Vettigt larm för cykel från Knog?

nieves

Aktiv medlem
Vad tror vi om denna produkt?
Jag tänker att det kan vara bra att ha även om man låser cykeln vid t.ex fikastopp mm.

mzi

Aktiv medlem
Den skriker knappast, 85dB står det i reklamen. Men det är mest att jag inte vet vad jag ska göra när larmet går? Om någon slänger upp hojen på ett flak ska jag springa efter i cykelskor? En vanlig pundare brukar ju inte riktigt smyga runt utanför mina cykelfik.

ponx

Aktiv medlem
Jättebra grej, jag ska lätt köpa en. Jag blir alltid nojig på konsum och måste gå och glutta ut genom fönstret för att kolla om cykeln är kvar. Jag har några airtags och de är kanonbra förutom att det är bökigt att fästa dem på cykeln.

Jag hoppas att de gör varianter som är formade som ett batteri så att man kan montera dem i styret.

BJS

Aktiv medlem
Mitt förtroende för Knog är borta. Ofta bra ideer, men produktion, kvallite och sånt där..... nä...

SIE

Aktiv medlem
Beställd, inte så mycket för larmet utan för att den i motsats till nuvarande airtag inte skvallrar för tjuven.
Intressant att höra om någon här har erfarenheter.

ponx

Aktiv medlem
Jag är nöjd med min knog scout. Batteriet är på 50% och då var det nog ett par månader minst sen jag laddade. Larmet använder jag när jag ska in på affären eller gör ett kort stopp. Jag tänker att det ger mig de där sekunderna att hinna ut, och om tjuven hunnit iväg, möjligheten att höra var han tagit vägen.

Men i cykelgaraget på jobbet så är det ju ibland några timmar mellan uppdateringar. Så om det kommer en tjuv där så märker man ju stölden först när cykeln kommer förbi en apple-apparat. Jag gissar att tjuvar mest kör android. Men risken i garaget är låg så det är inget som oroar.

SIE

Aktiv medlem
Av nyfikenhet, hur då skvallrar för tjuven?
Airtags är designade för att man inte skall kunna stalka folk genom att gömma sin airtag i t ex någons väska/jackficka. Efter ett tag (tid varierar men det är timmar som gäller) i sällskap av annan device börjar den pipa, och har ”offret” en iPhone kommer den uppmärksamma på att en okänd Airtag åker snålskjuts.

Förmodligen är det ok för tredjepartstillverkare som Knog att skippa denna ”feature” om den airtag-aktiga produkten är stor nog för att anses vara svår att obemärkt smyga med någon, såklart väldigt godtyckligt, en knog scout är ju knappast en koloss.

SIE

Aktiv medlem
Jag är nöjd med min knog scout. Batteriet är på 50% och då var det nog ett par månader minst sen jag laddade. Larmet använder jag när jag ska in på affären eller gör ett kort stopp. Jag tänker att det ger mig de där sekunderna att hinna ut, och om tjuven hunnit iväg, möjligheten att höra var han tagit vägen.

Men i cykelgaraget på jobbet så är det ju ibland några timmar mellan uppdateringar. Så om det kommer en tjuv där så märker man ju stölden först när cykeln kommer förbi en apple-apparat. Jag gissar att tjuvar mest kör android. Men risken i garaget är låg så det är inget som oroar.
Typiskt tjuvar att köra android 🙂

stopdoc4

Medlem
Beställd, inte så mycket för larmet utan för att den i motsats till nuvarande airtag inte skvallrar för tjuven.
Intressant att höra om någon här har erfarenheter.
Intressant. Har du någon fakta som styrker att Knog inte skvallrar för tjuvens iPhone? Jag trodde att de företag som får använda Apples "Find My" måste spela med samma regler som Apples AirTag. T.ex. Chipolo och Knog. Men du har alltså information som visar att så inte är fallet? Alltså att Knog inte kör med "anti-stalking"-funktionen som AirTags har?

SIE

Aktiv medlem
Intressant. Har du någon fakta som styrker att Knog inte skvallrar för tjuvens iPhone? Jag trodde att de företag som får använda Apples "Find My" måste spela med samma regler som Apples AirTag. T.ex. Chipolo och Knog. Men du har alltså information som visar att så inte är fallet? Alltså att Knog inte kör med "anti-stalking"-funktionen som AirTags har?
Nej, efter senare efterforskningar har jag snarare fakta som stöder att den visst det skvallar, iaf om man ser till recensioner online..

stopdoc4

Medlem
Ja det var vad jag fått fram också. Fördelen med "Find My" är att alla med en iPhone söker efter en cykel som försvunnit. Uppenbara nackdelen är ju att tjuven varnas om tjuven har iPhone.

Fördelen med Tile är att ingen varning ges till tjuven (även om Tile säkert kan hittas med bluetooth-tracker-appar. Nackdelen är att inte så många personer har Tile-appen installerad, så sökningen blir ju begränsad.

SIE

Aktiv medlem
Ja det var vad jag fått fram också. Fördelen med "Find My" är att alla med en iPhone söker efter en cykel som försvunnit. Uppenbara nackdelen är ju att tjuven varnas om tjuven har iPhone.

Fördelen med Tile är att ingen varning ges till tjuven (även om Tile säkert kan hittas med bluetooth-tracker-appar. Nackdelen är att inte så många personer har Tile-appen installerad, så sökningen blir ju begränsad.
Dock kan tjallandet dröja, oftast tills personen är på en plats där hen vistas ofta, typ hemma. Ger lite respit.

kroem

Aktiv medlem
Har en på cykeln, men inte testat direkt. Mitt problem är att den är så känslig för "flyttar" att om man sätter den i alarm-mode så tjuter det bara hojen typ rörs lite lätt(ish)

Topp