Vart köper man "billiga" kolfiberhjul till racer?

ething

Aktiv medlem
Efter att ha pensionerat min racer från 2005 håller jag på att bygga en ny. Allt utom hjul är klart. Jag sneglar givetvis på begagnat (snål som jag är) men tittar också på vad nya alternativen är. Tyvärr går ju England numer bort så Hunt försvann som ett annars intressant alternativ. Jobbresorna till Kina uteblir p.g.a Corona. Jag ser att vissa på Alieexpress talar om "EU warehouse" men funkar det?

Helt enkelt: Vart hittar jag billiga bra hjul? Ca. 50 mm höga och kanttråd eller tubeless, med fälgbroms

ooms

Aktiv medlem

Maglia Nera

Aktiv medlem
Farsports med DT350-nav ger mest för pengarna. De är billigare om man kontaktar dem direkt istället för att köpa via Ali-express och de kan skicka via Nederländerna eller nåt så man slipper tull.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har tittat på den men hittar ingen väg att betala lika mycket i tull och frakt som hjulen kostar...
Om du INTE vill betala lika mycket i tull och frakt som hjulen kostar, så erbjuder Lightbicycle möjligheten att betala lite extra och då få ngt de kallar
TPD.png

"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery

Och åtminstone för mig har det fungerat (jag har beställt med TPD ett par ggr i samband med deras Black Friday erbjudanden)

TPD-erbjudandet kan du läsa mer om genom att klicka på denna länk: https://www.lightbicycle.com/express-delivery
och scrolla ned en bit på sidan till
LightBicycleTPD.JPG

Men säkrast är förstås, som alltid, att MAILa dem och fråga.

Men LB-hjul kostar (åtminstone i de flesta fall) mer än motsv hjul från tex EiE https://www.eiecarbon.com
(Men vilka hjul som är bäst har jag ingen aning om)

ooms

Aktiv medlem
Någon mer som testat det här med per paid duty? Låter ju bra...
Jag körde detta då jag köpte hjul fr Bladex för ett par år sedan:
Gick då via deras ”kontor” i Holland, fick ny fraktsedel där innan det levererades till Sverige och mig. Har för mig det gick på 69 eller 79 USD.

Flurken

Aktiv medlem
Har funderat på hjul, efter att ha läst på happy inser jag att det är ett måste. Ni kommer att kallas som vittnen i skilsmässan.

Dessa verkar få bra betyg, https://www.winspace.cc/hyper-50mm-disc-brake-wheelset.html
$1100 = 9363:- Dock rekommenderas UPS etc som frakt. Antar att det blir ett par hundra till. Ni som beställt hjul från Kina, vad är tullen? Med UPS/DHL etc känns moms och tull som något man åker på med stor säkerhet.

Kan köpa samma hjul i Holland för 1200 EUR = 12100kr. Är väl billigare i praktiken, eller?

NicoG

Medlem
Har funderat på hjul, efter att ha läst på happy inser jag att det är ett måste. Ni kommer att kallas som vittnen i skilsmässan.

Dessa verkar få bra betyg, https://www.winspace.cc/hyper-50mm-disc-brake-wheelset.html
$1100 = 9363:- Dock rekommenderas UPS etc som frakt. Antar att det blir ett par hundra till. Ni som beställt hjul från Kina, vad är tullen? Med UPS/DHL etc känns moms och tull som något man åker på med stor säkerhet.

Kan köpa samma hjul i Holland för 1200 EUR = 12100kr. Är väl billigare i praktiken, eller?
Bara för en till jämförelsepunkt, som gick finemang. Farsports Feder 45mm med Carbon-ti hubs och prepaid (Tjeckien tror jag):
A017EB16-54E0-47E5-8057-5E3D45E9CAE6.jpeg

Jag köpte "billiga" kolfiberhjul hos Ican Cycling, som har europeiskt lager så inga extra avgifter. Kostar väl runt 500-800 euro beroende på modell. Nöjd så här långt, men har nog inte ens kört 1000 km på dem än. Ansågs hålla bra kvalité enligt nån random ingenjör på Youtube också.

Drosa

Aktiv medlem
Håller med glitch. Varför kinahjul med allt vad det innebär med transport garantier tull osv när det finns varumärken inom eu till samma pris?
Exempelvis spanska progress eller franska rar för att bara nämna 2.

Själv har jag köpt ett par aluhjul från progress och de levererades på en vecka från esp.

Maglia Nera

Aktiv medlem
Varför ska du köpa kinahjul för 10-12.000?

Då kan du ju lika gärna köpa finhjul som Zipp 303 disc eller nåt från Scribe eller Hunt eller en uppsjö andra och får märkesgrejer med smidigare (i regel) support om nåt händer.
I fallet ovan var det Carbon-Ti-nav vs Zipps mjukostnav och Novatec eller vad nu Hunt, Scribe, etc lär använda. Klasskillnad där.

Kashew

Aktiv medlem
Kör dessa med skivor på min cykel och är väldigt nöjd. inte lättast men hyfsad bredd och stadiga.
Jag har dessa i fälgbroms version och fick ett nytt par via Wiggle när de sprack. Annars väldigt nöjd 😄

Woodknocker

Aktiv medlem
Har haft kol i nån månad nu men redan sugen på billigare kol.

Vad jag kommer köpa är i alla fall klart. Winspace 1350 grams hjul. 50 mm ger 100 gram straffspark.

Edit: Kan bara winspace lira in sig på finmarknaden utan att låta äcklig girighet ta över dem vore allt perfekt, då kanske vi kan lägga ner lite erkända märken. Men det lär de inte klara, det verkar vara nästan helt omöjligt för människan, jag förutspår en 300% prisökning om det sker.

Just nu har jag de där ovan, men de är tuuunga 1650 något. klart man vill shedda

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Nu vet ju inte jag riktigt om jag skulle ha köpt kolfiber i någon form på Aliexpress, har de verkligen egen hemsida så köp där istället. Det är klart ska det bara stå i fönstret som prydnad, men kanske inte om det ska användas i direkt livsavgörande hastigheter.

larason

Medlem
Har haft kol i nån månad nu men redan sugen på billigare kol.

Vad jag kommer köpa är i alla fall klart. Winspace 1350 grams hjul. 50 mm ger 100 gram straffspark.

Edit: Kan bara winspace lira in sig på finmarknaden utan att låta äcklig girighet ta över dem vore allt perfekt, då kanske vi kan lägga ner lite erkända märken. Men det lär de inte klara, det verkar vara nästan helt omöjligt för människan, jag förutspår en 300% prisökning om det sker.

Just nu har jag de där ovan, men de är tuuunga 1650 något. klart man vill shedda
Har också kikat på dom, men naven verkar vara lite sisådär.....😬🤔

ejma

Aktiv medlem
Har också kikat på dom, men naven verkar vara lite sisådär.....😬🤔
Winspace sägs använda samma leverantör av kolfiberekrar som Hunt UD Carbon. https://eu.huntbikewheels.com/colle...-carbon-spoke-wheelset?variant=32194022998071
1358 gram är ungefär som Winspace. Hunts nav kanske inte är de sexigaste, men de verkar fungera.
Hunts fördel är att de är hyggligt stora nu och har en fungerande support.

Risken med Winspace är att supporten försvinner om ett par år och du står med trasiga hjul utan möjlighet att skaffa ersättningsdelar. Detta hände bla med Rolf Wheels numera RolfPrima.

larason

Medlem
Jo, winspace verkar superhypat nu, hambinis fel....
Finns inga reviews, vill man ha tjocka kålekrar eller tunna Aero.....
Vill man ha beprövade nav....
Lb eller fs är billigare, kan fås i 55mm, samma vikt, typ, kända lättservade nav
I lands problem

....

Woodknocker

Aktiv medlem
Winspace sägs använda samma leverantör av kolfiberekrar som Hunt UD Carbon. https://eu.huntbikewheels.com/colle...-carbon-spoke-wheelset?variant=32194022998071
1358 gram är ungefär som Winspace. Hunts nav kanske inte är de sexigaste, men de verkar fungera.
Hunts fördel är att de är hyggligt stora nu och har en fungerande support.

Risken med Winspace är att supporten försvinner om ett par år och du står med trasiga hjul utan möjlighet att skaffa ersättningsdelar. Detta hände bla med Rolf Wheels numera RolfPrima.
Ett par år och kolfiber??

Hunt skulle jag aldrig köpt, de fick dåliga aerorecensioner av en viss kille.

Många youtubare som kvittrar om Winspace, faktum är att de dominerar Youtube. Det är Winspace jag ivll ha, i vart fall.

ooms

Aktiv medlem
Ett par år och kolfiber??

Många youtubare som kvittrar om Winspace, faktum är att de dominerar Youtube. Det är Winspace jag ivll ha, i vart fall.
Ja, om nåt hajpas på Youtube, då måste det naturligtvis vara bra...🙄

(jag har ingen erfarenhet av eller åsikt om Winspace, men skulle alla dagar i veckan hellre köpa kolfiberhjul direkt fr välrenommerat kinesiskt företag än ta omvägen via ex.vis Hunt och betala extra för deras dekal...)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer