Varning för säljare!

Nicathu

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Hejsan

Jag köpte en "ny" cykel fredags av en fantastiskt trevlig man här på forumet. Jag har letat länge efter just den modellen så jag åkte 50 mil för att hämta cykeln. Vi träffades på parkeringen utanför hans hem och jag tittade över cykeln som vid en första okulärbesiktning såg alldeles utmärkt ut så jag swishade över pengarna för cykeln. Sedan kom en liten grabb plötsligt springandes och skrek att det var en dam som behövde hjälp så säljaren erbjöd sig att hjälpa till och rusade iväg. Jag hade en hemresa på ca fem timmar framför mig så jag satte mig bakom ratten och började resan hemåt.

Jag kom hem sent och var rejält trött efter nästan elva timmar bakom ratten så jag tömde bara bilen och gick och lade mig. Dagen efter fortsatte i samma höga tempo så först sent på eftermiddagen fanns det tid för en premiärtur. Jag skruvade dit pedalerna och en flaskhållare och skulle sedan ställa in rätt sadelhöjd. För att komma åt skruven som klämmer åt sadelstolpen lyfte jag på en gummmipackning och såg då att ramen är spräckt!

Jag kontaktar säljaren som säger att han inte sett någon skada och att han givetvis skulle informerat mig om han visste om skadan och att den dessutom inte är på ett känsligt ställe så det inte är någon fara! Sedan säger han att det lika gärna kan vara jag som orsakat skadan men då sprickan är full av smuts så är det tydligt att den inte är dagsfärsk.

Nu väntar jag på hans svar på hur vi löser detta, hur är forumets regler angående att hänga ut oseriösa säljare? Givetvis ska han få en chans att lösa detta snyggt innan jag går vidare men jösses vad förbannad jag är! Han "ska rådfråga sin advokat" om hur vi löser detta men bara det säger, i mina ögon, mycket om hans inställning till vad som är rätt och fel här i livet. Själv hade min spontana reaktion varit att lösa situationen, inte kolla med min advokat om hur jag kan slingra mig ur eländet.

Mitt förslag på lösning är att jag bjuder på mina kostnader (ca 3000:-) för att hämta cykeln och att han betalar tillbaka köpeskillingen plus frakten via Bussgods, tycker ni att det låter rimligt?

Nicathu

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Det är väl något du får lösa med säljaren istället för att direkt skrika varg och plocka fram högaffeln och facklan.

Tråkigt att affären slog slint, lös det med säljaren.
Jag har ju försökt lösa det snyggt, det första dygnet var jag lugn och saklig men nu när han ska blanda in advokat känns det inte som han har för avsikt att lösa det snyggt. Tur jag har ett ex som är advokat och som erbjudit sig att jobba pro bono, annars hade det kunnat bli dyrt!

Juhlin

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Det har han väl försökt!
Att säljaren direkt vill koppla in sin advokat tycker jag låter lågt!
Det är väl relevant att ta reda på vad lagen säger innan man går vidare med eventuell diskussion kring återköp eller kompensation om man är osäker?

Varför innebär det att man är en dryg jävel när man håller sig inom ramen för vad lagen säger?

marr

Moderator
Forumvärd
Varning för säljare!
Jag har ju försökt lösa det snyggt, det första dygnet var jag lugn och saklig men nu när han ska blanda in advokat känns det inte som han har för avsikt att lösa det snyggt. Tur jag har ett ex som är advokat och som erbjudit sig att jobba pro bono, annars hade det kunnat bli dyrt!
Tyvärr blir det nog kärvt oavsett advokater. Du har undersökt den på plats, betalat och kört hem...

Hur gick det för förra killen som kopplade in advokat för att årsmodellen var fel? Har inte hört mer där.

Bobslob22

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Vi träffades på parkeringen utanför hans hem och jag tittade över cykeln som vid en första okulärbesiktning såg alldeles utmärkt ut så jag swishade över pengarna för cykeln.
Var inte kontrollen av cykeln slutförd iom betalningen? Eller hade du tänkt fortsätta besikta den efter du betalt den?
Hur mkt kostade cykeln?

Mvh

Hozo

Medlem
Varning för säljare!
Man kan inte utgå från att ägaren vet om alla fel och det är därför köparen har stor undersökningsplikt och varan säljs i befintligt skick. Om han ställt in sadeln rätt för sin längd behöver han i regel aldrig öppna den packningen igen, så att han ska ha vetat om den är inte helt sannolikt. Hade du dock prövat cykeln ordentligt hade du uppenbarligen sett skadan.

Ganska säker på att lagen skulle tolka att man kan räkna med att det finns fel på en begagnad cykel där sprickor är en uppenbar skada som uppkommer med ålder.

Det här är största fördelen med att handla från en butik, du har en konsument köplag som säger att varan ska levereras felfri och första halvåret är det säljarens ansvar att bevisa det.

Dock kan fallet påverkas av en ev konversation om skick etc. Men då man hämtar något på plats så har man verkligen haft sin chans att inspektera varan.

Sedan vill man ju så klart att säljaren ska ha lite vett och medmänsklighet för att göra en bra lösning men det ska man tyvärr inte räkna med i dagens samhälle

Örjan Lax

Aktiv medlem
Varning för säljare!

Bobslob22

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Men det gör jag, då han "måste" sticka iväg så minskar ju möjligheten för köparen att hitta felet då han hellre åker hem. Som sagt, hoppas jag har fel!
Jag har både köpt och sålt många ting begagnat av privatpersoner och vågar med fog påstå det inte är brukligt stå kvar och undersöka varor efter det är swishat och klart. Betalningen gör man efter man accepterat varans pris och skick.

Juhlin

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Men det gör jag, då han "måste" sticka iväg så minskar ju möjligheten för köparen att hitta felet då han hellre åker hem. Som sagt, hoppas jag har fel!
Vi kan vara överens om att vi inte är överens. Efter betalning och leverans anser jag affären slutförd och alla går skilda vägar.

Naturligtvis hade även jag klagat om jag befunnit mig i samma situation som TS men tyvärr är man helt och hållet utlämnad till säljarens känsla för medmänsklighet, något jag tyvärr av egen erfarenhet inte har speciellt höga förväntningar på.

DH

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Hejsan

Jag köpte en "ny" cykel fredags av en fantastiskt trevlig man här på forumet. Jag har letat länge efter just den modellen så jag åkte 50 mil för att hämta cykeln. Vi träffades på parkeringen utanför hans hem och jag tittade över cykeln som vid en första okulärbesiktning såg alldeles utmärkt ut så jag swishade över pengarna för cykeln. Sedan kom en liten grabb plötsligt springandes och skrek att det var en dam som behövde hjälp så säljaren erbjöd sig att hjälpa till och rusade iväg. Jag hade en hemresa på ca fem timmar framför mig så jag satte mig bakom ratten och började resan hemåt.

Jag kom hem sent och var rejält trött efter nästan elva timmar bakom ratten så jag tömde bara bilen och gick och lade mig. Dagen efter fortsatte i samma höga tempo så först sent på eftermiddagen fanns det tid för en premiärtur. Jag skruvade dit pedalerna och en flaskhållare och skulle sedan ställa in rätt sadelhöjd. För att komma åt skruven som klämmer åt sadelstolpen lyfte jag på en gummmipackning och såg då att ramen är spräckt!

Jag kontaktar säljaren som säger att han inte sett någon skada och att han givetvis skulle informerat mig om han visste om skadan och att den dessutom inte är på ett känsligt ställe så det inte är någon fara! Sedan säger han att det lika gärna kan vara jag som orsakat skadan men då sprickan är full av smuts så är det tydligt att den inte är dagsfärsk.

Nu väntar jag på hans svar på hur vi löser detta, hur är forumets regler angående att hänga ut oseriösa säljare? Givetvis ska han få en chans att lösa detta snyggt innan jag går vidare men jösses vad förbannad jag är! Han "ska rådfråga sin advokat" om hur vi löser detta men bara det säger, i mina ögon, mycket om hans inställning till vad som är rätt och fel här i livet. Själv hade min spontana reaktion varit att lösa situationen, inte kolla med min advokat om hur jag kan slingra mig ur eländet.

Mitt förslag på lösning är att jag bjuder på mina kostnader (ca 3000:-) för att hämta cykeln och att han betalar tillbaka köpeskillingen plus frakten via Bussgods, tycker ni att det låter rimligt?
Trist läge.
Tyvärr är du nog blåst om inte säljaren vill gå dig till mötes.
Denna historia är tyvärr ett bra exempel verför privataffärer i många fall bör undvikas.

Nicathu

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Vi kan vara överens om att vi inte är överens. Efter betalning och leverans anser jag affären slutförd och alla går skilda vägar.

Naturligtvis hade även jag klagat om jag befunnit mig i samma situation som TS men tyvärr är man helt och hållet utlämnad till säljarens känsla för medmänsklighet, något jag tyvärr av egen erfarenhet inte har speciellt höga förväntningar på.
Naturligtvis inser jag att det juridiska kan bli besvärligt men jag anser ju att det finns ett moraliskt ansvar och att jag själv agerat helt annorlunda än säljaren, oavsett vad lagen säger.

I vilket fall ska det bli spännande att se vad säljaren säger i morgon efter att ha pratat med sin advokat, jag har inte helt gett upp hoppet då han verkade genuint trevlig.

Bobslob22

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Man kan också tycka priset på varan bör vägas in. Köper man något som kostar ex 20 000kr nytt för ett begagnatpris på ex 4500kr bör man räkna med det kan finnas betydande slitage och behov av reparationer.

Tbird

Medlem
Varning för säljare!
Man märker att vi alla är olika då man läser vad en del tycker är rätt.
Säljer man en vara som man vet är skadad, upplys säljaren om det innan affären slutförs.
Säljer man en vara som är skadad men man inte vet om det utan det upptäcks av köparen och man kan slå fast att skadan fanns innan försäljningen, köp tillbaka varan eller kom överens med köparen om skälig kompensation.
Oavsett hur mycket man sänkt priset på begagnad vara så måste man upplysa köparen om ev. skador, finns det en dold skada som vare sig säljaren visste om eller köparen såg vid inspektion, eller om varan säljs utan att köparen sett varan med egna ögon så måste man som säljare ta på sig att köparen inte köpte den vara som ö.k. utan finns en skada som köparen inte visste om / upplysts om så måste man köpa tillbaka den eller betala tillbaka en del av försäljningssumman för varan är inte i det skick som köparen trodde.
Ovanstående är min personliga åsikt och jag har inte några lagparagrafer att luta mig emot, jag hänvisar till personligt kurage, och sunt bondförnuft, och värderingar som jag fick lära mig då jag var barn av mina föräldrar.

Bobslob22

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Givetvis upplyser man om allt man vet.
Dock bör även förväntningar ha med prissättning göra, sätter man pris lägre än gängse för sälja en vara utan bekymmer så bör även köparen förstå att man kan räkna med en skada eller slitage som behöver repareras.

marr

Moderator
Forumvärd
Varning för säljare!
Man märker att vi alla är olika då man läser vad en del tycker är rätt.
Säljer man en vara som man vet är skadad, upplys säljaren om det innan affären slutförs.
Säljer man en vara som är skadad men man inte vet om det utan det upptäcks av köparen och man kan slå fast att skadan fanns innan försäljningen, köp tillbaka varan eller kom överens med köparen om skälig kompensation.
Oavsett hur mycket man sänkt priset på begagnad vara så måste man upplysa köparen om ev. skador, finns det en dold skada som vare sig säljaren visste om eller köparen såg vid inspektion, eller om varan säljs utan att köparen sett varan med egna ögon så måste man som säljare ta på sig att köparen inte köpte den vara som ö.k. utan finns en skada som köparen inte visste om / upplysts om så måste man köpa tillbaka den eller betala tillbaka en del av försäljningssumman för varan är inte i det skick som köparen trodde.
Ovanstående är min personliga åsikt och jag har inte några lagparagrafer att luta mig emot, jag hänvisar till personligt kurage, och sunt bondförnuft, och värderingar som jag fick lära mig då jag var barn av mina föräldrar.
Och vi andra hänvisar till vad lagen säger. Vad man personligen tycker hjälper sällan.. Tyvärr.

Nicathu

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Man kan också tycka priset på varan bör vägas in. Köper man något som kostar ex 20 000kr nytt för ett begagnatpris på ex 4500kr bör man räkna med det kan finnas betydande slitage och behov av reparationer.
Jag vill inte lämna för många detaljer så att det går att spåra säljaren då jag fortfarande hoppas detta löser sig men cykeln är 3 år gammal och jag betalade ca halva nypriset vilket är helt normalt för en cykel i bra skick, med en sprucken ram hade den varit värd en bråkdel av summan och jag hade inte ens funderat på att köpa den. Jag betalade en bra månadslön för den så det är inte kaffepengar det handlar om.

Som sagt, vi får se hur detta löser sig.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Tycker inte priset har ngt med skada att göra. Det kräver ju att alla vet vad ett rimligt pris är för en specifik vara är vid ett visst tillfälle och så är inte fallet på långa vägar när det gäller begagnat köp. Om det ens finns ett sådant pris som ngn skulle kunna enas om.

Säljaren kan ju ha trott att han säljer den jättebilligt och köparen kan ju ha trott han betalat i det övre spannet.
Ser inte hur det har ngt att göra med att man kan ana att det finns en skada lr inte på varan ?

Att göra bra lr dåliga affärer görs ju hela tiden även med "hela" objekt.

Crocko

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag vill inte lämna för många detaljer så att det går att spåra säljaren då jag fortfarande hoppas detta löser sig men cykeln är 3 år gammal och jag betalade ca halva nypriset vilket är helt normalt för en cykel i bra skick, med en sprucken ram hade den varit värd en bråkdel av summan och jag hade inte ens funderat på att köpa den. Jag betalade en bra månadslön för den så det är inte kaffepengar det handlar om.

Som sagt, vi får se hur detta löser sig.
Otroligt trist situation och tyvärr inte det enklaste läget.

I första hand bör man nog försöka vädja till säljarens goda vilja då det är en extra insats från dennes sida som kan ändra på förutsättningarna, varan har en skada och om säljaren är ursprungsköpare så kan det ju finnas garantier som denne kanske skulle kunna åberopa, om så är fallet så kan ju skiljaktighetens stanna vid hur ni löser transportfrågan.

Börjar man dyka ner i juridiken så kommer det ju till slut handla om vad som uppgavs i beskrivningen av varan och din undersökningsplikt som köpare, kort och gott vem få ta smällen av att äga en trasig ram och värdeminskningen detta innebär. I detta scenario har ju säljaren allt utom möjligen ett samvete att förlora på att gå dig till mötes.

Personligen skulle jag först undersöka om säljaren sitter på kvitto och vad den aktuella tillverkaren säger om ramgarantier, tyvärr tror jag att alla andra scenarios har en mycket krångligare väg framåt.

För att häva ett köp i det läget som du hamnat i kräver nog minst någon form av utfästelser om skicket från köparen, helst skriftligt i annonsen, annars kan ju faktiskt skadan kunnat uppstå hursomhelst och närsomhelst, vilket riskerar bli tvistemålet som kommer bli besvärligt att reda ut.

Hur som helt otroligt trist och hoppas det löser sig.

GurraG

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Tbird skrev: " personligt kurage, och sunt bondförnuft, och värderingar som jag fick lära mig då jag var barn av mina föräldrar."
Tyvärr tycks det inte gälla i dagens samhälle, vilket jag gör mig ledsen - idag är det alltid någon annans fel/jag kontaktar min advokat/nån annan sa att/jag har sett på Internet elr FB/jag tar inte ansvar för nånting/skyll dig själv/etc

Bobslob22

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Tycker inte priset har ngt med skada att göra. Det kräver ju att alla vet vad ett rimligt pris är för en specifik vara är vid ett visst tillfälle och så är inte fallet på långa vägar när det gäller begagnat köp.....
Jag tycker priset är ytterst relevant. Kör jag något hårt och vårdslöst och säljer det för en spottsyver så gör jag det för ett restvärde och köpet blir för köparen en chansning.
Skall jag inspektera allt och byta allt som snart kan tänkas haverera är det ingen idé sälja något begagnat.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag tycker peiset är ytterst relevant. Kör jag något hårt och vårdslöst och säljer det för en spottsyver så gör jag det för ett restvärde och köpet blir för köparen en chansning.
Skall jag inspektera allt och byta allt som snart kan tänkas haverera är det ingen idé sälja något begagnat.
Men då uppger du väl oxå att det är därför du tycker att du säljer den billigt? För att du inte riktigt vet skicket och integriteten? Det låter ju mkt bättre än att köparen ska förstå att ditt pris är billigt även om denna är helt oinsatt i cyklar och på så vis fatta att här är nog varan eventuellt skadad lr undermålig eftersom den är billigare än ngt annat som den aldrig köpt förut?

Freddie L

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Tråkigt läge!

Svårt att reda ut i efterhand, har någon brustit i sina skyldigheter, har någon ljugit medvetet? Båda parter skulle ju enas om att det blivit fel och tagit sin del av ansvar och ekonomisk skada, i den bästa av världar. Typ köparen skickar tillbaka cykeln på säljarens bekostnad, men tjafsar inte om reseersättning. Alltså som TS föreslår.

Hoppas att det löser sig utan för mycket osämja!

Kristoffer

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag förstår om inte varför säljaren skall ha något ansvar för en skada som uppstått efter att affären är gjord, pengarna betalda och vara mottagen.

Att köparen hävdar att det är ett gammal skada ger jag inte mycket för.
Hade det varit en ny vara och en butik hade det varit något annat.

1888

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Tråkigt läge!

Svårt att reda ut i efterhand, har någon brustit i sina skyldigheter, har någon ljugit medvetet? Båda parter skulle ju enas om att det blivit fel och tagit sin del av ansvar och ekonomisk skada, i den bästa av världar. Typ köparen skickar tillbaka cykeln på säljarens bekostnad, men tjafsar inte om reseersättning. Alltså som TS föreslår.

Annars, häng ut!

Bobslob22

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Men då uppger du väl oxå att det är därför du tycker att du säljer den billigt? För att du inte riktigt vet skicket och integriteten? Det låter ju mkt bättre än att köparen ska förstå att ditt pris är billigt även om denna är helt oinsatt i cyklar och på så vis fatta att här är nog varan eventuellt skadad lr undermålig eftersom den är billigare än ngt annat som den aldrig köpt förut?
Jag hoppas någon som köper en cykel för ”en ordentlig månadslön” och som kostat det dubbla inte är helt oinförstådd i en sådans varas beskaffenhet.
Skulle jag äga en cykel med nypris 50-80 tusen vilket jag förmodar är nypriset så skulle den nog gå jäkligt hårt som träningsredskap / tävlingsredskap och därmed bli sliten och säljas efter skick.

Nicathu

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Tråkigt läge!

Ja, det tycker jag själv låter rimligt men det krävs som bekant två för att dansa tango:-)
Jag tycker själv att mina krav är rimliga men som sagt, vi får se vad som händer.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag hoppas någon som köper en cykel för ”en ordentlig månadslön” och som kostat det dubbla inte är helt oinförstådd i en sådans varas beskaffenhet.
Skulle jag äga en cykel med nypris 50-80 tusen vilket jag förmodar är nypriset så skulle den nog gå jäkligt hårt som träningsredskap / tävlingsredskap och därmed bli sliten och säljas efter skick.
Tror inte detta stämmer alls faktiskt. Många som har jättedyra cyklar kör knappt alls med de när det inte nalkas kaffe efter solskensrunda.

Att köra hårt med en racercykel vet jag iofs inte riktigt ens vad det innebär. Att man vurpar? för att trampa tar de ju inte stryk av iaf.

Jag själv har väldigt dyra cyklar och jag cyklar endast bud med de. Är de i dåligt skick när jag säljer så uppger jag det, försöker inte förmedla det genom priset annat än att beskriva varan och prissätta så jag tror den blir såld.

kais01

Aktiv medlem
Varning för säljare!
om det stämmer vad som står i första inlägget har ts undersökt varan, sedan betalat, först därefter får säljaren ett annat ärende.

han bör lämna säljaren ifred, kontakta någon som kan reparera ramen, det är vanligen varken alltför svårt eller kostsamt.

och gå vidare i livet.

Paco

Aktiv medlem
Varning för säljare!
”Räddaren i nöden” situationen låter helt klart skum men oavsett så har du inspekterat varan innan betalningen och säger köparen nej till kompensation eller att häva köpet på inrådan av sin ”advokat” så är du nog tyvärr rökt.

Dock jävligt tråkig sits och jag håller tummarna för att det löser sig på ett bra sätt.

Juhlin

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Tbird skrev: " personligt kurage, och sunt bondförnuft, och värderingar som jag fick lära mig då jag var barn av mina föräldrar."
Tyvärr tycks det inte gälla i dagens samhälle, vilket jag gör mig ledsen - idag är det alltid någon annans fel/jag kontaktar min advokat/nån annan sa att/jag har sett på Internet elr FB/jag tar inte ansvar för nånting/skyll dig själv/etc
Jag undrar om du endast är extremt ålderstigen eller möjligtvis från en annan planet då du antyder att du härstammar från en idyll där rättsväsendet är överflödigt.

Jag lutar åt en annan planet då praxis innan rättsväsendet sannolikt innebar blodspillan.

d_anders

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Du har nog bara att hoppas på att säljaren är schysst. Kanske har han någon bra försäkring som kan bli aktuell?

1888

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag undrar om du endast är extremt ålderstigen eller möjligtvis från en annan planet då du antyder att du härstammar från en idyll där rättsväsendet är överflödigt.

Jag lutar åt en annan planet då praxis innan rättsväsendet sannolikt innebar blodspillan.
Extremt ålderstigen? När börjar det?
Själv är jag 60+ och tycker att det GurraG skriver är till 100% rätt.
Jag skulle aldrig sälja något som inte är ok utan att tala om detta.
Jag gav bort en en cykel häromsistens eftersom jag inte tyckte den var i säljbart skick.
Han fick med bra dubbdäck oxå eftersom jag inte behövde dessa, och han
nästan bad om att få betala något.
Vi kom överens om att satte in lite pengar till nån välgörenhet istället.
Har även sålt några bilar till kompisar för skit o ingenting för att dom inte var i bra skick och detta var
vi helt överens om!
Skulle aldrig sälja ngt trasigt, och skulle det hända utanför min vetskap så skulle jag betala tillbaka direkt!
Men jag tror att det är ngt som jag o GurraG har med oss från vår uppväxt!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer