När jag näst sist blev av med en cykel så hittade jag den på Facebook efter någon månad. Det var en lokal förmåga som sålde den. Jag försökte köpa tillbaks den och involverade polisen. Cykeln var min, väldigt specifika kännetecken. Dessvärre lade polisen ner utredningen och hjälpte mig inte. Jag återkom även med mer bevis på att personen sålde fler cyklar etc. men polisen öppnade inte förundersökningen igen.
Jag blev någorlunda besatt av stulna cyklar och fortsatte att följa personen som sålde cykeln på Facebook och i april konstaterade jag att han under de senaste månaderna sålt ca 30 cyklar på Facebook (och några via blocket). Nu har han bytt namn och jag har lyckats knyta ihop honom med ytterligare en säljare. Jag har av ren tur sprungit på personen, då vi bor nära varandra, och sett när han försökt sälja cyklar. Några av de potentiella köparna har jag informerat om att han säljer många cyklar, en annan potentiell köpare såg jag gå iväg. Jag frågade person som gick iväg varför, då berättade han att ramnumret var borta.
Jag har också försökt köpa en begagnad cykel på Facebook för att ersätta den stulna och sett att det varit i princip samma personer som säljer de flesta cyklar. Jag träffade en person för att köpa en cykel, men personen var sliten, pratade otydligt, var lite stirrig och ramnumret saknades. Det visade sig också att den cykeln var stulen, efter dialog med en person som postat om stulen cykel på Facebook.
När jag postade i denna tråd tidigare trodde jag att de flesta cyklarna skulle gå på export och att den var borta. Jag har nu ändrat uppfattning. Min teori är nu istället att det är drogmissbrukare som stjäl cyklar och att de eventuellt säljs av / tillsammans med hälare.
Nyligen publicerade SVT en artikel / film (
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hogsasong-for-cykeltjuvar) om att det är högsäsong för cykeltjuvar lokalt i Göteborg. På Hisingen stals 455 cyklar i perioden jan-april 2020 (en ökning med 50 % jämfört med 2019). Lokalpolisen säger att det inte är ett högprioriterat ärende. Enligt 2019 års brottsstatistik från BRÅ drabbar cykelstöld ca 0.8 % av invånarna i Göteborgs kommun (med 50 % ökning borde det nu vara 1.2 %). Jag kan anta att mörkertalet är stort. Känns som om att polisen inte granskas helt kritiskt i deras prioriteringar här, speciellt med tanke på de politiska målen att öka hållbart resande / cyklande.
Den person jag följt sporadiskt bor på Hisingen, står med de 30 cykelannonser jag sett för ca 6.5 % av alla brott om de är stulna på Hisingen. Jag har såklart missat många av de cyklar han sålt och alla som blir av med cykel anmäler inte heller. Jag har följt just denna person, men det finns en handfull liknande personer som sålt cyklar på Facebook i samma utsträckning.