Vart skulle Ni söka jobb inom cykel?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

the_biker

Medlem
Hej på Er!

En undran till alla Er runt om i cykelsverige. Vart skulle Ni gått in och letat jobb om Ni hade velat jobba inom cykel?

Vi letar cykelmekaniker och försöker hitta rätt ställe att nå ut med annons

Skulle det tex vara här via happyride? Via arbetsförmedlingen etc.

Vad tror Ni? Eller rättare sagt vart hade Ni letat?

Tacksam för svar!

BAPEsta

Aktiv medlem
Direkt till olika LBS. Kanske först på ett större varuhus, typ XXL osv.

LWB

Aktiv medlem
Jag hade ganska säkert också knallat in direkt till LBS, så även om svaret i #2 här ovan inte var svar på frågan var man bäst annonserar efter personal så är det svar på frågan ”Vart skulle Ni gått in och letat jobb om Ni hade velat jobba inom cykel?”. Och som sådant är det rimligen viktig input till TS.

En fundering till TS, kunde man fiska på nåt praktiskt/verkstadstekniskt gymnasium, ex ta in intresserade på praktik och de som funkar och som vill erbjuder man jobb?

Jonatan F

Aktiv medlem
Cykelköket om du bor i en stad som har det. Även foodora verkar locka folk med cykelintresse (som snabbt byter jobb). I varje fall när foodora var nytt.

Jag har väll också lite vant mig att jobben dyker upp här på happy i annonser så jag hade absolut sökt här efter jobb.

DanielS

Aktiv medlem
Borde inte happy vara ett bra ställe att leta folk på? Finns väl några som jobbar som cykel-mek och några som kanske vill ha det som jobb? Cykelgrupper på Facebook kanske? Men vad vet jag, är ju inte direkt i målgruppen även om jag gillar att meka med mina cyklar.

the_biker

Medlem
Jag hade ganska säkert också knallat in direkt till LBS, så även om svaret i #2 här ovan inte var svar på frågan var man bäst annonserar efter personal så är det svar på frågan ”Vart skulle Ni gått in och letat jobb om Ni hade velat jobba inom cykel?”. Och som sådant är det rimligen viktig input till TS.

En fundering till TS, kunde man fiska på nåt praktiskt/verkstadstekniskt gymnasium, ex ta in intresserade på praktik och de som funkar och som vill erbjuder man jobb?
Bra tanke där

• Gilla
Reactions: LWB

nieves

Aktiv medlem
Hej på Er!

En undran till alla Er runt om i cykelsverige. Vart skulle Ni gått in och letat jobb om Ni hade velat jobba inom cykel?

Vi letar cykelmekaniker och försöker hitta rätt ställe att nå ut med annons

Skulle det tex vara här via happyride? Via arbetsförmedlingen etc.

Vad tror Ni? Eller rättare sagt vart hade Ni letat?

Tacksam för svar!
Beror väl lite på er kravspec. Söker ni montör av cykeldelar eller en mekaniker som kan löda, svetsa, svarva mm så blir det ju lite olika var man söker.
Kanske med kunskap i hydraulik och elektronik för att serva dämpare, elektroniska växelsystem mm.

Hälsingland

Aktiv medlem
Testa att annonsera via Facebook och instagram, billigt och går att ställa in målgruppen bra.

cerro

Aktiv medlem
Borde inte happy vara ett bra ställe att leta folk på? Finns väl några som jobbar som cykel-mek och några som kanske vill ha det som jobb? Cykelgrupper på Facebook kanske? Men vad vet jag, är ju inte direkt i målgruppen även om jag gillar att meka med mina cyklar.

Det funkar, jag bytte jobb på grund av en reklambanner här för en massa år sedan. Men nu finns det ju riktig annonsplats för de här med.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Några åsikter:

Det formella Ni, i singularis och stavat med stor bokstav, avskaffades i slutet av 60-talet. Vi (i pluralis) är många som irriterar sig på dess återkomst.

Du har väl redan annonserat på happy nu, inte sant? Annars är det här och i diverse facebookgrupper som cykelintresserade hamnar.

Jag kan dessutom rekommendera dig och ditt företag att ni jobbar med community och innehållsmarknadsföring. Exvis musette i Malmö är bra på detta. Faktum är att jag nyss såg i en av deras vanliga poster på Instagram att de söker folk. I o m att de redan har byggt upp ett community med folk som följer dem på facebook/Instagram kan de ”annonsera” gratis…

nieves

Aktiv medlem
Några åsikter:

Det formella Ni, i singularis och stavat med stor bokstav, avskaffades i slutet av 60-talet. Vi (i pluralis) är många som irriterar sig på dess återkomst.

Du har väl redan annonserat på happy nu, inte sant? Annars är det här och i diverse facebookgrupper som cykelintresserade hamnar.

Jag kan dessutom rekommendera dig och ditt företag att ni jobbar med community och innehållsmarknadsföring. Exvis musette i Malmö är bra på detta. Faktum är att jag nyss såg i en av deras vanliga poster på Instagram att de söker folk. I o m att de redan har byggt upp ett community med folk som följer dem på facebook/Instagram kan de ”annonsera” gratis…
Det finns ett undantag
545.jpg

Ene80

Medlem
En fråga rörande ämnet, vad tjänar en cykelreparatör ungefär i en medelstor huvudstad?

H.

Aktiv medlem
Eftersom frågan om cykelmekaniker kom först i stycke två och den primära frågeställningen är hur vi som läsare av tråden skulle agera och var vi skulle söka jobb inom cykel väljer jag att svara även fast det gäller en annan typ av jobb...

Med det jag jobbar med vet jag redan vilka företag inom cykel-branschen som kan vara aktuella och skulle jag vilja byta jobb till något av de företagen håller jag koll på dem på tex LinkedIn eller skulle använda mitt eget nätverk för att fiska jobb specifikt på dessa platser.

Så svaret på själva frågan: Jag skulle söka jobb på Öhlins, MIPS och eventuellt CAKE om jag ville ha ett jobb inom cykel.

jonte987

Aktiv medlem
Alpha Alpha verkar ha fått jobb på talang och portfölj men det är inte för alla.
(Self promotion ska man nog förstå sig på också)

Berk

Aktiv medlem
Nä. Men det är tillräckligt relaterat. Tvåhjulingar med cykelstötdämpare liksom...

Och grundaren kommer från cykelvärlden, grundade POC. Som står för piece of cake. Det visste jag inte (jag gissade point of contact), läste det i en artikel om Cake, som därför heter Cake.

H.

Aktiv medlem
Och grundaren kommer från cykelvärlden, grundade POC. Som står för piece of cake. Det visste jag inte (jag gissade point of contact), läste det i en artikel om Cake, som därför heter Cake.
Javisst ja. POC är ju också ett av de företag som kan vara intressanta. Men likt CAKE är det egentligen för lång resväg.

poqa

Aktiv medlem
De har ju också en tårtbit i logotypen. (eller en tårta med en bit borta).
1643359978862.png
1643360080735.png

CCS

Aktiv medlem
Meningslöst svar, varför ens svara om du inte tillför något?
Meningslös citering, varför ens svara om du inte tillför något?

För övrigt är det enkelt att googla.

Ene80

Medlem
Meningslös citering, varför ens svara om du inte tillför något?

För övrigt är det enkelt att googla.

Jag vet hur man söker info på internet, tack.(y)
Men nu frågade jag här för att jag tänkte att jag kunde få "svar ur hästens egen mun" så att säga, eftersom sannolikheten kändes stor att det var cykelreparatörer som skulle läsa i tråden..

KungJulian

Aktiv medlem
Skall de gå till sina konkurrenter och fråga personalen om de vill byta jobb?
Ja? Det är ju win-win, man får en färdig cykelreparatör samtidigt som konkurrenten mister en. Får man över en erfaren kan man ta in en praktikant som kan lära sig under den erfarnes vingar. Och så lyfter den lilla verkstaden och blir större, starkare, vackrare! Och alla lever lyckliga i alla sina dagar. Utom konkurrenten då kanske.

Ene80

Medlem
Tröttsamt och trist att låtsas att inte förstå att det var Stockholm jag menade. Sedan att försöka vara kul och förklara att det skiljer i löner beroende på olika kriterier baserat på geografiskt läge och blahablaha..

Många gånger förvånas jag över hur tråkig ton folk har mot varandra på Happy, och ska "råka" misstolka och fåna sig, varesig det rör sig om cykelkläder eller löner för en cykelreparatör.

Jag tror att många läsare tyvärr drar sig från att hoppa in i diskussioner då det mest är samma skribenter som kladdar överallt med sina "roliga" kommentarer och höga svansföringar..

Ha en trevlig fredag och helg allihop 👋

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Jag hade sökt jobb hos de som lever på att ha välfungerande och servade cyklar. Alltså ett proffsstall.

Berk

Aktiv medlem
Tröttsamt och trist att låtsas att inte förstå att det var Stockholm jag menade. Sedan att försöka vara kul och förklara att det skiljer i löner beroende på olika kriterier baserat på geografiskt läge och blahablaha..

Måste dock säga att jag verkligen trodde att du menade hur lönerna var i medelstora huvudstad i Europa.
Det verkar att Mårten, och flera andra, förstod annorlunda.

Och jag tycker att en liten skämt då och då är roligt. Jag skulle inte läsa och svara på happy på så många frågor som jag gör nu om allt vara bara tekniskt och to the point. Men såklart ska man visa respekt för alla.

staine

Aktiv medlem
Skälv har jag blivit svårt mobbad här på happy. Jag dog inte.
Men det är väl en fråga om inställningen till livet och lite skälvdistans.
Hellre mobbad än ignorerad!
Mvh fredagstramsare

staine

Aktiv medlem
Konstigt, som Ene80 skriver så trodde jag det var HEN som var TS. Men det var det ju inte?
Förvirrad nu.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp