Eller en kondensator.På flickans nya cykel slocknar inte baklampan direkt. Som lekman har jag tolkat det som att nån satt ett batteri i lampan
Ska kolla vid tillfälle, ute och jobbar nu...Lampor med egen buffert är väl standlicht? Dvs slocknar inte omedelbart när man stannar. Jag undrar om inte toaster challenge från youtube kan vara på sin plats här som viss kunskapskälla.
Eller så är det skillnaden mellan höst mtb däck gentemot lättrullade fin landsvägsdäck....För att stödja TS lite pedagogiskt (hoppas jag). Den effekt jag kan ta ut på cykel när jag är tränad ligger runt 250W på en timme sen kan jag inte hålla det längre utan tappar konsekvent därifrån. En ganska oansenlig prestation men bättre än en ovan cyklist. Jag förlorar mycket på min storlek och min vikt. Säg sen att jag får en navdynamo på makalösa 30W av dig som jag skall driva kontinuerligt. Det kommer gå tungt och långsamt, särskilt uppför. En ovan liten cyklist som maxar på 130W per timme kommer uppleva det som om någon släppt ett ankare om man lägger ytterligare effektförlust på 30W.
Ja, hursomhelst en stor påverkan på vilken hastighet man kan hålla och/eller hur långt man orkar.Eller så är det skillnaden mellan höst mtb däck gentemot lättrullade fin landsvägsdäck....
Yepp, ville bara ge en annan referens.Ja, hursomhelst en stor påverkan på vilken hastighet man kan hålla och/eller hur långt man orkar.
Lampor med egen buffert är väl standlicht? Dvs slocknar inte omedelbart när man stannar.
På de LED-lampor jag känner till med standlicht är det en kondensator, det behövs inte särskilt måna mAh för att en (liten) LED skall glöda i ~5minPå flickans nya cykel slocknar inte baklampan direkt. Som lekman har jag tolkat det som att nån satt ett batteri i lampan
Sedan är det tyvärr så att om den elektriska effekt som behövs är 30 W behöver cyklisten ta i med hela ~60W.Säg sen att jag får en navdynamo på makalösa 30W av dig som jag skall driva kontinuerligt. Det kommer gå tungt och långsamt, särskilt uppför. En ovan liten cyklist som maxar på 130W under timme kommer uppleva det som om någon släppt ett ankare om man lägger ytterligare effektförlust på 30W till en generator. Sen ovanpå det är ju inte 30W mycket att hurra för när det gäller att driva något.
Tänk att vi inte kan ge mer än så...För att stödja TS lite pedagogiskt (hoppas jag). Den effekt jag kan ta ut på cykel när jag är tränad ligger runt 250W på en timme sen kan jag inte hålla det längre utan tappar konsekvent därifrån. En ganska oansenlig prestation men bättre än en ovan cyklist. Jag förlorar mycket på min storlek och min vikt. Säg sen att jag får en navdynamo på makalösa 30W av dig som jag skall driva kontinuerligt. Det kommer gå tungt och långsamt, särskilt uppför. En ovan liten cyklist som maxar på 130W under timme kommer uppleva det som om någon släppt ett ankare om man lägger ytterligare effektförlust på 30W till en generator. Sen ovanpå det är ju inte 30W mycket att hurra för när det gäller att driva något.
Hoppas att du har någon nytta av info. Avsikten var att skapa en bättre bild, inte att vara dryg. En pro tour cyklist har säkert 400-500W i en timme men de är ju nästan lika få som en Robert Förstemann.Tänk att vi inte kan ge mer än så...
Jag är tacksam för alla svar!Hoppas att du har någon nytta av info. Avsikten var att skapa en bättre bild, inte att vara dryg. En pro tour cyklist har säkert 400-500W i en timme men de är ju nästan lika få som en Robert Förstemann.
Jag testade att koppla en cykeldator (Garmin 800) till uttaget på min lampa. Det lilla batteriet laddades upp på en dryg timme. Då var lampan otänd.
Ja, men min gamla AXA-lampa har USB-port. Fiffigt värre😀Jag är tacksam för alla svar!
Med dynamon ger ju växelström!
Det är en grej som andra inte verkar ha tänkt på, jag vill inte berätta exakt vad, tyvärr.
Jag söker bara en prisvärd dynamo för att testa om det går...
Har inte provmätt men misstänker att många av de tyska lamporna, även de billigare, har en likriktare i sig för att parkeringsljus ska funka. Har tex en billig lumotec lampa som inte ens lyser om den matas med likström in. Får den den likström in i baklyse kontakten däremot, då lyser den!Jag är tacksam för alla svar!
Med dynamon ger ju växelström!
Jag har inte kollat upp det men jag har utgått ifrån att alla lampor med LED har likriktare.Har inte provmätt men misstänker att många av de tyska lamporna, även de billigare, har en likriktare i sig för att parkeringsljus ska funka.
Biltema har jag ingen koll påDottern har navdynamo på nya och då vill frun också ha.
Biltema hade inget eller vad kom vi fram till?
Hollandbikeshop har rätt mycket.Ja, jag ska kolla runt lite. Hittar knappt fälg till standardcykel.... De flesta kan man välja mellan mtb och road bara
Ja, hub hittar jag hos de flesta men inte så mycket hela hjul utan disk och med bolt on.
Ja, där var ju en hel del. Får kolla vad som sitter på nu men 21mm låter inte helt orimligt.Hollandbikeshop har rätt mycket.
![]()
Cykeldelar och Cykeltillbehör
Visa alla cykeltillbehör och cykeldelar online på Hollandbikeshhollandbikeshop.com
Ja, men det var just navdynamo som imponerade på frun.Eller: https://www.rosebikes.se/axa-hr-traction-dynamo-left-hand-mounting-50397
Jag ska sätta en sån på en av cyklarna. Tyvärr är en annan del restad, så jag kan inte ge något omdöme.
Ja, tar nog en tur till den lokale slusken också. Annars ligger decathlon bra till om de kan speca vad det är. Mycket dyrare får det inte bli.Kanske står ett bättre begagnat i cykelaffären. Misstänker att lite bättre damcyklar med navdynamo mm har blivit utkonkurrerade av billiga elcyklar och att det därför är dåligt utbud på nya dynamohjul.
Det blir ju svårt att tacka nej om du inte behöver den.@jonte987 Jag har ett hjul med navdynamo du kan få. Haken är att du måste ta det med hela cykeln det sitter på. Skivbromsar, Alfine 8 och sånt skit är det också. Pumpa däcken, olja kedjan och evt byta olja i växelnavet kan behövas göras, för den har stått ett tag. Den har ram i dam-modell.
Det blir ju svårt att tacka nej om du inte behöver den.
Fast jag sitter då istället med ett växelnav som behöver service? 😀 Ur askan i elden.
Vill du bli av med den så kommer jag o hämtar den när det passar. Du kan ju fundera lite om det behövs.Jag var ute och tittade nu, det är Alfine Inter 11. Det är bara olja som byts på dom, gammal tappas ur och fylls på ny, den ska inte rivas isär vad jag kan minnas.
Inget bockstyre. Gatorskin fram, Marathon Winter bak. motsvarande finns löst att skickas med att sätta på hur du känner för.
Visa bilaga 604370 .
@jonte987Jag var ute och tittade nu, det är Alfine Inter 11. Det är bara olja som byts på dom, gammal tappas ur och fylls på ny, den ska inte rivas isär vad jag kan minnas.
Det finns inga Shimano STI-reglage till mekaniska Alfine-11 navInget bockstyre?
Ett tips särskilt om det har gått länge sedan senaste oljebytet är att skaffa Rohloffs oljebytarkit
Det passar på alfine-11 navet, oljan fungerar och att skölja navet är ingen nackdel.
1a gen Alfine-11 nav läcker lite olja, eller snarare oljan sipprar ut så det är kanske inte så många droppar kvar i navet. Läs mer om oljebyte här
Most complete page about the Shimano Alfine Inter 11 Internal Gear hub
bikeshed.johnhoogstrate.nl
Det finns inga Shimano STI-reglage till mekaniska Alfine-11 nav
microShift har: SB-N110, men de har inget bra rykte
Jag har en cykel med Alfine-11 nav, bockstyre och bar end-reglage som fungerar bra,
men den är inte så flitigt använd.
Det kan man nog förutsätta. Annars halveras den användbara effekten på ett bräde om man bara har en diod.Jag har inte kollat upp det men jag har utgått ifrån att alla lampor med LED har likriktare.
Kombinera gärna praktik med teori i så fall. Låna en bok om ellära på biblioteket.Jag kanske vill lära mig lite på egen väg också...