Vettiga höst däck med grepp.

Berk

Aktiv medlem
Vad sägs om nya shortyn, finns bara 2.4 maxterra, eller dd och maxxgrip med 250 gram till, fram, och nya big bettyn bak, 2.6 soft. Sen köper jag fan en onsie också. Jag är en vackertvädercyklist, jag ogillar kladdet, men nu är det banne mig dags.

Nya Shorty i 2.4 MaxxTerra ser ut som en bra stig-framdäck till svenska hösten!

Stervelo

Aktiv medlem
Sneella, jag hovrar över beställa knappen, är det värt dd och 250 gram till för maxxgrip, eller duger maxterra med exo? Jag fattar att casingen är styvare, men hur blir greppet med styvare casing men soft vs mjukare casing och maxterra? Någon som har provat båda?

Rattnalle

Aktiv medlem
Sneella, jag hovrar över beställa knappen, är det värt dd och 250 gram till för maxxgrip, eller duger maxterra med exo? Jag fattar att casingen är styvare, men hur blir greppet med styvare casing men soft vs mjukare casing och maxterra? Någon som har provat båda?
Ska du inte cykla mycket utför i hög fart tycker jag inte DD är värt det.

Cyklar du mycket på hårda underlag som t ex klippor känns Shorty ganska speciellt, så då kanske nån klassiker som DHF är bättre. Men i mjukt före tycker jag Shorty funkar fint som stigdäck.

Stervelo

Aktiv medlem
Nya shorty ska fungera ok på hårda underlag. Det här blir ett "hellas" lerfest däck typ, så är soft gummits bättre grepp, men styvare casing bättre på snoriga rötter än aningens hårdare gummi, men mjukare casing?

Rattnalle

Aktiv medlem
Det är ju fortfarande primärt ett däck för mjukt före, även om det funkar ok.

Personligen tycker jag det är lika mycket teknik i just hala rötter, och halkar hellre ibland än att köra runt med tunga däck hela tiden. Störs du inte lika mycket av vikt som mig är det antagligen värt det med det mjukare gummit.

Berk

Aktiv medlem
Nya shorty ska fungera ok på hårda underlag. Det här blir ett "hellas" lerfest däck typ, så är soft gummits bättre grepp, men styvare casing bättre på snoriga rötter än aningens hårdare gummi, men mjukare casing?

Nya Shorty verkar mycket mer allround. Skulle inte tänka att den funkar bra till lerfest, men förstår inte vad "hellas" lerfest är, det finns inte mycket lera i Hellas, så där räcker det med nya Shorty.

Tror att Exo+MaxxGrip skulle vara perfekt. Jag har aldrig kört DD, så vet inte hur styv den är.

Berk

Aktiv medlem
Det är ju fortfarande primärt ett däck för mjukt före, även om det funkar ok.

Personligen tycker jag det är lika mycket teknik i just hala rötter, och halkar hellre ibland än att köra runt med tunga däck hela tiden. Störs du inte lika mycket av vikt som mig är det antagligen värt det med det mjukare gummit.

Håller med.

Men jag tror att glesare mönstret skulle kunna greppa bättre runt hala rötter än en däck som DHF. En DHR II är dock mer allround och kanske inte sämre på hala rötter, och den finns i MaxxGrip+Exo.

Stervelo

Aktiv medlem
Nya shortyn "ska" vara bra på rötter och lite glest mönster ovanpå så det rensar, vad finns att inte gilla som höstdäck?

En shorty blir det. Sen gamla Bettan, en aningens mer klätterbett dhr2, med tillhörande aningens sämre rull, där är min perfekta blandning.

Blir kanske DD fram med maxgripp, borde greppa bättre på klippor iaf.

Stervelo

Aktiv medlem
Gillar inte riktigt dhf, har hojjat med det så det går bort.
Kört magic maryn fram, addix soft, greppet inte riktigt så bra som jag hoppades, tror de har prioriterat rullet för mycket helt enkelt, det rullar ju helt sjukt bra för "däckssorten"

Så, nya shortyn fram och gamla bettan bak.

Just nu sitter hr2 maxterra fram, med hd speedgrip bak. HR2 har lite mer grepp än vad magic maryn hade. Både på klippor, rötter och så vidare, men kanske rullar lite sämre, gör inte så mycket fram.

HDn bak rullar fenomenalt bra för däckstypen, och har tillräckligt med fäste, när det är torrt.

Jag tror att om jag nu ska växla däck för säsong, så maxxa för säsongstypen, så då kanske jag kan köra ännu "snabbare" grejer på sommaren, den behöver inte kompromissa för en del blötcyklande, typ.

Stervelo

Aktiv medlem
MM jag körde, i 2.6 trail version, väger ju lika mycket som shorty i 2.4 dd casing. Då är det löst, jag har redan kört så tunga däck fram. :)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om stervelo tänker sig maxxgrip för höst/vinter så är maxxgrip den blandning som sägs försämras mest i kyla.
Jag skulle hållit mig till Schwalbe addixsoft för vinterdäck.

Berk

Aktiv medlem
Om stervelo tänker sig maxxgrip för höst/vinter så är maxxgrip den blandning som sägs försämras mest i kyla.
Jag skulle hållit mig till Schwalbe addixsoft för vinterdäck.

Vet inte om vi snackade höst eller vinter.

Jag har köpt Specialized T9/T7 gummi för att undvika Maxxis Maxx... på vintern.

Stervelo

Aktiv medlem
Bah, nu hittar jag inte maxxgrip i lager. Maxterra finns. Helskotta, så svårt att bestämma sig och sen bara en fis i världsrymden.

ambientzz

Aktiv medlem
Säkert inte. Visst det är hårdare. Men planerar du mötena med rötter/stenar och kör med lågt tryck lär det ordna sig. Om inte annat få du träna på tekniken när det är blött :)

LDG

Aktiv medlem
Funkar ju i lera men personligen märker jag rejäl skillnad mellan maxxterra och dual på blöta stenar och rötter, fram är mjukare än maxxterra att föredra.

LDG

Aktiv medlem
För grepp på höst och blött, ja det tycker jag. Funderar på Assegai Maxxgrip EXO+ fram nästa år istället för Maxxterra, tycker inte framdäck slits så farligt för mig och har inte märkt av att det rullar så dåligt fram heller förutom på asfalt.

Då cyklar vi olika eller har olika terräng. Provade med dual bak på blöt stenig terräng nyligen och det undviker jag gärna för all framtid.

Rattnalle

Aktiv medlem
För grepp på höst och blött, ja det tycker jag. Funderar på Assegai Maxxgrip EXO+ fram nästa år istället för Maxxterra, tycker inte framdäck slits så farligt för mig och har inte märkt av att det rullar så dåligt fram heller förutom på asfalt.

Då cyklar vi olika eller har olika terräng. Provade med dual bak på blöt stenig terräng nyligen och det undviker jag gärna för all framtid.
Eller så är jag bara okänslig.

Jag cyklar nog 98% av det som finns att cykla här i Göteborg rent tekniskt (saker man behöver hoppa ut från undantaget). Så bröt, stök, sten och rötter i en salig röra. I alla väder (dvs 50 grader av fukt så här års, är ju ändå Göteborg).

Så länge det biter tag fram störs jag inte så mycket av mitt numera ganska blankslitna DHR2 dual bak rör lite på sig ibland.

LDG

Aktiv medlem
Jo kanske. Har nog insett att jag inte är så förtjust i Dissector bak, inte i Dual iaf, för hårda dobbar som inte greppar ens i närheten av DHR Maxxterra här i Åre/Jämtland. Funkar när det är torrt dock och kan förstå att Maxxgrip DH kan funka i övrigt men det väljer jag inte för att trampa med.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har ju bara besökt Åre på sommarn så har inte riktigt nån referens för hur föret är där så här års. Regnade visserligen hela veckan jag var uppe förra sommarn men sommarregn och höstfukt är ju inte samma sak och vill höll oss mest i bikeparken de blötaste dagarna.

Snobben

Medlem
Det blev Butcher t9 fram och Eliminator t7 bak. Första turen avklarad. Butcher som framdäck är ju helt magiskt bra. Greppet på hällar och idag helt vansinnigt blöta rötter var utomjordiskt bra. Fler än en gång jag han tänka att nu går det åt h-vete men däcket sög fast i underlaget och det var bara att fortsätta som inget hänt. Eliminator som bakdäck var också riktigt bra. Inte riktigt lika greppigt som Butcher men de gånger jag fick kliva av cykeln berodde det mer på min teknik och ork än däcket.
Rullet var såklart tyngre än mina tidigare Fasttrack, men inte så tungt som jag befarat.
Tack ni som tipsade om dessa däck 👍
Efter en längre stigrunda nu i eftermiddag är jag nu ännu mer imponerad av Butcher t9 och Eliminator t7. Makalöst bra grepp, framförallt i fram med Butcherdäcket. Bara placera däcket där man vill och däcket går dit man vill utan släpp eller annat otrevligt.

LDG

Aktiv medlem
Någon som kört både nya Grid och nya Grid Trail? någon jämförelse? och vad kör ni som kör specialized nu och kör ni med eller utan inserts?

Berk

Aktiv medlem
Någon som kört både nya Grid och nya Grid Trail? någon jämförelse? och vad kör ni som kör specialized nu och kör ni med eller utan inserts?

Jag har bara kört gamla Grid och Grid Trail. Grid har för lite dämpning och studsar för mycket. Gamla Grid Trail dämpar ok, men är lite för styv. Jag märkte ingen förbättring i skydd mot revor när jag bytte från Grid till Grid Trail. Grid Trail från nya fabriken känns bättre, enligt tests. Har en ny Grid Trail och Gris däck liggande, men ännu inte monterat och provat.

Stervelo

Aktiv medlem
Nya big bettyn 2.6 och nya shortyn, 2.4 har kommit.
Köpte nya "korvar" fuck norris var helslut, blev marsh guard fck flats.
Rejält mycket köttigare än fuck norris.

Beställde två, tänkte kanske slänga in en fram för att köra låga tryck, men det var så sånt meck att få dit bakdäcket med en i att nej, så blir det inte.

Med fuck norris var jag tveksam till om det skyddar alls, här är jag helt övertygad om att det skyddar, jag kan nog hojja utan luft i däcket utan problem.

Stervelo

Aktiv medlem
Whops, det var så mycket lättare att få på maxxisen fram att korven åkte i av bara farten. Så, korvad och klar, shortyn fram och fläskiga bettyn bak, kan det bli bättre för fukt/blöt säsongen? ;)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Maiden på DHR idag, kändes bra. Hittade ett lagom tryck också.

_A151280.jpg

Stervelo

Aktiv medlem
Kört ett par rundor, mycket rullmotstånd, med 1.1 bar bak och 1.0 fram. Märks väl på asfalt och grus, i stökig terräng märks det inte. Som förväntat.
Jag kan tänka mig att köra shortyn året om fram, med säg hans damp speedgrip eller vad den nu heter, som rullar riktigt lätt, den körde jag med under säsongen.
Ökningen nu kommer mest från bakhjulet, till en 80 % typ?

BBn i soft kommer jag inte köra hela året, men den är grym nu.
Shortyn är jag kär i, bättre på alla underlag än dhf, MM, hr2, i de farter hellas erbjuder, vilka inte är superhöga på något sätt.

Eric W

Aktiv medlem
Hur är profilen för nya Shorty? Verkar bara finnas i WT. Funderar hur det blir för oss som fortfarande kör 26mm fälg..

Kör (fjolårets) Hillbilly Grid nu och saknar lite känslan av Maxxis-gummi.. även om profil och mönster är nice. Gamla shorty var löjligt roliga i allt mjukt dock. Men också rätt sketchy på allt som inte var mjukt 😬

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Hur är profilen för nya Shorty? Verkar bara finnas i WT. Funderar hur det blir för oss som fortfarande kör 26mm fälg..

Kör (fjolårets) Hillbilly Grid nu och saknar lite känslan av Maxxis-gummi.. även om profil och mönster är nice. Gamla shorty var löjligt roliga i allt mjukt dock. Men också rätt sketchy på allt som inte var mjukt 😬
Den finns bara i 2.4 wt, ja. Sketchy, inte alls, sitter fint på det hårda, även i sväng. Där det är mjukt eller löst, grus eller fuktig mylla, så är kantgreppet makalöst, du får carving feeling. Nu är det här maxxterra, så gummit är inte knasmjukt, jag kan tänka mig att maxgrippen blir mindre bra i det avseendet, att det blir lite degiga och kanske lite "sketchy". Det här känns allround vågar jag säga. YMMV.

Jag kör 30 mm ID fälg, och den här "reviewn" kör med 30 mm fälg, där finns bilder. Men, skapligt kantig på en 30 mm fälg, mer så än bigbettyn bak, den är klart rundare, då är det också en 2.6, så det kan ju spela in. Faller i linje med hur deras 2.5 WT däck brukar se ut kan jag tycka.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Vill ha bättre grepp på blöta hällar och där det är fuktigt med mossa, löv etc. Cyklar heldämpad 27.5" i Hellas. Efter att ha läst den här tråden tänker jag mig en Butcher T9 grid trail fram. Vad ska jag ha bak? Ground Control T7, Highroller 2 Exo MaxxTerra eller kanske ett DHR 2? Blir det vidrigt tungtrampat med en Butcher bak också?

Jag behåller mina lättare Rekon till den torra årstiden, så nu prioriterar jag våtgrepp över rull, inom vissa gränser...

Putte.w

Aktiv medlem
Vill ha bättre grepp på blöta hällar och där det är fuktigt med mossa, löv etc. Cyklar heldämpad 27.5" i Hellas. Efter att ha läst den här tråden tänker jag mig en Butcher T9 grid trail fram. Vad ska jag ha bak? Ground Control T7, Highroller 2 Exo MaxxTerra eller kanske ett DHR 2? Blir det vidrigt tungtrampat med en Butcher bak också?

Jag behåller mina lättare Rekon till den torra årstiden, så nu prioriterar jag våtgrepp över rull, inom vissa gränser...
Jag kör Butcher T9 fram och Butcher T7 bak, båda i 2,3" och jag är riktigt nöjd. 2,3" är lika breda som mina gamla DHRII 2,4

Berk

Aktiv medlem

HDR 2 är alltid rätt val. Jag skulle köra Dual bak, men MaxxTerra ger mer grepp.

Jag kör nu Eliminator T7 bak. Eliminator är riktigt bra som bakdäck, men T7 gummit är inte optimalt. Tycker att T7 är en bra kompromiss mellan rull och grepp, men dämpning är inte särskilt bra. Jag har ännu inte monterat min Ground Control T7, så kan inte uttala mig om det.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer