Vart tar alla stulna cyklar vägen?

staine

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Ok, ska det vara på det viset? :-)

En ”gömma” med cyklar för 100k står det. Hur många på Happy har det? Jag gömmer faktiskt inga av mina cyklar, men jag klarar mig ändå genom att ha många, flera liknande, ett antal isärplockade, osv. Helt omöjligt att överblicka för min fru. :-)

100k, det räcker inte ens till denna enda...

systemsix-hi-mod-red-etap-axs-road-bike-2020-p22420-110856_medium.jpg

https://www.tritoncycles.co.uk/road...MI2_un08Pf5AIVStOyCh3xkA-PEAQYAiABEgKQgfD_BwE

G.

Ny medlem
Något som glöms bort är alla dessa fastighetsägare som helt plötsligt, utan att seriöst försöka söka rätt på ägaren, låta något tveksamt ”vi hämtar och återvinner skroten miljövänligt bla bla” ...företag tömma hela cykelställ eller cykelrum på juridiskt väldigt tveksamma grunder.
Oftast är det företag som sedan säljer cyklarna eller delar för marknadspriser på stora cykelmarknader.

Hårfin skillnad mot de utlandsskyltade skåpbilarna kan jag tycka

NickPick

Aktiv medlem
G. sa:
Något som glöms bort är alla dessa fastighetsägare som helt plötsligt, utan att seriöst försöka söka rätt på ägaren, låta något tveksamt ”vi hämtar och återvinner skroten miljövänligt bla bla” ...företag tömma hela cykelställ eller cykelrum på juridiskt väldigt tveksamma grunder.
Oftast är det företag som sedan säljer cyklarna eller delar för marknadspriser på stora cykelmarknader.

Ur*an recycling typ...?

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
G. sa:

Dessa norrmän.

ooms

Aktiv medlem
G. sa:

Nu har jag ingen erfarenhet av hur dessa företag jobbar, men en seriös fastighetsägare informerar i god tid innan och ber de boende agera för att märka sina cyklar. Så "problemet" löses enkelt genom att sätta en namnlapp på cykeln om man tänker lämna den en längre tid i cykelställ eller rum utan att vara hemma och mottaglig för information.
Övergivna cyklar och skrot är stora problem för fastighetsägare. I t.ex. vår Brf med endast 37 lägenheter och ca 50 boende måste vi ha en utrensning ca var 5e år, då är cykelställ och källare fulla. Brukar bli 10-15 cyklar som rensas ut varje gång efter noggrann info-kampanj. Kan inte föreställa mig hur mycket skrot som samlas hos större fastighetsägare, så förstår om de lejer ut rensningen.

nieves

Aktiv medlem
ooms sa:
G. sa:

Nu har jag ingen erfarenhet av hur dessa företag jobbar, men en seriös fastighetsägare informerar i god tid innan och ber de boende agera för att märka sina cyklar. Så "problemet" löses enkelt genom att sätta en namnlapp på cykeln om man tänker lämna den en längre tid i cykelställ eller rum utan att vara hemma och mottaglig för information.
Övergivna cyklar och skrot är stora problem för fastighetsägare. I t.ex. vår Brf med endast 37 lägenheter och ca 50 boende måste vi ha en utrensning ca var 5e år, då är cykelställ och källare fulla. Brukar bli 10-15 cyklar som rensas ut varje gång efter noggrann info-kampanj. Kan inte föreställa mig hur mycket skrot som samlas hos större fastighetsägare, så förstår om de lejer ut rensningen.
Vår fastighetsägare har förutom ovanstående också tillagt att dom tar bort cyklar som är märkta men "ej kördugliga", dom skriver att sådana ska förvaras i lgh-förråd. Det man undrar över är vad dom menar med kördugliga, ponera att man fått punktering?

Jag har inga inga cyklar i ställen inomhus eller utomhus så mig drabbar det inte men det blir intressant att se var dom drar gränsen, det finns ett par fina objekt som inte rört sig på åratal.

salle

Aktiv medlem
Såg att polisen lagt upp bilder på fb (polisen södermalm). Fanns några unika cyklar från den där tjyvgömman om ngn blivit av med något.

G.

Ny medlem
Anledningen till de cykelutrensningarna som jag tänker på, och som sker varje år, är oftast inte på något sätt att det står en massa skrot utan helt enkelt att fastighetsägaren vill hyra ut utrymmena till andra och ju fler cyklar som kan försvinna obemärkt gynnar fastighetsägarens påståenden om att behov saknas för cykelrummen.
En specifik fastighetsägare jag tänker på har t.o.m. anklagat hyresgästerna för att ha ockuperat (de enligt kontrakt tilldelade) källarförråden bara för att sedan kunna riva ut dem och hyra ut lokalen.
Fastighetsägaren kräver också nya namnlappar varje år och att förra årets namnlappar inte gills.
Dessutom ska de vara fullt körbara.
För min del låter det egenmäktigt förfarande och möjligen häleri då man låter suspekta element plundra cykelrummen sommartid med några veckors varsel innan om cykelrums städning/rensning.
Rensningen sker sedan av skåpbilar släp med människor som varken talar svenska eller har några skrupler för om de plockar av en lapp från de finaste cyklarna.
Många är de grannar som tror att deras cyklar har blivit stulna...när det i själva verket är fastighetsägaren som via fastghetsskötare mm helt sonika plockas undan, vissa har jag sett i soprummet och andra har lagrats i låsta rum utan möjlighet för ägarna att komma åt eller få information om.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Man får rensa, inga problem. Grejen är dock den att man som fastighetsägare måste lagra det man har rensat ut (i 3 månader om jag inte missminner mig) för att kunna fånga om man har rensat ngt som inte skulle rensas.

Oseriösa fastighetsägare och brf:er utan kolla brukar skippa detta sista steg, vilket gör att det nog borde bli lagbrott. Disclaimer: AFAIK/YMMV/IANAL osv dock; jag vet inte huruvida det finns prejudikat här.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Jag har sett ”andra sidan” av cykelrums-rensningen.

Ungefär en tredjedel av de som flyttar från min BRF lämnar kvar sina cyklar i förrådet och hämtar dem inte trots påstötningar.

Vi har bara plats för 2-3 cyklar per hushåll så det måste rensas skoningslöst varje år.

ooms

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:

Ungefär en tredjedel av de som flyttar från min BRF lämnar kvar sina cyklar i förrådet och hämtar dem inte trots påstötningar.

Vi har bara plats för 2-3 cyklar per hushåll så det måste rensas skoningslöst varje år.
+1
Det är det jag också ser. Jag förstår om fastighetsägaren är av åsikten att cykelställ/cykelrum primärt är till för cyklar som är i bruk. De allmänna utrymmena i huset är inte tänkta att vara extra utrymmen/förråd för de boendes långtidsförvaring av prylar.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
ooms sa:
Kristoffer R sa:

+1
Det är det jag också ser. Jag förstår om fastighetsägaren är av åsikten att cykelställ/cykelrum primärt är till för cyklar som är i bruk. De allmänna utrymmena i huset är inte tänkta att vara extra utrymmen/förråd för de boendes långtidsförvaring av prylar.

+1 på det, såklart. Rensa måste man som fastighetsägare. Det måste göras enligt konstens alla regler, såklart.

ooms

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Man får rensa, inga problem. Grejen är dock den att man som fastighetsägare måste lagra det man har rensat ut (i 3 månader om jag inte missminner mig) för att kunna fånga om man har rensat ngt som inte skulle rensas.

Oseriösa fastighetsägare och brf:er utan kolla brukar skippa detta sista steg, vilket gör att det nog borde bli lagbrott. Disclaimer: AFAIK/YMMV/IANAL osv dock; jag vet inte huruvida det finns prejudikat här.
Ja, det stämmer (eller om det är 2 månader). Vi brukar upprätta en lista över de cyklar vi samlar ihop och skicka till polisen, de kollar då om de är stulna och registrerar det som hittegods tror jag. De vill sedan inte ha in dem, utan säger åt oss att behålla dem i två (eller om det är tre) månader. Har ingen hört av sig efter den tiden tillfaller de "upphittaren", dvs oss (föreningen). Sedan kan vi göra vad vi vill med dem. Senaste gångerna har vi lyckats sälja klabbet till nån halvdan cykelhandlare.

addefast

Medlem
G. sa:

Medhåll!!!!!

JakobHard

Medlem
https://www.facebook.com/thetrail.bike/photos/a.1262595277219078/1949389375206328/?type=3&theater
hej,dåliga nyheter från Polen Silesia
Help us find these bikes!!!
60 bikes were stolen in Ruda Śląska (Poland), with a market value of around 250k Euro!

It's hard to believe it!
The store owner and the police are asking for all information regarding this robbery. You can contact the phone numbers +48 505 536 521 (Polish number) to the owner of the company, 997 to the Police and email tadeusz@rower.com.pl. Stay tuned and watch out for all kinds of "great deals" on auction sites and sales pages, not only in Poland but also abroad. If you notice a bargain offer to buy any Haibike, Focus and Univega bike, please let us know. This also applies to bicycle parts. A high reward is provided for the person who will be able to catch the perpetrators. Edit: bikes are without chargers and have only one battery key! Below is a list of stolen e-bikes:

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Satfläsk.
En lodis säljer alltid nya monarker (tantmodellen) på Facebook marketplace. Dumt att man inte kan anmäla misstänkt stöldgods. Givetvis finns han med på Lexbase.

ooms

Aktiv medlem
Det är väl bara lodisar som fortf hänger på Facebook? Anständigt folk har väl lämnat sedan länge (om de ens gick med), och användarantalet går ju stadigt ner efter alla skandaler.

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
Det är väl bara lodisar som fortf hänger på Facebook? Anständigt folk har väl lämnat sedan länge (om de ens gick med), och användarantalet går ju stadigt ner efter alla skandaler.
Alla jag känner använder chatten men inget annat typ. Själv orkade jag aldrig skaffa ett konto när det begav sig..

CEHG

Aktiv medlem
"Han kunde sätta sig på trottoaren mitt bland folk och skära upp ett lås så att gnistorna sprutade. Ingen ingrep. Det hände att någon öppnade ett fönster och skrek: du är filmad! Micke struntade i det och fortsatte skära upp låset. Han visste att det skulle ta polisen minst fem till tio minuter att komma fram och han skulle vara borta på fem."

wacker

Ny medlem
När jag näst sist blev av med en cykel så hittade jag den på Facebook efter någon månad. Det var en lokal förmåga som sålde den. Jag försökte köpa tillbaks den och involverade polisen. Cykeln var min, väldigt specifika kännetecken. Dessvärre lade polisen ner utredningen och hjälpte mig inte. Jag återkom även med mer bevis på att personen sålde fler cyklar etc. men polisen öppnade inte förundersökningen igen.

Jag blev någorlunda besatt av stulna cyklar och fortsatte att följa personen som sålde cykeln på Facebook och i april konstaterade jag att han under de senaste månaderna sålt ca 30 cyklar på Facebook (och några via blocket). Nu har han bytt namn och jag har lyckats knyta ihop honom med ytterligare en säljare. Jag har av ren tur sprungit på personen, då vi bor nära varandra, och sett när han försökt sälja cyklar. Några av de potentiella köparna har jag informerat om att han säljer många cyklar, en annan potentiell köpare såg jag gå iväg. Jag frågade person som gick iväg varför, då berättade han att ramnumret var borta.

Jag har också försökt köpa en begagnad cykel på Facebook för att ersätta den stulna och sett att det varit i princip samma personer som säljer de flesta cyklar. Jag träffade en person för att köpa en cykel, men personen var sliten, pratade otydligt, var lite stirrig och ramnumret saknades. Det visade sig också att den cykeln var stulen, efter dialog med en person som postat om stulen cykel på Facebook.

När jag postade i denna tråd tidigare trodde jag att de flesta cyklarna skulle gå på export och att den var borta. Jag har nu ändrat uppfattning. Min teori är nu istället att det är drogmissbrukare som stjäl cyklar och att de eventuellt säljs av / tillsammans med hälare.

Nyligen publicerade SVT en artikel / film (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hogsasong-for-cykeltjuvar) om att det är högsäsong för cykeltjuvar lokalt i Göteborg. På Hisingen stals 455 cyklar i perioden jan-april 2020 (en ökning med 50 % jämfört med 2019). Lokalpolisen säger att det inte är ett högprioriterat ärende. Enligt 2019 års brottsstatistik från BRÅ drabbar cykelstöld ca 0.8 % av invånarna i Göteborgs kommun (med 50 % ökning borde det nu vara 1.2 %). Jag kan anta att mörkertalet är stort. Känns som om att polisen inte granskas helt kritiskt i deras prioriteringar här, speciellt med tanke på de politiska målen att öka hållbart resande / cyklande.

Den person jag följt sporadiskt bor på Hisingen, står med de 30 cykelannonser jag sett för ca 6.5 % av alla brott om de är stulna på Hisingen. Jag har såklart missat många av de cyklar han sålt och alla som blir av med cykel anmäler inte heller. Jag har följt just denna person, men det finns en handfull liknande personer som sålt cyklar på Facebook i samma utsträckning.

D

Deleted member 68249

Guest
När jag vill ha en cykel, kollas tre punkter på den här sidan om stan/ älven. De är alltid pålitliga! Placerade mellan stadsdelar och gärna i korsningar. Alltid nya olåsta objekt, som berövats endast någon liten pyttepinal. Häromdagen saknades frambroms. Dagens hoj var utan vevar. Sådant man får leva med, tydligen.
Senaste gångerna jag jag har ringt in om antingen ramnummer eller försäkringsbolages märkning, har de låtit storbesvärade. Antingen det varit hos hittegods eller försäkringsbolag. Hade tel till försäkringsfirma, men endast delar av kundnummret. Då visar det sig att man inte kan söka på ramnummer!!! Det är inte upplagt på DET viset... Bara att skrapa etiketter m.a.o. Tills kvittot läggs mot upphittad ram.

Hittelön 50:- hos polis, ingen alls om ägarna får visa sin sida. -Har lett till att rörhögarna får tas med snöplogen fortsättningsvis. Då blir de återvunna. Men det är en annan miljö-tråd!
Jobbar du i snösvängen?

Tomcat1

Aktiv medlem
Sett igår vid Mariatorget 20:10, det säger Klirr(metalliskt ljud) bredvid cykelställning. En aning ruffig människa med kapushong över sig börjar samla ihop klipp-verktygen som han just spillde ut.
Ger mig en blick undrandes om jag ska göra något.

Hade inte landet varit översvämmat av illegala bosättare, tjuvar av cyklar, el-fordon och katalysatorer från Öst/Syd-öst hade jag kanske brytt mig.

Men inte nu längre, ser det ändå som helt försent och som extremt onödigt att själv råka ut för något för att försöka ställa sig framför tåget från Öst.

rois

Aktiv medlem
Det är du och jag som köper dom…

Mer i Cykel i media-tråden.
Som det beskrevs i artikeln, "svenskar är blåögda, du förstår vad jag menar". Ibland undrar jag hur godtrogna svenskar kan vara. Tjuven bestämmer träff vid någon adress, och kommer i bil!? Hjälper sin sambo att sälja cykeln!? Säljer en ny cykel för en 3-del av nypriset!? Varningsklockorna borde ringa. Det finns mer som borde varna.

Tomcat1

Aktiv medlem
Kan nog vara en del fattiga studenter som bidrar med att köpa stöldgods, upplever det som att den folk-gruppen lätt ursäktar sig på det sättet och skyller på sin ekonomi och därmed gärna ser det som okej att köpa en ny cykel till 1/3 av priset.

Man är ganska ung, bryr sig inte så mycket om samhället i stort eller har åtminstone inte hunnit skaffa sig en mognare bild än att inte se det som okej att köpa stöldgods.

I slutändan rinner Kalles studentkassa ut i blodspengar som finansierar ligorna.

PS. lite svårt att läsa bakom betalvägg(fattig och oskyldig student:P)

Pfaff

Aktiv medlem
Kan nog vara en del fattiga studenter som bidrar med att köpa stöldgods, upplever det som att den folk-gruppen lätt ursäktar sig på det sättet och skyller på sin ekonomi och därmed gärna ser det som okej att köpa en ny cykel till 1/3 av priset.

Man är ganska ung, bryr sig inte så mycket om samhället i stort eller har åtminstone inte hunnit skaffa sig en mognare bild än att inte se det som okej att köpa stöldgods.

I slutändan rinner Kalles studentkassa ut i blodspengar som finansierar ligorna.

PS. lite svårt att läsa bakom betalvägg(fattig och oskyldig student:P)

Inte alls

Inlägg i tråden 'Hör upp, cykel i media-tråden'

Pugilism

Aktiv medlem
Fast jag tror inte att de som vill betala max 25 kr för studentöl är petnoga med att köpa ärligt.
Tror.....
Jag vet att jag var det (petnoga med att köpa ärligt). Och vår öl kostade ofta bara en tia.
Så i minst ett fall har du garanterat fel. I all välmening, försök att vara mindre generaliserande när du kastar skit på "andra"

AndersJB

Aktiv medlem
Finns nog ett par olika typer av kunder som köper stulna cyklar...

1: Dom som inte har en aning,kan inget om cyklar och godtroget köper dom(Har Biltema som prisreferens??).

2:Dom som innerst inne vet det troligen är stöldgods,men vet att dom får en topphoj för småpengar...moralen har en tendens att luckras upp rejält när ens egna plånbok vinner hos väääääldigt många.

3:Dom som innerst inne vet det troligen är stöldgods,men inte har råd med annat till sina barn t.ex.

Tror 1:an och 2:an är vanligast....kanske 2:an är No1??

MagerValp

Aktiv medlem
Jo, den sortens magiskt tänkande är väldigt utbrett. "Jag har ju hört att det finns stulna cyklar men jag skulle ju aldrig köpa en stulen cykel och säljaren var ju så trevlig så den kan ju inte varit stulen."

ooms

Aktiv medlem
Begagnad damcykel för 2k med kvitto och nycklar - ärligt talat tror jag att de flesta inte skulle tro att det är stöldgods.
Framförallt inte om cykeln kostar 6k ny. Här på happy propageras det väl att 1 år gammal beg.cykel max får kosta 50% av nypriset (och nypriset ska vara det som den reades ut för på hösten…)

Topp