VARNING för bedragare på Köp och sälj

kais01

Aktiv medlem
köpesannonser är alltså vanskliga, dels läses det som det verkar av ett fåtal, dels bland dessa fåtaliga som jag upplevt det en ökad mängd månglare.

vid den tiden långt tillbaka när jag ändå försökte mig på konceptet fick jag bättre och fler svar om man prånglade in annonsen under säljes:)

Spacekitty

Aktiv medlem
Ja jag undrar hur många här som säljer prylar som någon annonserar under köpes?
Annonserna fördelas på 15% köpes- och 85% säljesannonser.

Det har hänt några gånger, att jag svarat och fått sålt på köpesannons. Men bara när det kommit upp en köpesannons i högerspalten bredvid inläggen. Jag kollar inte aktivt igenom dom. Det finns mycket att sälja i mina lådor, orkar sällan ta tag i det.

Berk

Aktiv medlem
Några ändå. Annonserade efter ett luftskaft, efter en timme var affären i hamn, Happys överlager levererar!

Ja, en luftskaft är typiskt något flera har liggande mer inte orkar lägga på K&S. Jag har två luftskaft till Pike liggandes, såg din annons, men tror att mina är för moderna.

EDIT: styrstammar är en annan komponent i samma kategori. Sålde än på en köpesannons.

SIE

Aktiv medlem
Är detta lite för lite användardata för att man skall förskotta typ 2500 kr när hen har svarat på ens köpes-annons?

26C934C5-1CBF-444C-88CB-6A7C64671227.jpeg

Sam00

Aktiv medlem
I min erfarenhet är det hur vanligt som helst att man gör affärer med folk utan ett enda inlägg. Jag skulle gissa att runt 50% av alla jag haft att göra med inte hade skrivit alls på forumet.

Jag säger inte att det inte kan vara en varningssignal, speciellt i kombination med andra saker. Själv får jag aldrig upp röda flaggor när jag ser det dock. Köpesannons gör det kanske lite mer misstänksamt i kombination med ett något hög summa på varan.

I såna fall gäller det att man får bra bilder på varan, så att man försäkrar sig om att personen faktiskt har varan, och inte har tagit bilder från nätet.

DanielS

Aktiv medlem
För lite dyrare köp använder jag Payson kostar en liten avgift men ger ju trygghet till både köpare å säljare
Men den tjänsten har väl samma problem som övriga liknande tjänster, risk flyttas till säljaren som tar en risk att stå utan vara och pengar. Men det är klart inte speciellt lönsamt för någon som är ute efter att genomföra ett bedrägeri..

ooms

Aktiv medlem
Ja, jag var in och kollade Payson, och frågan som direkt dök upp är vad som händer om köparen inte godkänner varan? Då står man där som säljare utan både vara och pengar.

Martinmat

Aktiv medlem
Ja, jag var in och kollade Payson, och frågan som direkt dök upp är vad som händer om köparen inte godkänner varan? Då står man där som säljare utan både vara och pengar.
500E1B5C-0295-48DD-AF8A-86EA2B0EAA09.png

Här finns FAQ

SIE

Aktiv medlem
Om personen bor i en lite större stad, fråga om någon happyit kan köpa varan åt dig på plats. Jag kan vara god man i Göteborg för en öl eller två. 🙂 köper varan och skickar till köparen. Om jag kan anses vara en hyvens kille såklart. 🙂
Det anses du nog vara. Men nu säljare verkar reko enl mod 😊

Topp