Vart har alla medelålders män i lycra tagit vägen?

För ett antal år sen körde de omkring överallt. Om jag körde om en långsam cyklist var det inte ovanligt att höra "Flytta på dig din jävel!", eller kanske till och med något otrevligt, om det inte fanns plats för tre i bredd.

Har det kommit ur modet, eller ör de bara sura för att tanter på elcyklar kör fortare?

De har bytt till MTB, ungefär samtidigt som de gick från IPA till suröl. Magarna är kvar, men den celestefärgade Bianchin har blivit en orange och tigermönstrad rea-White från XXL.

Har surölen gjort dem trevligare också? Visserligen kör jag inte samma sträckor längre, med det är säkert flera månader sen jag fick en åthutning.

Mathias

Aktiv medlem
Kanske är det du som har blivit snabbare så ingen behöver klaga på att du ligger som ett husvagnsekipage i vänsterfilen? ;-)

GoranS

Aktiv medlem
Om du vill ha någon som skäller på dig får du väl betala för det. Åka omkring och kräva att få bli utskälld helt gratis - verkligen höjden av bortskämdhet. Och lycra är sannerligen inte billigt så om du ser någon vilt skällande MÅMIL tycker jag du ska sponsra honom s.a. han har råd att fortsätta sitt värv och inte riskera att behöva återgå till bilbaserat road rage.

ooms

Aktiv medlem
Surgubbarna försvinner väl fr vägarna efter att de hetsat sig igenom Vätternrundan helgen innan midsommar...

I april dyker de upp igen, företrädesvis flockvis på lördag- och söndagförmiddagar. Känns igen på att nån gorilla sitter mitt i flocken och vrålar förhållningsorder åt allt och alla som kommer i närheten.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Vi pratade om det här nyss på lunchen och kunde konstatera att det är de unga småbarnsmammorna som är värst i trafiken. Tacklas, skriker, pekar finger och uppfostrar. Detta var egna bekännelser inget som någon annan anklagades för.

Senast ändrad:

Aron

Aktiv medlem
Det brukar nästan alltid vara de nyfrälsta som beter sig värst, oavsett om det handlar om religion, politik, sport, frimärkssamlande eller cykling. Nybörjarna vet att de inte har koll och de erfarna har insett att inget är svartvitt.
Kanske är det så att det stora tillflödet av memils som var för några år sedan inte är proselyter längre? Antingen har de gått över till någon annan sport eller så har de landat och lugnat ner sig? De som fortsättningsvis trillar in har bättre förebilder. På samma sätt som Nishikipendlarna, fakengers, cyclocrosspendlarna osv gjort innan det? Det senaste årets stora nytillskott till cykelvärlden verkar bestå av hövdingprydda elcyklister. Och historien upprepar sig. Den här omgången har dock bättre cykellampor än sina föregångare.

Bengt-re

Aktiv medlem
Aron sa:
Det brukar nästan alltid vara de nyfrälsta som beter sig värst, oavsett om det handlar om religion, politik, sport, frimärkssamlande eller cykling. Nybörjarna vet att de inte har koll och de erfarna har insett att inget är svartvitt.
Kanske är det så att det stora tillflödet av memils som var för några år sedan inte är proselyter längre? Antingen har de gått över till någon annan sport eller så har de landat och lugnat ner sig? De som fortsättningsvis trillar in har bättre förebilder. På samma sätt som Nishikipendlarna, fakengers, cyclocrosspendlarna osv gjort innan det? Det senaste årets stora nytillskott till cykelvärlden verkar bestå av hövdingprydda elcyklister. Och historien upprepar sig. Den här omgången har dock bättre cykellampor än sina föregångare.
Ja har noterat att hybridgubbarna med för låg sadel och utvinklade knän har blivit ovanligare - iofs har de som är kvar fortfarande blinkande framlampor, svänger ut utan att ge tecken och blir fortfarande lika arga på alla med bockstyre.

Rattnalle

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Aron sa:
Ja har noterat att hybridgubbarna med för låg sadel och utvinklade knän har blivit ovanligare - iofs har de som är kvar fortfarande blinkande framlampor, svänger ut utan att ge tecken och blir fortfarande lika arga på alla med bockstyre.
Jag har bockstyre, inga blinkande lampor och raka knän. Men jag ger aldrig tecken. Var passar jag in?
/Ängslig

kais01

Aktiv medlem

Rattnalle

Aktiv medlem
kais01 sa:
Rattnalle sa:
emilh sa:
Rattnalle sa:
Jag har bockstyre, inga blinkande lampor och raka knän. Men jag ger aldrig tecken. Var passar jag in?
/Ängslig
Tycker det luktar lite övervintrad cyclocrosspendlare om dig.
Mm jag cyklar ju på en gammal sunkig CX med fälgbromsar som jag dessutom inte tvättat på tre år eller så.
som inte medelålders än faller du utanför - ramen.
Det förstås.

kais01

Aktiv medlem
som någon skrev, cyklar man lite snabbare kommer man snart hålla samma fart som memilerna, och inte se så många.

jag pendlar ibland mot riktningen mot nacka respektive norrort, och åt de hållen är många lycraklädda, säkert bortåt hälften. och de onämnbara el****larna är nog näst vanligast, åtminstone norrut.

och som aron skrev, memilerna har blivit torra bakom öronen, mognat, kanske bevittnat några olyckor. mycket försiktigare och mer älskvärd framtoning på gruppen numera.

själv kör jag civilt vid pendling.

Oskar

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
kais01 sa:
Rattnalle sa:
emilh sa:
Rattnalle sa:
/Ängslig
Mm jag cyklar ju på en gammal sunkig CX med fälgbromsar som jag dessutom inte tvättat på tre år eller så.
Det förstås.
Va fan, är du inte medelålders?

Åke

Ny medlem
De slutade när de började bli omkörda av massa kvinnor på elcykel. De va inte roligt när andra va snabbare.

Rattnalle

Aktiv medlem
Oskar sa:
Rattnalle sa:
kais01 sa:
Rattnalle sa:
emilh sa:
Rattnalle sa:
/Ängslig
Det förstås.
Va fan, är du inte medelålders?
Som 90-talist definierar jag inte mig själv som medelålders riktigt än nej.

Skamgränsen sa:
Har du börjat ha uppsikt bakåt innan omkörning?
Klart, jag vill ju inte krocka. Sen kanske mmil-are ska anpassa hastigheten efter trafiken, och inte förvänta sig att trafiken ska anpassa sig efter mmil.

Men som sagt, de där "brukar jag köra på 47,5 minuter till jobbet", är väldigt sällsynta numera.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer