VARNING för bedragare på Köp och sälj

kebarb

Aktiv medlem
Det är en utmärkt utgångspunkt. Jag vill inte på något sätt frångå eller ifrågasätta den. Det är dock värt att ha i åtanke att vi i den här tråden oftast har tillgång till en sida av historien.

Fallet här ovan, med stolpen, förefaller solklart givet den information jag har fått mig till livs. Men jag kan ju inte utesluta att det finns omständigheter enhet information som jag inte känner till och som innebär att jag skulle ändra inställning om den blev känd för mig.

Hela grejen med ett feedback system fungerar iallafall sjukt bra.. För när man samlat på sig ett gäng stjärnor och goda omdömen (över en längre tid) så blir det som en magnet för andra köpare. Folk på norska finn.no är vänligt inställda och positiva redan vid första kontakt (när man redan har många "goda omtaler"), istället för reserverade och krångliga som de alltid är när man säljer något på blocket. På blocket så förutsätter nästan folk att man försöker blåsa dem, speciellt om de har nosat rätt på att man är rasifierad, etniskt handikappad och har namn som inte finns i svenska almanackan när de kollar telefonnumret på hitta.se.

Det kanske är något som ligger i tiden iofs. Jag är PRECIS LIKADAN själv fast värre... Man blir som man umgås heter det.

Sam00

Aktiv medlem
Hade ett liknande fall själv, fast jag var säljaren. Sålde omedvetet en Zipp stolpe med en liten spricka. Den var ganska repig så jag såg aldrig den. När han hörde av sig med bilder så swishade jag omedelbart tillbaka och stod sedan för frakten tillbaka. Jag kom på att jag skulle kanske kunna använda den på trainer nån gång. Annars hade jag låtit honom behålla den.

Omständigheterna. Jag säljer ganska ofta här och har lärt mig att det är bäst att ta bilder på varan från alla möjliga håll. Det hade jag gjort i det här fallet, och kunde sen jämföra med mina egna bilder och lokalisera exakt det han tog en närbild på. Hade jag inte gjort det så skulle jag kanske ha varit lite misstänksam, eftersom han hörde av sig runt 10 dagar efter jag hade skickat. Han hävdade dock att han hade precis tagit ut paketet när han skrev till mig. Hade jag inte tagit bra bilder, då skulle jag ha blivit lite osäker, och kanske trott att han hade orsakat skadan själv.

Jag hade nog ändå valt att lämna tillbaka pengarna oavsett, då jag är en regelbunden säljare och vill att mitt goda rykte förblir intakt. Det är dock en sekundär motivation, nr 1 är att köparen ska vara nöjd.

Sam00

Aktiv medlem
Jag har argumenterat för betygsystem här flera gånger, men får alltid kraftigt motstånd. För mig som regelbunden säljare hade det varit jättebra såklart. Jag tror att folk i den här gemenskapen är till hög grad ärliga, och jag antar att folk skulle hålla tillbaka med dåliga betyg, när det gäller relativt obetydligt missnöje med varan. Eller andra poänglösa klagomål.

En sak som många kommer med, är att legitimation har funkat jättebra. Det har det verkligen, jag håller med om det, men det hjälper mest att rena bedragare ska hålla sig borta. Får man nåt som inte är som beskrivet och säljaren inte gör rätt för sig, tycker jag man borde ha en röst och få säga till nåt.

Jag tror det är många som bara tar det utan att våga klaga, som jag gjorde t.e.x. när jag nyligen fick en vara som inte var som beskriven. När jag yttrade min kritik gällande den här affären på forumet, fick jag till svar av en medlem här att jag inte borde köpa begagnat om jag bryr mig om skicket.🙂

Skulle Quota @kebarb inlägg ovan men vet inte vad som hände.

mzi

Aktiv medlem
Jag köper inte så ofta begagnat, men jag använder mitt eget betygsystem: om personen inte har skrivit massor med inlägg och varit registrerad ett längre tag så sjunker mitt förtroende. Jag tror någon form av återkoppling hade varit bra för de som inte uppfyller de kraven men kanske ändå är ärliga.

Ilritorno

Aktiv medlem
Annat bra exempel på försäljning med feedback-system är Discogs. Handlat väldigt mycket skivor via Discogs under många år, nytt och begagnat, från både mindre skivbutiker, skivbolag och privatpersoner från personer från olika länder. Aldrig problem. Förutom att en del personer övergraderar kvaliteten på sina begagnande skivor möjligtvis. Men alltid fått det jag beställt utan blivit lurad. Utan feedback-systmet hade det nog sett väldigt annorlunda ut. Jag hade varit betydligt mer betänklig med att beställa framförallt från privatpersoner från andra länder.

Lefty

Aktiv medlem
Hade ett liknande fall själv, fast jag var säljaren. Sålde omedvetet en Zipp stolpe med en liten spricka. Den var ganska repig så jag såg aldrig den. När han hörde av sig med bilder så swishade jag omedelbart tillbaka och stod sedan för frakten tillbaka. Jag kom på att jag skulle kanske kunna använda den på trainer nån gång. Annars hade jag låtit honom behålla den.

Omständigheterna. Jag säljer ganska ofta här och har lärt mig att det är bäst att ta bilder på varan från alla möjliga håll. Det hade jag gjort i det här fallet, och kunde sen jämföra med mina egna bilder och lokalisera exakt det han tog en närbild på. Hade jag inte gjort det så skulle jag kanske ha varit lite misstänksam, eftersom han hörde av sig runt 10 dagar efter jag hade skickat. Han hävdade dock att han hade precis tagit ut paketet när han skrev till mig. Hade jag inte tagit bra bilder, då skulle jag ha blivit lite osäker, och kanske trott att han hade orsakat skadan själv.

Jag hade nog ändå valt att lämna tillbaka pengarna oavsett, då jag är en regelbunden säljare och vill att mitt goda rykte förblir intakt. Det är dock en sekundär motivation, nr 1 är att köparen ska vara nöjd.
Det var jag som köpte Zipp-stolpen och all cred till dig för hur du hanterade situationen när jag upptäckte den lilla sprickan. Sånt händer och det hela hanterades på bästa sätt och jag skickade tillbaks stolpen utan kostnad för mig.
Är själv likadan och vill naturligtvis att köpare till mina grejor ska bli nöjda.

kebarb

Aktiv medlem
Köpte en gång ett par bromsskivor från en person på happy, dessa var centerlock oversize och svåra att hitta i handeln.

När jag fick de var de sönderbromsade (riktigt urdikade) och så vind att de slog i båda sidorna på insida ok på ett varv.

Säljaren menade att det var normalt för en begagnad grej.

Men det är ju inte begagnat längre när det är slutkört, då är det skräp. Så folk som menar att man skall förvänta sig defekta varor och acceptera det för att det är begagnat finns det säkert flera av.

Jag är pedant med mina prylar och folk som köper begagnat av mig får ofta med originalförpackningen. Även kvitto om jag köpt den ny. Och ibland kan man knappt se det är använt.

Andra gånger köper man något som man inte ens kan förstå hur tidigare ägaren använt.. då det är bucklor, repor och skav på alla kanter och hörn. Kanske blivit använt som dörrstopp.

Vi är ju olika.

Vad argumentet emot ett betygssystem skulle vara kan jag inte förstå annat än att det tar tid och kostar pengar att implementera. Det fungerar väldigt bra där det används. Jag har inte varit med om att det missbrukas annat än av personer som gör fake-konton.

Tippar detta är en gammal diskussion här.

/k

NickPick

Aktiv medlem
Jag tror att betygssystem skulle minska antalet annonser. Köp och sälj är sidans kassako (särskilt nu när man måste betala för en annons för att den inte ska vara på sidan 3 efter 4 timmar). Alla verktyg och all info finns, men viljan finns bevisligen inte då det har varit mycket bedrägerier och liknande. Tråkigt men det är ju lättare att kränga grejerna på Facebook nu ändå.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
viljan finns bevisligen inte då det har varit mycket bedrägerier och liknande.

Varför tror du att Bankid-verifieringen lades in? Tror du den är gratis att ha och inte tog någon tid att implementera? Jag känner bara till något enstaka fall av bedrägeri efter det.

Och räkna gärna på hur många betalande annonsörer det är och återkom med hur mycket det är på sista raden :-)

Vi har lagt ner och lägger ner massor av tid på att rensa bort uppenbart stöldgods och bedrägeriförsök även om bankid gör det enormt mycket lättare. På Facebook sker inget sådant alls vad jag vet.

ooms

Aktiv medlem
På rena säljsajter har ju ett betygsystem ett syfte, och för min del är det mest att se om folk är ärliga, skickar sakerna snabbt, osv. Här är vi ju mer en community och då tycker jag det känns lite overkill. De som är aktiva här tror jag nog oftast är ärliga personer även om man naturligtvis ibland har olika åsikter. Bank-id-verifieringen verkar ha rensat bort väldigt mycket av bedrägerierna, sällan man läser om nåt sånt sedan den infördes.
När det gäller skicket tycker jag det är upp till mig som köpare att bedöma utifrån bilder, begära extra bilder, etc, just för att jag vet att alla bedömer skick olika.

IM

Aktiv medlem
Jag tror att synen på behovet av det betygssystem skiljer sig mellan de användare som är i övrigt aktiva på Happy jämfört med de som i princip bara tittar in här när något skall köpas eller säljas.

Personligen tycker jag att det är trevligare utan betyg. Måhända aningen mindre praktiskt. Jag tycker att upplägget, som det ser ut idag, är bra; låg tröskel (för den med BankID) att lägga in annonser och, vad jag upplever som (vilket bekräftas av vad @jomper säger) hög säkerhet.

Eventuellt bristande affärsmoral är en annan femma.

kebarb

Aktiv medlem
Ja... man är ju olika. Jag gillar att få feedback, och handlar gärna med folk som har feedback. Hur andra vill ha det kan jag inte avgöra. Jag handlar nästan aldrig över happymtb.

Skick är nästan omöjligt att avgöra på bilder, man måste ha sakerna i handen. Iallafall om man inte ser begagnathandel som en form av lotteri, vilket det aldrig varit för de som handlar med mig.

Därför ger jag alltid öppet köp när jag säljer saker begagnat där det kan finnas brister.

Men det är långt från alla som är så ärliga, och helt omöjligt för mig att filtrera ut rövhattarna utan ett betygssystem. Folk som upppger innermått på en sadelstolpe hade jag bannat från forumet dag 1. Hahahah

Men så är jag ju uppenbarligen nazist också när det kommer till dessa sakerna, och cyklister är som regel idialistiska flummare och ”rädda världen” folk så jag förstår att allt som betyder att någon skall betygssättas eller att det finns konsekvenser för rövhattar är negativt.

Bank id grejen är väldigt bra. Den är ett måste idag. Typ en lägstanivå för att filtrera bort skräpanvändarna från plattformen.

//K

IM

Aktiv medlem
Så knepigt är det inte, tycker jag, att sålla bort de mest riskabla (?) annonserna.

Däremot känner jag det stort obehag över den centrala roll BankID har fått i tillvaron. Så använder jag inte Facebook heller...

Berk

Aktiv medlem
Så knepigt är det inte, tycker jag, att sålla bort de mest riskabla (?) annonserna.

Däremot känner jag det stort obehag över den centrala roll BankID har fått i tillvaron. Så använder jag inte Facebook heller...

Håller med.

Såna numrar/digital ID har starka tendens att glida nerför "slippery slope". Det händer, tyvärr, överallt. Svenska extra konstigtheten, som alltid finns, är att banken, och int staten, ger ut officiella digitala indikationen som också används i interaktion med staten, regio och kommunen. Helt galen!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Håller med.

Såna numrar/digital ID har starka tendens att glida nerför "slippery slope". Det händer, tyvärr, överallt. Svenska extra konstigtheten, som alltid finns, är att banken, och int staten, ger ut officiella digitala indikationen som också används i interaktion med staten, regio och kommunen. Helt galen!

Håller med. Men det är inget nytt, det har alltid varit bankerna som utfärdat rena ID-kort i Sverige så länge jag kan minnas. Nationella ID-kortet är ett ganska nytt påfund.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det är tokigt.
men vi har i alla fall riktiga kreditkort istället för Maestro och äter inte chokladströssel på formfranska till lunch
Så det är give and take 😀

Svenemil

Medlem
Jag verkar ha utsatts för bedrägeri där säljaren efter betalning via swish gått under jorden och mobilen är avstängd idag. Antar att polisanmälan inte leder någon vart men men verkar kunna inleda en stämningsansökan men då står man såklart med risken för en del rättegångskostnader ifall det inte går min väg. Har ni tips på vad jag kan göra eller är det bara att bita i det sura äpplet?

weldion

Aktiv medlem
Jag verkar ha utsatts för bedrägeri där säljaren efter betalning via swish gått under jorden och mobilen är avstängd idag. Antar att polisanmälan inte leder någon vart men men verkar kunna inleda en stämningsansökan men då står man såklart med risken för en del rättegångskostnader ifall det inte går min väg. Har ni tips på vad jag kan göra eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Polisanmälan är alltid bra att göra.
Har du fler uppgifter till bedragaren än ett telefonnummer. Kanske det går att skapa ett ärende hos Kronofogden och ställa krav på återbetalning av beloppet. Då måste motparten förklara varför anspråket är ogiltigt eller bara erkänna sig skyldig och återbetalning skall göras.

Akronym

Aktiv medlem
Om det bara gått en dag så skulle jag säga att du får ha lite is i magen. Kan ju hänt vad som helst.

Manurhin2

Aktiv medlem
Polisanmälan är alltid bra att göra.
Har du fler uppgifter till bedragaren än ett telefonnummer. Kanske det går att skapa ett ärende hos Kronofogden och ställa krav på återbetalning av beloppet. Då måste motparten förklara varför anspråket är ogiltigt eller bara erkänna sig skyldig och återbetalning skall göras.
Men, bestrider skurken kravet så måste den med anspråk fortfarande gå via rätten......

Bohdi

Ny medlem
Vad var det för komponent och till vilken pris samt ort? Då får andra se upp för likadant.

Detta är svart att veta precis vem är en riktig bedragare men, OFTAST och som tum-regler, kontrollerar alltid denna antar år säljaren har varit med på Happy. Ett år och undrar kan vara en signal att något är på gång om dealen är 'för bra' t ex eller man kan fråga efter flera bilden m m. Om du får inget återkoppling/respons, då har du lyckats att inte avgöra en dåligt affär och förhoppningsvis bedragaren ska håller sig bort för alltid.

Karma är sånt, det kan ta tid, men det är sånt.

Svenemil

Medlem
Hej igen,

Akta er för en Johan G från Alingsås som säljer vevparti mm

Så här i efterhand kan man konstatera att ja, han skaffade sitt happyridekonto för en vecka sedan vilket i sig är en varningsklocka samt ett väldigt bra pris på vevpartiet. Innan affär hade jag frågat om specifika bilder i olika omgångar så han måste de facto ha haft vevpartiet franför sig. Telefonkontakt, första dealen var att min syster skulle hämta upp vevpartiet vilket inte var några problem för säljaren. Iom att jag fick alla bilder och vi först gjort upp att min syster kunde hämta vevpartiet så kände jag tyvärr förtroende för denna snubbe. Sedan fick min syster förhinder så vi ändrade till paket postnord istället. Betalade först frakten sedan när den dykt upp i postnord appen swishade jag resten. Efter det gick vederbörande under jorden och svarar inte på meddelanden via mobil eller happy förutom ett kort svar i fredags att han skulle skicka senast 1600 vilket inte skedde. Han skulle även ha skickat i torsdagskväll samt direkt efter min betalning.

Första gången jag dykt på besvär vid köp via happy, så jag kommer inte vara så naiv framöver! Har meddelat säljaren Johan att deadline för återbetalning eller skicka paket i är idag annars anmäler jag till polisen, kontaktar Kronofogden enligt förslag osv. Har vägarna förbi vederbörande om 2 veckor så får väl kosta på mig ett besök då.

Har någon fler blivit lurad av denne man så har jag personuppgifter mm om ni behöver hjälp med uppgifter till polisanmälan. Happy kan sedan dela med sig av sina uppgifter till Polisen.

eucalyptus

Aktiv medlem
Hej igen,

Akta er för en Johan G från Alingsås som säljer vevparti mm

Så här i efterhand kan man konstatera att ja, han skaffade sitt happyridekonto för en vecka sedan vilket i sig är en varningsklocka samt ett väldigt bra pris på vevpartiet. Innan affär hade jag frågat om specifika bilder i olika omgångar så han måste de facto ha haft vevpartiet franför sig. Telefonkontakt, första dealen var att min syster skulle hämta upp vevpartiet vilket inte var några problem för säljaren. Iom att jag fick alla bilder och vi först gjort upp att min syster kunde hämta vevpartiet så kände jag tyvärr förtroende för denna snubbe. Sedan fick min syster förhinder så vi ändrade till paket postnord istället. Betalade först frakten sedan när den dykt upp i postnord appen swishade jag resten. Efter det gick vederbörande under jorden och svarar inte på meddelanden via mobil eller happy förutom ett kort svar i fredags att han skulle skicka senast 1600 vilket inte skedde. Han skulle även ha skickat i torsdagskväll samt direkt efter min betalning.

Första gången jag dykt på besvär vid köp via happy, så jag kommer inte vara så naiv framöver! Har meddelat säljaren Johan att deadline för återbetalning eller skicka paket i är idag annars anmäler jag till polisen, kontaktar Kronofogden enligt förslag osv. Har vägarna förbi vederbörande om 2 veckor så får väl kosta på mig ett besök då.

Har någon fler blivit lurad av denne man så har jag personuppgifter mm om ni behöver hjälp med uppgifter till polisanmälan. Happy kan sedan dela med sig av sina uppgifter till Polisen.
Tänk om han fått hjärtinfarkt och ligger på sjukhuset?
Har ju bara gått 3 dagar? Kan ju ha hänt vad som helst i worst case scenario.

Hade definitivt gjort en polisanmälan om ingenting hänt senast torsdag-fredag, då får säljaren 1 vecka på sig OM det nu hänt något allvarligt.

Att lura någon på 1200kr med ett specifikt vevparti känns ju jävligt udda. Lättare att försöka sälja en Rolex för 10tkr på blocket haha

Paco

Aktiv medlem
Tänk om han fått hjärtinfarkt och ligger på sjukhuset?
Har ju bara gått 3 dagar? Kan ju ha hänt vad som helst i worst case scenario.

Hade definitivt gjort en polisanmälan om ingenting hänt senast torsdag-fredag, då får säljaren 1 vecka på sig OM det nu hänt något allvarligt.

Att lura någon på 1200kr med ett specifikt vevparti känns ju jävligt udda. Lättare att försöka sälja en Rolex för 10tkr på blocket haha
I det flesta blåsningar här på k&s har det rört sig om ”mindre” belopp. Kanske för att det kan kännas ovärt att polisanmäla pga just det mindre beloppet.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Om det först gjordes upp om avhämtning, och det var köparen som ändrade till Postnord-paket, så känns det ändå konstigt. Bedragare brukar ju sällan gå med på avhämtning öht.
Hoppas det löser sig!

andben

Aktiv medlem
Jag tycker inte heller det verkar vara ett typiskt bedrägeri utan tror det kommer ordna sig :) Inte alla är så supersnabba att posta, annat kommer emellan och det är kanske en bit till postombudet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer