Verktyg till Suntour vevparti

KMS

Medlem
Jag har köpt en gammal mtb (Specialized Rockhopper) från, gissningsvis, runt 1993 med Suntour Expert komponenter. Jag vill serva/byta vevlager men har inte lyckats identifiera vad det är för verktyg jag ska använda… är det någon som har en aning? Har googlat i dagar nu utan framgång.

Tacksam för all hjälp!

Bilagor

• BC240003-AAAA-405C-B4E5-0ADA339C3ABD.jpeg
    BC240003-AAAA-405C-B4E5-0ADA339C3ABD.jpeg
    363.6 KB · Besök: 16

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har köpt en gammal mtb (Specialized Rockhopper) från, gissningsvis, runt 1993 med Suntour Expert komponenter. Jag vill serva/byta vevlager men har inte lyckats identifiera vad det är för verktyg jag ska använda… är det någon som har en aning? Har googlat i dagar nu utan framgång.

Tacksam för all hjälp!

Jag har ett Suginoverktyg, en haknyckel med många hakar typ, som antagligen passar.
Var bor du? Verktyget finns i Malmö.

KMS

Medlem
En haknyckel till låsringen, typ en sån här:

Ingen aning om vad som passar till koppen, men så länge den inte rostat fast funkar väl lite vad som helst. Den är ju inte menad att sitta stenhårt.
Missade att skriva att låsringen inte är problemet, den har jag tagit bort. Det är själva koppen jag har problem med…

Classe75

Aktiv medlem
Missade att skriva att låsringen inte är problemet, den har jag tagit bort. Det är själva koppen jag har problem med…
Det är inte så "enkelt" att man kan använda en "vanlig" vevlageravtagare? Tänk bort att det är få "tänder" i ringen och att verktygets "extra" hål hamnar "i luften".
Borde gå att få tag i diameter på verktygen för att kunna jämföra.

KMS

Medlem
Jag tror jag kommit lite längre med googlingen. Hittade en gammal Suntour-katalog från 1994, där de listar bb cb10 och bb cb00. Lite mer sökande säger att man kan använda en park bbt1 tool till nämnda vevlager.

Hittar en på eBay:

Pfaff

Aktiv medlem
Taget! Jag bor tyvärr en bit bort, Stockholm… hur ser verktyget ut? Var kan man få tag på det?
Det är en typ C-nyckel.
Men nog minst 40 år gammalt, antagligen köpt hos dåvarande Cykelstallet i Vasastan men den butiken får du leta länge efter :-)
Ska plocka fram det under dagen o ta en bild, motsvarande bör finnas än idag.

Pfaff

Aktiv medlem
Taget! Jag bor tyvärr en bit bort, Stockholm… hur ser verktyget ut? Var kan man få tag på det?

Jag pudlar å det djupaste. Suginoverktyget har bara en hake, det är ett Campagnoloverktyg som har flera.
Såhär ser det ut

537A7AE4-C236-4052-9668-B86A14917BA4.jpeg

Haken är ganska djup. BT har en haknyckel med rörlig käft

som kanske duger men min erfarenhet av det är ganska dålig. Det kräver lite beslutsamhet, jämn och stadig kraft samt tungan rätt i munnen för att nyckeln inte skall slinta. Och käftens radie skall inte heller vara mycket större än muttern för då slinter nyckeln garanterat.
Swedol mfl säljer Bahcos justerbara som finns i olika storlekar

som IMHO är ett bättre köp om den skall användas mer än en gång.

Pfaff

Aktiv medlem

Ahh - såg detta först nu.
Har du försökt med en vanlig Shimano-typ avdragare som finns billigt på Biltema?

Edit, just denna (höger? -det var eoner sedan jag skruvade på ett sånt) sida brukar inte sitta så väldans hårt när väl låsringen är borta. Andra sidan däremot kan sitta som berget - och det är där Suginoverktygets andra ände kommer till sin rätt…

Senast ändrad:

KMS

Medlem
Tack för hjälpen och att du kollade!
Jag har beställt ett vanligt shimano-verktyg och tänker testa… funkar det inte så beställer jag park bbt 1 verktyget.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer