Verktyg för att mäta ekerspänning

WFD

Medlem
Har insett att ekrarna ger sig rejält, så jag skulle nog behöva gå igenom det grundligt. Finns det något som är tillförlitligt och inte kostar lika mycket som, Park Tools spoke Tension meter TM1? Inte så sugen på att lägga 800.

Makten

Aktiv medlem
Jag skulle gärna se en demonstration av nån som tror sig kunna avgöra ekerspänning med öronen med påföljande kontrollmätning. 😁 Att få jämn ekerspänning med öronen går ganska bra, men absolut spänning är värre eftersom det påverkas av ekrarnas längd, tjocklek, eventuell reducering samt var korsen befinner sig.

Då slappa ekrar oftare infinner sig på bakhjulet och fabriksbyggda hjul ofta har samma ekertjocklek fram som bak, så kan man jämföra med det förhoppningsvis vettigt uppspända framhjulet, om det är bak man justerar. 👌

Edit: Teori för den intresserade... Sheldon Brown har fel när han påstod att tjockleken (massa per längd) inte spelar nån roll. Om jag inte drabbats av tillfällig hjärndödhet, vilket är fullt möjligt.

Screenshot 2022-07-02 at 12.00.39.png

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag skulle gärna se en demonstration av nån som tror sig kunna avgöra ekerspänning med öronen med påföljande kontrollmätning. 😁 Att få jämn ekerspänning med öronen går ganska bra, men absolut spänning är värre eftersom det påverkas av ekrarnas längd, tjocklek, eventuell reducering samt var korsen befinner sig.

Då slappa ekrar oftare infinner sig på bakhjulet och fabriksbyggda hjul ofta har samma ekertjocklek fram som bak, så kan man jämföra med det förhoppningsvis vettigt uppspända framhjulet, om det är bak man justerar. 👌

Edit: Teori för den intresserade... Sheldon Brown har fel när han påstod att tjockleken (massa per längd) inte spelar nån roll. Om jag inte drabbats av tillfällig hjärndödhet, vilket är fullt möjligt.

Visa bilaga 564595
Det allra viktigaste, så länge ekerspänningen inte är helt åt fanders, är jämn ekerspänning och där är örat väldigt bra, i alla fall om man är någorlunda musikalisk. Nr 2 är absoluta spänningen. Sen måste man naturligtvis se till att ekrarna inte är förvridna, osv, annars går det åt skogen oavsett hur bra mätvärden man fått då man byggde hjulet.

Jag brukar i alla fall jämföra tonen med andra hjul av liknande sort och det funkar bra för mig. Mina fr560 jag byggde förra året är fortfarande spikraka och fina. Kanske skulle på kul mäta upp dem och se hur off man egentligen är..

Vad gäller tjockleken och egenfrekvensen så ökar ju både massan och styvheten. Ökad massa sänker egenfrekvensen men större diameter höjer den pga ökad styvhet. Sen om det innebär att de tar ut varann är jag lite osäker på. Ids inte gräva fram formelsamlingen...

Makten

Aktiv medlem
Det allra viktigaste, så länge ekerspänningen inte är helt åt fanders, är jämn ekerspänning och där är örat väldigt bra, i alla fall om man är någorlunda musikalisk. Nr 2 är absoluta spänningen. Sen måste man naturligtvis se till att ekrarna inte är förvridna, osv, annars går det åt skogen oavsett hur bra mätvärden man fått då man byggde hjulet.

Jag brukar i alla fall jämföra tonen med andra hjul av liknande sort och det funkar bra för mig. Mina fr560 jag byggde förra året är fortfarande spikraka och fina. Kanske skulle på kul mäta upp dem och se hur off man egentligen är..
Har man nåt att jämföra med så funkar det bra, ja. Min erfarenhet är dock att jag själv gärna spänner åt helsike för löst om jag bara går på känn, och sen kontrollmäter. Vilket kan vara problematiskt eftersom ekrarna då kommer slacka helt, oftare.

Jag menar inte att man måste gå och köpa en mätare, bara att jag tror att de flesta faktiskt inte klarar av att avgöra om ekerspänningen är rimlig med hjälp av bara öronen.

Vad gäller tjockleken och egenfrekvensen så ökar ju både massan och styvheten. Ökad massa sänker egenfrekvensen men större diameter höjer den pga ökad styvhet. Sen om det innebär att de tar ut varann är jag lite osäker på. Ids inte gräva fram formelsamlingen...
Ja, problemen är många om man ska bygga en matematisk modell som gäller för cykelekrar. De är helt enkelt för korta i förhållande till tjockleken. Sen kan man bli helt lurad om ett kors hamnar i en nod, till exempel.

siebengang

Aktiv medlem
I Sthlm kan du väl försöka att låna (eller besöka någon med) ett tensiometer, för att kolla ungefär vilket tonläge den önskade spänningen motsvarar. Ta video/audio på det för att komma ihåg. Sedan fixar du hjulen efter gehör, det funkar bra. Om hjulen inte är raka eller har väldigt ojämn spänning (inom samma sida) kan det vara enklast att lossa samtliga ekrar ganska mycket och spänna upp rubbet på nytt.

Kan för övrigt rekommendera Roger Mussons bok:

Rattnalle

Aktiv medlem
Största problemet med att gå på känn är det Makten inne på. Korrekt hård spänning är väldigt mycket hårdare än man tror. Eller åtminstone mycket hårdare än vad jag tror när jag bara känner. Lagom med fingrarna när jag gör första varven innan jag börjar mäta brukar vara runt 8-900 på mätaren, en bit kvar till de 1150-1200 jag siktar på för att det ska hålla bra i längden.

Valhalla_

Aktiv medlem

WFD

Medlem
Finns säkert folk som har koll och kan spänna på gehör. Men det är väl lite som när miskker ska stämma gitarren, få har rätt även om det låter bra.
Tyckte det lät konstigt från bakhjulet och kollade när jag kom hem. Tre ekrar kunde jag dra åt lite för hand. Så jag känner att jag vill göra det här korrekt. Mer förvånad att det i te har slagit sig helt.
Men om jag kan låna/hyra ett verktyg några timmar så ...

Valhalla_

Aktiv medlem
det är väl lite som när miskker ska stämma gitarren, få har rätt även om det låter bra
Många hamnar rätt nära ändå. Och det är alla gånger bra nog om man spelar själv.
Men med cykelhjul är det kanske svårare att ens hamna nära om man inte har någon referens.

Pfaff

Aktiv medlem
Många hamnar rätt nära ändå. Och det är alla gånger bra nog om man spelar själv.
Men med cykelhjul är det kanske svårare att ens hamna nära om man inte har någon referens.

De få hjulen jag byggd själv utan tillgång till tensiometer höll sig rätt bra i 25-30 år. Går nog att bygga utan om man inte har bråttom.

Rattnalle

Aktiv medlem
De få hjulen jag byggd själv utan tillgång till tensiometer höll sig rätt bra i 25-30 år. Går nog att bygga utan om man inte har bråttom.
Det utslagsgivande tycker jag blir när man börjar mosa fälgarna in i sten. Ett hjul med ojämn spänning skjuter ekrar betydligt snabbare då. På väg där fälgarna oftast inte blir så buckliga tycker jag det är mer förlåtande utifrån de försök jag gjort.

Jag har alltså även jag byggt på känn ett par gånger men hjulen håller sig raka bättre sen jag började mäta så min känsla är uppenbarligen inte så bra…

kais01

Aktiv medlem
Det utslagsgivande tycker jag blir när man börjar mosa fälgarna in i sten. Ett hjul med ojämn spänning skjuter ekrar betydligt snabbare då. På väg där fälgarna oftast inte blir så buckliga tycker jag det är mer förlåtande utifrån de försök jag gjort.

Jag har alltså även jag byggt på känn ett par gånger men hjulen håller sig raka bättre sen jag började mäta så min känsla är uppenbarligen inte så bra…
om ekrarna är för löst spända när man cyklar genom t ex en stenkista uppstår ett karakteristiskt spelande ljud. svårt att missa faktiskt.

jag äger alla möjliga verktyg man kan drömma om inklusive en fladdermusdetektor, men kommer inte köpa en ekertensiometer av det enkla skälet att mina hjul visat sig hålla i decennier utan detta verktyg.

men saknade jag gehör skulle jag köpa en på studs.

Rattnalle

Aktiv medlem
om ekrarna är för löst spända när man cyklar genom t ex en stenkista uppstår ett karakteristiskt spelande ljud. svårt att missa faktiskt.

jag äger alla möjliga verktyg man kan drömma om inklusive en fladdermusdetektor, men kommer inte köpa en ekertensiometer av det enkla skälet att mina hjul visat sig hålla i decennier utan detta verktyg.

men saknade jag gehör skulle jag köpa en på studs.
Med mosa menar jag alltså när fälgen i sig slår i och tappar sin rundhet. Inte bara att man cyklar över sten. Fälg är en förbrukningsvara men skönt om inte ekrar och behöver vara det.

kais01

Aktiv medlem
Med mosa menar jag alltså när fälgen i sig slår i och tappar sin rundhet. Inte bara att man cyklar över sten. Fälg är en förbrukningsvara men skönt om inte ekrar och behöver vara det.
det är ju inte givet att en fälg står emot yttre våld på ett optimalt sätt om det på inre sidan av fälgen finns ekrar som gör sitt bästa för att dra fälgen vidare i våldets riktning.

samtidigt är det viktigt att de påfrestingar hjulet utsätts inte får ekrarna att slacka.

Makten

Aktiv medlem
det är ju inte givet att en fälg står emot yttre våld på ett optimalt sätt om det på inre sidan av fälgen finns ekrar som gör sitt bästa för att dra fälgen vidare i våldets riktning.
Det funkar inte så. Övriga ekrar gör samtidigt sitt bästa för att hjulet ska behålla sin runda form.

Valhalla_

Aktiv medlem

samtidigt är det viktigt att de påfrestingar hjulet utsätts inte får ekrarna att slacka.

Våldet är förvisso i ekerns riktning just precis där man slår i någonting, men ett välspänt hjul bör, golbalt sett i alla fall, sprida lasten tänker man.
Men en klen fälg, och/eller med glest med ekrar, kanske lättare deformeras lokalt och då kanske en eker som drar hårt just där stenen slår i, kan "hjälpa till" så att säga. Hmm..

Dessutom är det viktigt att ekrarna inte slackar eftersom detta ger en markant sämre livslängd pga större spänningavariationer. Apropå det - undrar hur livslängden på ekrar/nipplar är på zipp 3zero moto hjul jämfört med konventionella hjul. Där är ju fälgen ovanligt flexig och det bör i vissa lägen kunna avlasta ekrarna rätt rejält..

kais01

Aktiv medlem
Det funkar inte så. Övriga ekrar gör samtidigt sitt bästa för att hjulet ska behålla sin runda form.
såklart, man kan säga att det byggs ett valv.

men det bör finnas en jämnvikt där det ett sas överdrivet lokalt drag av en eker vs en lokal knick från t ex en sten stör den balansen så att valvet lättare kollapsar i det avsnittet.

tänker högt, men tänker mig att övriga 31 ekrar i det läget sas samarbetar med att uppräthålla valvet, men då inte behöver vara så hysteriskt uppspända att detta lokala problem riskerar att uppstå.

oavsett är det viktigaste att dessa lokala belastningar inte får ekern på plats att släppa sitt drag. för då skruvar den ur sig,

Rattnalle

Aktiv medlem
såklart, man kan säga att det byggs ett valv.

men det bör finnas en jämnvikt där det ett sas överdrivet lokalt drag av en eker vs en lokal knick från t ex en sten stör den balansen så att valvet lättare kollapsar i det avsnittet.

tänker högt, men tänker mig att övriga 31 ekrar i det läget sas samarbetar med att uppräthålla valvet, men då inte behöver vara så hysteriskt uppspända att detta lokala problem riskerar att uppstå.

oavsett är det viktigaste att dessa lokala belastningar inte får ekern på plats att släppa sitt drag. för då skruvar den ur sig,
Slår man i så hårt att valvet inte längre fungerar som ett valv är nog hjulet kasst oaktat övriga faktorer.

tobiascyklar

Aktiv medlem
När jag börjar lossa ekrar för att byta fälg (ska använda denna fälg) sitter nipplarna ganska hårt och skruvas lätt sönder. Nåt jag missar?

jolov

Aktiv medlem
Lät den lokala "jätteduktiga hjulbyggaren som alla rekommenderar och anlitar" bygga hjul åt mig. Jag tog fram datablad för ekerspänning på fälg osv.

Han behövde minsann inte någon ekerspänningsmätare, han lyssnade på ekrarna och hade gjort på det sättet i 40 år. Såklart så var spänningen alldeles för låg och fick fara tillbaka för att spänna upp alla fyra hjulen.
Blir en mätare och göra det själv nästa gång det är dags att ordna hjul

HåkanC

Aktiv medlem
Den sida med mest vinkel
Eller knäpp på ekrarna med en nagel o lyssna på "tonen", den lägsta finns på sidan med lägst spänning
Eller använd en ekerspänningsmätare

ejma

Aktiv medlem
Lät den lokala "jätteduktiga hjulbyggaren som alla rekommenderar och anlitar" bygga hjul åt mig. Jag tog fram datablad för ekerspänning på fälg osv.

Han behövde minsann inte någon ekerspänningsmätare, han lyssnade på ekrarna och hade gjort på det sättet i 40 år.
Snickare och skräddare som använder ögonmått! Vad kan bli fel!

kais01

Aktiv medlem

Han behövde minsann inte någon ekerspänningsmätare, han lyssnade på ekrarna och hade gjort på det sättet i 40 år. Såklart så var spänningen alldeles för låg och fick fara tillbaka för att spänna upp alla fyra hjulen.
Blir en mätare och göra det själv nästa gång det är dags att ordna hjul
hur märkte du att spänningen var för låg?

Valhalla_

Aktiv medlem
Aptopå mätning. Hur funkar det egentligen, man mäter förskjutningen i en punkt mellan två punkter, för en förutbestämd kraft. Denna förskjutning, vad det nu än blir för storhet på mätvärdet, letar man sedan upp i en tabell, där det korrigerats för ekerns tjocklek - och längd också antar jag? För totala längden spelar absolut roll, såvida man inte i de två stödpunkterna griper tag och så att säga "isolerar" däremellan.

Har aldrig använt en tensiometer så jag vet inte hur proceduren ser ut. Men någon kanske kan upplysa ?

Rattnalle

Aktiv medlem
Aptopå mätning. Hur funkar det egentligen, man mäter förskjutningen i en punkt mellan två punkter, för en förutbestämd kraft. Denna förskjutning, vad det nu än blir för storhet på mätvärdet, letar man sedan upp i en tabell, där det korrigerats för ekerns tjocklek - och längd också antar jag? För totala längden spelar absolut roll, såvida man inte i de två stödpunkterna griper tag och så att säga "isolerar" däremellan.

Har aldrig använt en tensiometer så jag vet inte hur proceduren ser ut. Men någon kanske kan upplysa ?
Ganska exakt så. Den griper inte ekern men har två stödpunkter inbyggda. Och ingen korrigering görs för total längd.

Valhalla_

Aktiv medlem
Fick tag på en tensiometer och mätte på kul ett av mina hjul byggda med öronen (eller, byggda med händerna alltså 😁 ). 2 mm runda ekrar. Helt åt fanders, eller ok? Skalan är kgf.

image001.png

Edit:
Kollade ju fel, jar 1.8 mm ekrar. Dvs mina öron var "spot on". Ca 110 ish på drivsidan.
Ja.. hrmm. Öronen var visst bättre på detta. 😁

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Fick tag på en tensiometer och mätte på kul ett av mina hjul byggda med öronen (eller, byggda med händerna alltså 😁 ). 2 mm runda ekrar. Helt åt fanders, eller ok? Skalan är kgf.

Visa bilaga 565243
Om du ligger på 80-95 kg på hårda sidan är det både rätt löst och väl stor variation. Och nedåt 40 som minst på lösa sidan är nästan så att det borde kännas som kokt spaghetti även med fingrarna.

Topp