Växelreglage på rakt styre till 9-delad Ultegra?

Raftö

Aktiv medlem
Jag har en Nishiki Team Carbon som jag antingen vill sälja, byta till en gravel eller bygga om till en mutant (en gravelracer med rakt styre enligt GCN ?)

Om jag ska ta bygga om till rakt styre måste jag väl antingen hitta växelreglage till min 9-delade bakväxel eller om jag kan byta till en 10-delad kassett?

Tar tacksamt emot tips även om frågan kanske borde ställts på Tekniska Muséets forum.

Vad jag minns är det ingen skillnad alls i utväxling/hävarm mellan lvg och mtb på niodelat. Du behöver ett separat växelreglage 9-delat och ett separat bromsreglage för canti/caliper om det är fälgbroms. Antar att det är tänkt med singelklinga fram? Du behöver även ett till canti/caliperreglage till andra bromsen.

Fälgbroms, helt rätt. Så då kan jag leta bland Deore-reglagen alltså?! Jag har två klingor fram och det är ett måste map hur kassetten bak ser ut. 1x9 blir stora steg annars.

Fälgbroms, helt rätt. Så då kan jag leta bland Deore-reglagen alltså?! Jag har två klingor fram och det är ett måste map hur kassetten bak ser ut. 1x9 blir stora steg annars.
Som jag ser det och minns bör du välja reglage som inte har integrerad broms för de är för V-broms. Utöver det behöver du troligen använda två lägen på ett treväxlat reglage tillsammans med original framväxel. Att du behöver cantileverreglage till bromsarna beror på att racerreglage och canti drar lika mycket vajer men V-broms har annan utväxling.

Tillbaka
Topp