Värsta backen

• Trådstartare Trådstartare Lefty
  • Start datum Start datum
L

Lefty

Guest
Värsta backen
Till er som har koll på era Polar (el. liknande) med höjdmätare.

Vilken är värsta MTB-långloppsbacken i Sverige ?

Hade varit skoj att kunna göra en topp 10 lista över de brantaste backarna samt deras längd.

Är FMT´s Krabobacke med på listan eller månne någon av de inledande backarna på Bockstensturen. Eller är det de nordligaste banorna, typ Långa Lugnet som ståtar i toppen på listan.
Hur brant blir det ?
Är 20% cyklingsbart !?

15 % med racern på landsvägen ger ju blodsmak.

/ Lars

Värsta backen
Tja, backen efter Grängesberg (FMT) går ju inte att cykla uppför, men ok, den värsta cykelbara backen då... röstar nog på Krabobacken, efter 10 mil så känns den så himla låång..

Värsta backen
Finns det inte en brant backe någonstans i Filipstad?
Har för mig att den var med på Gruvloppet och att det var jobbigt att släpa cykeln uppför.
Visserligen är den inte med i LL-Cupen, men jag är nyfiken på om någon vet vilken backe jag menar.

Värsta backen
Krabobacken gick lätt som en plätt i år :D
Hmmm.... *funderar* Den jag upplevt som värst är faktiskt vägen upp mot Vida Blick på MSJ. Gillar inte backar i början på loppen :( Är väl en kombination av ålder o astma kanske... ;)

/anki - som fortfarande inte kan smälta att hon faktiskt cyklade upp för hela Krabobacken i år :D

Värsta backen
Nåja, jag får väl bidraga med den absolut brantaste asfaltsbacken jag har någonsin cyklat uppför... :-) Den ligger turligt nog i närheten av Göteborg, närmare bestämt ligger den vid Landvettersjön. Cyklar man från Göteborg mot Landvetter på gamla Boråsvägen så är den synlig vid Landvettersjön efter att man cyklat ca 0.5-1km km längs sjön. Kallar den själv för "Bårhultsbacken", eftersom vägen upp leder till Bårhult.

Lutningen på backen är enligt vad jag hört, mellan 20-25% på de brantaste ställena. Backen början med värsta branten ca 20-25%, planar ut lite, sen kommer nästa på ca 20%, sen liten platt och man åker under Rv40 för att sen köra uppför sista biten som är väl ca 15-20%. Längden är inte mer än 600m, men jag lovar, det räcker! ;-)

Jag har än så länge bara kört uppför där med racern, med utväxling 42 fram och 23 bak, har inget lättare på den... :-P Är inte vägen torr(eller fri från sand/grus) så släpper bakhjulet direkt. Med MTB är det inget problem gissar jag. Varje gång jag drar upp där så får man ta i allt man kan, otroligt att kedjan inte gått av än... Det är dessutom rätt kul att dra dit och räjsa lite med någon kompis som inte känner till backen, eftersom vägen svänger ser man inte hur lång backen är! ;-)

/Leo

Värsta backen
Oj, läste bara rubriken på tråden... :-) Nåja, inofficiellt då, jag kan dra ihop en långloppslinga och inkludera den, först vildmarksleden ut till Hindås, sen hem förbi Landvettersjön och uppför den backen där då, borde ta knäcken på de flesta... :-D

Värsta backen
Backen som ar med i gruvloppet ska vara en riktig rejal en, har inte kort den sjalv men den hade de ett pris till den forsta som lyckades cykla uppfor hela.

15% ger blodsmak pa lvg? Tja kanske det men man ar nojd nar man ar uppe :-)
jag kor da och da i en backe som snittar 15%, den ar 3km lang. men jag lovar att man ar seg i benen nar man kommer upp! Har kort nagra ganger i en som maxar runt 24% ocksa, den snittar ca 13% over 2km. Har 39-23 pa hojen och det behovs uppfor de backarna. Har faktiskt tagit den forstnamnda med 39-21 nagra ggr men da maste man vara i form!
Nya Zeeland ar underbart om man vill ha backar, men ett helvet om man vill forsoka kora en lugn tur med platt terrang.

