Verktygstips till en nybörjare

Rasmus123

Ny medlem
Hej!

Försöker bli lite mer självständig med mitt meckande och hittills går det rätt bra faktiskt. Löst rätt många knak, men självklart uppstår det alltid något nytt. Nu är jag rätt säker på att det kommer från någonstans runt vevpartiet.

Fått av och fettat dem flesta klingbultarna, men några snurrar bara runt. Antar att det kan vara en källa till knak, för visst ska det inte gå att snurra runt? Vilket verktyg behöver jag för att lättast lossa? Försökt med kniv och lite annat som stop men inget funkar.

Sen funderar jag på att öppna upp vevpartiet och också tvätta och fett vevlagret. Men det verkar vara en djungel av olika sorter, så vilket verktyg behöver jag egentligen? Skickar med två bilder som kanske kan hjälpa.
20210727_101638.jpg
20210727_101652.jpg

s

Aktiv medlem
Vevlagret ser ut att vara standard Shimano och till det behöver du ett TL-FC32 eller motsvarande. Den typen av lager är dock inte tänkta att servas utan byts när de är slut. Kanske går att fixa ändå men med risk att du förstör tätningen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer