Verktyg - vilka behöver jag för att komma igång?

Allroad

Aktiv medlem
Vilka verktyg anser ni är nödvändiga att ha hemma vid vanliga reparationer? Täcker sådana verktygskit det mesta av behovet för att mecka med damtrallor, lvghoj osv? Och isf, är det något specifikt märke som rekommenderas?

Samt för rengöring av kedja/kassett, vad använder ni för verktyg till det?

mzi

Aktiv medlem
Till en modern landsvägshoj så behövs ett set med sexkantsnycklar och kanske någon torx. Om du har fästen för skärmar så kan de ibland av någon anledning vara med krysspår (philips). Det är för de vanligaste reparationerna. Sedan kan du behöva kasettavtagare, kedjepiska, nyckel för vevlager osv men då går vi mot mer specifika prylar och det börjar spela roll vad det är du vill göra.

Tvätta kedja med såpa och en gammal tandborste.

Allroad

Aktiv medlem
När man kommer till kassettverktyg osv, duger biltemas där med tycker ni? Ser att de utökat sitt sortiment en hel del.

MAMTB

Aktiv medlem
Kedjebrytare och tång för att öppna/stänga snabblänkar är bra att ha.

Flurken

Aktiv medlem
Kedjebrytare och tång för att öppna/stänga snabblänkar är bra att ha.
Tyckte att en tång var rätt onödigt. Höll på med polygrip och tråd länge. Köpte en tång och undrade varför i hela friden jag inte köpt en tidigare. Funkar dessutom bra till att montera låset med. Med andra ord, +1 på den.

Lansgren

Medlem
Hej.

Har kollat runt efter kedjepiskor och har svårt att hitta en för en 12-delad kassett. Men ska det verkligen spela roll tänker jag? borde inte en anpassad för en 11 eller 10-delad passa på en med 12?

nadderf

Aktiv medlem
Hmm..jag fick inte min piska att lira med nya Shimano 12delat. Men skarvade i den med det som blev över från ny kedjan = 👍
Okej kanske är olika, jag har en Pro som är ca 10år gammal, och den funkar fint på mina 12 delade kassetter.

Edit: var tvungen att testa, har troligen alltid använt kedjan på större klingan. Den får såklart inte plats imitten. Bra tips! Ska nog borra ur kedjan och byta mot 12 delad kedja!

Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Ska man ha verktyg för att byta kedja så är ju en kedjeslitagemätare vettig att ha så att man vet när det är dags.

Ett mekställ för cykel gör livet enklare. Köpte en billig från jula för 5-6 år sedan och den lirar fortfarande.

BAPEsta

Aktiv medlem
Behövs verkligen kedjepiska? Varje gång min LBS har pillat med min 12-delade kassett så har de gjort det utan kedjepiska. 🤔

n3wton

Aktiv medlem
Behövs verkligen kedjepiska? Varje gång min LBS har pillat med min 12-delade kassett så har de gjort det utan kedjepiska. 🤔
När man ska lossa kassetten snurrar den med om den inte får mothåll, på samma vis som när du rullar cykeln utan att trampa. Det finns en stor tång som alternativ till kedjepiska, som fyller samma funktion. En skruvmejsel genom kassetten och in i ekrarna skulle kanske också gå, men det är tveksamt hur länge man får arbeta som cykelmek om man gör så..😛

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer