Lindajacobsson1
Ny medlem
Varningsskylt cykelställ Europa?
Reglerna ändrades för ett år sedan och tillåter nu en extra skylt på cykelhållaren.I princip är de förbjudna även här i Sverige. Nummerplåt ska sitta på bilen och vara läsbar bakifrån. Att polisen inte bryr sig är en annan sak.
Hej!
Någon som har koll på om man behöver skylt på vanlig personbil med cykelställ i Europa?
Eller gäller det endast husvagn/bil?
Om jag tolkar frågan rätt rör den bara den extra rödvita skylten på bild ovan och inget av det andra det svaras på här.
tack, du förstod mig fråga 👍Om jag tolkar frågan rätt rör den bara den extra rödvita skylten på bild ovan och inget av det andra det svaras på här.
Begränsad egen input mer än att jag sett många ha den även vanlig bil i Italien. Inte reflekterat över om många är samma som alla, jag har alltid haft cyklarna inuti bilen och inte kollat så noga.
Nja, du kommenterar på bakljus och regplåt. Det är så som jag tolkar det ett krav oavsett, eller iaf så är det ju det här, i Tyskland m fl länder som ska passeras på vägen.Jag har svarat på det.
Nja, du kommenterar på bakljus och regplåt. Det är så som jag tolkar det ett krav oavsett, eller iaf så är det ju det här, i Tyskland m fl länder som ska passeras på vägen.
Men du menar kanske att det i specifikt t ex italien som kräver sån rödvit skylt endast gäller om man döljer ordinarie? Det framgick inte riktigt. Då förstår jag dessutom inte varför husbilar har alls eftersom de som regel har stället högre än regplåt och lampor. Jag har tolkat det som ett krav utöver det vi har krav på här av det skälet.
Det finns en term för det. Anekdotisk bevisföring.Vad jag försökte förklara är att man bara behöver ett varningsskylt när man har ingen ljus på cykelstället. In sin tur kan man bara har cykelstället utan ljus när man har en hög bil där cykelstället sitter tillräckligt högt upp så att det inte döljer bilens ljus.
EDIT: jag har aldrig läst trafikföreskrifter kring cykelställ i olika länder och baserar mig bara på observationer.
Det finns en term för det. Anekdotisk bevisföring.
Ja, men jag undrar vad som gäller för personbil..Lite mindre anekdotisk:
Nederländska bilklubben säger att varningsskylten bara behövs på cykelställ på husbil i Italien och Spanien (och i andra länder när saker sticker mer än en meter bakåt). Det gäller väst-Europa.
Lite mindre anekdotisk:
Nederländska bilklubben säger att varningsskylten bara behövs på cykelställ på husbil i Italien och Spanien (och i andra länder när saker sticker mer än en meter bakåt). Det gäller väst-Europa.
Ja, men jag undrar vad som gäller för personbil..
Beror väl på hur långt lasten (cyklarna ) sticker ut bakom bilen, är det mer än 1 meter lär de ju ha röd varningsflagga eller röd lampa som all annan last.På personbil behövs Ingen varningsskylt (men det behövs reggskylllt och ljus).
Beror väl på hur långt lasten (cyklarna ) sticker ut bakom bilen, är det mer än 1 meter lär de ju ha röd varningsflagga eller röd lampa som all annan last.