Vart tog Sixten Fors vägen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

H.

Aktiv medlem
Är väl inte så mycket att argumenten tryter, snarare att ingenting verkar gå in. Ibland är det svårt att veta om folk missförstår med flit eller om dom helt enkelt inte förstår.
Ett tips: om du inte vill framstå som en konspirationsteoretiker, argumentera inte som en konspirationsteoretiker.

Om det bara handlar om kritik mot hur moderatorerna förklarar sixtens avstängning, snarare än att avstängningen var omotiverad, så behöver du nog jobba på dina formuleringar.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ett tips: om du inte vill framstå som en konspirationsteoretiker, argumentera inte som en konspirationsteoretiker.

Om det bara handlar om kritik mot hur moderatorerna förklarar sixtens avstängning, snarare än att avstängningen var omotiverad, så behöver du nog jobba på dina formuleringar.

Eller så behöver du jobba på din läsförståelse.

wukkaN

Aktiv medlem
Är väl inte så mycket att argumenten tryter, snarare att ingenting verkar gå in. Ibland är det svårt att veta om folk missförstår med flit eller om dom helt enkelt inte förstår.
Om du har svårt att få folk att hålla med dig så kanske det beror på att folk tycker olika, att du har fel eller helt enkelt att du inte kommunicerar på ett effektivt sätt. Jag vet inte vilket det kan vara men du har ju gått ut hårt från start. Att börja med att förolämpa gör sällan att du når fram, det är en sak som är säker :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Om du har svårt att få folk att hålla med dig så kanske det beror på att folk tycker olika, att du har fel eller helt enkelt att du inte kommunicerar på ett effektivt sätt. Jag vet inte vilket det kan vara men du har ju gått ut hårt från start. Att börja med att förolämpa gör sällan att du når fram, det är en sak som är säker :)

Man kan ju förstå folk även om man inte håller med dom, något som verkar vara en konst i det här samhället nu för tiden. Sen vet jag iofs inte om jag förolämpat någon direkt, men med tanke på hur lättkränkta och PK folk är idag så kan det naturligtvis inte uteslutas.

hbn

Aktiv medlem
Han lurkar nog runt här på forumet i annat namn och biter sig i läppen när köprådstrådarna startas en efter en
Blir nyfiken på vilket nick Sixten verkar bakom nu. Borde vara nån som reggade sig (strax) efter att han blev bannad:sneaky:

H.

Aktiv medlem
Man kan ju förstå folk även om man inte håller med dom, något som verkar vara en konst i det här samhället nu för tiden. Sen vet jag iofs inte om jag förolämpat någon direkt, men med tanke på hur lättkränkta och PK folk är idag så kan det naturligtvis inte uteslutas.
Du menar att "circle jerks" är ett helt neutralt begrepp?

BFS

Aktiv medlem
Du påstår inte att moderatorerna ljuger, MEN...
Det är ju bara för att det är välkänt att de håller varandra och andra bakom ryggen och beter sig som circle jerks. Vem kan ta illa upp av det?! Då är man pk och lättkränkt... Idel värdeneutrala konstateranden, som ingen kan reagera på (för då är de ju uppenbart idioter), eller hur?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Du menar att "circle jerks" är ett helt neutralt begrepp?

Det är ett begrepp som beskriver en kultur på ett forum (i det här fallet), där alla medlemmar ungefär tycker samma sak och hyllar varandra, men när någon kommer in från sidan med en annan attityd och andra åsikter än flocken så blir denne utfryst. Jag tycker det passar ganska bra in på Happy. Att du sen började skriva ord som "grupprunkare" och lägga in helt andra värderingar är ju ditt problem. Det är något du måste jobba på!

frippegubben

Aktiv medlem
Som utomstående betraktare så känns det inte konstigt om Sixten valt att kliva av. De sista trådar jag minns där Sixten var aktiv så kändes det som ett veritabelt drev av diverse etablerade Happyiter, på ett sätt som jag skulle kalla ren och skär mobbning.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Och alla som varit aktiva på det här forumet mer än några månader ser ju ganska snabbt att de flesta håller varandra om ryggen ganska förbehållslöst.

Jag vet att Sixten stundtals betedde sig dåligt. Det skulle nog inte ens han förneka (förutsatt att det inte var Kneecap som frågade honom om det). Däremot var det väldigt många som var på honom också (flocken, circle jerksen) och vissa som därtill betedde sig minst lika jävligt tillbaka utan att få samma behandling (de särbehandlade).

Återigen, jag tycker bara att moderatorerna hade kunnat hantera det bättre utan att hinta om diverse andra saker som ingen annan kan ta ställning till. Hade moderatorerna bara sagt "Han betedde sig illa vid flera tillfällen och i enlighet med vårat regelverk blev han därmed avstängd". DET HADE RÄCKT. Är det verkligen ingen annan som förstår skillnaden?

mzi

Aktiv medlem
men när någon kommer in från sidan med en annan attityd och andra åsikter än flocken så blir denne utfryst.

Känner du dig utfryst? Dina inlägg har gillats styvt 900 gånger och du får mycket beröm i bildtrådar och liknande.

Jag tycker det passar ganska bra in på Happy. Att du sen började skriva ord som "grupprunkare" och lägga in helt andra värderingar är ju ditt problem. Det är något du måste jobba på!

"Cicle jerk" betyder just det. Så det var du som skrev det först, den betydelse du tillskriver ordet är överförd från den ursprungliga betydelsen.

fiskarn

Aktiv medlem
För mig är inte ramgeometri på MTB liv och död. Men eftersom det är det för många fattar jag att folk blir osams. Men min uppfattning är att Sixten gick över gränsen ibland.

H.

Aktiv medlem
Det är ett begrepp som beskriver en kultur på ett forum (i det här fallet), där alla medlemmar ungefär tycker samma sak och hyllar varandra, men när någon kommer in från sidan med en annan attityd och andra åsikter än flocken så blir denne utfryst. Jag tycker det passar ganska bra in på Happy. Att du sen började skriva ord som "grupprunkare" och lägga in helt andra värderingar är ju ditt problem. Det är något du måste jobba på!
Det är INTE ett neutralt begrepp. Det är ett kraftigt nedsättande slangord sprunget ur den betydelsen jag skrev. Du hade kunnat säga samma sak med betydligt bättre ordval om du inte hade velat förolämpa.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Känner du dig utfryst? Dina inlägg har gillats styvt 900 gånger och du får mycket beröm i bildtrådar och liknande.

"Cicle jerk" betyder just det. Så det var du som skrev det först, den betydelse du tillskriver ordet är överförd från den ursprungliga betydelsen.

Jag är nog lite utfryst ja. Bara i den här tråden kan du ju se exempel på flera som ignorerat mig och gärna stoltserar med det. :)

Angående "circle jerk" så är det en vanlig term som används på Internet för att beskriva ett särskilt forumbeteende. För mig har det ingen sexuell betydelse. En grupp människor sitter i en cirkel och ger grannen ett handjobb, och grannen gör sedan detsamma med sin granne. Ordagrant så är det ju absolut en sexuell handling, om än en ganska ovanlig va? Gör folk verkligen sånt? Men betydelsen av uttrycket är helt enkelt att man bara får medhåll för alla håller varandra om ryggen och är likasinnade. Det blir inte särskilt stimulerande diskussioner när alla bara håller med varandra hela tiden. :D Det blir liksom lite instängt! Inga nya synvinklar, inga nya insikter.

H.

Aktiv medlem
Återigen, jag tycker bara att moderatorerna hade kunnat hantera det bättre utan att hinta om diverse andra saker som ingen annan kan ta ställning till. Hade moderatorerna bara sagt "Han betedde sig illa vid flera tillfällen och i enlighet med vårat regelverk blev han därmed avstängd". DET HADE RÄCKT. Är det verkligen ingen annan som förstår skillnaden?
Fast det var ju så de skrev när det skedde. Då började massa folk ifrågasätta avstängningen och moderatorerna blev tvungna att förklara närmare vad det egentligen handlade om.

Så nej, det räckte inte.

wukkaN

Aktiv medlem
Du hånar rätt friskt vilket är förolämpande. Om man nu inte gillar att bli hånad men å andra sidan gillar man nog då att bli förolämpad också.

I all välmening så gör du nog gott i att sluta skriva i affekt. Du har själv belyst den sidan hos dig (i din egen tråd) och de problem som det orsakar. Ta en paus, drick en köpp gokaffe och försök vara lite trevligare i din framtoning så går det säkert bättre.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det är INTE ett neutralt begrepp. Det är ett kraftigt nedsättande slangord sprunget ur den betydelsen jag skrev. Du hade kunnat säga samma sak med betydligt bättre ordval om du inte hade velat förolämpa.

Jag använde ordet som en kritik mot forumet, ja. Absolut. Tycker dock inte ordet kan likställas med att säga att någon är "dum i huvudet", eller "lågintelligent", som ju hade varit en elakare förolämpning. Det kan dock inte uteslutas att det krävs att man är en smula svagbegåvad för att ansluta sig till en circle jerk, men det kan vi bara spekulera om. Eller?

martinmalmberg

Aktiv medlem
Men snälla nån!!
Jag manar till sans och förnuft.
Jag vet att det ligger i tiden att skrika fake news
och kasta skit åt alla håll, men vi kan bättre än så.
Ta det lite lugnt och låt oss enas runt det vi älskar nämligen MTB.
Tack till er forumvärdar som driver detta forum.
BRA JOBBAT 👍

BFS

Aktiv medlem
"Återigen, jag tycker bara att moderatorerna hade kunnat hantera det bättre utan att hinta om diverse andra saker som ingen annan kan ta ställning till. Hade moderatorerna bara sagt "Han betedde sig illa vid flera tillfällen och i enlighet med vårat regelverk blev han därmed avstängd". DET HADE RÄCKT."

"Och nej, jag tror inte jomper sitter och blåljuger direkt, men jag tänker inte blint tro på vad ett gäng circle jerks skriver på ett forum utan att ha tagit del av informationen och bevisen som sägs finnas. Det är väl ganska sunt känner jag."

Så, det hade räckt för moderatorerna (som man inte kan tro på) att bara säga att nån (som uppträtt illa) blivit avstängd pga regelbrott?

• Gilla
Reactions: H.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har nu ställt nedanstående fråga i ett engelskspråkigt forum. Hoppas på ett svar med ett förtydligande inom kort:

Didn't want to start a completely new thread for a stupid question. There is an infected debate going on in a Swedish cycling forum right now. Someone called a few people "circle jerks". Being Swedes, they got extremely offended and upset with this sort of name calling.

Question: Is the expression "circle jerks" condescending? And does it generally refer to people in a group that agree with each other?

wukkaN

Aktiv medlem
Jag använde ordet som en kritik mot forumet, ja. Absolut. Tycker dock inte ordet kan likställas med att säga att någon är "dum i huvudet", eller "lågintelligent", som ju hade varit en elakare förolämpning. Det kan dock inte uteslutas att det krävs att man är en smula svagbegåvad för att ansluta sig till en circle jerk, men det kan vi bara spekulera om. Eller?

Bara för att det finns värre saker att säga/göra så betyder det inte att dina hån inte var förolämpande. Sluta relativisera.

vidare så blir det inte per automatik en grupprunk bara för att ett gäng håller med varandra. Det krävs nog att det är systematiskt och att det råder koncensus mer än i en fråga. Men det är lätt att häva ur sig för att invalidera andras åsikter. En typ av härskarteknik även det.

Frågan om ramgeo blev infekterad då det var ett gäng passionerade personer som till slut inte kunde hålla isär sak och person. Majoriteten av de som vädrade sina åsikter höll inte med Sixten. Bara för att det är fler som inte håller med betyder det inte att dom är grupprunkare.

tmalm

Aktiv medlem
Det var väl precis det här som hände med Sixten, det var egentligen inget från början men "alla" skulle ha rätt och ingen kunde släppa det.

/T

slice me nice

Aktiv medlem
1AF88D94-AABE-4126-91F9-E0ECC01CBEBA.jpeg

jolov

Aktiv medlem
Jag är nog lite utfryst ja. Bara i den här tråden kan du ju se exempel på flera som ignorerat mig

Du är ignorerad för att jag upplever dina inlägg som otrevliga, nedlåtande och nära till personangrepp direkt det uppstår en situation där åsikter skiljer sig åt.

Ifall det får dig att känna dig utfryst så kan jag leva med det. För jag känner inte att det bidrar till vad jag hoppas få ut av forumet :)

Nu går jag och sätter mig på avbytarbänken.

mzi

Aktiv medlem
Angående "circle jerk" så är det en vanlig term som används på Internet för att beskriva ett särskilt forumbeteende.
Jag skulle säga att det är en niche på Reddit som använder den termen på det sättet. Internet är ett väldigt stort ställe och jag skulle vara försiktig med att blanda ihop jargongen på olika forum.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
"Återigen, jag tycker bara att moderatorerna hade kunnat hantera det bättre utan att hinta om diverse andra saker som ingen annan kan ta ställning till. Hade moderatorerna bara sagt "Han betedde sig illa vid flera tillfällen och i enlighet med vårat regelverk blev han därmed avstängd". DET HADE RÄCKT."

"Och nej, jag tror inte jomper sitter och blåljuger direkt, men jag tänker inte blint tro på vad ett gäng circle jerks skriver på ett forum utan att ha tagit del av informationen och bevisen som sägs finnas. Det är väl ganska sunt känner jag."

Så, det hade räckt för moderatorerna (som man inte kan tro på) att bara säga att nån (som uppträtt illa) blivit avstängd pga regelbrott?

Ja, det hade räckt, eftersom alla som varit aktiva på forumet vet att Sixten stundtals betett sig dumt åt i diverse trådar.

Selektivt deltagande i debatten, så det blir nog inga svar på detta.

Du och @H. verkar ha problem med att förstå vad jag skriver (ber om ursäkt för det, det är säkert inte erat fel), så jag vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, eller hur, för att ni inte ska missförstå och misstolka.

Och för att förtydliga H.'s snabba hopp till "FAKE NEWS" och kalla mig för "Konspirationsteoretiker", så tror jag verkligen inte att det är fake news eller en konspiration i den meningen, däremot så tror jag forummoderatorerna är rätt glad över att slippa Sixten. Det är lite som i skolan när man väljer att kasta ut eleven som fått ett utbrott i klassrummet men uppviglarna får vara kvar, till synes ostraffade.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det är en niche på Reddit som använder den termen på det sättet. Internet är ett väldigt stort ställe och jag skulle vara försiktig med att blanda ihop jargongen på olika forum.

Haha, menar du att Happyride skiljer sig från Reddit? ;) Eller något annat forum för den delen. Ett Reddit-forum är också ett forum, med så gott som samma upplägg som Happyride.

H.

Aktiv medlem
Och för att förtydliga H.'s snabba hopp till "FAKE NEWS" och kalla mig för "Konspirationsteoretiker", så tror jag verkligen inte att det är fake news eller en konspiration i den meningen
Du slår mig samman med andra medlemmar. Och jag ställde en fråga för att ge dig en chans att reda ut missförstånd kring konspirationer. Du använde svaret till att skriva att du inte tror på moderatorerna utan att få se bevisen.

Jag tror att folk själva kan räkna ut budskapet.

jonte987

Aktiv medlem
Stackars TS.

Nu vänder vi blad tycker jag.
Finns det inte någon ta bort tråd vi kan trakassera istället?

DavidNord

Medlem
Hej!
Det var inte meningen att skapa sådan uppståndelse och heta känslor, ursäkta mig.
Jag har i alla fall haft god nytta, utifrån en hel del av det Sixten skrev.
Det gäller att försöka förhålla sig till faktum på ett sakligt vis. Jag lämnar härmed denna tråd. Tack för svar iaf// David

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Du slår mig samman med andra medlemmar. Och jag ställde en fråga för att ge dig en chans att reda ut missförstånd kring konspirationer. Du använde svaret till att skriva att du inte tror på moderatorerna utan att få se bevisen.

Jag tror att folk själva kan räkna ut budskapet.

Jag tycker det är varje människas ansvar och plikt att vara kritisk och ifrågasättande samt INTE bara tro på allt som skrivs utan att ha fått se hela bilden. För mig är en forummoderator inte en allsmäktig Gud som jag blint måste tro på. Jag gillar att försöka bilda mig en egen uppfattning om saker och ting. Jag har min uppfattning om Sixten baserat på det jag tagit del av och mina erfarenheter, och du har din uppfattning. Kanske har du mer information än jag som gjort det enklare för dig att komma till din slutsats? Det är lite så det fungerar liksom. Eller hur? Om jag hade samma information som jomper har så kanske inte ens jag hade försvarat Sixten. Vem vet? Men tills dess så tänker jag basera mina åsikter på de saker JAG vet, inte på vad någon annan vet men inte berättar.

H.

Aktiv medlem
Jag tycker det är varje människas ansvar och plikt att vara kritisk och ifrågasättande samt INTE bara tro på allt som skrivs utan att ha fått se hela bilden. För mig är en forummoderator inte en allsmäktig Gud som jag blint måste tro på. Jag gillar att försöka bilda mig en egen uppfattning om saker och ting. Jag har min uppfattning om Sixten baserat på det jag tagit del av och mina erfarenheter, och du har din uppfattning. Kanske har du mer information än jag som gjort det enklare för dig att komma till din slutsats? Det är lite så det fungerar liksom. Eller hur? Om jag hade samma information som jomper har så kanske inte ens jag hade försvarat Sixten. Vem vet? Men tills dess så tänker jag basera mina åsikter på de saker JAG vet, inte på vad någon annan vet men inte berättar.
Ja, det är väl ungefär så alla konspirationsteoretiker resonerar.

Men det gör det extra kul att du i nästa andetag kritiserar moderatorerna för att de förtydligar varför Sixten blev bannad.

ething

Aktiv medlem
Arguing over the internet is like competing in the paralympics...

Punchline får ni googla eftersom stämningen är viktig på happy. Min poäng är väl att denna debatt förekommer i alla lösa nätverk med fler än två medlemmar. Alla kommer inte alltid vara överens och numer är det av regeringen sanktionerat att alla frågor som går skall polariseras. Jag gillar debatt men jag är trött på nonsens så "can't we all just. get along"?

Jag vet inte om moderatorerna gör det ideellt eller blir löjligt rika på det, hur som helst är de människor och kommer därmed alltid ha viss bias. Lev med det eller byt forum.

• Gilla
Reactions: H.
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer