Varning! Har ni tänkt cykla på Öland i sommar?

steen

Aktiv medlem
Vill bara utfärda en varning ang de öländska vägarna! Trafikverket lägger ut singel-beläggning i parti och minut här nu. Man har bl.a lagt på sydöstra sidan och runt Algutsrum, vad jag vet. Lär säkerligen bli fler sträckor.Totalt omöjligt att köra lvg för en ganska lång tid framöver på den här skiten! Så ska ni cykla på ön i sommar, investera då i ett par punkasäkra däck. Bara så ni vet.

/steen

varför gör man detta? jag va nere för någon vecka sedan och de bara sprutade grus om vägarna. Varför lägger man ut grus ovanpå asfalten? eller är det någon typ av oljegrus och man fyller på med sten?

ooms

Aktiv medlem
varför gör man detta? jag va nere för någon vecka sedan och de bara sprutade grus om vägarna. Varför lägger man ut grus ovanpå asfalten? eller är det någon typ av oljegrus och man fyller på med sten?
Det heter tankbeläggning, först läggs bindemedlet på från en tankbil, sedan läggs sten på från en lastbil. Sedan får bilisterna själva ”trycka till” det hela. Efter ett par veckor när det satt sig sopas lösa stenar bort.

Ska tydligen både vara billigare och miljövänligare än att lägga vanlig asfalt.

Pfaff

Aktiv medlem
Det heter tankbeläggning, först läggs bindemedlet på från en tankbil, sedan läggs sten på från en lastbil. Sedan får bilisterna själva ”trycka till” det hela. Efter ett par veckor när det satt sig sopas lösa stenar bort.

-och efter ytterligare ett par veckor är vi tillbaka på ruta ett.

Metoden är inte ovanlig iSkåne. Man kan väl säga att hållbarheten är sådär.

cubefritzz

Aktiv medlem
Man borde bygga/reparera vägar som i Tyskland, det vill säga SNABBT! Det Sverige bygger på ca 6-10 månader exempelvis renoveringen av E6an mellan Ljungskile och Stenungsund fixar tyskarna på ca 2-3 veckor! =)

mcperand

Aktiv medlem

Min egen markering av veckor ovan.

Detta gör mig som mc-förare absolut galen! Det har tyvärr varit ett antal dödsolyckor med mc inblandade där vägen varit snorhal av olja och/eller grus och detta helt utan varning. Enligt Trafikverkets riktlinjer ska allt grus vara bortsopat efter som senast 24 timmar vid mindre lagningar och efter 48 timmar efter större beläggningsarbeten. Förvisso riktlinjer om tiden, men lagen (citerad i länken) är solklar på att skyltningen måste tydligt varna för halkfaran under hela tiden som det inte är sopat. Hur ofta händer det? Jag blir så jävla trött på att entreprenörernas lathet och beställarnas snålhet tillåts fortsätta kosta människoliv. Jag har själv sett oskyltade beläggningsarbeten allt för många gånger och grus som ingen bryr sig om att ta bort över huvud taget.

Är detta samma typ av väg?

ooms

Aktiv medlem

Detta gör mig som mc-förare absolut galen! Det har tyvärr varit ett antal dödsolyckor med mc inblandade där vägen varit snorhal av olja och/eller grus och detta helt utan varning. Enligt Trafikverkets riktlinjer ska allt grus vara bortsopat efter som senast 24 timmar vid mindre lagningar och efter 48 timmar efter större beläggningsarbeten. Förvisso riktlinjer om tiden, men lagen (citerad i länken) är solklar på att skyltningen måste tydligt varna för halkfaran under hela tiden som det inte är sopat. Hur ofta händer det? Jag blir så jävla trött på att entreprenörernas lathet och beställarnas snålhet tillåts fortsätta kosta människoliv. Jag har själv sett oskyltade beläggningsarbeten allt för många gånger och grus som ingen bryr sig om att ta bort över huvud taget.
Är det såna tidsgränser alltså? Jag har fått intrycket att det är meningen att det ska vara ”gör det själv” över det hela, dvs att bilisterna ska själva trycka fast skiten (med massor av stenskott som följd).
Här runt Uppsala brukar det dyka upp runt den här tiden på året, och mitt intryck är då inte att det sopas rent efter ett par dagar (48 timmar), utan det är veckor det handlar om (skiten har ju ofta inte satt sig förrän då).

ooms

Aktiv medlem

Ja, borde vara det, men journalisten använder fel uttryck, oljegrus är nåt annat.
(oljegrus är alltså ”kall” asfalt, dvs blandad i förväg, men många använder det felaktigt även om tankbeläggning).

Pirelli Cinturato Velo 32/35 mm, rullar hyfsat och opunkterbart, får väl bli det nya standard-racerdäcket om detta ska fortsätta…

steen

Aktiv medlem

Jäpp!

/steen
Lägger de på nu så är det nog helt ok till semestern

mcperand

Aktiv medlem
Är det såna tidsgränser alltså? Jag har fått intrycket att det är meningen att det ska vara ”gör det själv” över det hela, dvs att bilisterna ska själva trycka fast skiten (med massor av stenskott som följd).
Här runt Uppsala brukar det dyka upp runt den här tiden på året, och mitt intryck är då inte att det sopas rent efter ett par dagar (48 timmar), utan det är veckor det handlar om (skiten har ju ofta inte satt sig förrän då).
Och där i ligger (delar av) problemet. För att beläggningen ska bli bra krävs det att tillräckligt många bilar kör och plattar till beläggningen. På vissa ställen sker det redan första dygnet, på andra kan det ta ett halvår. På vissa sträckor kör alla i princip samma spår så att bara delar av körbanan blir bra. Det vet både vägläggarna och beställarna, så det sätter upp en "riktlinje" som sen alla skiter i för att vägen ska bli ok till slut. Under tiden så riskerar mc-förare att dö och alla andra att få stenskott. Ett minimikrav vore att skyltningen var bra och att överskottsgruset som inte "får plats" i oljan sopas bort, men inte ens det blir gjort.

Beläggningsarbetet på hela vägnätet sydost om Almunge/Edsbro, bortåt Riala för 2-3 år sedan var ett dåligt praktexempel. Gruslagret var rejält tjockt och det går knappt att köra mc där ens idag på grund av allt löst grus som fick vara kvar och inte sopades bort. Ett mer pinsamt, dyrt och faktiskt patetiskt exempel var när de mjogade (om man nu får göra verb av substantiv) cykelbanan längs Vårdsätravägen för ca 15 år sedan. Cyklar är ju inte tillräckligt tunga för att platta till beläggningen så den var ganska snart okörbar med cykel så den fick de riva upp och lägga om.

steen

Aktiv medlem
Och där i ligger (delar av) problemet. För att beläggningen ska bli bra krävs det att tillräckligt många bilar kör och plattar till beläggningen. På vissa ställen sker det redan första dygnet, på andra kan det ta ett halvår. På vissa sträckor kör alla i princip samma spår så att bara delar av körbanan blir bra. Det vet både vägläggarna och beställarna, så det sätter upp en "riktlinje" som sen alla skiter i för att vägen ska bli ok till slut. Under tiden så riskerar mc-förare att dö och alla andra att få stenskott. Ett minimikrav vore att skyltningen var bra och att överskottsgruset som inte "får plats" i oljan sopas bort, men inte ens det blir gjort.

Beläggningsarbetet på hela vägnätet sydost om Almunge/Edsbro, bortåt Riala för 2-3 år sedan var ett dåligt praktexempel. Gruslagret var rejält tjockt och det går knappt att köra mc där ens idag på grund av allt löst grus som fick vara kvar och inte sopades bort. Ett mer pinsamt, dyrt och faktiskt patetiskt exempel var när de mjogade (om man nu får göra verb av substantiv) cykelbanan längs Vårdsätravägen för ca 15 år sedan. Cyklar är ju inte tillräckligt tunga för att platta till beläggningen så den var ganska snart okörbar med cykel så den fick de riva upp och lägga om.
Att bilarna endast kör till beläggningen i sina hjulspår har vi blivit varse. Man lade ny "beläggning" på en tidigare permanentasfalterad väg i grannskapet. Den var visserligen sliten på några ställen, men absolut inte dålig. Efter singelbeläggningen så har det bildats rännor där regnvatten står utan möjlighet till avrinning. En stor risk för vattenplaning som inte fanns innan. Även efter 3 år så sprids det fortfarande lösa stenar från områden där gruset släpper från underlaget in på den parallella cykelbanan som alltid ser ut som kriget. Det vi fick var en sämre och osäkrare väg och en stenbelagd cykelbana. Men skiten var väl billig....

/steen

Batavus

Aktiv medlem
De gjorde samma illdåd mellan byarna Resmo och Stenåsa för ett par år sedan. Helt ofarbart för riktiga cyklister: Spikmatta. Jag vet inte, men jag tror Bilverket efter många klagomål tryckte ner stenarna med en "vägmangel".

steen

Aktiv medlem
De gjorde samma illdåd mellan byarna Resmo och Stenåsa för ett par år sedan. Helt ofarbart för riktiga cyklister: Spikmatta. Jag vet inte, men jag tror Bilverket efter många klagomål tryckte ner stenarna med en "vägmangel
Man får väl snart göra om Ölandsrundan till ett grus- eller offrad-event...

/steen

Juhlin

Aktiv medlem
Man borde bygga/reparera vägar som i Tyskland, det vill säga SNABBT! Det Sverige bygger på ca 6-10 månader exempelvis renoveringen av E6an mellan Ljungskile och Stenungsund fixar tyskarna på ca 2-3 veckor! =)
Svevia lade om en väg jag pendlar på åt Trafikverket, 6 veckor var det delvis avstängda körfält, såg ibland att de jobbade.
Då beläggningen släppte med massa skriverier i dagspressen och skadade bilar åkte de på att göra om jobbet.

Vid andra försöket körde maskinerna på rad efter varandra med skiftarbete och var klara på mindre än en vecka, 4 dagar vill jag minnas.

Något säger mig att Svevia fick stå för minst en del av kostnaden andra gången.

Klabbapan

Medlem
Vägen hemma är belagd med nytt grus, riktigt halt grus. Höll på att slå ihjäl mig när jag kom snabbt från en fin grus väg och svängde snävt in på detta rullgrus, livsfarligt. Nu är det sopad, skulle gissa på att det bara låg i 3-4 dygn.

Joem

Aktiv medlem

Totalt livsfarligt som motorcyklist. Har stött på detta flertalet ggr och varje gång med hjärtat i halsgropen.

ooms

Aktiv medlem
En fråga till ölänningarna: TS skriver singel. Singel innebär för mig runda / slipade stenar, är det verkligen det? Här runt Uppsala körs det alltid på vasst bergkross, vilket innebär stor risk att skära upp cykeldäcken långt efter arbetet utfördes, räcker med en lös sten som flyger upp och snittar däcksidan...

fiskarn

Aktiv medlem
En fråga till ölänningarna: TS skriver singel. Singel innebär för mig runda / slipade stenar, är det verkligen det? Här runt Uppsala körs det alltid på vasst bergkross, vilket innebär stor risk att skära upp cykeldäcken långt efter arbetet utfördes, räcker med en lös sten som flyger upp och snittar däcksidan...

typ så ser det alltid ut hemma

ooms

Aktiv medlem
typ så ser det alltid ut hemma
Ja, det där är sånt där vasst skit. Snittar däcksidan lätt som en plätt😡
Singel är för mig mer sånt här:

fiskarn

Aktiv medlem
Ja, det där är sånt där vasst skit. Snittar däcksidan lätt som en plätt😡
Singel är för mig mer sånt här:

Ja precis. På mina favoritvägar gör de ofta sån tankbeläggning (nytt ord för mig) för det verkar ju användas på just sådana mindre, ofta fina, cykelvägar. Vi drog över ett par km nylagt sånt med klubben för ett par veckor sedan och det gick bra för alla iaf men det kan säkert va lurigt.

nisseson

Aktiv medlem
Lilla vägen Troxhammara Trä <-> Eneby på Färingsö tankbeläggdes förra våren (var det väl?). Den ser ut som den bombats på vissa ställen nu ett år senare. Dåligt utfört arbete, eller är tankbeläggning mest en teoriprodukt?

ooms

Aktiv medlem
Lilla vägen Troxhammara Trä <-> Eneby på Färingsö tankbeläggdes förra våren (var det väl?). Den ser ut som den bombats på vissa ställen nu ett år senare. Dåligt utfört arbete, eller är tankbeläggning mest en teoriprodukt?
Jag tror det är viktigt att det är tillräckligt med trafik så det trycks fast ganska snabbt. Om inte kan det säkert vara partier som inte sitter jättebra, och sjok kan lossna ex.vis vid snöplogning på vintern. Men det kan säkert vara brister i utförandet också.

ooms

Aktiv medlem
Nu är de igång i uppland också! Med lapp och lagning medelst tankbeläggning…

E61179DA-842C-4134-9798-593B46345A29.png

sdx

Aktiv medlem

Beställaren=Trafikverket och entrepenören arbetar direkt under trafikverket.så den som har vägkontraktet med trafikverket har inget med att göra med beläggningar.

mcperand

Aktiv medlem
Beställaren=Trafikverket och entrepenören arbetar direkt under trafikverket.så den som har vägkontraktet med trafikverket har inget med att göra med beläggningar.
Och vad har det du svarade att göra med det jag skrev? Vem har pratat om innehavare av vägkontrakt?

sdx

Aktiv medlem
Så då är det helt ok att strunta i lagar och riktlinjer och utsätta trafikanter för fara och obehag? De ska ju bara laga lite

Så då är det helt ok att strunta i lagar och riktlinjer och utsätta trafikanter för fara och obehag? De ska ju bara laga lite :unsure:
Alla statligavägar som sker arbete på skall skyltas och det skall finnas gilltlig ta-plan.
Vad som händer på regionala vägar är inte Trafikverkets huvodbry.Utan regionens.

ooms

Aktiv medlem
Trafikverket har endast avtal med dom som lägger jimm,tank,asfalt
Pss som jag skiter i vem det är som kör ut paketen åt Postnord så skiter jag i vem Trafikverket anlitar som underentreprenör. Det är Trafikverket som är ansvarig myndighet för vägunderhåll, hur de väljer att lösa det är deras sak, men det är dem som är ansvariga!

sdx

Aktiv medlem
Pss som jag skiter i vem det är som kör ut paketen åt Postnord så skiter jag i vem Trafikverket anlitar som underentreprenör. Det är Trafikverket som är ansvarig myndighet för vägunderhåll, hur de väljer att lösa det är deras sak, men det är dem som är ansvariga!
Varför ringer du inte dom 0771125125.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer