Vevlager octalink till min mtb!!Update!! Nu provpassat med dåligt resultat..

Snulfert

Medlem
Hej,
Har idag vevlager enligt bild #1på cykeln (73x122,5). Har nu köpt vevlager/parti octalink i ett paket. Hittar inte vevlager octalink med samma mått som det jag har nu. Hur fungerar detta?
Det som medföljde är 68 brett så det fungerar ju inte då väl??
Om jag mäter utrymme mellan vevarm och ram som jag har i nuläget, ger det mig en tillräckligt klar bild över hur mycket kortare Axel jag skulle kunna ha på nytt vevparti eller är det inte så enkelt? Hittar inte octalink som stämmer rakt av med nuvarande mått nämligen.

Om det har någon betydelse så slänger jag in bild på octalink lagret med ifall dess benämning är bra guidning för att se vad jag kan ha istället.

Trevlig kväll!

Bilagor

weldion

Aktiv medlem
Vevlagret på din cykel skall vara 73 mm brett över självaste lagerhuset och axeln i detta lager är 122,5 mm lång. Om man sätter dit ett vevlager med en kortare axel, då är det en risk att framdreven tar i ramen eller att vevarmarna tar i kedjestagen när du trampar.
Gänga, vevlagerbredd och axel måste stämma i mått.

art001

Medlem
Du ska använda nyinköpt beg. vevparti avsett för 113 mm axel?
Då ska du väl ha vevlager för 73 mm bredd och 113 mm axel?
Vänta gärna på nån som har koll på riktigt!

Mvh Thomas

Snulfert

Medlem
Du ska använda nyinköpt beg. vevparti avsett för 113 mm axel?
Då ska du väl ha vevlager för 73 mm bredd och 113 mm axel?
Vänta gärna på nån som har koll på riktigt!

Mvh Thomas
Tack för svar. Så vevparti kommer inte passa på ett vevlager med längre eller kortare Axel menar du?

art001

Medlem
Så har jag fattat det, tyvärr ingen garanti för något!
Du tar lämpligen beg. driv-sidans vevlager och monterar, skruvar dit det beg. vevpartiet och kollar att det inte tar i/växlar funkar. Gör det det så köp 73/113mm?!

Senast ändrad:

Snulfert

Medlem
Så har jag fattat det, tyvärr ingen garanti för något!
Du tar lämpligen beg. driv-sidans vevlager och monterar, skruvar dit det beg. vevpartiet och kollar att det inte tar/växlar funkar. Gör det det så köp 73/113mm?!
Låter klokt, får testa i helgen.

Rock

Aktiv medlem
Du måste ha ett vevlager med 73mm hylsa, förutsatt att din ram har 73mm vevlagerhus. Axellängden avgörs framförallt av vilket vevparti och vilken kedjelinje din cykel är anpassad för. I nästan alla fall så stämmer Shimanos rekommendation av axellängd. Shimano BB-ES51 bör fortfarande tillverkas i 73-113.

Bor du i Stockholm så skulle jag tro att Jarla Alvik har 73-113 oktalink.

Snulfert

Medlem
Du måste ha ett vevlager med 73mm hylsa, förutsatt att din ram har 73mm vevlagerhus. Axellängden avgörs framförallt av vilket vevparti och vilken kedjelinje din cykel är anpassad för. I nästan alla fall så stämmer Shimanos rekommendation av axellängd. Shimano BB-ES51 bör fortfarande tillverkas i 73-113.

Bor du i Stockholm så skulle jag tro att Jarla Alvik har 73-113 oktalink.
Problemet är att jag har 73/122,5 idag. Hittar inte den dimensionen när jag söker efter Octalink.

Rock

Aktiv medlem
Problemet är att jag har 73/122,5 idag. Hittar inte den dimensionen när jag söker efter Octalink.
Jag hänger nog inte riktigt med... Vevpartiet som du köpte och ska använda, kom inte det med ett octalinkvevlager som var 68-113?

Snulfert

Medlem
Jag hänger nog inte riktigt med... Vevpartiet som du köpte och ska använda, kom inte det med ett octalinkvevlager som var 68-113?
Jag köpte beggad grupp där 68-113 medföljde. På cykel idag sitter 73-122,5 så jag visste att jag behövde byta IOM att det var olika bredd men jag hittar inte nåt Octalink med 73-122,5 så därför undrar jag vilket Octalink vevlager bredd 73 som jag kan köpa till cykeln jag har nu. 113 kanske funkar men blir väl 5mm smalare/sida då mot det jag har just nu. Bild på blå paket högst upp visar vad jag har idag.
Hoppas det inte blev krångligare.

JojjeM

Aktiv medlem
Som flera redan påpekat så är det vevparti som (i huvudsak) styr vad du ska ha axellängd. Eftersom du byter det så kan du helt bortse från din gamla axel (som dessutom är fyrkant så det går ändå inte att jämföra). 73-113 bör som sagt bli korrekt,

/Johan

Snulfert

Medlem
God kväll,
Nya vevlagret med 113 axel är tyvärr för smalt för att vevpartiet ska passa. Är det någon som kan tipsa om Octalink vevlager 73mm brett och axelbredd 122,5 som är vad nuvarande vevlager har?

Snulfert

Medlem
Finns 113, 118, 121 och 126 mm...
Vad är det för vevparti det ska passa till?
Vevparti mm köptes begagnat och då medföljde ett 68x113 vevlager. På själva vevpartiet står det ingen info vad jag kan se mer än 175 men det hänvisar ju bara till längden på pedalarmen väl?
Gruppen jag köpt kommer från äldre (10år) racer och jag hoppas kunna få på det på en mtb nu istället.
Tack för länken! Vad innebär E-type som står bakom vissa?

art001

Medlem
Om du kan hitta beteckning på vevpartiet så brukar man kunna hitta rek. axelbredd. Kompliceras säkert av att det kan vara avsett för racer och du nu vill montera på mtb.
Vad händer med 113 mm, går klingorna emot kedjestaget? Isåfall borde 118 mm flytta ut det 2,5 mm, 121an 4 mm och 126an 6,5 mm? Och såklart lika mycket på vänster sida.
E-type; gissar på detta 'Shimano E-type med platta - Framväxeln monteras fast bakom vevlagret.' Från cykelkrafts sida. Alltså mellan ram och vevlager.

Snulfert

Medlem
Om du kan hitta beteckning på vevpartiet så brukar man kunna hitta rek. axelbredd. Kompliceras säkert av att det kan vara avsett för racer och du nu vill montera på mtb.
Vad händer med 113 mm, går klingorna emot kedjestaget? Isåfall borde 118 mm flytta ut det 2,5 mm, 121an 4 mm och 126an 6,5 mm?
E-type; gissar på detta 'Shimano E-type med platta - Framväxeln monteras fast bakom vevlagret.' Från cykelkrafts sida. Alltså mellan ram och vevlager.
Även utan drev tar det precis i när jag monterat det som jag vill ha det. Här kommer två bilder från imorse. Kedjelinje nämns ibland men eftersom min mtb är bredare bak än racer? Så borde jag väl kunna flytta ut vevparti något och ändå få bra linje eller fungerar det inte så?
25CE2921-7242-4904-B89F-AF822C35CF35.jpeg
79255DD1-D6DD-4E48-8003-C3A6BD95C993.jpeg

art001

Medlem
Shimanos beteckning FC-R450 ger 113 mm för vevhusbredd 68/70 mm.
Screenshot_20200423-072208_Adobe Acrobat.jpg

Vilket ska ge en kedjelinje på 43,5 mm.
Så om 121 eller 126 mm kan fås att fungera med nuvarande framväxel är nog möjligt men jag har ingen erfarehet av detta. Förr var 47,5 mm vanligt vid tredelat mtb vevparti. Hoppas någon annan kan hjälpa till med dessa svar.

rois

Aktiv medlem
För att förvirra ytterligare. Framväxlar har en angiven kedjelinje, som bör samspela med vevpartiets/vevlagrets kedjelinje. Om det är för stora skillnader kan det bli problem att justera framväxeln, så att exempelvis yttre klingan kan nås.
Så det är intressant vilken framväxel du skall använda, original eller den som eventuellt ingick i det begagnade gruppsetet?
Jag kan dock inte ge någon garanti för att jag har rätt.

Snulfert

Medlem
Tack för att ni kollar och delar med er. Får försöka mäta lite ikväll och se hur mycket mer plats jag behöver för att få plats med vevpartiet.

Rock

Aktiv medlem
Men ska du sätta ett landsvägsparti på en MTB-ram? Den informationen hade du inte med ifrån början, 73-huset gav att det var en mtb/hybrid.

Då kan det vara så pass enkelt att med landsvägsutväxling på klingorna så passar inte vevpartiet alls på din ram.

Snulfert

Medlem
Men ska du sätta ett landsvägsparti på en MTB-ram? Den informationen hade du inte med ifrån början, 73-huset gav att det var en mtb/hybrid.

Då kan det vara så pass enkelt att med landsvägsutväxling på klingorna så passar inte vevpartiet alls på din ram.
Mycket troligt, trodde att det skulle kunna funka ändå. Gjorde lite markeringar igår om vart vevpartiet hamnade på staget så får väl mäta hur mycket bredare det blir från det stället och sedan se om det går att ha en längre Axel att lösa det med.
Annars löst vevparti 2-delat för fyrkantsaxel och 9delat

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer