Verkstad klarade inte av växeljustering

Ann-Cathrine

Ny medlem
Jag lämnade in min 21-växlade hybrid för en växeljustering hos en etablerad cykelfirma.

Jag hade precis nyligen bytt vajrar, höljen, reglage och kassett samt kedja. Cykeln är äldre och växlarna av en billigare typ, dock sådana som monteras på cyklar som köps nya idag.

När jag skulle testköra cykeln då jag hämtade den efter justeringen av växlarna så gick det inte att enkelt växla mellan mittenkransen och största krans fram. Detta oavsett vilken bakväxel som användes.

Jag återvände till cykelbutiken för att rätta till detta och några mindre justeringar gjordes. Mekanikern var snabb på att påpeka att växelsystemet är enklare.

När jag sedan testade och cyklade igen så hoppade istället kedjan.

Jag fick intrycket att denna verkstad helst inte servar cyklar som inte är på proffsnivå och undrar nu om det verkligen kan vara så många fel på nya delar att det inte ens går att justera upp?

Jag förstår om något enstaka läge inte fungerar men har fungerade det inte att lägga i någon växel alls motsvarande "treans" läge fram. Dessutom hoppade kedjan sedan när jag gick från mittenkransen till minsta krans fram.

Vad tror ni om detta?

Pfaff

Aktiv medlem
Om detta tror jag att din verkstads renommé är bättre än vad verkstaden förtjänar.
Gå till en annan eller fråga någon cyklande vän om hjälp, framväxlar är enkla och lätta att justera, kräver i sämsta fall lite tålamod, möjligen med undantag för vissa SRAM-framväxlar men en sån har du inte.

BFS

Aktiv medlem
Billiga saker HAR sämre precision (och det blir inte bättre med åldern). Har varit med om försöka justera (nya) billiga bakväxlar, som haft svårt att dra ut kedjan på minsta drevet (pga en svag fjäder). Minsta friktion har lett till problem (men du har ju nya vajrar). Fram har jag upplevt liknande problem, när framväxeln varit lite glapp. Framväxeln misslyckats då med att träffa av de lägen som behövs för att få bra upp- och nerväxlingar.
Så vad vill jag säga? Det är svårt att säga när grejorna är för dåliga/slitna för att det ska funka bra. På en affär borde de meddela detta: att det är det bästa vi kan få till, med dessa komponenter.

KjellF

Aktiv medlem
I fram ska det vara enkelt att fixa. Det är bara att gå tillbaka tills det fungerar.
Om du hade haft motsvarande problem bak kan det vara omöjligt att justera med mindre än att byta eller rikta hållaren till växeln (växelörat). Den kan ha blivit böjd vid en krasch

Bikzz

Aktiv medlem
Om du har bytt kedjan så kanske man måste byta framdreven oxå, dom slits ned, men mindre snabbt än bakkransen. Om samma komponenter har funkat förut så borde det gå att justera så att det funkar igen.

Man brukar kunna se vad det är som inte funkar, om växeln inte för över kedjan ordentligt, eller om kedjan slinter på kuggarna.

aben

Aktiv medlem
Sällan ett slitet framdrev ställer till problem om det inte är tokslut, verkningsgraden blir sämre och det sliter mer på kedjan men i övrigt funkar det.

BJS

Aktiv medlem
Framväxlar kan man inland behöva justera mer än med bara vajerspänningen, men nog brukar det gå få det att lira med lite pyssel

jonte987

Aktiv medlem
På min första mtb hade jag så mycket problem fram att jag först lätt lbs byta växel och sen köpte ny cykel.
När jag jämförde med nya cykeln så satt växel minst 5mm högre på gamla. När de bytte växel satte de i samma märke som gamla med väntat resultat. Klippte sönder original växeln gjorde den late också.

Känd firma i Malmö. Sen fick man åka till Lund ett tag men även då blev det bättre att justera växlarna själv.

Batavus

Aktiv medlem
Nyinsatt personal? Cykling har blivit populärt av någon anledning.
Nedan blir mycket lättare om du har ett mekställ att sätta cykeln i, men du kanske kan hänga upp cykeln (särdeles bakhjulet) på något annat sätt. Jag blandar inte in växelreglaget på styret här, för det ska rätt mycket till innan det blir fel där. Stoppskruvarna bör du inte behöva blanda in, om inte någon klåfingrig varit framme, hihi.

Växla upp till yttersta både fram och bak. Det ska gå utan större ansträngning. Kolla så främre "växelstyraren" - den yttre plåten - är parallell med stora, främre klingan. Växelstyraren ska vara några mm ovanför stora klingan fram, och några mm utanför densamma. Kedjan ska gå runt utan att rassla eller hoppa av främre kransen.
Växla till innersta både fram och bak. Lossa så framvajern är slapp men ändå sitter i vajerspåret. Kedjan ska gå runt utan att rassla eller hoppa av främre inre kransen. Dra åt vajern med handkraft utan verktyg och säkra den. Prova att växla till olika främre kransar: Stegen ska vara snabba och säkra, hyggligt tysta.
Bakre vajerns justering görs förslagsvis när kedjan är på lilla kransen fram och den mittersta bak. Är kedjan ljudlös där bör det vara som det ska i andra lägen också.

Ann-Cathrine

Ny medlem
Tack för svar. Växlingen fungerade t o m bättre innan vajrar, höljen, reglage och kedja var bytt och när kedjan hoppar precis efter justering så ser jag inte mycket annat än att servicen är dåligt gjord. Dessutom skulle då inga "billigare" cyklar fungera om det nu vore så att växeljustering var omöjlig bara för att delarna inte kostar flera tusen.

Jag har längre tillbaka haft en cykelkunnig granne som gjorde en växeljustering åt mig och gjorde då denna på ca 10 minuter. Det blev kanske inte helt perfekt men knappast så dåligt som när de här verkstaden varit på cykeln.

Billiga saker HAR sämre precision (och det blir inte bättre med åldern). Har varit med om försöka justera (nya) billiga bakväxlar, som haft svårt att dra ut kedjan på minsta drevet (pga en svag fjäder). Minsta friktion har lett till problem (men du har ju nya vajrar). Fram har jag upplevt liknande problem, när framväxeln varit lite glapp. Framväxeln misslyckats då med att träffa av de lägen som behövs för att få bra upp- och nerväxlingar.
Så vad vill jag säga? Det är svårt att säga när grejorna är för dåliga/slitna för att det ska funka bra. På en affär borde de meddela detta: att det är det bästa vi kan få till, med dessa komponenter.

Ann-Cathrine

Ny medlem
Tack för svar.

Verkstaden sa inget om något sådant, dvs byte av framdrev och som du säger ska en kunnig person se vad det är som inte funkar. Om det nu hade varit så att framdreven varit för slitna och detta tydligt hade varit problemet borde en kunnig mekaniker kunna påpeka detta och i sådant fall rekommendera ett byte av drevet. Jag ser det mest i mitt fall som att de är ointresserade av att ägna tid åt äldre cyklar som inte köpts i deras egen butik.

Om du har bytt kedjan så kanske man måste byta framdreven oxå, dom slits ned, men mindre snabbt än bakkransen. Om samma komponenter har funkat förut så borde det gå att justera så att det funkar igen.

Man brukar kunna se vad det är som inte funkar, om växeln inte för över kedjan ordentligt, eller om kedjan slinter på kuggarna.

Ann-Cathrine

Ny medlem
Tack för svar. Ja, jag vet nu inte om mekanikern i det här fallet överhuvudtaget använt sig av justerskruvarna på växelföraren utan bara lite slarvigt skruvat på justerskruven på själva reglaget.
Framväxlar kan man inland behöva justera mer än med bara vajerspänningen, men nog brukar det gå få det att lira med lite pyssel

Ann-Cathrine

Ny medlem
Tack för svar.

Nej, det här är mekaniker som jobbat länge med cyklar, dock är de inriktade på ett visst cykelmärke och antagligen varken intresserade eller speciellt kunniga i att utföra service på andra märken än det de själva säljer.

Jag har redan försökt själv utifrån de tips du ger och då jag inte tycker det är värt att lägga all möda på att lära sig de olika stegen så lämnade jag in cykeln för just växeljustering då jag redan sparat mycket på att göra all annan renovering själv.

Kanske har den person som gjorde växeljusteringen inte gått igenom de steg du beskriver då det var uppenbara problem med växlingen direkt då jag testcyklade utanför butiken.
Nyinsatt personal? Cykling har blivit populärt av någon anledning.
Nedan blir mycket lättare om du har ett mekställ att sätta cykeln i, men du kanske kan hänga upp cykeln (särdeles bakhjulet) på något annat sätt. Jag blandar inte in växelreglaget på styret här, för det ska rätt mycket till innan det blir fel där. Stoppskruvarna bör du inte behöva blanda in, om inte någon klåfingrig varit framme, hihi.

Växla upp till yttersta både fram och bak. Det ska gå utan större ansträngning. Kolla så främre "växelstyraren" - den yttre plåten - är parallell med stora, främre klingan. Växelstyraren ska vara några mm ovanför stora klingan fram, och några mm utanför densamma. Kedjan ska gå runt utan att rassla eller hoppa av främre kransen.
Växla till innersta både fram och bak. Lossa så framvajern är slapp men ändå sitter i vajerspåret. Kedjan ska gå runt utan att rassla eller hoppa av främre inre kransen. Dra åt vajern med handkraft utan verktyg och säkra den. Prova att växla till olika främre kransar: Stegen ska vara snabba och säkra, hyggligt tysta.
Bakre vajerns justering görs förslagsvis när kedjan är på lilla kransen fram och den mittersta bak. Är kedjan ljudlös där bör det vara som det ska i andra lägen också.

BFS

Aktiv medlem
Tack för svar. Växlingen fungerade t o m bättre innan vajrar, höljen, reglage och kedja var bytt och när kedjan hoppar precis efter justering så ser jag inte mycket annat än att servicen är dåligt gjord. Dessutom skulle då inga "billigare" cyklar fungera om det nu vore så att växeljustering var omöjlig bara för att delarna inte kostar flera tusen.

Jag har längre tillbaka haft en cykelkunnig granne som gjorde en växeljustering åt mig och gjorde då denna på ca 10 minuter. Det blev kanske inte helt perfekt men knappast så dåligt som när de här verkstaden varit på cykeln.
Nä, det låter konstigt (dåligt) att det blivit sämre efter servicen.

Bonicon

Aktiv medlem
Tack för svar.

Nej, det här är mekaniker som jobbat länge med cyklar, dock är de inriktade på ett visst cykelmärke och antagligen varken intresserade eller speciellt kunniga i att utföra service på andra märken än det de själva säljer.

Jag har redan försökt själv utifrån de tips du ger och då jag inte tycker det är värt att lägga all möda på att lära sig de olika stegen så lämnade jag in cykeln för just växeljustering då jag redan sparat mycket på att göra all annan renovering själv.

Kanske har den person som gjorde växeljusteringen inte gått igenom de steg du beskriver då det var uppenbara problem med växlingen direkt då jag testcyklade utanför butiken.
Se ett par Park Tools videos på Youtube, gör sedan justeringen själv. Det är definitivt värt att lära sig, växlingen behöver justeras rätt ofta för att funka optimalt, det är inget permanent tillstånd när allt väl funkar.

Batavus

Aktiv medlem
Nåt som händer mig ibland är, att bakhjulet inte hamnar precis i spåren och i linje med - ungefär parallellt med - kedja, kassetter och kransar (drivlinan). Och då är jag ändå inte helt nybörjare, så jag tänker att en lätt stressad cykelsmed kan göra samma tabbe.

aben

Aktiv medlem
Se ett par Park Tools videos på Youtube, gör sedan justeringen själv. Det är definitivt värt att lära sig, växlingen behöver justeras rätt ofta för att funka optimalt, det är inget permanent tillstånd när allt väl funkar.
Håller med, utvändiga växlar kräver kontinuerlig service med lite småjusteringar då och då.

aben

Aktiv medlem
På min första mtb hade jag så mycket problem fram att jag först lätt lbs byta växel och sen köpte ny cykel.
När jag jämförde med nya cykeln så satt växel minst 5mm högre på gamla. När de bytte växel satte de i samma märke som gamla med väntat resultat. Klippte sönder original växeln gjorde den late också.

Känd firma i Malmö. Sen fick man åka till Lund ett tag men även då blev det bättre att justera växlarna själv.
Jag hade ungefär samma erfarenhet med den kända firman i Lund, efter det gör jag all service och annat med cyklar själv.

NiklasL

Aktiv medlem
Haft liknande erfarenhet med en ny racer med tredelat fram (15+ år sedan). Kedjan hoppade av hela tiden, butiken justerade flera gånger men det fortsatte. Det var då jag lärde mig att göra det själv och sedan fungerade det. Misstänker i efterhand att mekanikern inte alls visste hur man gjorde, att planlöst skruva lite här och lite där och veva runt och hoppas på det bästa var ingen bra strategi…

Pqz

Aktiv medlem
Håller med, utvändiga växlar kräver kontinuerlig service med lite småjusteringar då och då.
Alla växlar -även invändiga- är känsliga för justering. Pendlade flera år med Alfine 11, och jämfört med de utvändiga system jag kört med var det inte mindre pillande då. Hade man haft av bakhjulet tog det ofta ett par dagar innan växlarna hade "satt sig"

DanielS

Aktiv medlem
Hur som helst är det ju bra att gå tillbaka och be dom lösa problemet så de lär sig att testa justeringen innan de lämnar ut cykeln till kunden. Jag tycker inte man ska behöva betala för något som de inte åtgärdat.

Men visst är det bra att lära sig att meka själv om man cyklar mycket, men jag måste säga att framväxlar hör till det jag tycker är svårast att få till bra.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Skruva på nya delar, växelreglage, växelförare, drev, kasseter och +ANNAT gör jag utelsutande på egen hand. Men finner det ibland frustrerande att finjustera växlar och inte få till det, har flera gånger lämnat in till proffsmekaniker för att att fixa den sista finjusteringen av växlar. Härligt med växlar som lirar som smörat klockverk. Hitta nån som kan.

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem
Tack för svar.

Oavsett vad det står för märke på ramen så kommer växlar och andra komponenter oftast från någon av de två vanligaste tillverkarna. Det ska alltså inte spela någon roll om de inte säljer ditt cykelmärke då justeringar och service görs på samma sätt på alla cyklar.

Pfaff

Aktiv medlem
Oavsett vad det står för märke på ramen så kommer växlar och andra komponenter oftast från någon av de två vanligaste tillverkarna. Det ska alltså inte spela någon roll om de inte säljer ditt cykelmärke då justeringar och service görs på samma sätt på alla cyklar.

Eftersom det verkar vara tre klingor fram tror jag att man t.o.m. kan inskränka antalet tillverkare till 1. :-)

NickPick

Aktiv medlem
Jag vet inte om happy kan göra ett skit åt problemet i frågan, det är ju ingen här som jobbar på cykelbutiken antar jag så det blir nog mest bara pajkastning.
Har man bytt allt själv så är steget att lära sig att justera växlar väldigt litet. Läs manualen till framväxeln och ställ in enligt den säger jag! Gör man enligt instruktion brukar det gå bra.

OlofSx

Aktiv medlem
Jag vet inte om happy kan göra ett skit åt problemet i frågan, det är ju ingen här som jobbar på cykelbutiken antar jag så det blir nog mest bara pajkastning.
Har man bytt allt själv så är steget att lära sig att justera växlar väldigt litet. Läs manualen till framväxeln och ställ in enligt den säger jag! Gör man enligt instruktion brukar det gå bra.

…och eftersom tillverkarna oftast inte vågar säga annat än advokatspråk om friskrivning angående risk och fara i manualen de skickar med numera så får man leta online efter den riktiga manualen. För Shimano är det via https://si.shimano.com där du söker efter din komponent och sen väljer ”Dealer’s Manual”.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Har du bytt alla prylar själv är du bra nog att justera också, det är dessutom enormt tillfredsställande att få till det!

Jag cyklade dock i rejält många år utan att fatta hur det hängde ihop och gjorde som du. Lämnade in. Hade en lokal deltidsmek, en pensionär som mest bytte däck på damcyklar och var helt överlycklig att få skruva på Shimanos billigare växlar. Sen slutade han.

Jag var helt värdelös på det, trots många års praktik som mekaniker med bilmotorer. Men nån bra lärare visade mig hur det gick till och när poletten väl trillat ned var det … wow är det så enkelt!?!?

Idag finns Youtube med en bra videos som, med det som hjälp har jag har gett mig på allt möjligt som kändes obegripligt förr och även löst grejer som faktiskt inte gick att lösa. Kan varmt rekommendera den vägen även om jag också kan förstå att motivationen saknas. Det är en rätt härlig community. Titta på några olika videos för alla är inte lika bra eller gör rätt. ”RJ The Bike Guy” har hjälpt många gånger.

Sen tycker jag personligen att framväxlar är lite lurigare att få till, speciellt de som kläms runt ramen och kan hamna lite fel i höjd eller snurra lite i sidled. Det kräver ett gott öga och att man är noggrann. Din verkstad verkar inte det.

Var bor du nånstans? Du kan nog få tips på bästa mek i din närhet.

Miracle

Aktiv medlem
En ny kedja kan ställa till det om kassetten i bak är sliten. Då kan man behöva byta den också. Annars är det, som sagt, vanligt att ett stukat växelöra ställer till det.

Frid!

Kneecap

Aktiv medlem
Eftersom det verkar vara tre klingor fram tror jag att man t.o.m. kan inskränka antalet tillverkare till 1. :-)

Tjena!

Jag kan räkna upp flera, Shimano, Sunrace, Microshift, Sram t.ex. har alla gjort framväxlar för tredelat. Stan har väl dock inte gjort några riktigt billiga under sitt namn, men under namnet Sachs har det funnits.

Pfaff

Aktiv medlem
Tjena!

Jag kan räkna upp flera, Shimano, Sunrace, Microshift, Sram t.ex. har alla gjort framväxlar för tredelat. Stan har väl dock inte gjort några riktigt billiga under sitt namn, men under namnet Sachs har det funnits.

Sugino mfl japaner, Stronglight mfl fransmän kan fogas till listan. En och annan engelsk finns nog också. Alec Singer gjorde ett parti med fyra klingor i sin tid. Men jag uppfattar att detta gäller en förhållandevis ny hybridcykel så vi kan nog utesluta det mesta utan att trampa i spenaten.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Även de enklare funkar.
Har haft hit flera barnMTB från biltema där framväxeln sett ut som fan själv (lossnat i fästet,böjda osv) men alla gånger har det gått att få till med undantag för en gång men då var det pga kedjan var helt slut.
Jag såg nästan hela tanden på stora klingan när jag tog tag i kedjan och försökte lyfta den av drevet "klockan 3"
Börja med att kolla så att inte kedjan är slut genom metoden ovan dvs ta tag i kedjan klockan 3 och dra den rakt fram.
En ny kedja lyfter max någon millimeter eller två en som är slut lyfter nästan en cm.
Ta gärna en bild när du gör det så man ser hur mycket den lyfter.
Hur är framväxeln fäst i ramen är det en klämma som går runt röret eller är den skruvad i ramen?
Om det är en klämma kan den mycket väl ha flyttat sig och avståndet mellan växelföraren och stora drevet har blivit för stort alternativt vridit sig.
Lägg i största drevet fram och kolla så den linjerar med drevet.
Kolla även det vertikala avståndet mellan kedjan och växelföraren
Hat något minne av att det ska vara en 6:ans insexnyckel ungefär.

Topp