Vart tar alla stulna cyklar vägen?

Laan84

Aktiv medlem
Jag kan inte minnas att någon som köpt beg cykel av mig frågat efter kvitto trots att jag skrivit i annonsen att det finns… Har troligen med typiskt svenskt utseende och träff vid min egen villa att göra, men ändå…

Kristoffer R

Aktiv medlem
Blandat mellan att använda själv, ligor eller knark

Enbart fokus på cykel som betalning för knark

En cykel som lämnade landet direkt.

Jag tänker att rent logiskt håller inte slutsatsen att ”tullen inte stoppat någon”. Med >99% ouppklarat kan man anta precis vad som helst.

Sverige har länge dragits med problem med stulna bildelar, men det stora jobbet att begränsa görs på andra sidan. Ligorna bytte till båtmotorer och gissningsvis glider man över till cyklar, som är ännu enklare att sälja vidare som stöldgods, och elcyklar som har ett större värde.

Det som syns på Marketplace är rätt mycket stulet, gissar det är knark-betalnings-cyklar då.

NickPick

Aktiv medlem
Jag kan inte minnas att någon som köpt beg cykel av mig frågat efter kvitto trots att jag skrivit i annonsen att det finns… Har troligen med typiskt svenskt utseende och träff vid min egen villa att göra, men ändå…
Du tillhör nog inte kategorin återfallsförbrytare eller blandmissbrukare helt enkelt.

För ett par år sedan var det någon som lämnade till rumänska blocket (motsvarande). Det fanns en del cyklar som bara såldes som ny i Sverige till salu... Även en stulen cykel dom TS letade efter

D

Deleted member 78355

Guest
Du tillhör nog inte kategorin återfallsförbrytare eller blandmissbrukare helt enkelt.

För ett par år sedan var det någon som lämnade till rumänska blocket (motsvarande). Det fanns en del cyklar som bara såldes som ny i Sverige till salu... Även en stulen cykel dom TS letade efter

mcperand

Aktiv medlem
Jag har via jobbet haft en hel del med tullen att göra och från frustrerande tullare fått lära mig att tullen lägger ca 98% av sina resurser på införsel och 2% på utförsel. Av de två små procenten läggs den absoluta majoriteten på tillsyn och tillslag i samarbeten med övriga myndigheter i knark- och skattehärvor där det redan finns spår och misstankar. De väldigt besvikna tullarna längst ut i linjen står i färjelägena och ser skåpbilar som är så överlastade att de knappt kommer ombord färjorna och som de de få gångerna de faktiskt får stanna och öppna dem är upp till taket fulla med stöldgods. Men de har order om att titta på det som lastas av istället.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det här är sista utvägen för mig i det här landet, ett gated community. Ensamt men fortfarande med cyklarna kvar.

Visa bilaga 534102

Jag tror att du inte alls vill bo där mer än en kort tid så länge du inte är gammal pensionär. Jag bodde sådär ett par månader och precis allt är föbjudet, och skyltar på hela området som påminner om det.

Bilagor

• FFF670FE-7A72-4B08-9139-EA15B07F834B.jpeg
    FFF670FE-7A72-4B08-9139-EA15B07F834B.jpeg
    913.3 KB · Besök: 133

Snuten

Aktiv medlem
Håller med. Gated communitys är en dystopi. Fast samtidigt måste jag ju erkänna att jag flytt från södra innerstaden till ett gated community utan synliga stängsel. Ansvaret för mina barn var en starkt drivande kraft då detta skedde.

aben

Aktiv medlem
Polisen som kliver på cyklarna - dåligt, så gör man inte. Men jag håller med handlaren som tycker att det borde finnas ett register att söka i där alla stulna cyklar finns med och även att det är inte rimligt att han skall ägna hur mycket tid som helst för att kolla upp cyklar som har ett värde på några hundralappar.

Sen undrar man, en polispatrull som ägnat flera timmar och bara hunnit med att kolla fem cyklar i affären.

Senast ändrad:

ensamvarg

Aktiv medlem
… däremot tror jag inte de stulna cyklarna lämnas som betalning för droger. Langaren vill ha cash, inte något som måste transporteras, härbärgeras, och till slut avyttras med osäkert resultat.

Men vad vet jag, jag bor ju på landet.

ething

Aktiv medlem
Jag gissar att sliten "studentcykel" sällan lämnar landet, de dyrare tor jag dock mycket väl ingår i det som tullen tvingas se mellan fingrarna med.

Gällande öl på Studentpub så var jag Sexmästare (vice kårordförande med ansvar för nattklubb, konserter, festivaler etc.) under min studietid. En öl som kostar 15 Sek på systemet köpte jag in för 4,50. Dock finns det ingen skattebefrielse utan de hanteras som ideella föreningar. Därmed var vinsten helt OK nä vi sålde den för 20 Sek. Övriga nattklubbar uppskattade inte detta men stan var stor nog för oss alla.

vika01

Medlem
Ingen aning var. Min blev stulen i juni. Så när jag köpte nästa cykel såg jag till att gömma en Apple Airtag i den. Så om någon skulle stjäla den kan jag lokalisera den.

Snuten

Aktiv medlem
En delförklaring, dysfunktionell myndighet som inte förmår lyssna på de som befinner sig på golvet.

Snuten

Aktiv medlem
En parallell företeelse som kanske följer liknande mönster, katalysatorstölderna! Som toyotaägare blir man ju lite orolig. Hoppas mina är för gamla för att vara intressanta.
Vi Bilägare: Stölder av katalysatorer fortsätter öka – Toyota är favoriten.

Pfaff

Aktiv medlem
En parallell företeelse som kanske följer liknande mönster, katalysatorstölderna! Som toyotaägare blir man ju lite orolig. Hoppas mina är för gamla för att vara intressanta.
Vi Bilägare: Stölder av katalysatorer fortsätter öka – Toyota är favoriten.

Dottern blev av med katen på sin Prius för någon vecka sedan. Enligt en artikel i dagens Sydsvenskan är äldre Prius särskilt utsatta av två skäl, dels att katen sitter enkelt tillgänglig dels innehåller just de kater särskilt höga halter av eftertraktade ädelmetaller.

Men det finns ju även annat stöldbegärligt

Snuten

Aktiv medlem
Dottern blev av med katen på sin Prius för någon vecka sedan. Enligt en artikel i dagens Sydsvenskan är äldre Prius särskilt utsatta av två skäl, dels att katen sitter enkelt tillgänglig dels innehåller just de kater särskilt höga halter av eftertraktade ädelmetaller.

Men det finns ju även annat stöldbegärligt
Låter ju inte sådär jättepundigt. Men, men, det är säkert Janne Pära som försöker få ihop till en pava Rosita. Känns ju bättre att tänka så. Mycket läskigare att tänka att vi inte har kontroll över vare sig gränser eller organiserad brottslighet.

jarek996

Aktiv medlem
Jag tror att du inte alls vill bo där mer än en kort tid så länge du inte är gammal pensionär. Jag bodde sådär ett par månader och precis allt är föbjudet, och skyltar på hela området som påminner om det.

Här skulle jag ALDRIG fimpa !

( PET på polska = FIMP) 😆

Bilagor

• FFF670FE-7A72-4B08-9139-EA15B07F834B.jpeg
    FFF670FE-7A72-4B08-9139-EA15B07F834B.jpeg
    59.6 KB · Besök: 3

aben

Aktiv medlem
En del av de stulna cyklarna i Danmark tar vägen över Öresundsbron och säljs i Sverige, lätt att se vem som säljer på fb.

Topp