Vart tar alla stulna cyklar vägen?

rödblå

Aktiv medlem
Screenshot_20220127-134938_Facebook.jpg

Spraymålad cykel på FB marketplace... Visst är det ett sätt att försöka göra en stulen cykel oigenkännlig?

Singular

Aktiv medlem
Jag har ju varit utsatt för ett gäng knäck som gjort mig ganska sur och arg. Blev precis tipsad om att inte ha kvar namn/adress/telefonnummer/mail kvar i blänkare om stulna grejor - det finns säkert driftiga tjyvar som inte bara spanar av Strava utan även kollar var det kan finnas mer att hämta.

Makten

Aktiv medlem
Å andra sidan, varför spraymåla den så slarvigt och sedan försöka sälja? Jo troligtvis för att man har något att dölja.
Kan ju vara ägaren som sprejat den medvetet fult för att den inte ska stjälas, men sen har den stulits lik förbannat. Tycker man ser rätt ofta att folk gör så, för att det ska bli så fult som möjligt. Tydligen hjälper det i så fall inte alltid.

Edit: Jag menar, inte ens en pundare hade ju gjort ett så dåligt jobb med hjulen om det inte var med målet att få det fult. 😂

Snuten

Aktiv medlem
Sista delen i Sydsvenskans cykelstöldserie. Sannolikt och tyvärr betalvägg.

Läste den nyss i pappersupplagan. Man kan ju säga så här, resultaten i förtroendemätningarna då det gäller polismyndigheten baseras knappast på hur de sköter cykelstölderna. I rest my case.
Är det något råd denna tråd ger oss cyklister då det gäller att undvika att bli bestulna, så är det:
Köp en Brompton!

Ollton

Medlem
Köpte en cykel från polisen via Bålsta Auktionshus förra veckan. Förra årets modell och i nyskick. Men lite förvånad är jag att polisen inte lyckades hitta ägaren till den. Det sitter en klisterlapp på sadelröret med vilken butikskedja som sålt den och serienumret är intakt på ramen. Eftersom det ingår livstids servicegaranti för första ägaren så borde det bara ha krävs två telefonsamtal för att ägaren skulle kunna ha fått tillbaka sin cykel.

Laan84

Aktiv medlem
Köpte en cykel från polisen via Bålsta Auktionshus förra veckan. Förra årets modell och i nyskick. Men lite förvånad är jag att polisen inte lyckades hitta ägaren till den. Det sitter en klisterlapp på sadelröret med vilken butikskedja som sålt den och serienumret är intakt på ramen. Eftersom det ingår livstids servicegaranti för första ägaren så borde det bara ha krävs två telefonsamtal för att ägaren skulle kunna ha fått tillbaka sin cykel.
Jag har vid två tillfällen fått samtal från polisen om att cyklar jag tidigare ägt blivit stulna och hamnat hos polisen. Båda gånger har jag inte kunnat hjälpa dem vidare med vem som köpte av mig pga att det gått några år sedan. Men min uppfattning baserat på det är att de definitivt försöker. De har till och med smsat bilder till mig för att förenkla identifiering.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har vid två tillfällen fått samtal från polisen om att cyklar jag tidigare ägt blivit stulna och hamnat hos polisen. Båda gånger har jag inte kunnat hjälpa dem vidare med vem som köpte av mig pga att det gått några år sedan. Men min uppfattning baserat på det är att de definitivt försöker. De har till och med smsat bilder till mig för att förenkla identifiering.

Beror kanske på var i landet man bor. HD/Sydsvenskans artiklar handlar ju främst om västra Skåne.
Men det känns ju bra att det finns poliser inom kåren som följer upp de brotten som vanliga människor faktiskt känner av själva.

Topp