VARNING för bedragare på Köp och sälj

jansson99

Moderator
Forumvärd
marr sa:
Var lite försiktiga med den här pajsaren:

http://happyride.se/annonser/ad.php?id=4116

http://happyride.se/annonser/ad.php?id=4114

http://happyride.se/annonser/ad.php?id=4113

http://happyride.se/annonser/ad.php?id=4111

Bland annat mondrakern går att hitta på andra ställen utrikes:
https://www.leboncoin.fr/velos/931650559.htm

Behöver dock inte vara nått, kan ju ha köpt ramen i france iofs...
Ingen anledning till oro, allt är i sin ordning, cirkulera!

Paco

Aktiv medlem
Frågade om dom hade kvitto på Codeineramen och det fanns det. Har även bett om lite info på dom som säljer och ett mobilnr.

henbro

Ny medlem
Kan då meddela att pajsaren som sysslade med en hel del bedrägerier för ett tag sedan med bla Edge 1000 har åkt fast och är åtalad... dock så var förundersökningen på min anmälan nerlagd med hänvisning att ha kommer straffas för annat

Jeppe_E

Ny medlem
henbro sa:
Kan då meddela att pajsaren som sysslade med en hel del bedrägerier för ett tag sedan med bla Edge 1000 har åkt fast och är åtalad... dock så var förundersökningen på min anmälan nerlagd med hänvisning att ha kommer straffas för annat
Helt absurt. Så man kan begå flera brott, men straffas bara för det allvarligaste?

Carl A

Aktiv medlem
JO; så har det funkat i Sverige de senaste 10, 20, 30, 40 åren iaf. (vet ej hur länge, men klart längre än 10 år)

Säg att du begår ett brott med 1 års straffvärde. - och du döms till 1 års fängelse.
Begår du - och döms för - 10 brott med vardera 1 års straffvärde döms du till kanske 2-3 års fängelse. - Och just detta är anledningen till att i detta senare fall många av brotten - eller lite mindre allvarliga - inte ens åtalas; blir för mkt arbete för för lite "effekt".

Finns skäl för båda systemen. Skulle man bara addera straffen (lite som i USA tror jag), skulle en person som stulit typ 25 cyklar (vid 25 olika tillfällen) , kunna, straffas hårdare än en som deltagit i en grov gruppvåldtäkt... (nu kanske Happy tycker det vore OK iofs...)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Wow, nån som ska på rättegången och är skrivkunnig får gärna avlägga rapport. Kanske vore något att publicera på redaktionell plats till och med.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det bör ju finnas nån slags förundersökning att ta del av om åtal väckts, eller hur funkar det?

Lulle

Ny medlem
Var hålls rättegången? Rättegångar (med vissa undantag) är öppna för allmänheten, så det är bara att gå dit och sätta sig ifall man är intresserad.

Carl A sa:
JO; så har det funkat i Sverige de senaste 10, 20, 30, 40 åren iaf. (vet ej hur länge, men klart längre än 10 år)

Säg att du begår ett brott med 1 års straffvärde. - och du döms till 1 års fängelse.
Begår du - och döms för - 10 brott med vardera 1 års straffvärde döms du till kanske 2-3 års fängelse. - Och just detta är anledningen till att i detta senare fall många av brotten - eller lite mindre allvarliga - inte ens åtalas; blir för mkt arbete för för lite "effekt".

Finns skäl för båda systemen. Skulle man bara addera straffen (lite som i USA tror jag), skulle en person som stulit typ 25 cyklar (vid 25 olika tillfällen) , kunna, straffas hårdare än en som deltagit i en grov gruppvåldtäkt... (nu kanske Happy tycker det vore OK iofs...)
Hur blir det om man kör ett par hundra mil en dag och hinner passera kanske 20-30 fartkameror som alla registrerar för hög fart. Får man rabatt då eller får man en räkning på 50.000-100.000kr?

Trollskogen

Ny medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Carl A sa:

Hur blir det om man kör ett par hundra mil en dag och hinner passera kanske 20-30 fartkameror som alla registrerar för hög fart. Får man rabatt då eller får man en räkning på 50.000-100.000kr?
Du får betala varje räkning för sig. Det andra är något man kallar straffrabatt.

emmer

Ny medlem
Carl A sa:

Det är en bot och inte straffrättsligt (två helt olika saker).
Straffrättsligt är anmälan om vårdslöshet i trafiken du får, och den lär få så högt straffvärde den kan få för upprepad fortkörning.
Fast det är klart - körd du mer än 30 för fort (eller vad det nu är nu för tiden) så är det inte en fix bot utan straffrättsligt och då kan möjligen totalbeloppet bli mindre än summan av de enskilda förseelserna.

jomper sa:
Wow, nån som ska på rättegången och är skrivkunnig får gärna avlägga rapport. Kanske vore något att publicera på redaktionell plats till och med.
Är rommen väl förkunnad så är rapporten som skrivs i tinget offentlig handling.
[Det är iofs förundersökningsprotokollet oxå - med där brukar oftast namnet vara borttaget...]

Trollskogen sa:
Carl A sa:

Du får betala varje räkning för sig. Det andra är något man kallar straffrabatt.
Jag misstänkte att det var så. Alldeles för lättförtjänta pengar att gå miste om för staten. Det har sina fördelar att bära burka.

Ja jag vet, jag har väl ingen rätt att gnälla men man blir bara så less på dagens 0-sekunders intoleranta handlare. Jag tog kontakt med en säljare här på köposälj och vi bestämde att jag skulle köpa en sadelstolpe av honom och att jag skulle föra över pengar under dagen. Fick ok på det från säljaren. Förde över pengarna och ser nu att killen svarat tre minuter senare att han sålt sadelstolpen till någon annan vars pengar kom fram före mina. Har inte fått svar på hur han tänkt lösa detta men vad det verkar så sitter han snart med pengar för två sadelstolpar.

Pegorelli

Ny medlem
Ja jag vet, jag har väl ingen rätt att gnälla men man blir bara så less på dagens 0-sekunders intoleranta handlare. Jag tog kontakt med en säljare här på köposälj och vi bestämde att jag skulle köpa en sadelstolpe av honom och att jag skulle föra över pengar under dagen. Fick ok på det från säljaren. Förde över pengarna och ser nu att killen svarat tre minuter senare att han sålt sadelstolpen till någon annan vars pengar kom fram före mina. Har inte fått svar på hur han tänkt lösa detta men vad det verkar så sitter han snart med pengar för två sadelstolpar.
Det var mig du skickade alla mailen till med alla dina frågor.
Inte så konstigt att det hinner dyka upp en annan köpare och inget konstigt med det som jag ser det.
I vårat fall dök det precis upp en köpare som bodde på samma ort som mig och som kunde träffa mig direkt.
Är det så konstigt att jag väljer att sälja till den personen?

Det finns fler sadelstolpar där ute, släpp detta och gå vidare i stället.
hade du hunnit föra över pengar ska du naturligtvis få tillbaka dessa snarast möjligt.
Jag har messat dig här och bett dig skicka ev. kontouppgifter.

Senast ändrad:

GurraG

Aktiv medlem
Det som stör mig i den beskrivna affären är:
" vi bestämde att jag skulle köpa en sadelstolpe av honom och att jag skulle föra över pengar under dagen. Fick ok på det från säljaren."

I min värld, om orden är sanna, är det ett avtal om köp.

pme

Aktiv medlem
GurraG sa:
" vi bestämde att jag skulle köpa en sadelstolpe av honom och att jag skulle föra över pengar under dagen. Fick ok på det från säljaren."

+1
(nu vet jag att jag inte skall tänka på att köpa något av Vernersson eller Pegorelli)

Vernersson

Aktiv medlem
pme sa:
GurraG sa:

+1
(nu vet jag att jag inte skall tänka på att köpa något av Vernersson eller Pegorelli)
Det är lugnt, jag säljer sällan saker på K&S eftersom jag inte orkar massa jiddrande fram & tillbaks.
När & om jag skulle sälja är det HELT okej om du avstår =)

Edit:
Hur många ggr har man inte fått ungefär följande meddelande:
Jag köper den av dig, ska fixa stålar du får dom om 2 dagar - håll den till mig - lova ok!

Och sedan har man aldrig mer hört något.

Därav säljer jag till den som swishar först. Enkelt penkelt.
Edit2: och detta är jag tydlig med om jag har flera samtidiga spekulanter.

Senast ändrad:

e120guru

Ny medlem
Vernersson sa:
Jag köper den av dig, ska fixa stålar du får dom om 2 dagar - håll den till mig - lova ok!
Om du svarar "ja visst" på det så är det jäkligt osnyggt att sälja till någon annan sedan... Då ska du istället svara "nej, kommer någon innan det som visar pengarna så säljer jag till dem"....

Raggamuffin

Aktiv medlem
e120guru sa:
Vernersson sa:
Om du svarar "ja visst" på det så är det jäkligt osnyggt att sälja till någon annan sedan... Då ska du istället svara "nej, kommer någon innan det som visar pengarna så säljer jag till dem"....
+1.

Vernersson

Aktiv medlem
e120guru sa:
Vernersson sa:
Självfallet är jag oerhört tydlig med att den som betalar först köper prylen och att jag inte "håller" prylar till någon.
Förutsatt att situationen med flera spekulanter uppkommer.

Ja det var mycket riktigt Pegorelli som var den aktuella säljaren. Skönt att höra att du vill lösa det så jag slipper bli av med stålarna.

Det var bra att höra lite åsikter om hur man ska göra affärer här. Synd att det råder delade meningar annars hade det varit lättare att anpassa sej. Som säljare kommer jag att fortsätta hålla mitt ord. Jag är inte så sniken så jag måste ha pengar tre minuter längre tid på mitt konto och få eventuell ränta för det. Som köpare får man väll se till att skaffa en extra mobil(använder endast enklare mobiler på grund av mitt yrke) som klarar swissh och slänga in pengarna innan man ens ödslar tid på att kontakta säljaren.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag kan förstå vitsen med att slippa skicka och kanske träffa en happyit på riktigt. Men då är det förstås viktigt att man sätter skicka-kunderna i en prioritetsordning så att de får ett besked om de är köpare eller inte. Har inga synpunkter på det aktuella fallet då nyanserna av vad som överenskommits verkar lite oklara. Kommunikation är svårt.

jonas-ni

Ny medlem
GurraG sa:

Skönt, då kan man handla lugnt av dig även framöver.

Hasse#7 sa:
Jag kan förstå vitsen med att slippa skicka och kanske träffa en happyit på riktigt. Men då är det förstås viktigt att man sätter skicka-kunderna i en prioritetsordning så att de får ett besked om de är köpare eller inte. Har inga synpunkter på det aktuella fallet då nyanserna av vad som överenskommits verkar lite oklara. Kommunikation är svårt.
Ja det är det. Jag är för trött för begripa vad jag skrivit utan överlåter den saken till någon annan.

Cannondale jekyl 1000 skrev:

Pegorelli skrev:

Pegorelli skrev:

Pegorelli skrev:

Hej. Vad har den för seatback? Passar den både rund stålrails och oval carbonrails?

Ingen seatback. Det är en klassiskt mtb-stolpe.
Ska du ha låg vikt är det noll mm som gäller.

Ska fungera till alla typer av sadel-rails.
Har själv dock bara provat med 7*7 mm.

/ Säljaren

Bra, då tar jag den. Har du något mer att sälja?

Köparen

Hej igen!

Frakten för stolpen blir 54 kr och då skickar jag spårbart via Posten.

Om jag har annat som jag har till salu?

Ja, alldeles för mycket.

Ett 3T rotundo pro styre som ligger på annons här på happy
En Selle Italia Yutaak sadel (konstigt namn, men en otroligt fin sadel för 350 kr i fint skick)
Diverse styrlager och vevlager (för av dig om vad du behöver i så fall) samt en Ultegra 6701 kedja för 125 kr
Styrstammar, bland annat en PRO Vibe 7S (samma som Mark cavendish kört med) i 100mm längd samt en superlätt stam från Rose bikes i 80mm längd.

/ Säljaren

Var nog inget som jag behöver. Möjligen en billig 100mm stam för utprovning. Har du någon billig?

Nej, har ingen enklare styrstam till salu.

Vart ska jag skicka sadelstolpen?
Behöver adress samt mobilnummer och mail-adress så att posten kan avisera försändelsen.
Föredrar betalning via Swish. I så fall till: Telefonnummer
alternativt konto i bank: nummer

604 kr totalt inkl frakt.

Fixar överföringen under dagen. Jag skickar ett PM när det är klart.

Asressuppgifter

OK!

/ Säljaren

Hasse#7 sa:
Ja det är det. Jag är för trött för begripa vad jag skrivit utan överlåter den saken till någon annan.

Pegorelli skrev:

Pegorelli skrev:

Pegorelli skrev:

Hej. Vad har den för seatback? Passar den både rund stålrails och oval carbonrails?

Ingen seatback. Det är en klassiskt mtb-stolpe.
Ska du ha låg vikt är det noll mm som gäller.

Ska fungera till alla typer av sadel-rails.
Har själv dock bara provat med 7*7 mm.

/ Säljaren

Bra, då tar jag den. Har du något mer att sälja?

Köparen

Hej igen!

Frakten för stolpen blir 54 kr och då skickar jag spårbart via Posten.

Om jag har annat som jag har till salu?

Ja, alldeles för mycket.

Ett 3T rotundo pro styre som ligger på annons här på happy
En Selle Italia Yutaak sadel (konstigt namn, men en otroligt fin sadel för 350 kr i fint skick)
Diverse styrlager och vevlager (för av dig om vad du behöver i så fall) samt en Ultegra 6701 kedja för 125 kr
Styrstammar, bland annat en PRO Vibe 7S (samma som Mark cavendish kört med) i 100mm längd samt en superlätt stam från Rose bikes i 80mm längd.

/ Säljaren

Var nog inget som jag behöver. Möjligen en billig 100mm stam för utprovning. Har du någon billig?

Nej, har ingen enklare styrstam till salu.

Vart ska jag skicka sadelstolpen?
Behöver adress samt mobilnummer och mail-adress så att posten kan avisera försändelsen.
Föredrar betalning via Swish. I så fall till: Telefonnummer
alternativt konto i bank: nummer

604 kr totalt inkl frakt.

Fixar överföringen under dagen. Jag skickar ett PM när det är klart.

Asressuppgifter

OK!

/ Säljaren
Tre minuter senare kom detta:

Hej igen!

Först betalat = får först varan och nu fick jag precis telefonsamtal samt swish-överföring från en kille som bor här i Strängnäs. Så tyvärr, stolpen är såld!

/säljaren

h.g.j

Aktiv medlem
Bryt ihop och gå vidare... Lite osnyggt gjort kanske, men let it go.

Om du inte får tillbaka dina 600kr är det en annan femma, men ta den diskussionen privat i första hand.

Pegorelli

Ny medlem
Cannondale jekyl 1000: I går 15:51 skickade jag PM till dig här på Happy, ungefär samtidigt som jag var in och såg denna tråd.

Jag förstår att du är besviken och känner att du behöver skriva av dig. Jag har varit med om liknande saker, och jag förstår om du tycker att jag borde ha varit tydligare.

Du har skrivit i denna tråd efter att jag skickade mitt PM ovan, så jag vet inte om du lyckades ta tillbaka din banköverföröring. Jag har inte fått något svar på mitt PM.
Som jag skrev i mitt PM; skicka mig dina bankuppgifter, så ser jag annars till att du får tillbaka pengarna snarast möjligt.

Pegorelli sa:
Cannondale jekyl 1000: I går 15:51 skickade jag PM till dig här på Happy, ungefär samtidigt som jag var in och såg denna tråd.

Jag förstår att du är besviken och känner att du behöver skriva av dig. Jag har varit med om liknande saker, och jag förstår om du tycker att jag borde ha varit tydligare.

Du har skrivit i denna tråd efter att jag skickade mitt PM ovan, så jag vet inte om du lyckades ta tillbaka din banköverföröring. Jag har inte fått något svar på mitt PM.
Som jag skrev i mitt PM; skicka mig dina bankuppgifter, så ser jag annars till att du får tillbaka pengarna snarast möjligt.
Jag stoppade överföringen så om allt går som det är tänkt så stannar pengarna på mitt konto.

h.g.j sa:
Bryt ihop och gå vidare... Lite osnyggt gjort kanske, men let it go.

Om du inte får tillbaka dina 600kr är det en annan femma, men ta den diskussionen privat i första hand.
Bryter ihop gör jag väll inte för det, mest intresserad av hur man ska förhålla sej när man gör affärer i framtiden.

Kung_Gustaf

Ny medlem
Håller nog med Cannondale i det här fallet. Jag tycker det lät ganska solklart. Att betalning måste vänta några timmar kan bero på arbete exempelvis? Jag jobbade hela lördagen.

jonja

Aktiv medlem
Det där är inte helt lätt faktiskt, har man handlat privat över nät känner man igen problemet. Tyvärr saknas de-facto regler för vad som ska gälla.
Har själv haft 'köpare' som mejlat frågor in absurdum, kanske vill ha mejlkompis? och så har det dykt upp en riktig köpare, pris ske gud! han får grejen, och då blir den första 'köparen' oerhört oerhört förorättad.

emmer

Ny medlem
Pegorelli sa:
Ja jag vet, jag har väl ingen rätt att gnälla men man blir bara så less på dagens 0-sekunders intoleranta handlare. Jag tog kontakt med en säljare här på köposälj och vi bestämde att jag skulle köpa en sadelstolpe av honom och att jag skulle föra över pengar under dagen. Fick ok på det från säljaren.
Inte så konstigt att det hinner dyka upp en annan köpare och inget konstigt med det som jag ser det.
I vårat fall dök det precis upp en köpare som bodde på samma ort som mig och som kunde träffa mig direkt.
Du vet att du ingått ett muntligt avtal (och nu vedimerat det skriftligt) och är tvungen att leverera den överenskomna sadelstolpen (eller likvärdig) till det överenskomna priset.
Annars är det en väldigt enkel tingsrättsdom på det...

Manurhin2

Aktiv medlem
emmer sa:
Pegorelli sa:
Ja jag vet, jag har väl ingen rätt att gnälla men man blir bara så less på dagens 0-sekunders intoleranta handlare. Jag tog kontakt med en säljare här på köposälj och vi bestämde att jag skulle köpa en sadelstolpe av honom och att jag skulle föra över pengar under dagen. Fick ok på det från säljaren.
Du vet att du ingått ett muntligt avtal (och nu vedimerat det skriftligt) och är tvungen att leverera den överenskomna sadelstolpen (eller likvärdig) till det överenskomna priset.
Annars är det en väldigt enkel tingsrättsdom på det...
+1
Solklart i min värld, men jag kanske är för gammal ....
En deal är en deal .

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer