Jag skulle gärna se en demonstration av nån som tror sig kunna avgöra ekerspänning med öronen med påföljande kontrollmätning.Öronen är gratis
Bra tips, men tyvärr står det så här på sidanDu har denna som är något billigare.
+1, läs mer härÖronen är gratis
Det allra viktigaste, så länge ekerspänningen inte är helt åt fanders, är jämn ekerspänning och där är örat väldigt bra, i alla fall om man är någorlunda musikalisk. Nr 2 är absoluta spänningen. Sen måste man naturligtvis se till att ekrarna inte är förvridna, osv, annars går det åt skogen oavsett hur bra mätvärden man fått då man byggde hjulet.Jag skulle gärna se en demonstration av nån som tror sig kunna avgöra ekerspänning med öronen med påföljande kontrollmätning.Att få jämn ekerspänning med öronen går ganska bra, men absolut spänning är värre eftersom det påverkas av ekrarnas längd, tjocklek, eventuell reducering samt var korsen befinner sig.
Då slappa ekrar oftare infinner sig på bakhjulet och fabriksbyggda hjul ofta har samma ekertjocklek fram som bak, så kan man jämföra med det förhoppningsvis vettigt uppspända framhjulet, om det är bak man justerar.
Edit: Teori för den intresserade... Sheldon Brown har fel när han påstod att tjockleken (massa per längd) inte spelar nån roll. Om jag inte drabbats av tillfällig hjärndödhet, vilket är fullt möjligt.
Visa bilaga 564595
Har man nåt att jämföra med så funkar det bra, ja. Min erfarenhet är dock att jag själv gärna spänner åt helsike för löst om jag bara går på känn, och sen kontrollmäter. Vilket kan vara problematiskt eftersom ekrarna då kommer slacka helt, oftare.Det allra viktigaste, så länge ekerspänningen inte är helt åt fanders, är jämn ekerspänning och där är örat väldigt bra, i alla fall om man är någorlunda musikalisk. Nr 2 är absoluta spänningen. Sen måste man naturligtvis se till att ekrarna inte är förvridna, osv, annars går det åt skogen oavsett hur bra mätvärden man fått då man byggde hjulet.
Jag brukar i alla fall jämföra tonen med andra hjul av liknande sort och det funkar bra för mig. Mina fr560 jag byggde förra året är fortfarande spikraka och fina. Kanske skulle på kul mäta upp dem och se hur off man egentligen är..
Ja, problemen är många om man ska bygga en matematisk modell som gäller för cykelekrar. De är helt enkelt för korta i förhållande till tjockleken. Sen kan man bli helt lurad om ett kors hamnar i en nod, till exempel.Vad gäller tjockleken och egenfrekvensen så ökar ju både massan och styvheten. Ökad massa sänker egenfrekvensen men större diameter höjer den pga ökad styvhet. Sen om det innebär att de tar ut varann är jag lite osäker på. Ids inte gräva fram formelsamlingen...
Ja det har du nog alldeles rätt i.jag tror att de flesta faktiskt inte klarar av att avgöra om ekerspänningen är rimlig med hjälp av bara öronen.
Det kan man komma runt genom att lossa eller spänna lite och spela igen. Då kan man lättare hitta rätt.Sen kan man bli helt lurad om ett kors hamnar i en nod, till exempel.
Många hamnar rätt nära ändå. Och det är alla gånger bra nog om man spelar själv.det är väl lite som när miskker ska stämma gitarren, få har rätt även om det låter bra
Många hamnar rätt nära ändå. Och det är alla gånger bra nog om man spelar själv.
Men med cykelhjul är det kanske svårare att ens hamna nära om man inte har någon referens.
Det utslagsgivande tycker jag blir när man börjar mosa fälgarna in i sten. Ett hjul med ojämn spänning skjuter ekrar betydligt snabbare då. På väg där fälgarna oftast inte blir så buckliga tycker jag det är mer förlåtande utifrån de försök jag gjort.De få hjulen jag byggd själv utan tillgång till tensiometer höll sig rätt bra i 25-30 år. Går nog att bygga utan om man inte har bråttom.
Eftersom både erfarenhet och hörsel är under all kritik, har du en länk?Du har denna som är något billigare.
Har du tid att vänta så finns det en hel del billigare från Kina (typ Aliexpress)
om ekrarna är för löst spända när man cyklar genom t ex en stenkista uppstår ett karakteristiskt spelande ljud. svårt att missa faktiskt.Det utslagsgivande tycker jag blir när man börjar mosa fälgarna in i sten. Ett hjul med ojämn spänning skjuter ekrar betydligt snabbare då. På väg där fälgarna oftast inte blir så buckliga tycker jag det är mer förlåtande utifrån de försök jag gjort.
Jag har alltså även jag byggt på känn ett par gånger men hjulen håller sig raka bättre sen jag började mäta så min känsla är uppenbarligen inte så bra…
Med mosa menar jag alltså när fälgen i sig slår i och tappar sin rundhet. Inte bara att man cyklar över sten. Fälg är en förbrukningsvara men skönt om inte ekrar och behöver vara det.om ekrarna är för löst spända när man cyklar genom t ex en stenkista uppstår ett karakteristiskt spelande ljud. svårt att missa faktiskt.
jag äger alla möjliga verktyg man kan drömma om inklusive en fladdermusdetektor, men kommer inte köpa en ekertensiometer av det enkla skälet att mina hjul visat sig hålla i decennier utan detta verktyg.
men saknade jag gehör skulle jag köpa en på studs.
det är ju inte givet att en fälg står emot yttre våld på ett optimalt sätt om det på inre sidan av fälgen finns ekrar som gör sitt bästa för att dra fälgen vidare i våldets riktning.Med mosa menar jag alltså när fälgen i sig slår i och tappar sin rundhet. Inte bara att man cyklar över sten. Fälg är en förbrukningsvara men skönt om inte ekrar och behöver vara det.
Stor risk finns att man betalar med kvalitet under all kritik när man köper mätinstrument där de är absolut billigast. Min allmänna erfarenhet (Lidl, Biltema…), inte specifikt grundad i tensiometerköp på Aliexpress.Eftersom både erfarenhet och hörsel är under all kritik, har du en länk?
Det funkar inte så. Övriga ekrar gör samtidigt sitt bästa för att hjulet ska behålla sin runda form.det är ju inte givet att en fälg står emot yttre våld på ett optimalt sätt om det på inre sidan av fälgen finns ekrar som gör sitt bästa för att dra fälgen vidare i våldets riktning.
det är ju inte givet att en fälg står emot yttre våld på ett optimalt sätt om det på inre sidan av fälgen finns ekrar som gör sitt bästa för att dra fälgen vidare i våldets riktning.
samtidigt är det viktigt att de påfrestingar hjulet utsätts inte får ekrarna att slacka.
såklart, man kan säga att det byggs ett valv.Det funkar inte så. Övriga ekrar gör samtidigt sitt bästa för att hjulet ska behålla sin runda form.
Slår man i så hårt att valvet inte längre fungerar som ett valv är nog hjulet kasst oaktat övriga faktorer.såklart, man kan säga att det byggs ett valv.
men det bör finnas en jämnvikt där det ett sas överdrivet lokalt drag av en eker vs en lokal knick från t ex en sten stör den balansen så att valvet lättare kollapsar i det avsnittet.
tänker högt, men tänker mig att övriga 31 ekrar i det läget sas samarbetar med att uppräthålla valvet, men då inte behöver vara så hysteriskt uppspända att detta lokala problem riskerar att uppstå.
oavsett är det viktigaste att dessa lokala belastningar inte får ekern på plats att släppa sitt drag. för då skruvar den ur sig,
Smörj?När jag börjar lossa ekrar för att byta fälg (ska använda denna fälg) sitter nipplarna ganska hårt och skruvas lätt sönder. Nåt jag missar?
Sprutat på 5-56. Blir litet bättre.
Smörja är bra. Men om de smulas sönder kan det vara aluminium som helt enkelt är förbrukat. Var försiktig så du slipper klippa av ekrar för att få loss.När jag börjar lossa ekrar för att byta fälg (ska använda denna fälg) sitter nipplarna ganska hårt och skruvas lätt sönder. Nåt jag missar?
Tror aluminiet är slut. Det är samma nipplar på gamla hjulet, får bunkrar med reseevnipplar innan jag börjar byta fälg. Bra att veta:-)Smörja är bra. Men om de smulas sönder kan det vara aluminium som helt enkelt är förbrukat. Var försiktig så du slipper klippa av ekrar för att få loss.
Om du först lossar ekrarna på sidan med lägre spänning så ökar du också chansen att lyckas.Tror aluminiet är slut. Det är samma nipplar på gamla hjulet, får bunkrar med reseevnipplar innan jag börjar byta fälg. Bra att veta:-)
Ööhh... Vilken sida är det?Om du först lossar ekrarna på sidan med lägre spänning så ökar du också chansen att lyckas.
Snickare och skräddare som använder ögonmått! Vad kan bli fel!Lät den lokala "jätteduktiga hjulbyggaren som alla rekommenderar och anlitar" bygga hjul åt mig. Jag tog fram datablad för ekerspänning på fälg osv.
Han behövde minsann inte någon ekerspänningsmätare, han lyssnade på ekrarna och hade gjort på det sättet i 40 år.
hur märkte du att spänningen var för låg?Lät den lokala "jätteduktiga hjulbyggaren som alla rekommenderar och anlitar" bygga hjul åt mig. Jag tog fram datablad för ekerspänning på fälg osv.
Han behövde minsann inte någon ekerspänningsmätare, han lyssnade på ekrarna och hade gjort på det sättet i 40 år. Såklart så var spänningen alldeles för låg och fick fara tillbaka för att spänna upp alla fyra hjulen.
Blir en mätare och göra det själv nästa gång det är dags att ordna hjul
Han mätte såklart. Annars hade han inte märkt något och förmodligen hade det funkat utmärkt..hur märkte du att spänningen var för låg?
Ganska exakt så. Den griper inte ekern men har två stödpunkter inbyggda. Och ingen korrigering görs för total längd.Aptopå mätning. Hur funkar det egentligen, man mäter förskjutningen i en punkt mellan två punkter, för en förutbestämd kraft. Denna förskjutning, vad det nu än blir för storhet på mätvärdet, letar man sedan upp i en tabell, där det korrigerats för ekerns tjocklek - och längd också antar jag? För totala längden spelar absolut roll, såvida man inte i de två stödpunkterna griper tag och så att säga "isolerar" däremellan.
Har aldrig använt en tensiometer så jag vet inte hur proceduren ser ut. Men någon kanske kan upplysa ?
Ok. Kanske ger rätt liten skillnad i det längdspann ekrar typiskt är.Och ingen korrigering görs för total längd.
Mindre än övriga osäkerhetsfaktorer skulle jag tro.Ok. Kanske ger rätt liten skillnad i det längdspann ekrar typiskt är.
Mätte, konstaterade att det var för lågt. Tänkte att han kanske visste vad han gjorde.Han mätte såklart. Annars hade han inte märkt något och förmodligen hade det funkat utmärkt..![]()
Oj, då visste han nog inte riktigt vad han gjorde..Mätte, konstaterade att det var för lågt. Tänkte att han kanske visste vad han gjorde.
Efter två turer så var alla ekrar jättelösa, lagom så man nästan kunde dra åt med fingrarna
Om du ligger på 80-95 kg på hårda sidan är det både rätt löst och väl stor variation. Och nedåt 40 som minst på lösa sidan är nästan så att det borde kännas som kokt spaghetti även med fingrarna.Fick tag på en tensiometer och mätte på kul ett av mina hjul byggda med öronen (eller, byggda med händerna alltså). 2 mm runda ekrar. Helt åt fanders, eller ok? Skalan är kgf.
Visa bilaga 565243