VARNING för bedragare på Köp och sälj

Du Rietz

Aktiv medlem
Om man inte litar på säljaren, ja, eller andra parten, på något sätt, så kan man just nu komma överens om att skapa en annons på Blocket för den summan som varan kostar och sen använda Blockets ”Erbjud frakt” som väl är väldigt säkert och funkar så att säljaren skapar en säljlänk som köparen betalar via Swish men som kommer fram som betalning först efter det att köparen fått och inspekterat varan är som det ska. Vad tror ni, funkar det bra på alla att och vis eller kan någon part fortfarande bedra den andra här?

ooms

Aktiv medlem
Om man inte litar på säljaren, ja, eller andra parten, på något sätt, så kan man just nu komma överens om att skapa en annons på Blocket för den summan som varan kostar och sen använda Blockets ”Erbjud frakt” som väl är väldigt säkert och funkar så att säljaren skapar en säljlänk som köparen betalar via Swish men som kommer fram som betalning först efter det att köparen fått och inspekterat varan är som det ska. Vad tror ni, funkar det bra på alla att och vis eller kan någon part fortfarande bedra den andra här?
Alla såna där ”tjänster” flyttar ju bara runt risken, oftast fr köparen till säljaren. Vad händer om köparen inte godkänner varan men skiter i att skicka tillbaka den? Eller skickar tillbaka varan trasig (eller en annan trasig vara)?

Du Rietz

Aktiv medlem
Alla såna där ”tjänster” flyttar ju bara runt risken, oftast fr köparen till säljaren. Vad händer om köparen inte godkänner varan men skiter i att skicka tillbaka den? Eller skickar tillbaka varan trasig (eller en annan trasig vara)?
Ja, det har du nog väldigt rätt i! Jag har bara sålt en vara än och vet inte om allt gått bra än. Intressant hur som..

me.I.am

Aktiv medlem
@Andper01 är grön för min del, greppen som Postnordjävelstämplades 26/8 kom idag.
Jag beklagar om det ställt till ngt.

Om det enbart var Postnord som strulade så hade jag nog gått in och editerat i tidigare inlägg om detta. Tråkigt om nån söker på användarnamnet.
Men det är jag det.

Octagon

Aktiv medlem
Nu har jag råkat ut för en oseriös försäljare. @Fiddeflax Ingen sån som skickar stenar eller inget alls, bara lite annorlunda skick än vad det står i annonsen.

Köpte en bakväxel av honom. Bra kommunikation och snabba svar ända tills jag fått hem den och det visade sig att den var trasig, då blev det knäpptyst. Clutchen är paj, det märks så fort man vickar på den och det syns att nån öppnat och försökt fixa. Det verkar ju ha sålts en del grejor från Fiddes garage, och det har kanske gått bra, men ibland blir det tydligen fel. Köp inga dyra grejor där.

2022-09-14 16_39_54-Fiddeflax - Happyride.png

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Typiskt måste köparen först betala in pengar till "tjänsteleverantören". Därefter skickar säljaren varan. Skulle köparen inte godkänna varan eller skicka tillbaka den trasig så lär leverantören kunna hålla inne återbetalningen tills det hela retts ut. Hur det reds ut har jag ingen aning om. Men hela risken ligger inte hos säljaren.

ooms

Aktiv medlem
Typiskt måste köparen först betala in pengar till "tjänsteleverantören". Därefter skickar säljaren varan. Skulle köparen inte godkänna varan eller skicka tillbaka den trasig så lär leverantören kunna hålla inne återbetalningen tills det hela retts ut. Hur det reds ut har jag ingen aning om. Men hela risken ligger inte hos säljaren.
Det är just det där med att ”reda ut det”. Sist jag kollade upp nån sån där tjänst låg det helt och hållet på säljaren/köparen. Kom de inte överens gick prestationerna tillbaka, pengarna till köparen och varan till säljaren. Det räckte att köparen visade upp ett inlämningskvitto på att han skickat tillbaka varan för att han skulle vara ”grön” och tjänsteleverantören släppa tillbaka pengarna. Vad säljaren faktiskt fick tillbaka spelade ingen roll.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är just det där med att ”reda ut det”. Sist jag kollade upp nån sån där tjänst låg det helt och hållet på säljaren/köparen. Kom de inte överens gick prestationerna tillbaka, pengarna till köparen och varan till säljaren. Det räckte att köparen visade upp ett inlämningskvitto på att han skickat tillbaka varan för att han skulle vara ”grön” och tjänsteleverantören släppa tillbaka pengarna. Vad säljaren faktiskt fick tillbaka spelade ingen roll.
Är det som du säger så får man nog tänka om kring dessa tjänster. Låter ju inget vidare. I alla fall inte om man stöter på fel person.

Piwil

Medlem
Hej!
Har någon annan än jag köpt en grej från , ?xxxxxxxJag köpte den 8e oktober en bakväxel och en kassett av honom och efter en kort diskussion swishade jag honom. Jag had sedan dess inte fått något och han har inte svarat på mina meddelande.

Senast redigerad av en moderator:
C

CCS

Guest
Hej!
Har någon annan än jag köpt en grej från xxxxx Jag köpte den 8e oktober en bakväxel och en kassett av honom och efter en kort diskussion swishade jag honom. Jag had sedan dess inte fått något och han har inte svarat på mina meddelande.
Inte inloggad sen i onsdags. Han kanske är ute på älgjakt? Nej jag vet inte. Provat att ringa?

liveforthis

Aktiv medlem
Nu har jag råkat ut för en oseriös försäljare. @Fiddeflax Ingen sån som skickar stenar eller inget alls, bara lite annorlunda skick än vad det står i annonsen.

Köpte en bakväxel av honom. Bra kommunikation och snabba svar ända tills jag fått hem den och det visade sig att den var trasig, då blev det knäpptyst. Clutchen är paj, det märks så fort man vickar på den och det syns att nån öppnat och försökt fixa. Det verkar ju ha sålts en del grejor från Fiddes garage, och det har kanske gått bra, men ibland blir det tydligen fel. Köp inga dyra grejor där.

Visa bilaga 581150
.

Senast ändrad:
C

CCS

Guest
Klicka på pilen neråt på ditt inlägg så kan du välja redigera där. Visa bilaga 587902
Nej, man har bara 60 minuter på sig att ändra och redigera om man är nyare medlem än 1 år eller så.
Eller hur @marr ?

Tillägg: Har precis rapporterat inlägget samt mitt under med citeringen, så vi kan få hjälp av admin. snart att maska eller radera namn.

marr

Moderator
Forumvärd
Nej, man har bara 60 minuter på sig att ändra och redigera om man är nyare medlem än 1 år eller så.
Eller hur @marr ?

Tillägg: Har precis rapporterat inlägget samt mitt under med citeringen, så vi kan få hjälp av admin. snart att maska eller radera namn.
Ja något sånt. Minns inte exakta omständigheterna.

Men du ccs måste väll kunna redigera dina egna inlägg?

Tror jag fick bort namnet överallt nu iallafall. Återkom annars

C

CCS

Guest
Men du ccs måste väll kunna redigera dina egna inlägg?
Nej jag provade nyss för att dubbelkolla men det går bara att rapportera. Men färska egna inlägg inom en timme (eller vad det nu är för gräns) kan jag som sagt redigera vet jag. Har ju några dagar kvar till ettårsdagen. 🍰☕

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hej, hur går jag tillväga som användare om jag polisanmält ett bedrägeri via happy köp/sälj?

Hänvisa polisen till johan@freeride.se och säg att han kan bistå med både ip-adresser och bedragarens identitet (via BankID-verifieringen).

Sen är det bra om du kontaktar t.ex. mig via PM också så kan vi blockera kontot så att ev bedrägerier inte kan fortgå. Användaren kommer inte kunna verifiera ett nytt konto med BankID och alltså inte kunna annonsera eller svara på annonser igen.

JohanA

Administrator
@jomper Tack! fick visst inte iväg mitt svar jag skrev igår.

I polisanmälan kan du ange mig som kontakt för Happyride (johan [at] happyride.se) så kan jag hjälpa polisen med våra uppgifter när de kontaktar mig.

Gå även in på medlemsprofilen och rapportera in medlemmen och beskriv vad som hänt i den rutan.

C

CCS

Guest
Det var väl nåt mer som inte gick på begränsade profiler? Se alla annonser kanske? Även det relevant i sammanhanget
Stämmer. Om man är inne på en annons tillhörande en användare med begränsad profil så går det inte att komma vidare med att klicka på Alla annonser. De får man istället försöka söka fram manuellt i de fallen. Men det kanske finns någon tanke bakom. (?)

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Stämmer. Om man är inne på en annons tillhörande en användare med begränsad profil så går det inte att komma vidare med att klicka på Alla annonser. De får man istället försöka söka fram manuellt i de fallen. Men det kanske finns någon tanke bakom. (?)

Upptäckte också det häromdagen, fördelen med att se alla annonser från en och samma användare är att kanske har personen fler annonser som en är intresserad av. Samt att det går att få en bild av vad personen sålt tidigare och hur övriga annonser ser ut vilket hjälper i bedömningen av hur ärlig personen är.

Senast ändrad:

Piwil

Medlem
Uppföljning efter mina meddelande.
Jag försökte köpa grejer här på köp&sälj 8/10, efter en vecka hade inte säljaren skickat något och svarade inte på mina meddelande, några dagar senare svarade han att han hade precis skickat dem 18/10. Jag har fortfarande inte fått något, han har inte sett något meddelande sedan 18/10 och mobilnumret jag swishade till är inte längre i bruk.
Jag tänker polisanmäla honom men eftersom han verkar sålt 4 grejer på happyride kunde det vara relevant att veta om andra köpare har fått grejer, eller ha inte betalat osv.
Jag skriver inte namnet nu, tänkte först kolla med en moderator vad jag skulle göra.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Klokt, användarnamnet borde gå bra att skriva, om det olyckligtvis är fler som blivit lurade så ni kan göra gemensam sak och framförallt, polisanmäl bedrägeri.

Piwil

Medlem
Bra!
Profilen heter Downhill-ride.

De som har försökt köpa grejer från Downhill-ride för ca 3 veckor sedan, skriv gärna ett meddelande till mig. Jag ska polisanmäla honom för bedrägeri men vill kolla först med andra som haft kontakt med honom.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det som ändå inte riktigt stämmer är att bedragarna normalt sett inte markerar annonserna som sålda, de kan ju ta betalt för samma grej flera gånger.

Jag stänger av kontot iaf. Polisanmäl, om ni är flera så försök synka och hänvisa till respektive diarienummer, be dem kontakta johan@happyride.se för att få den info (bankid-identifiering) som vi har.

Topp