Kor man pa MTB gar det ju dock att kora betydligt brantare saker och det gar att hitta brantare backar ocksa. Har en hemma i Sverige som jag ar grymt sugen pa att veta snitt- samt max-lutning pa. Nar jag kor den far man anvanda ettan-trean hela vagen upp pa MTB'n, den ar brant!

Värsta backen
De backen på gruvloppet är rätt brant men inte så väldigt lång. däremot är det löst grus som gör den svårcyklad. pris till den som cyklar upp ja. fick mig en slant där förra året. tror det var fyra av alla som kom upp eller nåt sådant.

annars kan jag säga att den banan jag körde på högdalstoppen hade en backe på ca 1,5 minuter (tre backar på den banan) som går på gräs/grusigt uppkört gräs med en SNITTLUTNING på inte mindre än 28%.

ser man till långlopp så är det startbacken i Mörksuggejakten som är högst, 180 höjdmeter tror jag enligt banprofilen.

Värsta backen
hur räknar ni % i höjdskillnad
det låter som otroliga backar ni nämner
de värsta backarna i tdf är ju på 10-11%
dvs 100-110 m höjning per km

eller är det GRADER ni menar

inte för att vara besser men det är faktiskt en stor skillnad

Värsta backen
Nej, det är %, du skulle allt testa Bårhultsbacken...den _är_ brant! ;-) Jag tror det finns värre backar i Ulricehamn, har inte letat men har hört det av en som kommer därifrån.

Värsta backen
ja. backarna är lite branta men bara några hundra meter långa. de i touren är inte så branta men långa och tempot under tävling är högt.

Värsta backen
Leo>> Din "Bårhultsbacke", är det den vägen som går till Partille via Öjersjö, Björndammen? Om det är den kan man krydda den lite extra genom att svänga vänster mot Tahult, så får man några extra höjdmeter.

Värsta backen
Kan lätt hålla med om att Abborrbacken i Filipstad är värst.
Har man pris till den som cyklar upp, då är det brant.
Efter ca 1/3 av backen på lättaste vxln eller 2:an tar det bara stopp.
Det första åren av Gruvloppet(var tog det vägen?) var det dessutom stenigt som f-n på toppen.

Värsta backen
Team Merida: Nej, det är inte den backen, den är ju inte ens brant jmf med Bårhultsbacken. ;-) Menar du backen som kommer från landvetterhållet och går upp mot partille, 70km/h vägen?

Om du kollar kartan på gula sidorna(<http://www.gulasidorna.se>), skriv landvetter och sök. Klicka sen en gång på kartan. Det där det nu står "Bårhult" så går vägen precis till höger om "t":et i "Bårhult" texten. Klicka vid "t", då ser du Bårhultsbacken gå rätt upp från sjön(första vägen upp från vänster), passerar 40:an och sen dra till höger efter det.

/Leo

Värsta backen
Leo>> Visst menar jag stora vägen. Nog tycker jag att även den backen känns lite. Körde runt Tahult, Landvetter och uppför backen några varv i somras.
Är det asfalt förbi Bårhult ända upp till Partillevägen, så att man även där kan köra lite "varvlopp".
Nästa gång jag är i Göteborg så vet jag var jag ska ställa in siktet med framgaffeln.
Har du förresten kört från Hemsjö via Edsås mot TV-byn Ödenäs sedan ner till Hindås. Otroligt vackert, med en 11%-backe i Edsås som russin i kakan.

Värsta backen
Leo@happymtb.org skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, det är %, du skulle allt testa
> Bårhultsbacken...den _är_ brant! ;-) Jag tror
> det finns värre backar i Ulricehamn, har inte
> letat men har hört det av en som kommer
> därifrån.

Trådarkeologi =)

backarna i Ulricehamn är branta ja, jag är född och uppvuxen där så jag vet. För övrigt är Ulricehamn en enda stor backe så.. Men jag har faktiskt cyklat ikapp med farsan (som körde bil) uppåt från buss-stationen vid åsunden till "toppen" av U-hamn där dom bor. 6 min på en 3 vxl cykel av okänt märke =)

Men då var jag ickerökare och flitig hockyspelare så kondisen var bra. Nu skulle det nog snarare ta 30 min + kaffepaus med kräkning inräknad.

:)

Edit/ För övrigt så gick MTb-SM där för många år sedan och även skidor, vet inte om det var Sm eller större men TV var där och jag kunde inte komma hem då huset lår innom området =)

Senast redigerad av en moderator:
Värsta backen
saltgurkan skrev:
> Tja, backen efter Grängesberg (FMT) går ju inte att cykla uppför

Menar du backen direkt efter skolan (kaffe och korv) men innan crossbanan? Den borde väl gå att cykla upp tycker jag?

(jo, jag vet att det är arkeologi)

Värsta backen
Om man cyklar Krabobacken privat utan att göra det i slutet på FMT är den ganska överkomlig.

Jag tycker att början på backen innan Skattlösberg, där där den går i, typ en bäck, är värre , där har jag inte klarat upp att hoja, än.

Värsta backen
bengt skrev:
> Om man cyklar Krabobacken privat utan att göra det i slutet på FMT är den ganska överkomlig.

Den är mycket roligare att köra utför, om man nu ska göra det privat. ;)

> Skattlösberg, typ en bäck, där har jag inte klarat upp att hoja

Jag var så illa tvungen, det krampade för mycket när jag gick. Det sitter bara i skallen.

Men backen i Grängesberg efter skolan tror jag inte jag har cyklat, annars har jag tagit rubbet.

Finns en skapligt brant knix innan Stensbo också, när man precis lämnat grusvägen och gett sig in på en kuperad stig innan utförskörningen till Stensbo.

Värsta backen
Backen i Grängesberg har jag förträngt, kan inte på något sätt minnas den.
Den där innan Stensbo, som jag betraktar som ocyklebar, skulle jag vilja stå och vara publik vid när täten kommer, precis som vid Skattlösberg. Undra om man hinner. Man skulle ha en fyrhjuling.

Värsta backen
Startbacken på Mörksuggan är lätt den tuffaste på MTB-tävlingarna i Sverige. Men det är ju asfalt i och för sig...

Annars finns det en brant rackare i Änggårdsbergen. Där man kommer upp till husen och en vägbom på vänster sida om Toltorpsdalen (om man kommer från Mölndal). Tror jag fixat den en gång, för många år sedan. Vet inte hur den ser ut idag.

Värsta backen
Vad heter backen som tidigare fanns med i Långa Lugnet? har för mig att man kom till den efter en dryg timme, en grusbacke som var ruskigt dryg och ganska brant, har fått ruskig klubba i den ett par gånger och kroknat.

Värsta backen
Leo@happymtb.org skrev:
> Nej, det är %, ...

Vilken sorts procent är det frågan om? (OK, jag inser att skillnaden är försumbar för alla cykelbackar, även de allra värsta faktiskt.)

En kontrollfråga: Är 45 graders lutning eqvivallent med 100% eller 70,71% ?? Eller kanske annat ??

[Curious mind wants to know...]

Värsta backen
ÅL skrev:
> Leo@happymtb.org skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nej, det är %, ...
>
>
> Vilken sorts procent är det frågan om? (OK,
> jag inser att skillnaden är försumbar för alla
> cykelbackar, även de allra värsta faktiskt.)
>
>
> En kontrollfråga: Är 45 graders lutning
> eqvivallent med 100% eller 70,71% ?? Eller kanske
> annat ??
>
>
>

Ja, 100% är 45 grader.

Mätte upp "Hultebacken" vid Bårhult förra våren, med en VDO MC 1.0 cykedator och fick följande värden:

Första delen av backen: 26%, en kort bit.
Andra delen av backen: 18%, också ruskigt brant.
Tredje sista delen av backen: 15%, sista knixet som man når efter ca 500m från start.

(backen går rakt upp från "Pusta" mot Bårhult)
Backen är totalt 600m lång, tre etapper, varav den första är en riktig mördarbacke. :-) Har ibland kört upp där när vägbanan varit fuktig efter regn, då får man ta det lite lugnt så inte bakhjulet släpper i första branten. Nerför är backen rent av farlig om man inte känner till den bra. Bara att köra bil upp eller ner där är en häftig upplevelse...

/Leo

VDO001-TREAD.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&visa=31-48&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Värsta backen
Verkar vara en tuff backe det där Leo, man kan ju jämföra med den brantaste biten, "La Cueña Les Cabres" på Alto del Angliru som är 500 meter på 23.5%
http://es.wikipedia.org/wiki/Angliru

Mina tips i Stockholm är inte många men;
Backen upp till kastellet på Kastellholmen
Gångvägen som man ser neråt vänster när man kommit över Tranebergsbron västerut och har rundat den nybyggda delen. Riktigt brant, men kort.

Fyll gärna på här om andra har några tips

Värsta backen
Värsta backarna jag kört var i det numer nedlagda ringupp-loppet i Onnaboda. Grus, lear och de tog aldrig slut. blev dessutom kallad dåre i en nerförsbacke när jag passerade någon i en kurva med tvåhjulssladd i ca. 55 km/h. Fan vet om man vågat det idag.

Värsta backen
ething skrev:
> Värsta backarna jag kört var i det numer
> nedlagda ringupp-loppet i Onnaboda. Grus, lear och
> de tog aldrig slut. blev dessutom kallad dåre i
> en nerförsbacke när jag passerade någon i en
> kurva med tvåhjulssladd i ca. 55 km/h. Fan vet om
> man vågat det idag.

hehe, klart du ska våga det. kommer du inte ihåg "kicken" du måste haft =)

Värsta backen
En brant backe dock inte med i nått lopp!

Sista knäpparen till sveriges geografiska mittpunkt (Flataklacken) 2km och ca 240 höjdmeter , på några ställen är det 17-18% som värst.
Den är grymt jobbig pga längden + att det är rejäla backar upp till sista knäpparen!

Med backarna före toppen så är det tot ca 390 höjdmeter.

Asfalterad hela vägen!

Road202006-09-09flataklacken20karta_1.jpg ht=403

Mittpunkten.JPG ht=440

Värsta backen
mankis skrev:
> Vad heter backen som tidigare fanns med i Långa
> Lugnet? har för mig att man kom till den efter en
> dryg timme, en grusbacke som var ruskigt dryg och
> ganska brant, har fått ruskig klubba i den ett
> par gånger och kroknat.

Kan du ha menat Norlingberg? Vilket år var det du körde och fick klubba (en säl? =D)

Värsta backen
Krokiga Näsan i västerhaninge ingår i en tävling. Den kör man dessutom uppför från tre väderstreck under tävlingen.

Snart kommer det upp ett gps spår på Stigoteket på den stigen så att alla kan cykla rätt nästa gång ;)

Startbacken på Mörksuggen är en riktig goding.

Värsta backen
Har inte kört varken mörksuggejakten eller fmt, men värsta backen jag råkat på i långlopp är väsjöbacken som ingår i 08xc, den sög då verkligen musten ur mig.

Värsta backen
* Mörksuggejaktens backe är ju bra på så sätt att det är det första som händer efter den hetsiga starten.
* Krabobacken är ju jävlig eftersom det är en bit kvar av loppet.
* Strupen är bra för att det är det sista som händer.

Annars tycker jag att "Kickis lilla fina" är en riktig pina

Värsta backen
Jag har kört några långlopp på MTB (FMT, LL, Mörksuggan, MTB Vättern och 08XC)
Den backen där jag har haft det jobbigast är under FMT.
Det är en backe som kommer innan Krabobacken.
Tror den heter Kåsen.
Strax efter att man kört ner för ett stökigt hygge och sedan passerat en vätske kontroll.
Då skall man kämpa sig upp för denna grusväg.
Lång och seg och en hel del mjölksyra i benen.

/Pilen

Värsta backen
den första backen på ränneslättsturen är dryg. med avslutning på brant gräs. dryg för att det är dåligt grepp och för att det är där man ska vara med i täten för att ha nån chans. alla backar är annars dryga när man är trött.

Mörksuggan har dock årets jobbigaste 5 minutrar.

Värsta backen
Micke S skrev:
> alla backar är annars dryga när man är
> trött.
>
>

Det här är väldigt sant, med 3 timmar i tävlingsfart i benen så är alla backar en plåga.

Precis som vissa tekniska partier blir " helt plötsligt" jättesvåra när man är trött.

Värsta backen
Micke S skrev:
> den första backen på ränneslättsturen är
> dryg. med avslutning på brant gräs.

Den hade jag glömt. Det var inte så mycket fäste där förra året. Fick gå från första centimetern. :)

Tillbaka
Topp