Kallade sig Jocke förr men jag tror inte han heter varken Alex eller Jocke.
Vägrar mötas upp för att kolla på den men undrade "EY får man provcykla yo!? Seriöst asså utan betalat först?".

Kändes ganska otryggt. Blocket den här gången dock.
Screenshot_20210104-222656_Blocket~2.jpg
Screenshot_20210104-222353_Blocket~2.jpg

-Andy-

Aktiv medlem
Även här? Jag är sååå less på prutarskiten. Håller på och säljer en del på Marketplace pga flytt och rensning. Skulle man lägga ut en vara där för 0 skulle man få ”vad är sista pris” i Messenger... 🤯

Jag gav bort ett sånt där 70-/80-tals soffbord i marmor en gång som vägde satan med villkoret att den som hämtade bordet skulle ta med sig bärhjälp. Det spelade inte någon roll att gubben som skulle hämta bordet lovade att ta med sig ytterligare en person utan han kom ensam och krävde att jag skulle lyfta in bordet själv i hans bil eftersom han själv hade bråck i magen och inte fick lyfta. Dessutom tyckte han att jag skulle ge honom två flaskor vin som tack för hjälpen.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag gav bort ett sånt där 70-/80-tals soffbord i marmor en gång som vägde satan med villkoret att den som hämtade bordet skulle ta med sig bärhjälp. Det spelade inte någon roll att gubben som skulle hämta bordet lovade att ta med sig ytterligare en person utan han kom ensam och krävde att jag skulle lyfta in bordet själv i hans bil eftersom han själv hade bråck i magen och inte fick lyfta. Dessutom tyckte han att jag skulle ge honom två flaskor vin som tack för hjälpen.
Då hade jag tappat flaskorna på marmorbordet i gubbens bil.

jonte987

Aktiv medlem
Fast hälften ligger ute till nypris eller över. Så nog är man trött på prutarskiten. Får vara riktigt frestande om jag ska orka krångla mer med begagnat.

Bromsarna såg jag och var frestad.

WSB

Aktiv medlem
Nästa gång får jag nog se över prisbilden.. Men men, nu är de sålda och skickas imorgon söderut :)

IM

Aktiv medlem
Nästa gång får jag nog se över prisbilden.. Men men, nu är de sålda och skickas imorgon söderut :)
Begagnat kan gott få vara billigt. Se det som en god gärning. 😃

För egen del diskuterar jag ytterst sällan pris när jag handlar med begagnade varor. Skall jag köpa väljer jag att ignorera annonser med orimliga begagnatpriser (det vill säga i runda slängar allt som ligger uppe för över halva nypriset). Skall jag sälja lägger jag upp grejerna till ett pris jag avser vara rimligt, vill någon betala mindre finns det säkert någon annan som säljer billigare. Någonstans. Någon gång.
Visst kan jag hamna fel ibland, vid exempelvis prissättning. Och jag gör undantag från huvudregeln någon gång ibland. Men det är högst ovanligt. Det handlar då om trevliga och seriösa köpare. Säljaren som kontaktade @NickPick i inlägget ovan hade jag vänligt och bestämt avvisat tidigt i konversationen.

Sam00

Aktiv medlem
Problemet är att alla har sina subjektiva prisbilder på begagnade varor. Gissar på att de flesta som har för höga priser är okunniga helt enkelt. Som jag nämnde tidigare, jag brukar ibland skriva på såna annonser och försöka utbilda, på ett vänligt sätt såklart. Då möts man ofta på ett fientligt vis, och det är egot som står i vägen. Folk gillar helt enkelt inte att erkänna att de kan ha haft fel.

Det kan också vara så att man medvetet sätter ett högre pris, eftersom man inte har bråttom att bli av med varan och inte behöver pangarna. Vilket är helt förståeligt. I flesta fall förlorar säljaren själv på att göra så dock, eftersom värdet går ner med tiden.

Undantag finns såklart. Om man har nåt som man vet är eftertraktad, eller om det är en vara som inte kommer ut i en ny version årligen. Zipp SL 70 Aero styret är ett bra exempel.

IM

Aktiv medlem
Problemet är att alla har sina subjektiva prisbilder på begagnade varor. Gissar på att de flesta som har för höga priser är okunniga helt enkelt. Som jag nämnde tidigare, jag brukar ibland skriva på såna annonser och försöka utbilda, på ett vänligt sätt såklart. Då möts man ofta på ett fientligt vis, och det är egot som står i vägen. Folk gillar helt enkelt inte att erkänna att de kan ha haft fel.

Det kan också vara så att man medvetet sätter ett högre pris, eftersom man inte har bråttom att bli av med varan och inte behöver pangarna. Vilket är helt förståeligt. I flesta fall förlorar säljaren själv på att göra så dock, eftersom värdet går ner med tiden.

Undantag finns såklart. Om man har nåt som man vet är eftertraktad, eller om det är en vara som inte kommer ut i en ny version årligen. Zipp SL 70 Aero styret är ett bra exempel.

Visst är det så. Det är givetvis högst subjektivt. Många är säkert okunniga vad det gäller hur cykelbranschen fungerar (den är onekligen mycket starkt kommersialiseras och konsumtionsdriven, i högre grad än många andra branscher är min, subjektiva, uppfattning). Det bidrar till att utvecklingen och tekniken går snabbt framåt. Det i sin tur innebär stora värdeminskningar på kort tid. Det är nog tufft för många att inse, absolut. För den som är införstådd med detta är det antagligen lättare.

Jag gör själv på just det viset. I vissa fall har jag ingen brådska med att sälja en vara och är inte i behov av pengarna. Då är jag beredd att vänta till dess att "rätt köpare" dyker upp. I vissa fall kan jag till och med lägga ut något till försäljning som jag kan tänka mig att behålla (eller skänka till någon i min omgivning), om det inte blir sålt till det pris jag har angett. Olika situationer kan innebära olika tillvägagångssätt. Vad som dock borde gälla i samtliga dessa situationer är ett vänligt bemötande och en god ton. Från båda sidor. Tycker jag.

Sam00

Aktiv medlem
Fast hälften ligger ute till nypris eller över. Så nog är man trött på prutarskiten. Får vara riktigt frestande om jag ska orka krångla mer med begagnat.

Bromsarna såg jag och var frestad.
Så illa är det väl inte. Jag har gjort massa med bra deals här, det gäller att vara snabb dock. Jag har inte varit inne på k&s så mycket på senaste tiden
men det kan möjligtvis bero på att vi har fått in folk från Blocket som håller på med att köpa och sälja för att göra en vinst. Det kan vara det här som driver upp priserna.

Dilemmat för oss är att det inte är något olagligt som de håller på med. Nu vet jag inte hur det funkar på det här forumet, alltså om man kan stänga av nån för det.

Det kan hända att man köper nåt själv bara för att det är billigt, fast man inte behöver det. Då tycker jag man ska sälja vidare till samma pris om man vill göra sig av med det.

jonte987

Aktiv medlem
Så illa är det väl inte. Jag har gjort massa med bra deals här, det gäller att vara snabb dock. Jag har inte varit inne på k&s så mycket på senaste tiden
men det kan möjligtvis bero på att vi har fått in folk från Blocket som håller på med att köpa och sälja för att göra en vinst. Det kan vara det här som driver upp priserna.

Dilemmat för oss är att det inte är något olagligt som de håller på med. Nu vet jag inte hur det funkar på det här forumet, alltså om man kan stänga av nån för det.

Det kan hända att man köper nåt själv bara för att det är billigt, fast man inte behöver det. Då tycker jag man ska sälja vidare till samma pris om man vill göra sig av med det.
Jag tror det finns många anledningar. En är nog att de kollar listpris på cykelkraft, Wiggle eller liknade och tror att de kan sälja till 70% av det medan faktiskt listpris är i bästa fall samma. Eller, gud förbjude, att de vill ha 70-80% av vad de betalade hos lbs.
Om någon köper det så är det gott och väl, det behöver inte vara jag.

Sam00

Aktiv medlem
Visst är det så. Det är givetvis högst subjektivt. Många är säkert okunniga vad det gäller hur cykelbranschen fungerar (den är onekligen mycket starkt kommersialiseras och konsumtionsdriven, i högre grad än många andra branscher är min, subjektiva, uppfattning). Det bidrar till att utvecklingen och tekniken går snabbt framåt. Det i sin tur innebär stora värdeminskningar på kort tid. Det är nog tufft för många att inse, absolut. För den som är införstådd med detta är det antagligen lättare.

Jag gör själv på just det viset. I vissa fall har jag ingen brådska med att sälja en vara och är inte i behov av pengarna. Då är jag beredd att vänta till dess att "rätt köpare" dyker upp. I vissa fall kan jag till och med lägga ut något till försäljning som jag kan tänka mig att behålla (eller skänka till någon i min omgivning), om det inte blir sålt till det pris jag har angett. Olika situationer kan innebära olika tillvägagångssätt. Vad som dock borde gälla i samtliga dessa situationer är ett vänligt bemötande och en god ton. Från båda sidor. Tycker jag.
Håller med helt. Det sista du nämner är nyckeln till en bra affär. Även om man vill pruta, man kan förklara varför man vill göra det, alltså att farmföra ett bra argument för det. Ger nån bara ett bud utan att säga nånting annat så sätter man upp en vägg direkt och har ingen lust att kommunicera.

Sam00

Aktiv medlem
Jag tror det finns många anledningar. En är nog att de kollar listpris på cykelkraft, Wiggle eller liknade och tror att de kan sälja till 70% av det medan faktiskt listpris är i bästa fall samma. Eller, gud förbjude, att de vill ha 70-80% av vad de betalade hos lbs.
Om någon köper det så är det gott och väl, det behöver inte vara jag.
Ja, så är det säkert. Ser de att de inte kan få varan såld så hoppas jag de lär sig av sina misstag och sänker priset.

Jag betalar hellre 20% mer och köper nytt med alla garantier och öppet köp än att ta risken som begagnatköp medför.

Manurhin2

Aktiv medlem
Anser ni som skrivit dom sista inläggen att happy ska vara världens enda annonssida med nettopriser?
Ett pris på en begagnad vara är ett begärt pris, vad man får betalt kan självklart vara ngt helt annat.
Gäller även på nyköp sen eu-inträde.

M

jonte987

Aktiv medlem
Anser ni som skrivit dom sista inläggen att happy ska vara världens enda annonssida med nettopriser?
Ett pris på en begagnad vara är ett begärt pris, vad man får betalt kan självklart vara ngt helt annat.

M
Nä, men jag orkar inte kontakta säljaren om priset är helt off och det hade nog inte uppskattats heller.

Jag tror möjlighet, och därmed uppmaning, till länk till shop när man lägger upp annonsen vore en grej.

mzi

Aktiv medlem
Jag tror det betyder att det ska finnas ett fält när man lägger in annonsen där man kan länka till den hos någon webshop. Blir ju knepigt med grejer som inte säljs längre.

jonte987

Aktiv medlem
Vad betyder den sista meningen i ovan citerade inlägg?
Jag fick för mig att det vore bra att länka till det man försöker sälja. Kunde finnas ett fält för det när man lägger upp annonsen.

Inser att det fungerar olika bra för olika grejor. I annonsen med en lifeline ant+ usb för 25 spänn mer än aktuellt pris hade det funkat bra

weldion

Aktiv medlem
Jag fick för mig att det vore bra att länka till det man försöker sälja. Kunde finnas ett fält för det när man lägger upp annonsen.

Inser att det fungerar olika bra för olika grejor. I annonsen med en lifeline ant+ usb för 25 spänn mer än aktuellt pris hade det funkat bra
Vad är syftet med ditt förslag?

jonte987

Aktiv medlem
Vad är syftet med ditt förslag?
I de fall det fungerar så blir det en korrektion direkt.

Du lägger inte upp en annons på 250 spänn med denna länk?

Edit. Det fanns alltså en sådan annons igår men den är borta nu

weldion

Aktiv medlem
I de fall det fungerar så blir det en korrektion direkt.

Du lägger inte upp en annons på 250 spänn med denna länk?
Frågan bara om säljaren länkar till dyra-affären.se eller alltid-lågt-pris.de när den lägger upp annonsen.

jonte987

Aktiv medlem
Frågan bara om säljaren länkar till dyra-affären.se eller alltid-lågt-pris.de när den lägger upp annonsen.

Nä, det fungerar kanske dåligt alltför ofta. Just mitt exempel ger en unik träff på Wiggle.

En del shoppar visar en Pricerunner sökning under annonsen. Kan det vara ebay?

Edit. Nej, inte Ebay. Jag vet inte var jag såg det.
Skit samma, jag är bara sur jag inte fick köpa en billig dongle.

IM

Aktiv medlem

M
Jag gör det inte. Precis som jag har redogjort för så avstår jag skiter som oftare från att göra affärer med den som begär ett, i mina ögon, orimligt pris samt, generellt sett, den som prutar (att som @ooms beskriver diskutera en vara och dess pris för i mina ögon något annat, ehuru jag oftast håller mig från det också). Det innebär att jag gjort miste om, sant avstår från att göra vissa affärer. Det är inte hela världen. Jag förutsätter att de som gör de affärerna är glada och nöjda. Precis som jag är för de affärer jag gör. Var och en är fri att, inom lagens råmärken, göra affärer som det faller dem in. Så tänker, och handlar, jag. Var det svar på din fråga? 😊

Hcsokim

Medlem

Jag som inte har handlat alls mycket här på k&s utan mest är van vid blocket-priser, vad är ett rimligt begagnat-pris? Jag är medveten att det kan skilja sig rejält om det är ett tre år gammalt sprucket däck, eller en styrstam som legat i förpackning i en vecka. Men går det att säga något generellt?

IM

Aktiv medlem
Jag som inte har handlat alls mycket här på k&s utan mest är van vid blocket-priser, vad är ett rimligt begagnat-pris? Jag är medveten att det kan skilja sig rejält om det är ett tre år gammalt sprucket däck, eller en styrstam som legat i förpackning i en vecka. Men går det att säga något generellt?
Det råder, som sagt, delade meningar om det. Och precis som du är inne på bör det rimligtvis skilja sig åt ena aning beroende på varann ifråga. Min utgångspunkt är att en begagnad vara bör Kosta ungefär 50% gentemot nypris på motsvarande produkt. Det är långt ifrån en exakt vetenskap, men i min värld är det ett rimligt utgångsläge.

Stumpy

Aktiv medlem
Det kan ju var stor skillnad på vad en vara är värd för mig och vad den är värd för någon annan. Hittar jag något jag är intresserad av, men inte vill betala det annonserade priset för, så väntar jag några dagar och om det finns kvar erbjuder jag vad det är värt för mig. Samma sak om jag vill sälja något. Provar att lägga ut till ett pris jag hoppas få. Är det inte sålt efter ett antal dagar, så kan jag gå med på rimliga bud. Dock inte lägre än det är värt att spara i bra-att-ha-lådan. Ibland hör ingen av sig och ibland blir man nerringd och får överbud. Säljer dock i så fall till den som först erbjudit det jag satt ut i annonsen, även om det visar sig vara "för lågt". (Har ganska välfyllda bra-att-ha-lådor, eftersom jag är bättre på att köpa än sälja.)

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag tycker att nya saker är värda tyskpris minus något om jag köper av känd forumprofil.
Begagnat på en fallande skala därifrån.

M

jonte987

Aktiv medlem
Enligt vittne så går det i storstan att få 60-70% av tyskpris för grejor man plockar av ny cykel. Mer än det skulle jag aldrig betala. Risk för knas + risk med reklamation måste vara värt nåt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer