Visst Markus, de flesta domkrafter går inte in i ett lås om man fyller låset med mycket cykel och en kraftig stolpe, men låser man bara runt toppröret och sedan runt en smal stolpe, som till exempel vägmärken sitter på, år det inga problem att öppna det med en domkraft. Det har jag provat själv. Och nej, jag är ingen cykeltjuv, jag har bara varit med flera gånger när Stöldskyddsföreningen prövat lås. Kylspray funkar inte på godkäna lås.
Jag har flera gånger fått beröm av pundartyper för min pendlarcykel. De har haft bra koll både på Shimanos olika komponenter och även vilka styrstammar och styren som är lite hetare än andra. Det har även inneburit att jag blivit av med styret, styrstammen och bromsarna en gång men efter att ha bytt ut skruvarna till torx-skruvar med en liten pigg i mitten har jag sluppit styrtjuvar.
De flesta nya cyklar som säljs idag, stormarknadscyklar ej inkluderade, registreras i Stöldskyddsregistret. Det är ett rikstäckande register där ramnumret, personnumret på cykelns ägare samt ett för SSR unikt nummer finns sparat. Det gör det lättare att kolla upp en cykel och eventuellt hitta dess riktiga ägare. Funkar alltså så länge man inte gör åverkan på ramnumret, men ska man köpa en cykel där ramnumret är bortslipat kanske man drar vissa slutsatser av det ändå.