Varning för säljare!

Juhlin

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Extremt ålderstigen? När börjar det?
Själv är jag 60+ och tycker att det GurraG skriver är till 100% rätt.
Jag skulle aldrig sälja något som inte är ok utan att tala om detta.
Jag gav bort en en cykel häromsistens eftersom jag inte tyckte den var i säljbart skick.
Han fick med bra dubbdäck oxå eftersom jag inte behövde dessa, och han
nästan bad om att få betala något.
Vi kom överens om att satte in lite pengar till nån välgörenhet istället.
Har även sålt några bilar till kompisar för skit o ingenting för att dom inte var i bra skick och detta var
vi helt överens om!
Skulle aldrig sälja ngt trasigt, och skulle det hända utanför min vetskap så skulle jag betala tillbaka direkt!
Men jag tror att det är ngt som jag o GurraG har med oss från vår uppväxt!
Vad bra att du beter dig som folk, fortsätt gärna med det, jag försöker göra det med.

Men uppmuntra inte folk till att vara blåögda och naiva, de har de inget gott för.

Hope for the best, plan for the worst.

Men det har aldrig funnits en tid där alla hade rent mjöl i påsen, det är inte frågan om att "det var bättre förr" "vad är det för fel på folk idag".

Meercy

Medlem
Varning för säljare!
Jag väntar på att säljaren startar en tråd "Varning för oseriös köpare" osv osv.

Hade du fullföljt din undersökningsplikt och tex höjt sadeln för en provtur hade du kanske upptäckt skadan?

Är det så att sprickan är obetydlig för hojens funktion är det ju bara trampa o va glad.

"Jag tittade över cykeln som vid en första okulärbesiktning såg alldeles utmärkt ut så jag swishade över pengarna för cykeln"

"Nu väntar jag på hans svar på hur vi löser detta"
"Givetvis ska han få en chans att lösa detta snyggt innan jag går vidare men jösses vad förbannad jag är!"

"mycket om hans inställning till vad som är rätt och fel här i livet"

"Mitt förslag på lösning är att jag bjuder på mina kostnader (ca 3000:-) för att hämta cykeln och att han betalar tillbaka köpeskillingen plus frakten via Bussgods, tycker ni att det låter rimligt?"

dman

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Tråkigt.

Kolla vad det kostar att laga ramen. Utifrån cykelns pris antar jag att det är kolfiber, så det skulle gå att laga den. Erbjud säljaren att dela denna kostnad 50/50. Då får han ett rent samvete för 1-2000 (?), och för samma siffra får du en bra och fungerande cykel. Snyggt deal för båda, tycker jag.

Säljaren kommer inte (och behöver inte) gå med i att häva köpet, ännu mindre om han ska betala bussgods, det är din skyldighet att undersöka cykeln.

Varning för säljare!
Jag fattar inte riktigt hur du resonerar. Du kollar på cykeln, betalar bra med pengar för den, åker hem med den och upptäcker sen en spricka och förväntar dig sen att säljaren ska ta tillbaka cykeln m.m. Trist som fan men jag tror du borde fokusera på att se om det går att få ramen lagad.

Om vi vänder på steken och leker att du är säljare och en köpare ställt motsvarande krav på dig, hur hade du reagerat då?

Nicathu

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Fjant. Då borde du låtit bli att starta tråden.
Du vet vad Forrest Gump sade om människor som kallade folk fula saker:-)?
Jag startade tråden som en diskussionstråd och i vilket håll den utvecklas beror helt på hur säljaren hanterar detta, förstår du verkligen inte det? Hade du brassat på med namn, adress, telenummer, nick och hela baletten och sedan stått där som ett fån om det visar sig att säljaren presenterar en lösning som du kan acceptera?

Nicathu

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag fattar inte riktigt hur du resonerar. Du kollar på cykeln, betalar bra med pengar för den, åker hem med den och upptäcker sen en spricka och förväntar dig sen att säljaren ska ta tillbaka cykeln m.m. Trist som fan men jag tror du borde fokusera på att se om det går att få ramen lagad.

Om vi vänder på steken och leker att du är säljare och en köpare ställt motsvarande krav på dig, hur hade du reagerat då?
Hade jag sålt en defekt vara så hade jag givetvis hävt köpet. Jag har jobbar med försäljning i 30 år och är mån om att göra rätt för mig.

jonte987

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Summa kardemumma är att man bör prisa in att ingen garanti finns (på de flesta märken) och att skiten kan vara värdelös innan man kommer hem.

yonsson

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Du vet vad Forrest Gump sade om människor som kallade folk fula saker:-)?
Jag startade tråden som en diskussionstråd och i vilket håll den utvecklas beror helt på hur säljaren hanterar detta, förstår du verkligen inte det? Hade du brassat på med namn, adress, telenummer, nick och hela baletten och sedan stått där som ett fån om det visar sig att säljaren presenterar en lösning som du kan acceptera?
Jag hade 1: Skrivit nick eller 2: Inte startat tråden.
Du ber ju inte ens om råd, detta är en rent feg hot-tråd med antydningar om att säljaren har en inövad scam-taktik som involverar barn.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Folk är så olika i dessa scenarios så det blir svårt att veta vad som är "rätt" i alla situationer.

Tex sålde jag för ngn månad sedan ett par kolfiberhjul till ngn på happy. Jag sa uttryckligen att jag inte hade kört på hjulen själv (vilket jag heller inte hade då framhjulet var ett sådan som måste skickas på recall av zipp och när jag fick tillbaka hjulet så hade jag andra planer) men att jag köpt de av vad som verkade vara en juste typ på happy några månader tidigare i vintras. Förklarade att allt synligt såg bra ut men det var det jag visste och att framhjulet i princip var i nyskick med nytt nav osv.

Köparen fick hjulen och tackade för de. Sen var det tyst i kanske 3-4 veckor som jag minns det. Blev sen uppringd av honom som sa att det lät från bakhjulet när man cyklade på det. Jag sa att det lät tråkigt men att jag inte visste ngt om detta då jag inte hade kört på hjulen. Han ville iaf bara berätta detta för mig och sa att han nu lämnade in dessa hos en cykelbutik. Jag tyckte det lät som en bra ide. Känslan var att han tyckte jag skulle betala för detta.

Jag sa ngt i stil med om det var några större kostnader kanske vi kunde dela på de lr ngt men han kunde ju börja med att ta reda på vad det var typ. Tänkte lite mer på det där senare och insåg att jag köpt hjul som det visade sig hade ett framnav som var direkt farligt och vart tvungen att lämna in (förvisso gratis) till handlare och vänta på att det kom tillbaka från usa och sen sålt hjulparet och skulle nu då eventuellt bekosta reparationen av hjulet som jag aldrig kört på. Kom på att det kändes konstigt i efterhand då jag aldrig skulle gå tillbaka till personen jag köpte hjulen av och begära ngn typ av ersättning. Så jag kunde i princip bara förlora i denna situation och det kändes fel men var ändå mån om att han skulle bli nöjd så beslöt mig för att jag skulle ersätta hälften men max 1000:- för reparation och "be done with it" för att det skulle vara värt det för mig eftersom det är så tråkigt med affärer där ngn inte är nöjd.

Köparen har inte hört av sig igen så antar det kanske var en så liten kostnad att fixa så det blev aldrig värt att kontakt mig lr liknande.

Men det slog mig hur olika man beter sig i samma situationer och att man själv kan bli "drabbad" om man inte tycker sig kunna kräva samma "rätt" som man ger köpare i en omvänd situation. Blev lite underligt. Men samtidigt nog värt det när det handlar om såpass små summor.

Min poäng är bara att alla verkar ha sin egen moral och när den inte överensstämmer med andras ja då blir det ju skevt och då är det väl tur att det iaf finns juridiska aspekter att landa på. Kanske är det enklast att bara gå på dessa för då vet alla vad som gäller men det känns ju så hjärtlöst ibland..

Rant over hahha

Varning för säljare!
Hade jag sålt en defekt vara så hade jag givetvis hävt köpet. Jag har jobbar med försäljning i 30 år och är mån om att göra rätt för mig.
Fair enough, men om du inte visste att varan var defekt då eller om du misstänkte att köparen orsakat skadan?

Nu har jag ingen aning om vad som är mest rimligt avseende skadans uppkomst i detta fall men det kan ju vara så att säljaren inte visste om skadan och då kan det ju bli knivigt. Jag hoppas att det löser sig på ett bra sätt för alla inblandade hursomhelst

Nicathu

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag hade 1: Skrivit nick eller 2: Inte startat tråden.
Du ber ju inte ens om råd, detta är en rent feg hot-tråd med antydningar om att säljaren har en inövad scam-taktik som involverar barn.
Det var verkligen inte min avsikt, jag var förbannad och irriterad och ville ha råd. Kanske är det så att genom sig själv känner man andra?

DH

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag vill inte lämna för många detaljer så att det går att spåra säljaren då jag fortfarande hoppas detta löser sig men cykeln är 3 år gammal och jag betalade ca halva nypriset vilket är helt normalt för en cykel i bra skick, med en sprucken ram hade den varit värd en bråkdel av summan och jag hade inte ens funderat på att köpa den. Jag betalade en bra månadslön för den så det är inte kaffepengar det handlar om.

Som sagt, vi får se hur detta löser sig.
Spontant så är det ju egentligen inget snack.
Säljaren ska annulera köpet - ta tillbaka varan och återbetala.
Nu kan ju säljaren visa sig en knepig typ - ocj då har köparen inte mycket att sätta in.
Affärer ska ha ngn form av heder och fairness för att det ska kännas bra.

Varning för säljare!
Jag fattar inte hur vissa tänker. Om jag beskriver en vara som i bra skick och den inte visar sig vara det så måste jag som säljare ansvara för det. Det är ju självklart! Om du köper en cykel från Canyon som visar sig ha ett tillverkningsfel som Canyon inte visste om så gillar du som köpare inte bara läget. Du ser till att Canyon ersätter cykeln med en som inte har ett fel. Vissa människor på det här forumet måste bara vara så jäkla baklänges för att ta plats antagligen... Se-på-mig-syndromet...

båtbensbudet

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag fattar inte hur vissa tänker. Om jag beskriver en vara som i bra skick och den inte visar sig vara det så måste jag som säljare ansvara för det. Det är ju självklart! Om du köper en cykel från Canyon som visar sig ha ett tillverkningsfel som Canyon inte visste om så gillar du som köpare inte bara läget. Du ser till att Canyon ersätter cykeln med en som inte har ett fel. Vissa människor på det här forumet måste bara vara så jäkla baklänges för att ta plats antagligen... Se-på-mig-syndromet...
Alltså jag håller med dig att säljare borde ta ett visst ansvar men din liknelse men en ny vara från ett cykelföretag förstår jag inte alls.

Man betalar ju mkt mindre just för att det finns risker med att köpa begagnat och det är inte enbart för att det finns ett litet visuellt märke på vevarna från skoskav som priset är reducerat med 50% ish

yonsson

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag tar alltid tillbaka saker om det visar sig vara strul. Men nu snackar vi om en liten spricka som var dold under en packning på en begagnad cykel som inte ens provcyklades vid köpet... En logisk lösning vore då delad nota på lagning om det återställer ramen.

Och på andra sidan har vi en köpare som antyder systematiskt bedrägeri, ”kräver” 3000kr i ersättning för 100 mil och hotar med advokat samt startar en hot-tråd.

Inte svårt att veta vem av de två jag aldrig hade velat ha att göra med.

Allroad

Medlem
Varning för säljare!
Du kan inte jämföra att handla via affär mot att handla hos privatperson. Inte samma lagar/regler.

Köparen har undersökningsplikt och han köpte ju uppenbarligen varan efter att ha undersökt den.

Sen att man finner ett fel på den efter en 50 mil lång hemresa (vem vet vad som hänt då) och först flera dagar efteråt, ja då får man nog faktiskt bita i det sura äpplet själv. Man har bara sig själv att klandra i det här fallet.

yonsson

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Det kostar ca 30 (+-10) kr milen att ha bil.
Varför ska säljaren lida för att köparen valt att resa 100 mil?
Det är köparens problem och risk. Annars kan man ju flyga och återkräva flygbiljett, eller pris för taxi och övernattning. Om det inte ingår i kontraktet så är det helt irrelevant om köparen gått 100m eller rest 100mil.

Varning för säljare!
Du kan inte jämföra att handla via affär mot att handla hos privatperson. Inte samma lagar/regler.

Köparen har undersökningsplikt och han köpte ju uppenbarligen varan efter att ha undersökt den.

Sen att man finner ett fel på den efter en 50 mil lång hemresa (vem vet vad som hänt då) och först flera dagar efteråt, ja då får man nog faktiskt bita i det sura äpplet själv. Man har bara sig själv att klandra i det här fallet.

Nicathu

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Spontant så är det ju egentligen inget snack.
Säljaren ska annulera köpet - ta tillbaka varan och återbetala.
Nu kan ju säljaren visa sig en knepig typ - ocj då har köparen inte mycket att sätta in.
Affärer ska ha ngn form av heder och fairness för att det ska kännas bra.
Det är också min åsikt men jag har ju förstått att det finns många som inte håller med. Jag lastade in cykeln i kupén på en kombi med fällt baksäte
Jag tar alltid tillbaka saker om det visar sig vara strul. Men nu snackar vi om en liten spricka som var dold under en packning på en begagnad cykel som inte ens provcyklades vid köpet... En logisk lösning vore då delad nota på lagning om det återställer ramen.

Och på andra sidan har vi en köpare som antyder systematiskt bedrägeri, ”kräver” 3000kr i ersättning för 100 mil och hotar med advokat samt startar en hot-tråd.

Inte svårt att veta vem av de två jag aldrig hade velat ha att göra med.
Var i mitt inlägg kräver jag ersättning för mina resekostnader? Jag nämner mina kostnader men har aldrig krävt ersättning för dom. Dessutom var det var säljaren som skulle kontakta sin advokat. Om du ska kommentera så ser jag gärna att du läser mitt inlägg och inte förvanskar det jag skriver, det är väl inte för mycket begärt?

Allroad

Medlem
Varning för säljare!
Ja vad vill du ha sagt?

yonsson

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Det är också min åsikt men jag har ju förstått att det finns många som inte håller med. Jag lastade in cykeln i kupén på en kombi med fällt baksäte

Var i mitt inlägg kräver jag ersättning för mina resekostnader? Jag nämner mina kostnader men har aldrig krävt ersättning för dom. Dessutom var det var säljaren som skulle kontakta sin advokat. Om du ska kommentera så ser jag gärna att du läser mitt inlägg och inte förvanskar det jag skriver, det är väl inte för mycket begärt?
Jag har läst tråden. Du skriver att du föreslår att du ”bjuder” på dina resekostnader, som om han har någon som helst skyldighet att bry sig om dina resekostnader, vilket han inte har. Senare skriver du:
Tur jag har ett ex som är advokat och som erbjudit sig att jobba pro bono
Han skrev att han skulle rådfråga advokat.

yonsson

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Förmodligen det som står i texten som jag länkade till. Ingenstans står det ”skyll dig själv” vad jag kan se.
Som säljare har man upplysningsplikt om det man VET om. Det är köparen som har undersökningsplikt, inte säljaren. Som köpare behöver du kunna påvisa att köparen borde vetat om felet, i detta fall en spricka under en packning.

Jensen

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Det kostar ca 30 (+-10) kr milen att ha bil.
Oavsett är det ju en kostnad man får ta som risk när man köper begagnat. Och inget man ”bjuder” säljaren på, det är något som i alla fall inte jag hade tagit upp som något ”jag är schyst och bjuder på”.

oavsett tråkig situation. Förstår ju samtidigt säljaren, att det är oundvikligt att tankar på vem som orsakat skadan kommer, OM nu säljaren verkligen inte visste.

Crocko

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Ja vad skall man säga, tur att jag oftast klarat mig trots allt begagnat man köpt för det verkar ju inte vara gängse rutin i affärer för alla att både köpare och säljare skall vara nöjda när man läser denna tråden.

Under en ganska lång karriär mer affärer som födokrok har jag aldrig behövt använda någon av en del av de metoder som omnämns här, vissa av er har jag dessutom gjort affärer med på begagnade cykelprylar utan att behöva skämmas när man ses på stan. Hur svårt kan det vara egentligen?
Jag säljer en vara, i annonsen beskriver jag efter bästa förmåga prylens tillstånd och sätter ett pris som jag tycker är relevant, om något sedan visar sig avvika från den beskrivningen så tar man en dialog och söker hitta en lösning, hör inte detta till vanligt hyfs och sunt förnuft längre?

Det kan ju i detta fallet vara så att felet är lika okänt av bägge parter tills det upptäcks, är det då som skyll dig själv metaliteten skall träda i kraft? Köparen hade ju förmodligen inte köpt varan för det priset om felet var känt, säljaren borde inte försökt sälja det till gängse pris för en hel vara om den var defekt, efter att ha läst en hel del inlägg så tycks åsikten vara, klart att köparen skall ta hela smällen, varför?

Jag har själv gjort ett antal mer eller mindre stora försäljningar nyligen både av helt nya saker betydligt billigare är butikspriset och begagnade saker som sålts till fördelaktiga priser, i samtliga fall har jag kunnat erbjuda köparen ett återköp till samma pris om de ångrar sig eller något skulle upptäckas som missats av oss bägge. Hur gör man det som privatperson, jo genom att vara ärlig med vad man säljer och att priset är relevant, helt riskfritt för mig att ta tillbaks samma produkt till samma pris och sälja den till någon annan annan eller behålla den.

Oavsett vad lagen säger så borde det väl finnas ett intresse att få en nöjd köpare, alla andra scenarios bygger ju på att det är OK att blåsa folk oavsett om det beror på deras okunskap eller otur, personligen tycker att det känns som en ganska otrevlig människosyn. Självklart kan man råka riktigt illa ut som novis köpare när oturen är framme, men det kan bara hända när säljaren är av sorten som inte vill eller försöker ta ansvar för sin affär.

Sam00

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jag tycker priset är ytterst relevant. Kör jag något hårt och vårdslöst och säljer det för en spottsyver så gör jag det för ett restvärde och köpet blir för köparen en chansning.
Skall jag inspektera allt och byta allt som snart kan tänkas haverera är det ingen idé sälja något begagnat.
"Säljer en cykel som är körd hårt och vårdslöst".😀 När nån skriver att cykeln är "använd", tolkar jag det som ovan.

Sam00

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Extremt ålderstigen? När börjar det?
Själv är jag 60+ och tycker att det GurraG skriver är till 100% rätt.
Jag skulle aldrig sälja något som inte är ok utan att tala om detta.
Jag gav bort en en cykel häromsistens eftersom jag inte tyckte den var i säljbart skick.
Han fick med bra dubbdäck oxå eftersom jag inte behövde dessa, och han
nästan bad om att få betala något.
Vi kom överens om att satte in lite pengar till nån välgörenhet istället.
Har även sålt några bilar till kompisar för skit o ingenting för att dom inte var i bra skick och detta var
vi helt överens om!
Skulle aldrig sälja ngt trasigt, och skulle det hända utanför min vetskap så skulle jag betala tillbaka direkt!
Men jag tror att det är ngt som jag o GurraG har med oss från vår uppväxt!
Håller med fullständigt. Jag skulle skämmas som fan om jag ovetandes sålt en begagnad cykel för över 20000kr till nån med en spricka i ramen. Skulle lämna tillbaka pengarna och till och med stå för åtminstone halva resekostnaden.

Jag skulle iallafall vilja veta vem det är om personen inte är villig att göra rätt för sig.

Sam00

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Alltså jag håller med dig att säljare borde ta ett visst ansvar men din liknelse men en ny vara från ett cykelföretag förstår jag inte alls.

Man betalar ju mkt mindre just för att det finns risker med att köpa begagnat och det är inte enbart för att det finns ett litet visuellt märke på vevarna från skoskav som priset är reducerat med 50% ish
Håller med. Men vill bara lägga till att priset också till stor del är reducerat pga ålder/årsmodell. Även om det är nyskick så kan det vara gammla standarder osv.

jonte987

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jo, problemet uppstår när du inte vet om sprickan fanns där vid försäljningen och/eller det är en scam. Det är inte bara säljare som kan vara oärliga

Foxis

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Jo, problemet uppstår när du inte vet om sprickan fanns där vid försäljningen och/eller det är en scam. Det är inte bara säljare som kan vara oärliga
Köparen får väl åka tillbaka med cykeln och sedan får säljare och köpare låta någon hyfsat oberoende kika på skadan. Någon happyit i tråden, med allmän redovisning av bilder och resultat?
Lite mer underhållande måste ju tråden bli! :)

Sam00

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Oavsett är det ju en kostnad man får ta som risk när man köper begagnat. Och inget man ”bjuder” säljaren på, det är något som i alla fall inte jag hade tagit upp som något ”jag är schyst och bjuder på”.

oavsett tråkig situation. Förstår ju samtidigt säljaren, att det är oundvikligt att tankar på vem som orsakat skadan kommer, OM nu säljaren verkligen inte visste.
Det är nog ganska liten chans att sprickan uppkom under några dagar som ts haft den mot de 3 åren säljaren haft och använt den.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Fram med bilder nu. Säljaren har ju antytt att skadan inte är kritisk för funktionen. Men vilka cyklar har en packning över sadelklämman som är så stor att den kan dölja en spricka?

Sam00

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Ja vad skall man säga, tur att jag oftast klarat mig trots allt begagnat man köpt för det verkar ju inte vara gängse rutin i affärer för alla att både köpare och säljare skall vara nöjda när man läser denna tråden.

Under en ganska lång karriär mer affärer som födokrok har jag aldrig behövt använda någon av en del av de metoder som omnämns här, vissa av er har jag dessutom gjort affärer med på begagnade cykelprylar utan att behöva skämmas när man ses på stan. Hur svårt kan det vara egentligen?
Jag säljer en vara, i annonsen beskriver jag efter bästa förmåga prylens tillstånd och sätter ett pris som jag tycker är relevant, om något sedan visar sig avvika från den beskrivningen så tar man en dialog och söker hitta en lösning, hör inte detta till vanligt hyfs och sunt förnuft längre?

Det kan ju i detta fallet vara så att felet är lika okänt av bägge parter tills det upptäcks, är det då som skyll dig själv metaliteten skall träda i kraft? Köparen hade ju förmodligen inte köpt varan för det priset om felet var känt, säljaren borde inte försökt sälja det till gängse pris för en hel vara om den var defekt, efter att ha läst en hel del inlägg så tycks åsikten vara, klart att köparen skall ta hela smällen, varför?

Jag har själv gjort ett antal mer eller mindre stora försäljningar nyligen både av helt nya saker betydligt billigare är butikspriset och begagnade saker som sålts till fördelaktiga priser, i samtliga fall har jag kunnat erbjuda köparen ett återköp till samma pris om de ångrar sig eller något skulle upptäckas som missats av oss bägge. Hur gör man det som privatperson, jo genom att vara ärlig med vad man säljer och att priset är relevant, helt riskfritt för mig att ta tillbaks samma produkt till samma pris och sälja den till någon annan annan eller behålla den.

Oavsett vad lagen säger så borde det väl finnas ett intresse att få en nöjd köpare, alla andra scenarios bygger ju på att det är OK att blåsa folk oavsett om det beror på deras okunskap eller otur, personligen tycker att det känns som en ganska otrevlig människosyn. Självklart kan man råka riktigt illa ut som novis köpare när oturen är framme, men det kan bara hända när säljaren är av sorten som inte vill eller försöker ta ansvar för sin affär.
Håller med helt. Den enda anledningen jag kan se till att säljaren är ovillig att samarbeta, är att han inte vill ta smällen själv för värdeminskningen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer