Vart tar alla stulna cyklar vägen?

Konkret

Ny medlem

Brakastruten

Aktiv medlem
bike-designrulz-101.jpg

vespakalle

Ny medlem
Om man kollar på Rumäniens motsvarighet till Blocket så finns det en hel del crescent cyklar där, men det kanske säljs nya crescent I Rumänien?

kais01

Aktiv medlem
den stora volymen cyklar som stjäls lär vara damtrallor 28tum. de säljs sedan till sextonåriga killar som tröttnat på moped.

min makita batterivinkelslip skulle iaf inte ha problem att dela vilket lås som helst på några tiotal sekunder.

har sagt det förut, ett huvudskäl att skaffa en smidig vikcykel är att kunna ta med den in på puben, bion, jobbet, hemmet.

fina och dyra cyklar lämpar sig inte att ställa ifrån sig.

Cyklot B

Medlem
En stulen cykel av märke Lapierre värd ca. 10 lakan blev upphittad i somras av undertecknad, där den låg slängd olåst i ett köpcentrum ett tjugotal meter från en sovande pundare. Den inlämnades prompt till polisen och häromdagen fick jag 300 pix i hittelön av försäkringsbolaget, som övertagit ägarskapet på den stulna numera ersatta mtb:n.
Kan inte svara på vad försäkringsbolaget har gjort eller tänker göra med cykeln, men ett delsvar på ursprungsfrågan har jag i a f givit.

kebarb

Aktiv medlem
I min gamla hemstad hittade polisen min stulna dyrcükel i en källare tillsammans med andra cyklar till ett samlat värde av ca 250.000:- (15år sedan). Grabben som stal alla hojarna var småtjuv och i runda slängar 20år gammal. Han fick dock inget straff för han hade använt grannens förråd i källaren och brottet kunde då inte knytas till honom.

Ett annat scenario som jag tänkt mycket på var när jag köpte en bakdämpare i Göteborg för flera år sedan. Det var genom en annons på happy. När jag kom hem till säljaren så fick jag en bild av en högst desorienterad person som bodde hemma hos sin mamma. Och i olika väskor låg det cykeldelar. Killen visste inte så mycket om cykeldelarna som man kanske borde. Efteråt har jag tänkt att han förmodligen var narkoman och stal delar. Även narkomaner kan ju bo hemma hos mamma.

Det är inte sällan man ser allt för bra/fina hojar rulla runt med ägare som inte alls passar ihop med hojen. Så en viss del av allt som stjäls snurrar nog bara runt på K&S på happy eller blocket. Det är ju egentligen endast ramarna som går att identifiera, och ramarna är nog svårare att sälja än delarna.

Men med tanke på den enorma mängd cyklar som stjäls så känns det ju märkligt att det inte finns fler fina hojar på gatorna, oavsett ursprung.

//K

cakenyo

Medlem
Kollega fick förra året sin fin mtb stulen i källarförråd i stockholm, cykeln påträffades i en polskreggad lastbil i jönköping, vid en rutinkontroll av polisen.
Bilen va även full av andra cyklar, och annat stöldgods.

Det roliga är att polisen i jönköping ej kunde frakta cykeln tillbaka till Stockholm och försäkringsbolaget hade ej heller möjlighet. Så slutade med att kollegan fick hyra en bil och hämta hojen i jönköping hos polisen där.
För att sedan inse att fel hjul satt på hojen.. istället för fin carbon hjulen satt det nå alu skräp. Det löstes dock av försäkringsbolaget senare.

Lars.E

Aktiv medlem
Konkret sa:
lex vardagsrum du vet. Funkar tyvärr bara åt ett håll.

Menar du att moderatorerna kan moderera dig, men du kan inte moderera moderatorerna?
Eller hur menar du?
Jag vill inte starta någon debatt om hur ett vardagsrum borde funka, men jag är lite nyfiken på hur du menar med "Funkar tyvärr bara åt ett håll".

henrik84

Ny medlem
En säljare på FB som lägger ut lite märkliga annonser med konstiga beskrivningar. Priset är lite väl lågt för att vara bra. Någon som saknar en cykel?

Bilagor

• Screenshot_20180308-155928.png
    Screenshot_20180308-155928.png
    361.5 KB · Besök: 287
  • Screenshot_20180308-160048.png
    Screenshot_20180308-160048.png
    233 KB · Besök: 154
  • Screenshot_20180308-155908.png
    Screenshot_20180308-155908.png
    189.9 KB · Besök: 178

h.g.j

Aktiv medlem
henrik84 sa:
En säljare på FB som lägger ut lite märkliga annonser med konstiga beskrivningar. Priset är lite väl lågt för att vara bra. Någon som saknar en cykel?

Commencalen har ju i alla fall lite kännetecken...men skumt verkar det...

wacker

Ny medlem
Väcker liv i denna tråd.

Jag har blivit av med en väldigt massa cyklar genom åren, senast förra veckan en Cannondale CaadX 105, och innan dess under de senaste tio åren åtminstone fem till.

Jag försöker hitta cykeln genom Blocket och Facebook, även om den säkert är borta för alltid. För att förbättra mina chanser att hitta cykeln tänkte jag också söka utanför Sverige. Någon som har en idé om var cyklarna tar vägen - någorlunda faktabaserat (t.ex. gripande, tidningsnyheter etc)?

Själv försökte jag hitta dessa länder genom Facbook Marketplace och söka på vad jag gissar är relativt svenska cykelmärken, det vill säga cyklar som är sålda i svenska butiker och inte så mycket i andra länder, t.ex. EcoRide, Crescent, Nishiki, Monark, Apollo och Skeppshult. Tar gärna emot tips input på vad jag kallar svenska cykelmärken. Biltemas Yosemite kanske jag borde inkluderat.

Denna tråd pekar på Rumänien, Polen och Ukraina, så jag sökte på de och några närliggande länder samt de svenska cykelmärken, på Facebook Marketplace. Hade en säljare tre eller fler cykelannonser, räknade jag det som en förekomst. Resultatet har jag sparat i ett kalkylark och är översiktligt som den bifogade bilden. Kanske använder inte vissa länder Facebook för annonsering, bortsett från det, så verkar det jag kallar svenska cyklar hamna i Polen, Litauen och Rumänien.

UPPDATERAD TABELL (och slutsats). Vilnius ligger ju inte i Ukraina, enligt påpekande.
Screenshotfrom2019-08-2109-03-22.png

Var köps och säljs cyklar i dessa länder? Vad är deras Blocket?

Här kan du se (och redigera) arket: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1l_s5wXlX695uQ8dcgPSUZBJEcwL58EccrmNFmkLFyM8/edit?usp=sharing

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Utländska stöldligor
Morgan Johansson har också ett tips till polska politikerkollega:

– Något som vi faktiskt har problem med är utländska stöldligor, inte minst från just Polen. Utländska ligor ligger bakom uppemot hälften av alla inbrott i Sverige och 90 procent av alla stölder av bilar, båtmotorer och jordbruksmaskiner. Kan parlamentsledamoten göra något åt det så vore jag tacksam, säger Morgan Johansson.

Källan får ni googla fram, men det är Expressen ?.
Dvs stöldligorna finns. Vanligast annars verkar vara knarkare eller de som identifierar sig att komma från en ort. Obs anekdotiskt.

Spanade två misstänkta cyklar igår, en Cannondale med Lefty och en Lapierre där innehavarna inte riktigt såg ut som den stereotypa ägaren. Sågs vid BK i Lund igår om någon skulle sakna någon av dessa.

andreasjoh

Aktiv medlem
I Kalmar för typ 15 år sen åkte de runt en skåpbil slängde in alla cyklar som inte var fastlåsta. Sen körde den ut till hamnen och slängde in dom ett stort lastfartyg. Tror kustbevakningen stannade båten som hade hur mycket cyklar som helst i sig men dom kunde inte göra något.

Dagens dyrare cyklar stjäls nog till sig själva, Beställningsjobb till bekanta, och endel går nog utomlands. Många crossar som stjäls går väl till Estland Lettlans Litauen och Polen iaf så där finns de nog marknad för fina cyklar med

Allroad

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
De lastas om och transporteras i bulk österut där de sedan säljs.

Fattar inte vad de säger men det verkar bra vidrigt att de kan ha "svarta affärer" där mängder av cyklar säljs. Jävla folk.

Denna handel måste ju vara den stora baksidan med medlemskapet i EU :/

Vad krävs för att det skall till en lagändring så att tullen får befogenheter att stoppa utförsel av dessa slag?

ooms

Aktiv medlem
Sverige drar ju till sig mycket av buset fr öst. Av flera anledningar. En är att dessa länder har hårda straff och fängelser, dvs det är stor risk att busa där och svider när man åker fast. Detta samtidigt som att risken att åka fast i Sverige är låg, och om man gör det är straffen löjligt låga.

wacker

Ny medlem
staine sa:
ooms sa:
Jag trodde Vilnius låg i Litauen.

Precis. Men det finns lögn, förbannad lögn och statistik, så tabellen är kanske inte så mycket att bry sig om.
Siffrorna verkar dessutom löjligt låga. Så tabellen är väl knas på flera sätt.

ooms sa:
Jag trodde Vilnius låg i Litauen.

Tack, gjorde fel i tabellen gällande Vilnius och Ukraina, skulle stått Vilnius och Litauen. Uppdaterade dokumentet, slutsatsen och bilden ovan.

Gällande om tabellen är knas, det är vad jag lyckats hitta när jag söker på Facebook, enligt den metod presenterad ovan. Det finns kanske bättre sätt att ta reda på detta, Kristoffer R drog ju till med ett ganska digert klipp på tyska (tyvärr utan översättning)! Där pekas Litauen ut, och i videon går det att se att cyklarna säljs på en marknad och inte via Facebook,

staine

Aktiv medlem
Ja. Fy fanken. Sen kan man ju funta på vad skillnad det gör om det är en litauer eller rumän som blir den nya lyckliga ägaren av våra älskade stulna cyklar. Vem gör nåt ändå? Annat än försäkringsbolagen som höjer premien. Suck.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Kort sammanfattning av det tyska klippet:

Stölder är ett problem. Massor av cyklar stjäls, ffa på östra sidan av Tyskland.

Ledsen fd cykelägare intervjuas.

Tidningen placerade ut några GPS-utrustade cyklar med enklare lås. De stals i stort sett omedelbart.

Vissa hittade de i närområdet men efter ett tag ledde spåret till en ”loppmarknad” på privat (tydligen betydelsefullt?) mark i Tyskland. Där fanns mängder med de östregistrerade skåpbilar vi ser rulla omkring i Sverige.

Cyklar såldes, köptes och packades i skåpbilar för avfärd, snabbast trafik gick via en färja till Litauen.

Polisen på plats hade varken resurs eller möjlighet att ingripa. Oftast var stölden inte upptäckt eller anmäld.

De pratade en stund med en uppgiven cykelhandlare i Litauen. Hade svårt att hänga med där.

Därefter till loppmarknad i Litauen där cyklarna såldes billigt. Tidningens representant spelade köpare, provcyklade och noterade ramnummer i hemlighet. Cyklarna var registrerade som stulna i Tyskland.

Alla inblandade rycker på axlarna. Säljarna säger att cyklarna är rena, köparna bryr sig inte.

Polisen saknar resurser att agera.

Jag har postat ett klipp/tidningsartikel tidigare där polisen i Tyskland hittade ett lager med ett antal tusen stulna cyklar, redo för omlastning och transport till öst.

Det är lätt att det blir politik av detta, men vi kanske kan konstatera att TS får svar på frågan.

1: Stjäls av pundare och används som transport och/eller säljs till hälare.

2: Hälare säljer på lokala Marketplace (finns gott om uppenbart stulna där)

3: Stjäls och transporteras österut

Allroad

Aktiv medlem
Vad var det sista i det tyska klippet, där man såg cyklarna ligga på högar? Ett skrotupplag?

Vem kollar ens ramnummer på en cykel som man köper idag, ärligt alltså? Fan folk sparar ju inte ens kvitton på saker så vem ska ens orka lyfta upp och ned på en cykel för att kolla ramnummer och sedan ringa polisen för att kontrollera att den inte är stulen. Nä så sjukt osmidigt system och därav allt stöldgods.

garfunkel

Aktiv medlem
Allroad sa:
Vad var det sista i det tyska klippet, där man såg cyklarna ligga på högar? Ett skrotupplag?

Vem kollar ens ramnummer på en cykel som man köper idag, ärligt alltså? Fan folk sparar ju inte ens kvitton på saker så vem ska ens orka lyfta upp och ned på en cykel för att kolla ramnummer och sedan ringa polisen för att kontrollera att den inte är stulen. Nä så sjukt osmidigt system och därav allt stöldgods.

Danskarna har en central databas över ramnummer och är väldigt noga att fråga om kvitto och ramnummer, åtminstone de gånger jag sålt cyklar till andra sidan sundet.

waalis

Medlem
Nu var det säkert stöldgods i just detta fall, men cyklar för 100 000kr är det nog ganska många på happy som har ståendes hemma. Behövs ju inte mer än 2-3 cyklar av lite finare kvalisort för att komma upp i det värdet.

Freddie L

Aktiv medlem
Ok, ska det vara på det viset? :-)

En ”gömma” med cyklar för 100k står det. Hur många på Happy har det? Jag gömmer faktiskt inga av mina cyklar, men jag klarar mig ändå genom att ha många, flera liknande, ett antal isärplockade, osv. Helt omöjligt att överblicka för min fru. :-)

Topp