Vart tar alla stulna cyklar vägen?

knaper

Aktiv medlem
Tror.....
Jag vet att jag var det (petnoga med att köpa ärligt). Och vår öl kostade ofta bara en tia.
Så i minst ett fall har du garanterat fel. I all välmening, försök att vara mindre generaliserande när du kastar skit på "andra"
Helt OT: Vår studentpub tog 20:- för öl som kostade 22-23:- på bolaget. Förmodligen bara på grund av ignorans och förmodligen inte helt lagligt. :)

ooms

Aktiv medlem
Helt OT: Vår studentpub tog 20:- för öl som kostade 22-23:- på bolaget. Förmodligen bara på grund av ignorans och förmodligen inte helt lagligt. :)
Att sälja med förlust är nog inte olagligt. Sedan vill jag minnas att studentföreningar är skattebefriade, vilket är en anledning de kan hålla låga priser. Har iaf genom åren varit en del gnäll här i Uppsala på det då en del ”vanliga” krögare känner sig utsatta för osund konkurrens.

GoranS

Aktiv medlem
Jodå, vissa är cykeltjuvar, andra transportör av stulna cyklar och ytterligare andra är försäljare av stulna cyklar. Alla lukrativa jobb med goda framtidsutsikter.

Tomcat1

Aktiv medlem
Det här är sista utvägen för mig i det här landet, ett gated community. Ensamt men fortfarande med cyklarna kvar.

image002-1-800x445.png

Snuten

Aktiv medlem
Känns som att slutpunkten i resonemanget kring cykelstölder blir att man måste införa registreringsplikt på nya cyklar liksom på andra fordon. Med detta kommer väl en avgift eller skatt och en obligatorisk trafikförsäkring. Kanske nödvändigt trots allt?

Snuten

Aktiv medlem
Tråkigt egentligen. Min anarkistiska ådra vrålar "Nej!", men min rationella och analytiska mumlar "Det är nödvändigt".

Snuten

Aktiv medlem
Man kan ju börja med ett båt- och båtmotorregister då...

Och varför måste skatter och trafikförsäkringar komma automatiskt?
Skatten kan man väl motivera som en administrationsavgift tänker jag. Trafikförsäkring är kanske inte lika självklart, men om man nu skall hantera cykeln som ett fordon fullt ut, med alla rättigheter och skyldigheter, är det ju svårt att tänka sig att inte ha en obligatorisk trafikförsäkring. Men det kan man ju säkert diskutera som sagt.

Snuten

Aktiv medlem
Det handlar också om att uppgradera cykelns värde i allmänhetens ögon. En del har en ganska pervers syn på cykeln som ägodel och att det är "typ nästan ok att sno en cykel". Vet inte om det handlar om en tillvänjning vid nya perverterade normer. Har en kompis som en gång uttryckte att "om en cykel står olåst på stan så är det ok, eller åtminstone inte så farligt att ta den"! Vad är det för resonemang?! Gäller samma för bilar och bostäder?

Pfaff

Aktiv medlem
Skatten kan man väl motivera som en administrationsavgift tänker jag. Trafikförsäkring är kanske inte lika självklart, men om man nu skall hantera cykeln som ett fordon fullt ut, med alla rättigheter och skyldigheter, är det ju svårt att tänka sig att inte ha en obligatorisk trafikförsäkring. Men det kan man ju säkert diskutera som sagt.

Om cyklar beskattas, registreras osv kan man ju också börja ställa riktiga krav på infrastruktur. Inget ont som inte för nåt gott med sig, typ.

I nätutgåvan ser jag att det kommer ett par artiklar om hur man angriper problemet på andra sidan Sundet. Där är ramnummertvånget uppenbart överspelat och utan praktisk betydelse numera. Mer om det senare.

Nå, förutom dystopierna ovan om ökade stölder kan serien kanske även medföra en ökad medvetenhet om köp av evt stulna cyklar samt att folk i allmänhet blir lite mera medvetna om vikten av låsning och förvaring.

Emil777

Aktiv medlem

Intressant artikelserie!
Omkullkastade en fördom hos mig. Jag trodde det var ett större problem med cyklar som åker ut ur landet, men tydligen inte enl. polisen som intervjuvades.

Hasse#7

Aktiv medlem
Trafikförsäkring innebär noll stöldskydd, även på en bil. Ville bara understryka det. Lättare att satsa på en separat stöldskyddsförsäkring för cykel då.

aben

Aktiv medlem
Jag vill inte ha registrering, blir dubbel bestraffning där man först måste betala en dryg årlig skatt och sedan stjäls cykeln ändå bara det att den åker utomlands istället. Vill man få ned antalet stulna cyklar finns det bättre sätt.

D

Deleted member 78355

Guest
Intressant artikelserie!
Omkullkastade en fördom hos mig. Jag trodde det var ett större problem med cyklar som åker ut ur landet, men tydligen inte enl. polisen som intervjuvades.
Nä, det är tydligen den där Adam som stjäl ALLA cyklar, var bor han..? 🧐

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Vad nu priset på öl hos studentnationerna har gemensamt med cykelstölder och inte minst vidareförsäljning?

Enda gången jag har blivit av med en cykel var när jag hade varit på studentpub och druckit rätt stora mängder öl. Gissar att jag glömde låsa när jag parkerade hojen utanför hemmet, pga yrslan. Av detta följer att studentpubar skapar cykelstölder.
V.S.B.

moros

Aktiv medlem
Intressant artikelserie!
Som jag skrev tidigare eller i den andra tråden. Analysen på att man inte såg utländska ligor var gjorde på de uppklarade domarna, dvs 0%, eller 4 promille om man skulle vara exakt. Dvs resten av cyklarna skulle teoretiskt kunna stjälas av utländska ligor. Nu är det ju iktr så såklart.. Men det är skillnad på tjuven som säljer 10 monark Karin i veckan för att dra in några tusen per cykel och de som plockar 3 cyklar a 30000:- stycke ur ett låst garage eller utanför en bikepark

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare eller i den andra tråden. Analysen på att man inte såg utländska ligor var gjorde på de uppklarade domarna, dvs 0%, eller 4 promille om man skulle vara exakt. Dvs resten av cyklarna skulle teoretiskt kunna stjälas av utländska ligor. Nu är det ju iktr så såklart.. Men det är skillnad på tjuven som säljer 10 monark Karin i veckan för att dra in några tusen per cykel och de som plockar 3 cyklar a 30000:- stycke ur ett låst garage eller utanför en bikepark

Inte riktigt sant, enligt såsom jag läser artikeln iaf.

12434D66-19CC-490A-AF3D-024F62B57C65.png

Det finns såklart ett mörkertal, inte tu tal om det, men hade det varit så att ligor fyllde lastbil på lastbil på lastbil med stulna cyklar hade de fastnat på väg ut ur landet.

Frågan är sedan huruvida den här samordnaren har kontakt med tullväsendet, vilket är den myndighet som kollar utflödet, men min bild av citatet ovan är att han har det.

jonte987

Aktiv medlem
Tullen har väl tidigare haft andra åsikter men det är gammal information/möjligen felaktigt minne.

Det är egentligen inte relevant men min hjärna kan inte låta bli att fundera på hur man mäter om någon är insatt i cykelstöld. Gissar att det inte är uppklaringsprocent. Online certifikat?

moros

Aktiv medlem
Inte riktigt sant, enligt såsom jag läser artikeln iaf.

Visa bilaga 534568

Det finns såklart ett mörkertal, inte tu tal om det, men hade det varit så att ligor fyllde lastbil på lastbil på lastbil med stulna cyklar hade de fastnat på väg ut ur landet.

Frågan är sedan huruvida den här samordnaren har kontakt med tullväsendet, vilket är den myndighet som kollar utflödet, men min bild av citatet ovan är att han har det.
Exemplet ovan har följande inledning på stycket "Bland de tjuvar som dömdes i Skåne 2020 finns ett enda exempel:"

Men om inte tullen har större förmåga att stoppa och öppna och kontrollera eventuellt stöldgods på väg ut ur landet såvida de inte har konkreta tips på detta från polisen (vilket skulle innebära att polisen löser cykelstölder, vilket de inte gör). Så vet jag inte vad man baserar uttalandet på.

Visst, tullare och poliser har säkert "koll" utan att kunna göra något åt det. Men det räcker ju med en skåpbil med ett dussintal fincyklar skall slinka igenom. Hela eller slaktade. Fallet med rumänerna och damcykeln är ju nästan bara larvigt att ta upp som exempel. Om det är den enda stulna cykel de hittat, ja då blir man ju mörkrädd. Eller så flödar våra hemmsspår över på stulna cyklar. Man får väl kränga Stockholmcyklisternas hojar i Göteborg och tvärtom

Sen tror jag inte att det flödar dussintals lastbilar med dyra cyklar ut ur landet. Dessa stölder är nog också väldigt få i antal jämfört med Monark Karin men att det skylla vara Adam som stjäler dessa har jag svårt att tro .

moros

Aktiv medlem
Tycker för övrigt det är en bra artikelserie och fokus är ju på den stora mängd stölder som drabbar oss i vardagen. Jag hoppas att de leder till att Adam i första hand åker dit. Sen en större förändring hos rättsväsende och allmänhet.

Sydsvenskan har ju gjort ett antal granskningar som faktisk resulterat i mer än vad polis och lagstiftning lyckats med. Granskningen av bostadsrättskrasherna i brf Ida och kinesiska muren har väl lett till nytt lagförslag. Förhoppningsvis leder granskningen av falsklegitimeringen av hon som utförde skönhetsinjektioner i Malmö till att hon åker dit och reglerna styrs upp.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer