Varning för säljare!

kais01

Aktiv medlem
Varning för säljare!
50% för en 3 år gammal cykel är normal prissättning. Man kan ju köpa en sprillans ny förra årets modell för runt 70% av nypriset. Om jag skulle betala 50% av nypriset för en 3år gammal mtb skulle jag förvänta mig att skicket ska vara väldigt bra. Definitivt inga ramsprickor. Vi vet inte vad det är för årsmodell heller. Om det är en 2017 så är modellen 4 år gammmal, vissa tänker inte på det.
ja priset är normalt, men det är inte längre premium.

förstås är inte en ramspricka något som ska förväntas ingå i det lägre priset, utan snarare vanligt slitage.

men en sådan spricka är en tydlig och förekommande risk vid begagnatköp av cykel bland flera andra, och köparen får förväntas kolla upp sådant före tillslag. det har han inte gjort.

man skulle exempelvis inte köpa en begagnad bil för samma pengar utan att göra basala egna kontroller.

KOLOSS

Aktiv medlem
Varning för säljare!
TS kommer bara hamna i dåligt ljus om han bara slutar skriva, speciellt om han gör det just när folk frågat efter bilder. De flesta var nog på hans sida, och jag också. Men jag kommer ha svårt att tro på nånting han har sagt om han bara struntar i att svara mer. Han gör inte sig själv en tjänst genom att göra så.
Han förlorar ju inget på det. Han slipper huvudvärken av att behöva hantera oss om det inte ger honom något

Foxis

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Om det här nu är Sveriges trevligaste cykelforum med lex vardagsrum och hela köret, då är det väl bara att båda parter diskuterar det öppet och löser det som folk?

Vadan inga bilder och hot om advokater osv? Vill man inte stå för vad man gör och inte ha den fördel (eller ibland risk) affärer med nästan-kompisar på ett forum medför så finns ju Blocket?

Sam00

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Vill han sälja/köpa något på happy är det inge bra att ha en sån här tråd som dyker upp. Bättre att avsluta den och inte ha massa frågor. Se lex 11%
Den kommer dyka upp oavsett, p.g.a. att han valt att starta den. Om han visar att han har rätt, ser jag inte varför nån inte skulle handla med honom. Nu ser det ut som om han döljer nått om han inte kan visa upp skadan. Som sagt, de flesta var på hans sida och höll med honom. Om man inte pratar ser man alltid skyldig ut. Men det gäller för säljaren också. TS gjorde säljaren en tjänst genom att inte outa honom.

Foxis

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Men det här med ”outa”? Om man köper/säljer något på Happy anser jag att man gör det i vardagsrummet. Skiter det sig får man väl stå för det. Men så tänker jag, som aldrig vare sig köpt eller sålt på Happy. :D

Sam00

Aktiv medlem
Varning för säljare!
ja priset är normalt, men det är inte längre premium.

förstås är inte en ramspricka något som ska förväntas ingå i det lägre priset, utan snarare vanligt slitage.

men en sådan spricka är en tydlig och förekommande risk vid begagnatköp av cykel bland flera andra, och köparen får förväntas kolla upp sådant före tillslag. det har han inte gjort.

man skulle exempelvis inte köpa en begagnad bil för samma pengar utan att göra basala egna kontroller.
Jag tänkte mer som att en Premium modell är fortfarande premium, bara en äldre modell. Men förstår hur du tänkte nu.

Sam00

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Om det här nu är Sveriges trevligaste cykelforum med lex vardagsrum och hela köret, då är det väl bara att båda parter diskuterar det öppet och löser det som folk?

Vadan inga bilder och hot om advokater osv? Vill man inte stå för vad man gör och inte ha den fördel (eller ibland risk) affärer med nästan-kompisar på ett forum medför så finns ju Blocket?
Många som har annons på cykel här, har det på Blocket också har jag märkt.

yonsson

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Det kan man väl ha. Men om jag skulle köpa/sälja något på Happy så skulle jag ha väsentligt högre förväntan både som potentiell köpare eller säljare. Man behandlar varandra juste.
Det får vi alla utgå ifrån. Svårt dock när köparen tycker sig ha rätt till massa saker för att han rest långt. Är det då köparens ansvar att betala frakt tillbaka osv? Vad händer om varan då blir skadad under frakten tillbaka? Vems är då det ansvaret?
Det finns mycket att ha i beaktande vid långdistansretur.

Senast ändrad:
Varning för säljare!
Det som är bra med en sån här tråd är att man ser var nivån på etiken ligger på forumet. På Happy är det "skyll dig själv" och skulden på köparen som "grinar" och söker sympati. Varför ska man köpa något på Happys köp&sälj när man vet att det är den mentaliteten som gäller?

I min värld så säljer man det man beskriver eller så talar man om att man inte har en aning om vilket skick som varan har. Om varan inte är i det skick som man beskrivet så tar man ansvar. Punkt slut. På gammalmodig svenska kallas det för att "vara ärlig" vilket är något som jag ofta naivt nog förmodar att även andra är.

På Happy fungerar det inte så tydligen. Här gäller köplagen och man ska kunna bevisa säljarens uppsåt annars är man en idiot som får skylla sig själv. Så återigen varför ska man handla på Happys köp & sälj?

Jag är som tidigare nämnts en naiv idiot och köpte för inte alltför länge sedan ett Dura-Ace 9150 växelhandtag för ganska små pengar då det påstods dra tjuvström och ladda ur batteriet. Bra tänkte jag, jag kan ta hooden då min blivit deformerad av för mycket avfettning och även ha bromshandtaget som reserv ifall man skulle klota. Säljaren säger inte ett ord om skicket i övrigt och jag tänker att det inte finns något speciellt att nämna då man skulle ha gjort det isåfall.

Någon vecka senare dimper det ned i brevlådan det mest skrapade handtaget som förmodligen setts i världshistorien. Ingenting är helt och oskrapat, När jag säger skrapat så menar jag inte repat utan skrapat som i motorcykelolyckor när någon dör eller som om någon står på det när det skrapar i asfalten dragen efter en bil i 110. Handtaget är total skit. Säljaren är en långvarig medlem på Happy och stillsamt undrar jag hur man är funtad när man säljer ett totalhavererat handtag utan att nämna mer än att det drav tjuvström. Klart det drar tjuvström det är ju genomskrapat! Givetvis är det mitt fel eftersom jag inte uppfyllt min undersökningsplikt och inte ställt rätt frågor som tex: "Är handtaget genomskrapat?" eller "Finns det någonting som är helt på handtaget?". Säljaren kunde ju inte veta att jag skulle vara såååå petig...

Lärdomen av allt detta är att Happy är Happy på kanske samma sätt som DDR var demokratiskt. Förvänta dig ingen högre etik från Happys köp & sälj än vad du får på vilken annan annonssida som helst. Vi är inte "cykelkompisar" det är köplagen som gäller!

kais01

Aktiv medlem
Varning för säljare!
inte riktigt samma sak, det du beskriver låter verkligen som bedrägligt beteende. men även du har avstått din undersökningsplikt, kan rimligen inte fått ens se en bild på föremålet. ett minimum i våra dagar. man vill t ex efter diverse bedrägerier veta om föremålet ens existerar.

i fallet i denna tråd har ts alla chanser att undersöka föremålet med en helt annorlunda ekonomisk risk, men inte gjort det mest basala. tyvärr hamnar han då i vanskligt läge.

att blanda in ddr känns onödigt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Varning för säljare!
sen tycker jag inte man kan räkna på kostnad 30 kr/mil, fasta kostnader för bilen har man ju ändå.
Fasta kostnader, även värdeminskningen, ökar vid ökat antal mil. Så helt fasta är de inte. Men bäst är i fall som detta att räkna på skatteverkets 18,5 kr även om det är något lågt. För milkostnaden varierar så kraftigt beroende på körsträcka osv. Jag menar, hade köparen kört dit i en flådig bil med v12 för 100 kr/mil så hade det ju inte varit rimligt att kräva den summan.

