Vettiga höst däck med grepp.

Martinmat

Aktiv medlem
Har inte jättemånga timmar på mina butcher T9 respektive eliminator T7 men so far bästa upplevelsen hittills (kör väl mest vad som kan betecknas som down-country)

väldämpat bra grepp å rullar ändå bra

Gordon

Aktiv medlem
Maximal förvirring nu. Du menar test jag länkade till, eller?
Tror det eller njo visst är det de jag kanske menade.

från testet:
”The more time we’ve put into the tire (and once it’s had the silicon release compound worn off) we’ve regrown confidence with every subsequent ride through the rest of winter.”

Edit: läste bara ditt senaste inlägg Berk när jag svarade här. Har nu läst de innan och det blev ju riktigt kul att jag svarade utan att läst dem innan 😂

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
silikon-skit typ släppmedel kan tydligen ställa till trassel både på insidan och utsidan av däcket:)

sen har ju dobbarna hos vissa däck en stabiliserande kärna av hårdare gummi, och när det efterhand slits fram blir det halt på riktigt.

Laan84

Aktiv medlem
Jag tror att jag har ett ställe på en runda som verkligen är ”slimy conditions” 😁
Det är inte mina spår på bilden, jag cyklar alltid längre till höger där själva stigen passerar. Tror inte att något däck klarar det där oavsett lågt tryck osv.

Bilagor

• 5DD143A8-9629-482C-948B-A7C6DF9AA7D8.jpeg
    5DD143A8-9629-482C-948B-A7C6DF9AA7D8.jpeg
    1.9 MB · Besök: 152

Berk

Aktiv medlem
Verkligen, tack för tipset. Körde i duggregn över blöta rötter och i lera idag. Tyckte inte mönstren såg jätteolika ut mellan Forekaster och Hans Dampf Supertrail men antar att jag nu upptäckt skillnaden mellan gummiblandningar 😅

Schwalbe Soft ger mycket mer grepp, men Forekaster har gles, låg profil, HD är motsatsen, det ger också mer grepp.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Måste säga att jag är ganska imponerad av mina High Roller II, det har varit ganska slirigt i veckan. Har kört lite blandat och tycker det verkar vara ett ganska bra allround-däck. Säkert inte bäst på nåt men bra på mycket :)

IMG_20210922_174119.jpg

Blev rekommenderad dhr ii maxterra av Berk tidigare i tråden.
Nu några pass senare som framdäck på stigarna får jag passa på att tacka! Väldigt nöjd!

Dämpar extremt bra, greppet imponerar de med. Ger rejält med självförtroende!
Förvisso inte vart riktigt jävligt väder än så länge och inte mycket till löv heller, men lika roliga för de.

Hur orolig ska an vara maxterra när de blir minusgrader? En del skriver att greppet försvinner andra att däcken slits hårt? (Kör gärna utan dubb om de går..)

Berk

Aktiv medlem
Måste säga att jag är ganska imponerad av mina High Roller II, det har varit ganska slirigt i veckan. Har kört lite blandat och tycker det verkar vara ett ganska bra allround-däck. Säkert inte bäst på nåt men bra på mycket :)

Engelska MBR tycker att det är bästa stigdäcket mellan många i sista testet. Ger mycket "dynamsism" och kanalen mellan mitten och sidadobbar ger mycket grepp i kurvar, men kan ger lite "vague" känslan fram, som på Dissector som har en liknande kanal. Så MBR säger bäst till bak.

Jag har aldrig provat HR, men tror att det är en smaksak. Jag känner "vague" känslan mycket mer bak på min Dissectors och fördrar den till fram.

Jag skulle ändå föredrar DHR II över HR.

Berk

Aktiv medlem
Däck är verkligen en smakfråga, jag tycker HR2 är både trögrullade och har dåligt grepp :). Har bara kört bak dock.

Trogrullat är antagligen ingen smakfråga. Hittar ingen siffror för rullmotstandet, men test säger att HR II rullar trögt, medan DHR II rullor otroligt lätt för en rejäl stigdäck.

Rattnalle

Aktiv medlem
Trogrullat är antagligen ingen smakfråga. Hittar ingen siffror för rullmotstandet, men test säger att HR II rullar trögt, medan DHR II rullor otroligt lätt för en rejäl stigdäck.
Jo men det är ju bevisligen en smaksak vad som upplevs som trögt. Jag hade nog slutat cykla helt hellre än att trampa runt på DD-däck här hemma i Göteborg t ex. Illa nog nu när jag inte orkat byta till nåt lättare än EXO..

Makten

Aktiv medlem
Fortfarande rysligt nöjd med E13 TRS race mopo som framdäck. Har nu också byggt bakhjul med likadan Spank-fälg och där var det noll problem att montera ett Maxxis-däck, så jag drar slutsatsen att E13-däcket är helt vidrigt tajt och därför svårt att montera (var på gränsen att ge upp).
Däcket har ganska mystiska egenskaper då det både tycks rulla bra på allt utom slätt och hårt underlag (asfalt, slät häll, där det "klistrar fast") samtidigt som det känns väldämpat och lite "poppigt". :oops: Jag tror som sagt att slitbanan med mönstret är superkletigt, segt och tjockt, medan sidoväggarna är ganska tunna och styva. Edit: Lustigt nog känns det ganska likt att köra Cush Core i ett lättare däck.
Slitage har börjat synas efter ett trettiotal turer men det ser inte värre ut än Maxxis MaxxTerra, utom att det är mer jämnt fördelat över däcket så även mittdobbarna slits. MaxxGrip beter sig ungefär likadant men tycks vara något lite mjukare än Mopo-gummit. Räknar med att det håller hela vintern om jag byter till alternativt hjul/däck när det är kring eller under nollan.

Fundadores

Aktiv medlem
Fortfarande rysligt nöjd med E13 TRS race mopo som framdäck. Har nu också byggt bakhjul med likadan Spank-fälg och där var det noll problem att montera ett Maxxis-däck, så jag drar slutsatsen att E13-däcket är helt vidrigt tajt och därför svårt att montera (var på gränsen att ge upp).
Däcket har ganska mystiska egenskaper då det både tycks rulla bra på allt utom slätt och hårt underlag (asfalt, slät häll, där det "klistrar fast") samtidigt som det känns väldämpat och lite "poppigt". :oops: Jag tror som sagt att slitbanan med mönstret är superkletigt, segt och tjockt, medan sidoväggarna är ganska tunna och styva. Edit: Lustigt nog känns det ganska likt att köra Cush Core i ett lättare däck.
Slitage har börjat synas efter ett trettiotal turer men det ser inte värre ut än Maxxis MaxxTerra, utom att det är mer jämnt fördelat över däcket så även mittdobbarna slits. MaxxGrip beter sig ungefär likadant men tycks vara något lite mjukare än Mopo-gummit. Räknar med att det håller hela vintern om jag byter till alternativt hjul/däck när det är kring eller under nollan.

Låter ju intressant! Det är väl just de egenskaper man vill ha. Att det rullar bra men suger fast på hällar. Är våtgreppet lika bra och på rötter?

LDG

Aktiv medlem
Låter ju intressant! Det är väl just de egenskaper man vill ha. Att det rullar bra men suger fast på hällar. Är våtgreppet lika bra och på rötter?
Allt är ju olika bra på rötter men på hösten när löv ramlar avger de ju lite olja vilket gör ordet såpahalt bokstavligt. Många glömmer det :D blir ju enligt mig avsevärt mkt bättre grepp några månader senare även om det fortsatt är blött.

Makten

Aktiv medlem
Gött att vara nöjd!
Kör du spank vibrocore? Hälper det så du slipper cushcore? Kör du helt utan insert?
Inte Vibrocore utan den vanliga 350-fälgen. Inga korvar för tillfället; det blir för tungt med såpass tung fälg och tungt däck. Känner inget behov av det fram heller när däcket är såpass lugnt och dämpat. Fälgen som sådan är dock "bekväm" och lite död i känslan utan att vara flexig i sidled.

Skulle säga att våtgreppet ligger nånstans mellan Maxxis MaxxTerra och MaxxGrip. Det sisnämnda är helt magiskt men rullar av allt att döma lite sämre.
Nåt direkt grepp på våta rötter tror jag ju inte man kan få oavsett däck, men där spelar dämpningsegenskaper stor roll genom att man kan hindra däcket att studsa och tappa kontakt med marken.

Fundadores

Aktiv medlem
Allt är ju olika bra på rötter men på hösten när löv ramlar avger de ju lite olja vilket gör ordet såpahalt bokstavligt. Många glömmer det :D blir ju enligt mig avsevärt mkt bättre grepp några månader senare även om det fortsatt är blött.

Det är ju den där såphalkan som är värst. Blir snart dags att sätta på Maxxgrip i fram...

ambientzz

Aktiv medlem
Monterat. Bara att invänta att förkylningen släpper och att regnet kommer till veckoslut/helgen då....Som väntat var de bökigare att montera på/av än Maxxis. Förstår inte varför inte alla tillverkare kan få till samma enkelhet som dom?
20210928_184407.jpg

Senast ändrad:

Snobben

Medlem
Har inte jättemånga timmar på mina butcher T9 respektive eliminator T7 men so far bästa upplevelsen hittills (kör väl mest vad som kan betecknas som down-country)

väldämpat bra grepp å rullar ändå bra
Körde igår en stigrunda med många blöta rötter och hala stenar/hällar Mina nu något slitna Fastrack på min XC-HT var definitivt inte bästa däcken :) Vad tror du om Butcher T9 fram och Eliminator T7 bak vid sådan körning?
Eller kanske Butcher T9 fram och bak? Men detta kanske blir väldigt trögt? Jagar inte tider men kör för att få upp flåset och styrkan men för tungrullat blir nog inte kul, oavsett grepp..

Berk

Aktiv medlem
Jag kör gamla Butcher/Eliminator i gamla Grid Trail utforande, som motsvarar T7, på min stig HT på höst/vinter. Väldigt nöjd med greppet. Har just köpt Butcher T9 / Ground Control T7 till min helstel SS. Tror inte att jag skulle ville köra Butcher T9 bak pga av både rullmoståndet och slitage.

Martinmat

Aktiv medlem
Som sagts ovan var igår ute i världens misärväder med dygnblöta rötter och lervällling. Greppet var imponerande i butcher, men gummit i T9 är riktigt mjukt så skulle inte köra det bak. Jag tycker butcher T9 fram å eliminator T7 bak är en grym kombo. Har ett hans dampf i soft gravity fram på Ht:en å det är inte i närheten av lila bra grepp som T9

Guaruska

Aktiv medlem
Provade min självuppfunna idé i lördags: dhf bak och bakofram (har ej kunnat cykla denna säsong pga komponentbrist). Jädrans sicket grepp! Kunde cykla uppför backar jag bara drömt om tidigare. Fram hade jag nåt continental raceking (följde me ett köp) som lämnade en del att önska - som att kunna styra t ex. Kanske ska satsa på penny farthing...

Snobben

Medlem
Som sagts ovan var igår ute i världens misärväder med dygnblöta rötter och lervällling. Greppet var imponerande i butcher, men gummit i T9 är riktigt mjukt så skulle inte köra det bak. Jag tycker butcher T9 fram å eliminator T7 bak är en grym kombo. Har ett hans dampf i soft gravity fram på Ht:en å det är inte i närheten av lila bra grepp som T9
Låter bra. Vilken variant kör du? Grid? Grid trail? Tror du Butcher t7 kan vara bra som bakdäck?

ambientzz

Aktiv medlem
Provade min självuppfunna idé i lördags: dhf bak och bakofram (har ej kunnat cykla denna säsong pga komponentbrist). Jädrans sicket grepp! Kunde cykla uppför backar jag bara drömt om tidigare. Fram hade jag nåt continental raceking (följde me ett köp) som lämnade en del att önska - som att kunna styra t ex. Kanske ska satsa på penny farthing...
Vilken härlig dödskombo! Har för mig att gamla Continental Speed King skulle vändas åt andra hållet om den användes bak. Kanske är fram(bak)tiden igen?

Guaruska

Aktiv medlem
Bipolär cykling kallas det: när du trampar får du värsta självförtroendet, när du slutar trampar så försvinner självförtroendet omedelbart. Ny uci-sport. Har hört att d ska va me på OS för icke-medicinerade. Kanske va d paralympics. Om inte så lär du hamna i paralympics efter att ha provat.

mafakka

Medlem
Bor i Åre så vädret är sällan tiptopp, har Butcher T9 Fram och Eliminator T5 bak, rullar ju inte supersnabbt men är riktigt stabila. Har innan favoriserat DHRII och kan väl ärligt säga att de funkar bättre till 90% av förhållandena men där Butcher/Emilinator slår så är det på blöta rötter. Ska tilläggas dock att jag kör med insert och därför kan lyxa till det med lite lägre tryck vilket såklart hjälper...

Berk

Aktiv medlem
Låter bra. Vilken variant kör du? Grid? Grid trail? Tror du Butcher t7 kan vara bra som bakdäck?

Butcher T9 finns bara i Grid Trail och Grid Gravity. På stig vill man har Grid Trail.

Eliminator är en riktigt trevligt bakdäck och rullar lättare än Butcher. Har aldrig känt att jag saknade grepp bak.

Martinmat

Aktiv medlem
Butcher T9 finns bara i Grid Trail och Grid Gravity. På stig vill man har Grid Trail.

Eliminator är en riktigt trevligt bakdäck och rullar lättare än Butcher. Har aldrig känt att jag saknade grepp bak.
Instämmer jag kör T9 trail saknar inte heller grepp bak med eliminator. Min nya favvo kombo

Snobben

Medlem
Instämmer jag kör T9 trail saknar inte heller grepp bak med eliminator. Min nya favvo kombo
Det blev Butcher t9 fram och Eliminator t7 bak. Första turen avklarad. Butcher som framdäck är ju helt magiskt bra. Greppet på hällar och idag helt vansinnigt blöta rötter var utomjordiskt bra. Fler än en gång jag han tänka att nu går det åt h-vete men däcket sög fast i underlaget och det var bara att fortsätta som inget hänt. Eliminator som bakdäck var också riktigt bra. Inte riktigt lika greppigt som Butcher men de gånger jag fick kliva av cykeln berodde det mer på min teknik och ork än däcket.
Rullet var såklart tyngre än mina tidigare Fasttrack, men inte så tungt som jag befarat.
Tack ni som tipsade om dessa däck 👍

Stervelo

Aktiv medlem
Vad sägs om nya shortyn, finns bara 2.4 maxterra, eller dd och maxxgrip med 250 gram till, fram, och nya big bettyn bak, 2.6 soft. Sen köper jag fan en onsie också. Jag är en vackertvädercyklist, jag ogillar kladdet, men nu är det banne mig dags.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer