Vevparti, DUB vs DUB Wide

Henrik.torsby

Ny medlem
Skulle uppgradera från GX till XX1 ikväll.
Gjorde fyndet att det satt ett WIDE i så det sket sig. Hade inte en tanke på att kolla det innan.

Scott Spark rc team 2022.

För visst kan man inte byta en axel? Fast i vänsterveven va?

Bilagor

• 20230201_200103.jpg
    20230201_200103.jpg
    855.8 KB · Besök: 50
  • 20230201_200112.jpg
    20230201_200112.jpg
    542.7 KB · Besök: 49

krikje

Ny medlem
Skulle uppgradera från GX till XX1 ikväll.
Gjorde fyndet att det satt ett WIDE i så det sket sig. Hade inte en tanke på att kolla det innan.

Scott Spark rc team 2022.

För visst kan man inte byta en axel? Fast i vänsterveven va?
Jag har råkat ut för samma sak på min Spark my22! Drevet tog i ramen med den vanliga XX1 Boost DUB veven så jag fick byta drev till ett med 0mm offset, då blev det rätt. 🙂

krikje

Ny medlem
Ja, vevlagret monterades som vanligt med den lilla distansen (2mm?) på höger sida.
Är ditt problem också att drevet tar i ramen?

jonte987

Aktiv medlem
0 offset blir 55mm chainline och ingen skillnad på axel = normal superboost. SRAM har någon 56.5 mm for Super Boost + frame. Visste inte att BB skiljer.

Vad har klingan för offset?

krikje

Ny medlem
På min Spark RC Pro 2022 fick jag det att fungera genom att montera ett Sram PressFit BB92 PF41 vevlager med 2mm distans på höger sida och sedan ett 0mm offset drev.

Bilagor

• 621146A3-E4B7-4727-8F1B-6C5E3ABCA149.jpeg
    621146A3-E4B7-4727-8F1B-6C5E3ABCA149.jpeg
    463.9 KB · Besök: 26
  • 553CE4AC-4EEB-4255-838D-64F9BBC9C4E9.jpeg
    553CE4AC-4EEB-4255-838D-64F9BBC9C4E9.jpeg
    346.9 KB · Besök: 26

Berk

Aktiv medlem
Visste inte om DUB MTB-wide. Axeln verkar vara 6 mm längre för att man ska använda 3 mm distans på axeln på vänster och höger sidan av vevlagret. Kedjelinjen flyttar då 3 mm utåt. Jag förstår inte riktigt varför man skulle ville göra det. Enda anledningen jag kan komma på är ett 6 mm bredare vevlagerhus, men jag ser ingen exempel av det.

Om en vanlig DUB MTB vevparti passar utan de 3 mm distanser behöver man bara byta till ett drev med 0 mm offset.

weldion

Aktiv medlem
Visste inte om DUB MTB-wide. Axeln verkar vara 6 mm längre för att man ska använda 3 mm distans på axeln på vänster och höger sidan av vevlagret. Kedjelinjen flyttar då 3 mm utåt. Jag förstår inte riktigt varför man skulle ville göra det. Enda anledningen jag kan komma på är ett 6 mm bredare vevlagerhus, men jag ser ingen exempel av det.

Om en vanlig DUB MTB vevparti passar utan de 3 mm distanser behöver man bara byta till ett drev med 0 mm offset.
Du sätter 3 mm på vänster sida och 5 mm på höger när det kommer till Wide. Vanlig DUB MTB så är det 0 mm på vänster och 2 mm på höger när det kommer till BB92.
Wide finns väl för att möjliggöra en annan ramkonstruktion för att t.ex. köra med bredare däck.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Du sätter 3 mm på vänster sida och 5,5 mm på höger när det kommer till Wide. Vanlig DUB MTB så är det 0 mm på vänster och 2,5 mm på höger när det kommer till BB92.
Wide finns väl för att möjliggöra en annan ramkonstruktion för att t.ex. köra med bredare däck.

Ja, det är också vad jag kam på som anledning. Men Sram listar ingen bredare vevlagerhus i manualen och Scott Spark RC verkar använda DUB MTB-wide på en vevlagerhus med vanliga bredden som jag inte är poängen med.

weldion

Aktiv medlem
Ja, det är också vad jag kam på som anledning. Men Sram listar ingen bredare vevlagerhus i manualen och Scott Spark RC verkar använda DUB MTB-wide på en vevlagerhus med vanliga bredden som jag inte är poängen med.
Men med bredare mått mellan vevarna kan du sätta en bredare sving på en heldämpad hoj och då behöver du inte bredare lagerhus på självaste ramen/främre triangeln.

Berk

Aktiv medlem
Men med bredare mått mellan vevarna kan du sätta en bredare sving på en heldämpad hoj och då behöver du inte bredare lagerhus på självaste ramen/främre triangeln.

Jag ser inte att det ger mer utrymme än en vanlig DUB vevparti med 0 mm offset drev som ger samma 55 mm kedjelinjen.

EDIT: det ger mer utrymme på icke-drivsidan, men då till en riktigt asymmetrisk sving.

weldion

Aktiv medlem
Jag ser inte att det ger mer utrymme än en vanlig DUB vevparti med 0 mm offset drev som ger samma 55 mm kedjelinjen.
Mer utrymme för att ta ut svängarna med kedjestagen på svingen.
Sedan så tycker jag att SRAM krånglar till det lite. DUB infördes av SRAM för att underlätta med vevlagerstandarder, sedan så inför de en massa Wide och Superboost DUB osv.
DUB Wide Road är t.ex. lika bred som en vanlig DUB MTB.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, jag antar att q skiljer också förutom chainline. Kollade inte det.
Finns det fler varianter än superboost+ (sb) med 56.5mm som jag kollade på?

Berk

Aktiv medlem

Det bara på icke-drivsidan dock (som jag tillagg). På driv-siden sitter en 0 mm offset drev helt plan med vevarmen, så ingen vinst alls där med DUB-wide.

Sedan så tycker jag att SRAM krånglar till det lite. DUB infördes av SRAM för att underlätta med vevlagerstandarder, sedan så inför de en massa Wide och Superboost DUB osv.

Håller med att det är förvirrande. Men det är inte SRAMs fel att det finns många olika bred på vevlagerhus. En lösning hade varit att har standard till 83 mm vevlagerhus med spacer till smalare. Då kan man har två standard: vanlig och fat. Det kräver dock fortfarande drev med många olika offset.

weldion

Aktiv medlem
Det bara på icke-drivsidan dock (som jag tillagg). På driv-siden sitter en 0 mm offset drev helt plan med vevarmen, så ingen vinst alls där med DUB-wide.

Håller med att det är förvirrande. Men det är inte SRAMs fel att det finns många olika bred på vevlagerhus. En lösning hade varit att har standard till 83 mm vevlagerhus med spacer till smalare. Då kan man har två standard: vanlig och fat. Det kräver dock fortfarande drev med många olika offset.
Det är klart att SRAM inte styrt tidigare standarder. Blir inte bättre med ytterligare en standard på vevlager och sedan ytterligare varianter på samma vevaxeldiameter. Snart kommer säkert DUB UW och DUB UW Narrow.

Henrik.torsby

Ny medlem
Det är just svingen som blir problemet i mitt fall om jag inte har en bred spacer på drivsidan, det kommer ta i.
kling-Offset på 0 kanske löser problemet, och att jag får några mm smalare mellan fötterna kanske inte har nån större betydelse.

Berk

Aktiv medlem
Nej inte veven, men klingan!
Har ställt frågan till Scott via Team Sportia nu så det blir spännande att se vad dom svarar.

Bytte till en drev med 0 mm offset är en lösning.

OBS att det behövs en 4,5 mm distans på drivsidan vid vanlig MTB DUB.

EDIT: det är vid BSA vevlagerhus. Vid PF92 är det som weldion skriver nedan.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Nej inte veven, men klingan!
Har ställt frågan till Scott via Team Sportia nu så det blir spännande att se vad dom svarar.
Då är det som @krikje skriver, att du byter till ett drev med 0 mm offset. Veven monteras utan outer left-distans och så måste du köra med outer right-distans på 2 mm med BB92 monterat.
Skärmavbild 2023-02-02 kl. 13.27.31.png

Du bör ha 3 mm på vänster sida och 5 mm på höger sida just nu. Med 6 mm kortare vevaxel så får du kompensera det med att ta bort 3 mm på vardera sida. Dvs så sätter du en 2 mm-distans mellan höger vevarm och vevlager. Ingen distans på vänster sida.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Hörde rykten om att det ska kunna fungera om man skiter i preloadgrejen på vänster sida. Bara rykten dock och jag ogillar krångliga nya standarder. Kul för alla som köpt quarq för 10k 😁

Pfaff

Aktiv medlem
Hörde rykten om att det ska kunna fungera om man skiter i preloadgrejen på vänster sida. Bara rykten dock och jag ogillar krångliga nya standarder. Kul för alla som köpt quarq för 10k 😁
Ahh! Standarder! Jag älskar standarder. Ju fler desto bättre. Standarder till folket! Var och en sin standard.

Köp & Sälj

Topp