Foxis

Aktiv medlem
Varning för säljare!
inte riktigt samma sak, det du beskriver låter verkligen som bedrägligt beteende. men även du har avstått din undersökningsplikt, kan rimligen inte fått ens se en bild på föremålet. ett minimum i våra dagar. man vill t ex efter diverse bedrägerier veta om föremålet ens existerar.

i fallet i denna tråd har ts alla chanser att undersöka föremålet med en helt annorlunda ekonomisk risk, men inte gjort det mest basala. tyvärr hamnar han då i vanskligt läge.

att blanda in ddr känns onödigt.
Håller inte med. Alls!
Är det ok beteende att sälja något i kasst skick utan att uttryckligen skriva att skicket är dåligt?
I mina ögon är det inte ok, utan som du skrev bedrägligt och HELA skulden ligger på säljaren som ska skämmes tamejfan.

Om det är normal nivå att sälja skadade prylar utan notis på köp/sälj så ska jag aldrig handla på Happy.

Mayhem

Aktiv medlem
Varning för säljare!
I min värld så säljer man det man beskriver eller så talar man om att man inte har en aning om vilket skick som varan har. Om varan inte är i det skick som man beskrivet så tar man ansvar. Punkt slut. På gammalmodig svenska kallas det för att "vara ärlig" vilket är något som jag ofta naivt nog förmodar att även andra är.
Det håller jag absolut med om. Men samtidigt har vi här endast fått köparens version av händelseförloppet. Vi vet inte vem säljaren är (stor skillnad på mångårig forumdeltagare och någon som är nyligen registrerad eller aldrig postat ett inlägg), vilken vara det handlar om eller hur den faktiskt beskrevs i annonsen.

kais01

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Håller inte med. Alls!
Är det ok beteende att sälja något i kasst skick utan att uttryckligen skriva att skicket är dåligt?
I mina ögon är det inte ok, utan som du skrev bedrägligt och HELA skulden ligger på säljaren som ska skämmes tamejfan.

Om det är normal nivå att sälja skadade prylar utan notis på köp/sälj så ska jag aldrig handla på Happy.
håller med dig. alls.

men det är lättare att hävda dessa ståndpunkter om även köparna uppvisar ett minimum av vanligt vuxet ansvarsfullt beteende.

för övrigt aktualiserar de här händelserna än en gång behovet av feedbacksystem på köpochsälj.

Bobslob22

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Fasta kostnader, även värdeminskningen, ökar vid ökat antal mil. Så helt fasta är de inte. Men bäst är i fall som detta att räkna på skatteverkets 18,5 kr även om det är något lågt. För milkostnaden varierar så kraftigt beroende på körsträcka osv. Jag menar, hade köparen kört dit i en flådig bil med v12 för 100 kr/mil så hade det ju inte varit rimligt att kräva den summan.
Det är inte rimligt kräva någon summa alls för man som köpare väljer ta sig tvärs över landet för fynda och sedan vill lämna tillbaka varan pga ett fel.
Kan bli ganska långt och kostsamt för säljaren om en skåning köper en cykel i Åre.

perzzon

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Förstår inte vad ett feedback system skulle bidra med. Den här tråden visar med all önskvärd tydlighet att vi alla har rätt olika förväntningar på vad en bra säljare/köpare är.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Förstår inte vad ett feedback system skulle bidra med. Den här tråden visar med all önskvärd tydlighet att vi alla har rätt olika förväntningar på vad en bra säljare/köpare är.
Fast det vore väl jättebra. Då kan man dra öron åt sig om man ser att ngn annan tyckt ngn varit tvivelaktig i ngn tidigare affär

båtbensbudet

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Men du har ju ingen aning om vad hen tycker är tvivelaktigt.
Det beror ju helt på hur feedback systemet ser ut. Och har en person 2 lr 3 stycken dåliga feedbacks tex då har jag nog hört tillräckligt mkt för att veta att jag ska köpa ngn annanstans lr iaf vara lite mer undersökande när man köper varan.

Har personen däremot gjort 20 försäljningar på happy utan en enda missnöjd köpare så är det kanske lite mer safe att tex köpa på distans och tro att man får vad som utlovats.

Svårt att se vad som skulle vara dåligt med denna typen av system även om det såklart inte är helt 100% på alla sätt.

xyz-saft

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Ska man införa något feedback-system så bör det ju inte vara i form av att klicka i 1-5 på en skala, utan snarare att man får lämna en kommentar om affären. Men det finns så klart baksidor med det också.

perzzon

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Problemen består ju dels i att det kan missbrukas för att "sätta dit" någon och dels att den som råkar göra affär med en idiot löper en relativt hög risk att få en dålig recension mot sig.
Jag är inte emot det helt, ville bara belysa att det inte direkt är en quick fix som är lättimplementerad.

Valhalla_

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Det är inte rimligt kräva någon summa alls för man som köpare väljer ta sig tvärs över landet för fynda och sedan vill lämna tillbaka varan pga ett fel.
Kan bli ganska långt och kostsamt för säljaren om en skåning köper en cykel i Åre.
Nä det är ju självklart, det gör man ju bara inte.
Jag pratar inte om huruvida ts ska kräva säljaren på bilpengar eller ej (vilket denne icke bör göra enligt min åsikt). Jag pratar om milkostnaden för bilägande, vilket en del inte verkar begripa hur det funkar. "Vaddå, kostar det mer än bensinen? Näää". Fast det är väl inte så konstigt på ett cykelnördforum där många helt saknar bil.. :giggle:

yonsson

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Problemen består ju dels i att det kan missbrukas för att "sätta dit" någon och dels att den som råkar göra affär med en idiot löper en relativt hög risk att få en dålig recension mot sig.
Jag är inte emot det helt, ville bara belysa att det inte direkt är en quick fix som är lättimplementerad.
Stämmer inte. Jag modererar på ett annat forum med bra mycket större annonsflöde än här. Det funkar fint i 99% av fallen och det är snarare så att folk drar sig för att skriva negativa kommentarer än tvärt om. Dessutom sorterar det i kombination med förutbestämda krav för att få annonsera bort scammers ganska bra.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Nä det är ju självklart, det gör man ju bara inte.
Jag pratar inte om huruvida ts ska kräva säljaren på bilpengar eller ej (vilket denne icke bör göra enligt min åsikt). Jag pratar om milkostnaden för bilägande, vilket en del inte verkar begripa hur det funkar. "Vaddå, kostar det mer än bensinen? Näää". Fast det är väl inte så konstigt på ett cykelnördforum där många helt saknar bil.. :giggle:
Kostnad och risk för retur kan du ju också fundera på. Ska säljaren 50 mil bort behöva stå för returkostnad och risk?
det är oerhört viktigt vid alla affärer att göra upp om en skriftlig returpolicy INNAN man genomför en affär. Jag brukar exempelvis alltid ge köparen 2 dygn efter betalning på sig att granska varan.

Valhalla_

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Kostnad och risk för retur kan du ju också fundera på. Ska säljaren 50 mil bort behöva stå för returkostnad och risk?
Nej, så klart ska inte säljaren stå för det. Jag försöker bara klargöra att bil är dyrt, inte att någon stackars säljare ska behöva stå för sådant vid ev retur...Resan är liksom inte säljarens problem. :giggle:

det är oerhört viktigt vid alla affärer att göra upp om en skriftlig returpolicy INNAN man genomför en affär. Jag brukar exempelvis alltid ge köparen 2 dygn efter betalning på sig att granska varan.
Det där är rätt reko må jag säga. Inte nödvändigt på något vis, men en fin gest.

Waylost

Aktiv medlem
Varning för säljare!
Stämmer inte. Jag modererar på ett annat forum med bra mycket större annonsflöde än här. Det funkar fint i 99% av fallen och det är snarare så att folk drar sig för att skriva negativa kommentarer än tvärt om. Dessutom sorterar det i kombination med förlova för att få annonsera bort scammers ganska bra.
+1
Hängt mycket på en amerikanskt/kanadensiskt forum där man ofta betygsätts som både säljare och köpare. Egen forumdel där alla har sin egen feedbacktråd. Är ni oense kan du ”försvara” dig genom att kommentera säljarens/köparens inlägg.
Fungerar oerhört väl faktiskt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer