Verktyg till vevarm (SRAM SX EAGLE)?

RobGum

Medlem
Korkad fråga till en totalt ohändig cyklist här men...

Jag tänkte byta framdrev på min mountain bike (SRAM SX EAGLE, från 30T till 34T) men blir inte klok på vilket verktyg jag behöver för att få loss vevarmen. Enligt hemsidan är det ett 8mm insexnyckelliknande verktyg jag behöver. Jag har dock förstått att den här sitter riktigt hårt och att man behöver något verktyg med rejält momentum. Sedan behöver man kanske skruva åt den med en viss newtonmeter när den ska tillbaks igen? Hur noga är det här?

IMG_0690.png

När jag söker på vevdragare och liknande kommer verktyg likt den här upp. Eh? Vad är det för något? (Jag påminner om att jag är totalt ohändig här.) Antar att man behöver någon slags arm, skiftnyckel eller något för att vrida till den där? Eftersom jag troligtvis inte kommer göra det här igen och därmed inte vill lägga massa pengar på verktyg skulle det kanske även kunna vara ett alternativ att gå till en cykelverkstad och lämna den här biten till proffsen om det blir för dyrt...

Senast ändrad:

mcperand

Aktiv medlem

Jag tänkte byta framdrev på min mountain bike (SRAM SX EAGLE, från 30T till 34T) men blir inte klok på vilket verktyg jag behöver för att få loss vevarmen. Enligt hemsidan är det ett 8mm insektsnyckelliknande verktyg jag behöver. Jag har dock förstått att den här sitter riktigt hårt och att man behöver något verktyg med rejält momentum. Sedan behöver man kanske skruva åt den med en viss newtonmeter när den ska tillbaks igen? Hur noga är det här?

När jag söker på vevdragare och liknande kommer verktyg likt den här upp. Eh? Vad är det för något? (Jag påminner om att jag är totalt ohändig här.) Antar att man behöver någon slags arm, skiftnyckel eller något för att vrida till den där? Eftersom jag troligtvis inte kommer göra det här igen och därmed inte vill lägga massa pengar på verktyg skulle det kanske även kunna vara ett alternativ att gå till en cykelverkstad och lämna den här biten till proffsen om det blir för dyrt...
Om Sram inte hittat på något nytt och annorlunda så är det en kraftig 8 mm insexa som behövs. Avdragaren är inbyggd i form av den yttre brickan som håller mot när man drar runt skruven. Som redan sagts, skruven och veven kan sitta VÄLDIGT hårt, så satsa på en 1/2”-hylsa och spärrskaft. Om det är svårt att hålla mot så kan man spänna fast ena veven i ett kedjestag med ett spännband.

Pfaff

Aktiv medlem

Jag tänkte byta framdrev på min mountain bike (SRAM SX EAGLE, från 30T till 34T) men blir inte klok på vilket verktyg jag behöver för att få loss vevarmen. Enligt hemsidan är det ett 8mm insexnyckelliknande verktyg jag behöver. Jag har dock förstått att den här sitter riktigt hårt och att man behöver något verktyg med rejält momentum. Sedan behöver man kanske skruva åt den med en viss newtonmeter när den ska tillbaks igen? Hur noga är det här?

Visa bilaga 575485

Svaret fick du i McPerands inlägg ovan. Avdragaren är inbyggd, du behöverr enbart en 8 mm insex.

RobGum

Medlem
Uppdatering:

Lyckades äntligen med det här. Så till den som söker sig till den här tråden i framtiden.

Steg 1 - Montera bort skruven med en 8mm insexnyckel. Den satt hårt men inte sååå farligt hårt. Momentnyckel hjälper men en insexnyckel skulle gå med.

Steg 2 - Använd en vevdragare för att få bort veven. Köpte exakt samma som användes i YouTube-videon. Den här satt riktigt, riktigt hårt. Man får först vrida allt vad man kan. Sedan får man hamra för att få ytterligare kraft. Till slut börjar det släppa och man kan fortsätta veva.

Steg 3 - När veven är av sitter drevet med 3 st skruvar. Vet inte vad de heter men momentnyckeln kom med en T-25 "grej" som passade. Därefter är allt avskruvat.

Topp