Varning: Skador på cykel täcks ej längre av allriskförsäkring via If skadeförsäkring

freddes

Medlem
Varning: Skador på cykel täcks ej längre av allriskförsäkring via If skadeförsäkring
Kanske lite OT men ändå inte, försäkringsbolag känns som de blivit sämre och hittar roliga vägar runt. En av anledningar till att jag inte köper kolfiber, tecknade en stor barnförsäkring till en av mina pågar. 4 år senare när vi söker ersättning så hittade bolaget ett kryphål vilket gjorde att de slapp betala ut, vi har betalt i onödan i 3 års tid, och de lyckas säga upp försäkringen så den blir en vanlig försäkring. Känner att köper man en kolfiber så kan de gå hur som helst om man har otur och sabbar den, så därför blir de alu all the way :)

Mats65

Aktiv medlem
De skriver tydligt att det bara gäller stöld vid cykeltävling. I villkoren står också tydligt att körning på tävlingsbana är undantaget.
Tidigare stod på samma sida att även krasch vid tävling täcktes, men det togs bort efter att de ändrade allrisk-försäkringen, och numer står det bara stöld. Lite fult och vilseledande kan man tycka, men iom att de skrev så fint om tävling tidigare gissar jag att de inte ville ta bort det helt.

edit: Dock verkar de ju enligt den där texten anse att Vätternrundan är en tävling. Utifrån det vore det ju intressant att se deras definition av tävling, då det enda som skiljer ett motionslopp fr cykling i vanlig trafik är att det i motionsloppet finns depåer längs sträckningen...
Tycker du verkligen att det står tydligt?
Längst upp står det i en av rubrikerna att stöld vid tävling ersätts.
Längre ner står det att förutom stöld ersätts skadegörelse och olyckor. Inget om undantag från detta vid tävling.
Längst ner i avsnittet om tävling anges stöld som ett exempel på att ersättning ges vid tävling. Ingenting om att det bara är stöld.
Nu är det ju villkoren som gäller och där kanske det är tydligare. Men i mitt tycke är det oseriös marknadsföring.
Fast det är ju inte unikt för IF.

Hälsingland

Aktiv medlem
Stöld är väl en sak, men jag har lite svårt att fatta det går att ta en trasig ram på hemförsäkring. Spontant känns det som det borde hanteras på en mer fordonsliknande försäkring för cyklar som kostar mer än 8-10 tusen.
Hur fungerar det på en motorcross om jag crashar en sån på bana?

En cross går väl inte att försäkra ens, kraschar du den får du köpa en ny. Men jag håller med dig, mitt bolag har sakförsäkring på en dyr cykel och det känns rimligt. Min mtb kostar ca 60 tkr, min skoter 65 sen skiljer ju sig premierna ganska rejält men det är väl inte så orimligt. Med bara trafikförsäkring på skotern är det nästan lika.

ooms

Aktiv medlem
Tycker du verkligen att det står tydligt?
Längst upp står det i en av rubrikerna att stöld vid tävling ersätts.
Längre ner står det att förutom stöld ersätts skadegörelse och olyckor. Inget om undantag från detta vid tävling.
Längst ner i avsnittet om tävling anges stöld som ett exempel på att ersättning ges vid tävling. Ingenting om att det bara är stöld.
Nu är det ju villkoren som gäller och där kanske det är tydligare. Men i mitt tycke är det oseriös marknadsföring.
Fast det är ju inte unikt för IF.
Håller med om att det är fult, och kanske också otydligt. När man tänker tävling är det ju primärt skador på cykeln man är intresserad av, stöld förutsätter iaf jag alltid täcks oavsett var den inträffar. Sedan är nog jag färgad av hur de ändrat skrivningen också, tittade nu på en utskrift fr oktober 2019 och då står det ”försäkringen ersätter skador på cykeln som uppstår vid tävlingar som Vätternrundan”. Och nu som sagt ändrat till att betona stöld.
Klart är iaf att cykel numer är undantaget fr allrisk. Så det som isf återstår för att få skador på cykeln ersatta är att en krasch/vurpa anses vara en trafikolycka.

zinkpasta

Aktiv medlem
För att följa upp detta.. If har i nuläget ingen försäkring som täcker skador på cyklar (om det inte sker via skadegörelse, eller i trafik):
1613470435925.png

ooms

Aktiv medlem
Så länge man kör lvg borde det vara lugnt då, det är ju trafik. Vurpa = singelolycka i trafiken? Eller hur definierar de en trafikolycka?

Valhalla_

Aktiv medlem
Deras otursförsäkring täcker uttryckligen inte "cykel" i alla fall..

Men jag som gått från trygghansa till if och tecknat "villaförsäkring stor" får ersättning för sånt som den gamla försäkringen hade täckt i ett års tid från att jag tecknat if, står det i deras villkor. Så jag har ett år på mig att kvadda hojen. Därefter får jag istället använda alla pengar jag sparar på att inte ha TH, och köpa nytt för det..

"Om du byter från annat försäkringsbolag till oss och har Stor Villaförsäkring garanterar vi att försäkringen ersätter en
skadehändelse som normalt inte omfattas av försäkringen
om du kan visa att din försäkring i det andra bolaget skulle ha ersatt den typen av skadehändelse. Garantin gäller i ett år från försäkringens startdatum. Den Gäller inte för specialförsäkrade föremål"

mzi

Aktiv medlem
Därefter får jag istället använda alla pengar jag sparar på att inte ha TH, och köpa nytt för det..
Hur mycket betalar If dig för att ha försäkringen hos dem? TH kostar väl en 8k i Stockholm, det blir inte mycket cykel för de pengarna även om If skulle vara gratis.

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur mycket betalar If dig för att ha försäkringen hos dem? TH kostar väl en 8k i Stockholm, det blir inte mycket cykel för de pengarna även om If skulle vara gratis.
If betalar mig ingenting.. Men jag sparar rätt många lappar på att ha flyttat flera av mina förasäkringar till if. Med min track record har jag ännu inte kraschat sönder hojen, bara mig själv och min hjälm och till det har jag olycksfallsförsäkring (y)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer