Verktyg för hemmamek

MAMTB

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
Tjena!

Håller på att träna/öva på lite cykelmek hemma. Har ett mekställ och är nu på jakt efter bra och praktiska verktyg!

Framförallt är det verktyg till drivlinan som jag är på jakt efter just nu!

Behöver verktyg till:
Lossa/byta kassett
Lossa/byta kedja
Lossa/byta framklinga/vevparti
Lossa/byta pedaler
Lossa/byta vevarmar

Har dålig koll än så länge vilka verktyg som funkar till vad så jag tänker att jag listar mina delar här som jag behöver verktyg till så kanske ni kan hjälpa mig? Park Tool verkar bra har jag förstått men det finns ju så många olika!

Kassett: Shimano CS m8000 11-46
Vevparti: Shimano xtr fc m9020 34t
Kedja: KMC x11 l
Pedaler: Shimano xtr

Så bomba gärna på med bra verktyg för hemmamek :)

Fältprästen

Ny medlem
Verktyg för hemmamek
Kassettavdragare med kedjepiska och kedjebrytare.
Det klarar man sig långt på.
Fasta nycklar är det väl inte många som använder idag?

Vernersson

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
Allvarligt talat så är billiga verktyg bara skit i längden!

Ordbajskorv sa:
Man brukar säga att man ska köpa de dyraste verktygen man har råd med
Det finns få saker som är så frustrerande som när man drar sönder skruvar pga undermåliga verktyg.
Visst, det finns undantag bland billighetsutbudet men de är undantag.

Buy quality cry once!

jolov

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
Vernersson sa:

Ordbajskorv sa:
Det finns få saker som är så frustrerande som när man drar sönder skruvar pga undermåliga verktyg.

Buy quality cry once!

Viss skillnad på att köpa bra insexnycklar och att rekommendera ett verktygskit för 8000pund till någon som tänkt skruva lite hemma kan man tycka.

Vernersson

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
LucasNilsson sa:
Vernersson sa:

Ordbajskorv sa:

Buy quality cry once!

Viss skillnad på att köpa bra insexnycklar och att rekommendera ett verktygskit för 8000pund till någon som tänkt skruva lite hemma kan man tycka.
Hur kan man inte se en rekommendation på ett kit för 8000 GBP som ett skämt?
Det borde man faktiskt fatta ganska enkelt.

Verktyg för hemmamek
Självklart ska man inte köpa dåliga verktyg, själv gör jag så att jag kollar vad jag behöver för att tex ta av en kassett och köper ett kvalitetsverktyg (unior) för att kunna utföra detta, men jag köper inte det dyraste som finns (t ex abbey bike tools kassettavdragare i titan). Jag tycker att man får väga pris mot ambition, användningsområden och hur ofta verktygen kommer att användas, till exempel: insexnycklar, används ofta, bra passform är viktigt = köp dyra, blocknycklar, används sällan, passform är viktigt = köp halvdyrt, sågguide för kapning av styrrör, används väldigt sällan, ska fungera = köp billigt, osv osv.

Hade jag haft massor av pengar hade min verktygslåda antagligen endast innehållit kvalitetsverktyg från tex unior eller park tool, nu gör den inte det men innehåller säkert ändå verktyg för över 10 k, men då lämnar jag inte in mina cyklar till lbs heller, utan mekar hellre allt själv. (onödigaste verktyget jag äger är nog för montering av lagerbanan på framgafflar, har använt det exakt 1 gång.)

Nu efterfrågar TS flera olika verktyg till flera olika ändamål och då är det enkelt att rekommendera en (ganska billig) färdig verktygssats som säkert kommer att vara tillräckligt bra för hemmamek i flera år, men kanske inte kommer att gå i arv, det beror ju som sagt på hur ofta den ska användas.

Själv använder jag följande verktyg som TS efterfrågar:

Lossa/byta kassett: unior 1670/2BI och 1670.5/4 (passar på momentnyckel).

Lossa/byta kedja: kedjebrytare, äldre shimano, finns inte att köpa längre, annars park tool ct-5, tång för snabblänkar VAR CH-06400.

Lossa/byta framklinga: insexnycklar från wera, unior 1668/2 (inte säkert att den behövs).

Lossa byta pedaler: insexnycklar från wera, eller fast blocknyckel 15 mm från biltema, har även någon special liggandes men en vanlig blocknyckel funkar lika bra (beror på vilka pedaler man har).

Lossa/ byta vevarmar: insexnycklar wera, momentnyckel topeak, preloadverktyg unior 1609.1/2

Sen har jag en hel hög med andra verktyg för olika ändamål, vissa mer specifika än andra t ex bromsslangskap/press shimano tl-bh62, andra mer vanliga, men användbara t ex en ganska billig spärrskaftsats (antagligen biltema) som jag ärvt av min pappa som fungerar alldeles utmärkt för mina behov.

Senast ändrad:

700c

Ny medlem
Verktyg för hemmamek
Insexnycklar och blocknycklar kör jag på Biltemas med 10-årsgaranti (de ska tydligen vara bättre). Likaså kedjepiska, det är ju inte direkt ett avancerat verktyg. Efter att ha gått igenom tre kedjebrev är från olika ställen kör jag nu en från BBB, (XXL), och övrigt park tools. Som någon skrev tidigare, trist att dra sönder delar för att man har undermåliga verktyg.

NLC

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
MAMTB sa:
Behöver verktyg till:
Lossa/byta kassett
Lossa/byta kedja
Lossa/byta pedaler
Lossa/byta vevarmar
Mitt tips - kolla igenom mekvideos på tuben, t.ex. /user/parktoolcompany]Park[/MEDIA] Tools kanal

Och om du inte orkar
* Kassettavdragare + kedjepiska
* Kedjebrytare + kedjelåsöppnare
* Insexnyckelsats 1.5/2/2.5/3/4/5/6/8/10 + shimanos specialare TLFC16
* Eventuellt en pedalnyckel även om de allra flesta pedaler i bättre modeller monteras med insex.

Välj kvalité och prisnivå efter plånbok och humör

Verktyg för hemmamek
Gummiklubba och studsfri klubba är jättebra att ha för att skonsamt få isär saker med lite för bra passform. Vilken vedklabbe som helst duger som ersättning men den studsfria klubban skulle jag sakna även om det är lyx.

Skruvdragare är också lyx att ha i närheten när man skall montera bromsskivor och bygga hjul.

Stervelo

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
Köp inga färdiga set, du får bara massa skit som inte passar din hoj. Typiska saker. fel verktyg för vevlager/vevarmar,
konnycklar, men du har bara maskinlager och så vidare.

Hade jag börjat från scratch nu, hade jag köpt en verktygslåda, och 3-4 verktygsrullar i tyg.
Sen köper du bara de verktyg du behöver, allt eftersom.

När du beställer "delar" då köper du samtidigt de verktyg du behöver.

När jag lessnade på färdiga lådor, med massa verktyg jag inte vill ha, så köpte jag en birzman väska med stol, liten camping stol, integrerad.
birzmanSeatBagTool.jpg

Stolen går att fälla ihop även när väskan är full, då blir den ett handtag.
Den kom med tre verktygsrullar. Den har lite fack och annat i sig och har en volym på säg 10-15 liter. Du får plats med det mesta.
Går att ta med på resa med bil. Du har en stol som fungerar oavsett om hojjen står på backen eller hänger i ställ.

Bästa köpet jag gjort någonsin, den har följt med till åre och lite andra ställen. Allting finns alltid med. :)
Växelvajrar och bromsbelägg ligger alltid i den också. Då har den precis just det JAG behöver för MINA cyklar. Inget annat.

jonte987

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
Ja, det är ju ett jävla roligt skämt. En präst kom in på en bar och frågade "vilka verktyg ska jag köpa?" "-Köp detta för 8000 pund".
....Tystnad......

"Ni som inte skrattar har diagnos".

MAMTB

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
NLC sa:
MAMTB sa:
Behöver verktyg till:
Lossa/byta kassett
Lossa/byta kedja
Lossa/byta pedaler
Lossa/byta vevarmar
Mitt tips - kolla igenom mekvideos på tuben, t.ex. /user/parktoolcompany]Park[/MEDIA] Tools kanal

Och om du inte orkar
* Eventuellt en pedalnyckel även om de allra flesta pedaler i bättre modeller monteras med insex.

Tack så mycket för bra tips!

NLC

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
MAMTB sa:
NLC sa:
MAMTB sa:
Behöver verktyg till:
Lossa/byta kassett
Lossa/byta kedja
Lossa/byta pedaler
Lossa/byta vevarmar

Och om du inte orkar

Glömde iofs Park Tools BO-2, ett måste öven i den lilla cykelverktygssamlingen.

MAMTB

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
NLC sa:
MAMTB sa:
NLC sa:
MAMTB sa:
Behöver verktyg till:
Lossa/byta kassett
Lossa/byta kedja
Lossa/byta pedaler
Lossa/byta vevarmar

Och om du inte orkar

Glömde iofs Park Tools BO-2, ett måste öven i den lilla cykelverktygssamlingen.
Hehe ja den var inte dum!

jokke

Medlem
Verktyg för hemmamek
700c sa:
Biltemas med 10-årsgaranti (de ska tydligen vara bättre).
Jepp, deras 10-årsgarantimärkta grejer är erkänt bra; det är en utbredd uppfattning även i bil- och mc-kretsarna.
Jag har, av den anledningen, också en del sådana verktyg och är nöjd.

MAMTB

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
Har nu knåpat ihop en lista med verktyg som känns bra att ha. Har en budget på ca 5000kr och vill gärna köpa bra kvalitet på de grejer som jag vill ha.

Ett mekställ har jag redan införskaffat sedan nån vecka tillbaka. Blev ett FEEDBACK SPORTS SPORT-MECHANIC Mekställ ifrån Cykloteket. https://www.cykloteket.se/artikel/feedback-sports-sport-mechanic-mekstall/
Känns mycket smigit och bra när jag har använt det till lite tvättning.

Listan med verktyg och tillbehör som jag har tänkt mig hittills ser ut såhär:
-X-tools torxnyckelsats
-Park Tool insexsnycklar "professional set"
-BBB TorqueFix BTL73 Momentnyckel
-Park Tool Supergrip Monteringspasta (kolfiber/legering)
-Park Tool HPG-1 Smörjmedel
-Park Tool set med skruvmejslar
-Park Tool magnetskål för smådelar
-Park Tool SR12 kedjepiska
-Shimano hexagon för kassett and centerlock
-Park Tool justerbar skiftnyckel 12tum
-Park Tool professional pedalnyckel PW4
-Shimano verktyg för montering av hollowtech II-vevarmar
-X-tools verktyg för sammanlänkning av kedja
-Park Tool kedjeverktyg ct-3.2
-Park Tool tång för masterlinks

Ska införskaffa någon verktygslåda också till dessa grejer tänkte jag.

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
Skruv för Shimano-kassett (och centerlock-skiva till smal hjulaxel) skulle jag kalla den.

Park Tools verktyg för såna heter FR-nånting - min heter FR-SG.

MAMTB

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
qma sa:
Skruv för Shimano-kassett (och centerlock-skiva till smal hjulaxel) skulle jag kalla den.

Park Tools verktyg för såna heter FR-nånting - min heter FR-SG.
Japp jag såg att Park Tool hade ett liknande verktyg men kunde inte hitta det på wiggle och jag tänkte passa på att beställa allt på en gång från en och samma sida så då får det bli Shimanos verktyg istället :)

NLC

Aktiv medlem
Verktyg för hemmamek
Om man har hjul med QR-nav och köper en kassettlås/avdragarverktyg utan pinne så kan man med fördel använda QRn för att hålla verktyget på plats vilket kan vara trevligt om låsringen sitter hårt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer