VARNING för bedragare på Köp och sälj

mcedvin

Ny medlem
Hans profil verkar vara borttagen nu. Hoppas ingen mer än jag gav honom några pengar. Jag har hans namn, men det antar jag att Happyride har via bankid:t också

Belse

Aktiv medlem
Var kan man söka på personer om dom har, eller har haft något fuffens för sig, eller måste man ha ett konto på någon infosida för att komma åt sådan information nånstans?

Chriz7878

Medlem
Bedragare i farten!

Betalade en sadel i förskott som aldrig blev skickad.
JAg har en köpes annons ute på SMP sadel, blev kontaktad av

Krillej95

Som hade exakt en sådan sadel som jag var ute efter, han skickade några bilder och verkade ärlig.
Jag gjorde som jag brukar sa åt honom att boka frakt och skicka kollinumret så swishar jag.
Sagt och gjort, fick en notis i postnordappen om paketet. så jag betalade. Detta var en lördag kväll
så vi kom överens om att han skulle skicka paketet på söndagen, påminde honom på söndag em och fick svar att han strax skulle åka ner på byn med ungarna och skulle då skicka paketet.
sedan har jag inte hört något mer och inget paket är skickat. Började såklart ana oråd på måndagen och kollade upp namn och adress och det fanns ju såklart ingen Kristian Valentin på den adressen. Han hade dessutom avregistrerat telefonnumret från swish 073-992 09 02.

Förmodligen så lär han ju knappast använda det telefonnumret igen, eller forumnamnet Krillej95 men vill ändå varna er.....

NickPick

Aktiv medlem
Bedragare i farten!

Krillej95

Som hade exakt en sådan sadel som jag var ute efter, han skickade några bilder och verkade ärlig.
Jag gjorde som jag brukar sa åt honom att boka frakt och skicka kollinumret så swishar jag.
Sagt och gjort, fick en notis i postnordappen om paketet. så jag betalade. Detta var en lördag kväll
så vi kom överens om att han skulle skicka paketet på söndagen, påminde honom på söndag em och fick svar att han strax skulle åka ner på byn med ungarna och skulle då skicka paketet.
sedan har jag inte hört något mer och inget paket är skickat. Började såklart ana oråd på måndagen och kollade upp namn och adress och det fanns ju såklart ingen Kristian Valentin på den adressen. Han hade dessutom avregistrerat telefonnumret från swish 073-992 09 02.

Förmodligen så lär han ju knappast använda det telefonnumret igen, eller forumnamnet Krillej95 men vill ändå varna er.....
Polianmäl. Troligen någon av dessa https://lexbase.se/personsok?Search[fullname]=Kristian+Valentin&s=230548fc8dfece8047e34f5b7476db15 Swish är ju hårt kontrollerat så polisanmäl så åker han dit på det oavsett. Kanske tar lite tid dock... Men swish är lätt att spåra och knutet till en person.
Det är en person med Kristian som tilltalsnamn och Valentin som efternamn.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vet inte om jag borde skriva detta egentligen då det sista jag vill är att hänga ut nån oskyldig, men:
En säljare på k&s med nyligen upplagd testcykel till förmånligt pris är lättkommunicerad angående allmänna frågor men låtsas inte förstå när det kommer till egna bilder på produkten eller antal timmar den gått(vilket är lätt att kolla)

Lättare att syna om man bor i närheten och kan vara juste men kolla ordentligt.

glitch

Aktiv medlem
Bedragare i farten!

Krillej95

Samma svarade på min köpesannons på effektpedaler - hade just såna till löjligt bra pris, skickade med bild osv.
Noterade att konto var nytt och priset alldeles för lågt så jag ställde lite följdfrågor, han svarade på det mest men några ytterligare bilder och bild på kvittot kom aldrig. det skulle han fixa "efter jobbet" på söndagen.
Har givetvis inte hört nåt mer :)

Skogling

Aktiv medlem
Jag hade en annons på en sadel köpes. Fick svar av en person som skickade en bild på sin sadel i en genomskinlig påse. Hen VÄGRADE ta en bild utan påse, när jag bad om det. Jag tjatade med hen blev bara dryg och besvärad. Helt magiskt!

Jag fann sadeln ny för 300 kr mer på nätet. 😆

Manurhin2

Aktiv medlem
Hur fyrkantig kan man vara om man kallar mitt inlägg i den här tråden för reklam?

Jag skulle kunna hjälpa dig att driva detta mot moderator mot en ringa ersättning men jag ser inte på något sätt att utfallet skulle gynna dig.

perzzon

Aktiv medlem
Hur fyrkantig kan man vara om man kallar mitt inlägg i den här tråden för reklam?

Nej hur skulle det kunna vara det? Du påvisar bara att det finns en möjlighet att utnyttja en kommersiell tjänst som du tillhandahåller.
Absolut inte reklam. 🙃

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Polisanmäl och hänvisa hit, vi kan identifiera och tillhandahålla annonsen till polisen.

Personen i fråga kommer inte kunna verifiera ett nytt konto för att fortsätta med bedrägerier.

jolov

Aktiv medlem
Jag förmodar att din näsa är lika lång som en mops?

Innan ett sådant samtal rings måste man typiskt lägga ett par timmar på ett hitta telefonnumret till någon som inte vill hittas. Dessutom kanske en timme på att få bakgrundshistorien. Denna tid kunde jag lagt på att utföra mitt ordinarie arbete och få ordentligt betalt. Så alternativkostnaden för ett sådant här samtal är kanske 3 000-5 000:-. Men sådant kanske man inte tänker på på Samhall där du verkar arbeta?

Kaxigt att attackera på samhall-spåret samtidigt som man har gjort en tråd om att man inte klarar av att laga en punkterad cykelslang

roller

Aktiv medlem

Innan ett sådant samtal rings måste man typiskt lägga ett par timmar på ett hitta telefonnumret till någon som inte vill hittas. Dessutom kanske en timme på att få bakgrundshistorien. Denna tid kunde jag lagt på att utföra mitt ordinarie arbete och få ordentligt betalt. Så alternativkostnaden för ett sådant här samtal är kanske 3 000-5 000:-. Men sådant kanske man inte tänker på på Samhall där du verkar arbeta?
Så du gör egentligen en förlust! Jag förmodar att skatteverket går med på att du kan dra av det vid deklarationen.

GoranS

Aktiv medlem

Jag tolkar det du skriver som att du tar betalt för den tid du lägger ner på bakgrundsarbete, inte lika mkt som du skulle få om du gjorde ditt vanliga jobb, men lika fullt någon form av ekonomisk ersättning. Om så är fallet tror jag att du får acceptera att de flesta ser det som kommersiell verksamhet. Forumreglerna beskriver detta ganska tydligt.

Smygreklam
Något som inte ses med blida ögon är smygreklam av olika slag, var tydlig med vem du är när du representerar en kommersiell verksamhet och posta inget som kan uppfattas som reklam. Är du tveksam för var gränsen går så kolla med någon av moderatorerna nedan. Annars riskerar du ett stim ytterst upprörda användare och motsatt effekt än den du önskade dig!

Sen tror jag att du når större uppskattning om du avhåller dig från kommentarer i stil med den du gjorde om Samhall.

Senast ändrad:

lagrave

Aktiv medlem
Så du gör egentligen en förlust! Jag förmodar att skatteverket går med på att du kan dra av det vid deklarationen.
Ja, men jag tycker det är moraliskt rätt att hjälpa folk att sätta dit bedragare. Som jag påpekade i inlägget så har man gjort det en gång så kan man nästa gång göra det själv (vilket även det är önskvärt ur just det etiska perspektivet att bedragare ska sättas dit). Om det vore lönsamt för mig så skulle jag naturligtvis inte göra mina "kunder" självgående.

Manurhin2

Aktiv medlem

Nu råkar det vara så att jag har en polare som är controller på Samhall, ska jag hälsa honom nåt särskilt? Han är helt normal i mina ögon.

lagrave

Aktiv medlem
Jag tolkar det du skriver som att du tar betalt för den tid du lägger ner på bakgrundsarbete, inte lika mkt som du skulle få om du gjorde ditt vanliga jobb, men lika fullt någon form av ekonomisk ersättning. Om så är fallet tror jag att du får acceptera att de flesta ser det som kommersiell verksamhet. Forumreglerna beskriver detta ganska tydligt.

Smygreklam
Något som inte ses med blida ögon är smygreklam av olika slag, var tydlig med vem du är när du representerar en kommersiell verksamhet och posta inget som kan uppfattas som reklam. Är du tveksam för var gränsen går så kolla med någon av moderatorerna nedan. Annars riskerar du ett stim ytterst upprörda användare och motsatt effekt än den du önskade dig!

Sen tror jag att du når större uppskattning om du avhåller dig från kommentarer i stil med den du gjorde om Samhall.
Enligt Svensk Ordbok är den primära betydelsen av "kommersiell" "som i första hand tjänar vinstintressen". Eftersom jag gör en ekonomisk förlust på att hjälpa folk med detta är det inte kommersiellt. Som framgått ovan är min drivkraft moralisk. Den som gör vinst på detta är den jag hjälper (förstås beroende på alternativkostnaden). Alternativet är i nästan alla fall 0:-.

GoranS

Aktiv medlem
Enligt Svensk Ordbok är den primära betydelsen av "kommersiell" "som i första hand tjänar vinstintressen". Eftersom jag gör en ekonomisk förlust på att hjälpa folk med detta är det inte kommersiellt. Som framgått ovan är min drivkraft moralisk. Den som gör vinst på detta är den jag hjälper (förstås beroende på alternativkostnaden). Alternativet är i nästan alla fall 0:-.
Så om du istället för att bedriva denna verksamhet skulle ligga på sofflocket och rulla tummarna så skulle du ha mer pengar på bankkontot?

jolov

Aktiv medlem
Kan någon insatt göra en snabb recap för oss, i tråden, nytillkomna åskådare?

Lagrave erbjöd sig att leta rätt på personen man swishades telefonummer och ringa dem för 1/3 av beloppet du blivit bedragen på.

Sen blev han kränkt då det rapporterades som reklam eftersom att han hade tagit mycket mer än 1/3 av beloppet ifall han ville tjäna pengar på det

Manurhin2

Aktiv medlem
Du kanske kan be honom verifiera funktionen hos hans moraliska kompass?

Som du förstod så gällde min kommentar din nedlåtande ton mot Samhallsanställda.
Eftersom mitt försök att få dig att förstå att det finns flera, jag vill påstå huvuddelen, anställda utan intelektuell funktionsvariation gick dig helt förbi så tycker jag ändå du bör tänka till innan du ger dig på folk som redan ligger.

Adrenalized

Ny medlem
Bedragare i farten!

Krillej95

"Köpte" en cykel av killen i fråga. Får inte tag på honom och nu läser jag detta.. :( aja blir blir väl ett besök hos polisen. Vi skrev iaf köpekontrakt med bankid. Så vi får väl hoppas att polisen gör ngt, och inte bara lägger ner ärendet.

Chriz7878

Medlem
"Köpte" en cykel av killen i fråga. Får inte tag på honom och nu läser jag detta.. :( aja blir blir väl ett besök hos polisen. Vi skrev iaf köpekontrakt med bankid. Så vi får väl hoppas att polisen gör ngt, och inte bara lägger ner ärendet.
Ajajaj, lider med dig 😩 må denna jävla tragiska människa åka dit så det stänker om det! Se till å anmäla nu! Dom måste ju göra något om det kommer in flera anmälningar mot samma snubbe...

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Jag blev lurad här för drygt ett år sedan. Hade till och med bild på hans ID kort men ärendet lades ändå ner, tyvärr.

Tråkigt för dig, men bra att du anmälde. Personen kan ändå bli dömd för det senare om fler skulle anmäla samma person igen och de öppnar upp ditt ärende. Oftast blir de som blir dömda för bedrägeri dömda för flera brott samtidigt. Så anmäla är alltid viktigt även om det känns meningslöst.

Bedragare i farten!

Krillej95

Krillej95 har även blåst mig på en kolsyre pump hans nummer är 073-9920902 tele2 kund, borde inte tele 2 och banken kunna spåra identiteten? via swish

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer