Vellingemountainbike?

prahna

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
Jag har haft ett 6 år långt uppehåll från mountainbike och ska nu köpa en ny hoj. Dock har jag flyttat och aldrig cyklat mountainbike här nere i mest södra Skåne. Så vad kör folk för hoj här, och vart åker man för att cykla? Finns det enduromöjligheter eller är det mest xc? Jag vet man kan cykla på Hallandsåsen men dit är det 10mil....så vart cyklar man om man bor i Vellinge?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
Klåveröd
Sjöbo
Hörby
Åstorp
Smedstorp
Ystad
Spillepengen
Bockeboda
Hovdala
Mölleröd
Skrylle

Det finns en fin stiftelse som bygger mtb-slingor i Skåne men det byggs bara slätstigs-XC tyvärr, finns det något litet hinder är det fort borta.

Enduro / utförsorienterat finns det lite på Klinten och Observatoriet i Genarp. Lite mer på Söderåsen / Krika, Hovdala, Vånga samt Ryssberget. Såklart Vallåsen och Kungsbygget.

prahna

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
Har du handlat cykel? Jag ska ut till observatoriet om 1h för en kort tur
Nope, ska kolla lite om det blir en MTB eller en riktig Enduromotorcykel....är inte förtjust i att cykla MTB på platten så jag behöver se så det funkar...vet när jag 2014 hade med min Cannondale Jekyll hit ner hur tråkigt det var....den kom inte alls till sin rätt :)
Jag gillar att cykla upp och bränna på ner...

jonte987

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
Nope, ska kolla lite om det blir en MTB eller en riktig Enduromotorcykel....är inte förtjust i att cykla MTB på platten så jag behöver se så det funkar...vet när jag 2014 hade med min Cannondale Jekyll hit ner hur tråkigt det var....den kom inte alls till sin rätt :)
Platt platt är trist men jag tycker vita-Björnstorp i Genarp är ok. Resten är mest konditionsträning. Ska du inte köra park med samma cykel (som jag gör) så räcker nog 120-130mm bra.

jonte987

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
Fast ibland är 120mm snålt. Är det sånt här du söker?

Gammalt
20200718_111212.jpg

Sprillans nytt
20200718_110708.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
Försöker själv hitta självförtroendet efter att brutit revbenet i slutet på maj. Fortfarande inte läkt helt. Varken modet eller revbenet. Får ta lite lift för att hitta känslan tror jag.

Mxmaizman

Medlem
Vellingemountainbike?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
Var ligger detta drop på klinten? Är det nånstans runt dom andra roadgapen?
Har inte lyckats hitta det😅

Björnstorpslingan medsols, förbi observatioriet, grus, nerför (det ligger längs kanten åt vänster, 3-4 spår går ner här), det planar ut, sen snirklar man sig igenom ett staket bredvid gångbron, 100 meter till sen ska man över en liten å med lite sten på, sen kommer man ut på ett nytt kalhygge, efter kalhygget är det grusbacken som går upp mot the lodge men man svänger höger bort mot nerför Kohagen downhill.
=)

1.JPG 2.JPG
markerat segment är kohagen nerför.

Knuda

Ny medlem
Vellingemountainbike?
Björnstorpslingan medsols, förbi observatioriet, grus, nerför (det ligger längs kanten åt vänster, 3-4 spår går ner här), det planar ut, sen snirklar man sig igenom ett staket bredvid gångbron, 100 meter till sen ska man över en liten å med lite sten på, sen kommer man ut på ett nytt kalhygge, efter kalhygget är det grusbacken som går upp mot the lodge men man svänger höger bort mot nerför Kohagen downhill.
=)

Visa bilaga 471440 Visa bilaga 471441
markerat segment är kohagen nerför.
Tack🤩

prahna

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
Det blev ingen mountainbike, det blev några säsonger med motorcykel. Men nu i somras kände jag, det är inte kul. Så nu satsar jag på mountainbike igen, så nu står jag i valet o kvalet. Allmountain typ stumpjumper eller en scalpel? Det är ju så förbannat platt så en 100-120mm borde ju räcka…det är ju mest Stigar och grusväg..
Dessutom så hittade jag till bokskogen och häckeberga pga motorcykeln så nu vet jag var det finns fina stigar o lite backar.
Finns ju fina stigar mellan Landskrona och Helsingborg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
En DC räcker till typ allt utom beroende på cyklist de största hoppen och droppen.

Tror inte det dykt upp nåt nytt i områdesväg sen tidigare.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vellingemountainbike?
DC? nu får du förklara för farbror som inte har varit med på ett tag…

Down country, ett samlingsbegrepp för cyklar med XC-liknande 120/130 mm fjädring men med geometri som en Enduro, t ex flack HA och brant sta.

De mer vakna märkenas XC-cyklar glider hitåt redan så begreppet har nog snart spelat ut sin roll.

Topp