Väcker liv i denna tråd.
Jag har blivit av med en väldigt massa cyklar genom åren, senast förra veckan en Cannondale CaadX 105, och innan dess under de senaste tio åren åtminstone fem till.
Jag försöker hitta cykeln genom Blocket och Facebook, även om den säkert är borta för alltid. För att förbättra mina chanser att hitta cykeln tänkte jag också söka utanför Sverige. Någon som har en idé om var cyklarna tar vägen - någorlunda faktabaserat (t.ex. gripande, tidningsnyheter etc)?
Själv försökte jag hitta dessa länder genom Facbook Marketplace och söka på vad jag gissar är relativt svenska cykelmärken, det vill säga cyklar som är sålda i svenska butiker och inte så mycket i andra länder, t.ex. EcoRide, Crescent, Nishiki, Monark, Apollo och Skeppshult. Tar gärna emot tips input på vad jag kallar svenska cykelmärken. Biltemas Yosemite kanske jag borde inkluderat.
Denna tråd pekar på Rumänien, Polen och Ukraina, så jag sökte på de och några närliggande länder samt de svenska cykelmärken, på Facebook Marketplace. Hade en säljare tre eller fler cykelannonser, räknade jag det som en förekomst. Resultatet har jag sparat i ett kalkylark och är översiktligt som den bifogade bilden. Kanske använder inte vissa länder Facebook för annonsering, bortsett från det, så verkar det jag kallar svenska cyklar hamna i Polen, Litauen och Rumänien.
UPPDATERAD TABELL (och slutsats). Vilnius ligger ju inte i Ukraina, enligt påpekande.
Var köps och säljs cyklar i dessa länder? Vad är deras Blocket?
Här kan du se (och redigera) arket:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1l_s5wXlX695uQ8dcgPSUZBJEcwL58EccrmNFmkLFyM8/edit?usp=sharing