Vem köper ni era dämpar / gaffelservicekit av - och lite andra gaffel / dämparfrågor

glitch

Aktiv medlem
Vem köper ni era dämpar / gaffelservicekit av - och lite andra gaffel / dämparfrågor
Som rubriken lyder, vem är er favoritleverantör för dämpar / gaffelservicedelar?

Just nu skulle jag vilja ha tag på ett servicekit för en Fox 34 Fit 4 2016 - Helst ett komplett kit med alla tätningar, packboxar, olja och crush washers så man slipper köpa varje del för sig.
De som jag sett ha såna kit står det out of stock eller skickar inte till Sverige :(

En sidofråga, hur ser man vilken årsmodell / respektive variant det är på en gaffel / dämpare?
På min Santa Cruz sitter en Fox dämpare som det bara står Float på med EVOL luftburk.
Jag skulle vilja veta om det går att sätta en volume spacer i den, och i såna fall, vilken behöver jag?
Hos Fox står det:

FLOAT DPS (9mm shaft) Air Spring Volume Tuning Kit: PN 803-00-802
FLOAT X (1/2in shaft) Air Spring Volume Tuning Kit: PN 803-00-827
FLOAT RP Series (3/8" shaft) Air Spring Volume Tuning kit: PN 803-00-612

Jag vet att jag inte har en X, vad jag sett står det DPS på DPS dämparna och min står inget på.

Sen tycker jag deras tabell är lite rörig eftersom den som vanligt bara är i USA-mått.

https://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=568
Dämparen är 200x51 det är typ det jag vet. Antar det är alltså 7,875 längd och 2" travel. Sen ser det ut som jag har en "LV" eyelet dämpare då det är en tjock krage som man skruvar luftburken i.

Gaffeln ska vara en 2016 Performance Fit 4:a men finns det nåt serienr eller så man kan verifiera det med så jag beställer rätt grejer?

Tackelitack!

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Några bilder på dämparen:
20170917_194355.jpg

20170917_194550.jpg

AJ

Ny medlem
Enklast är (som vanligt) att knappa in ID på gaffel och dämpare hos Fox https://www.ridefox.com/help.php?m=bike&ref=topnav

Dämparens C2HP ger följande:

2016 Performance Series FLOAT
2016, FLOAT DPS, P-S, A, 3pos Evol LV, Santa Cruz, 5010 2, 7.875, 2.000, 0.8 Spacer, CXL, RL, Climb L, Standard Logo

glitch

Aktiv medlem
Perfect AJ! Tack!
Visste inte om att denna funktion fanns. Då ska jag kolla gaffeln ikväll.

Det står 0.8 spacer, men i deras tabell står det typ 0.20"^3 eller 0.40"^3 eller 0.60"^3 => vad är det ens för mått? Aldrig sett en sån angivelse.

jfall649

Medlem
Jag kan inte svara på vart man bäst köper grejer men kan svara på DPS frågan. DPS står för dual piston system vilket står på dämparen. Så du ska alltså ha det första kittet.

Bluorange

Medlem
alltid fått bra hjälp av TF-tuned och Mojo. Varning för biketoys i Danmark. Dom kan klanta till och fördröja även de enklaste ärendena

jfall649

Medlem
glitch sa:
Perfect AJ! Tack!
Visste inte om att denna funktion fanns. Då ska jag kolla gaffeln ikväll.

Det står 0.8 spacer, men i deras tabell står det typ 0.20"^3 eller 0.40"^3 eller 0.60"^3 => vad är det ens för mått? Aldrig sett en sån angivelse.

Det är inte volymen? Alltså upphöjt i 3 eftersom det är en volym. Skulle gissa att det är cubic inches det betyder alltså 0.2, 0.4, 0.6 kubiktum osv

glitch

Aktiv medlem
Enligt Fox ska jag alltså ha:
PN 803-00-802

Men överallt står det som "out of stock"? Har man slutat med dessa spacers, verkar ju skumt att de är slut överallt.....

happymtb.fr

Aktiv medlem
Dessa spacer kan man tillverka själv med en bit av en skärbräda. Hålet är 13mm i diameter och max diameter är 39mm
20170903_104637.jpg

Glitch, du kan få en av mig om du vill

glitch

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Dessa spacer kan man tillverka själv med en bit av en skärbräda. Hålet är 13mm i diameter och max diameter är 39mm

Glitch, du kan få en av mig om du vill

Wohooo!!! Klart jag vill!! Får svänga förbi vid tillfälle.

mikipedia_

Aktiv medlem
Mina goto ställen är Fillariosa,Rbs och Tftuned. Alla är medgörliga och vill hjälpa är iaf mina erfarenheter, även om det inte finns i lager enligt sidan tex. Så dra ett mejl.

Mikael82

Ny medlem
Någon som testat olika kit på tätningar (dust wiper) till framgaffel? Vilka har minst friktion, men håller ändå tätt?

- Fox / Rockshox orginal
- SKF (under eget varumärke)
- ARI
- Racing Bros
- Push
- …

sdx

Aktiv medlem
Någon som testat olika kit på tätningar (dust wiper) till framgaffel? Vilka har minst friktion, men håller ändå tätt?

- Fox / Rockshox orginal
- SKF (under eget varumärke)
- ARI
- Racing Bros
- Push
- …
Ari.Racing Bros

Topp