Vevlager hjälp.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Vevlager hjälp.
Vad menar du med lagerskålarna? Menar du själva maskinlagrena? Lagerskålarna är väl det vi ser sitter i ramen på bilden? lagrena är de som du fått ut (maskinlager ser ut så). Även lagerskålarna är inpressade i ramen på många cyklar nuförtiden och lagrena är även de inpressade i lagerskålarna

Vevlager hjälp.
Fel av mig lagrarna fick jag ut går det att få ut lagerskålarna?

Vad menar du med lagerskålarna? Menar du själva maskinlagrena? Lagerskålarna är väl det vi ser sitter i ramen på bilden? lagrena är de som du fått ut (maskinlager ser ut så). Även lagerskålarna är inpressade i ramen på många cyklar nuförtiden och lagrena är även de inpressade i lagerskålarna

Mayhem

Aktiv medlem
Vevlager hjälp.
Fel av mig lagrarna fick jag ut går det att få ut lagerskålarna?
Antingen har du haft verktyget vilande mot fel intern kant, eller om det inte gick att sätta verktyget mot annan kant, kanske att kopparna är i överkant av angivna toleranser och ramen i nederkant. Passningen mellan ramen och kopparna har då blivit svårare att bryta än passningen mellan kopparna och lagren…

Vevlager hjälp.
Har testat åt båda håll med verktyget nu å där finns ingen mer kant att fästa det i. 😢 får se om någon firma i stan kan hjälpa mig.

Mayhem

Aktiv medlem
Vevlager hjälp.
Vad är det för material på kopparna? Brukar vara plast men på bilden ser det mer ut som aluminium och står dessutom AL på sidan. Kanske trä ett bågfilsblad genom ramen och försöka skära en liten skåra i kopparna för att lätta på trycket och därefter få ut det?

Crocko

Aktiv medlem
Vevlager hjälp.
Inte för att avskräcka dig men har du kollat upp ordentligt med BB bredden och kedjelinjen? BB30 om det är det och inte BB386 eller 30A brukar jobba med 68mm bredd och inte 73mm som shimano. Sen blir det väldigt små kulor i 4130 lagren som gör dem känsliga.

Crocko

Aktiv medlem
Vevlager hjälp.
Ditt lager har ju ett antal värdelösa plastdistanser mellan lagerskålarna, dessa borde gå att hitta på med en större skruvmejsel och sen driver du ut dem med en hammare. Prylarna skall ju ändå skrotas.

Plastdistansen sitter mellan lagerskålarna i Alu och när den är borta så driver du enkelt ut dessa på samma sätt, du borde se det gråa plaströret när du kikar in. Allt detta förutsätter att du har visst handlag med verktyg så du inte förstör något, annat be om hjälp

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer