Vevparti snurrar bara runt på oväxlad barncykel

MarcusL79

Aktiv medlem
Har en Vitus 16" utan växlar där vevarna helt plötsligt bara snurrar runt utan att ta. Har lokaliserat det till baknavet (frihjulet) men inte plockat isär något än.

Har dålig koll på navens uppbyggnad. Är det någon som vet vad det kan tänkas vara?
Enkelt/billigt att åtgärda själv?
Kan det räcka med att serva eller måste man köpa nytt nav och därmed bygga om hjulet? 😬 Det senare har jag inte kompetensen för.

Eller får man köpa en helt nytt bakhjul?

BJS

Aktiv medlem
Det är troligen de fjäderbelastade klackarna i frihjulsmekanismen som fastnat, antigen i rost eller torkat fett. Det kan gå gå ordning på genom att spruta 5-56 eller liknande och hoppas på tur. Det seriösa svaret är såklart att ta isär och fixa.

Får du inte ordning på det är det inte hela värden att köpa ett nytt. Oväxlade 16-tum hjul är inte så dyra.

MarcusL79

Aktiv medlem
Det är troligen de fjäderbelastade klackarna i frihjulsmekanismen som fastnat, antigen i rost eller torkat fett. Det kan gå gå ordning på genom att spruta 5-56 eller liknande och hoppas på lite tur. Det seriösa svaret är såklart att ta isär och fixa
Va bra det låter ju ändå rätt bra att det inte behöver vara utslitet eller sönder. 😊
Då plockar jag gärna isär och smörjer lite. Lär väl sig något om inte annat.

Nåt att tänka på? Inget som kommer "hoppa iväg"?

jonte987

Aktiv medlem
Nytt frihjul räcker i så fall. Kostar väl 200 eller nåt. Jag skar till ett verktyg för att ta av original på Vitus 16'' (men är säkert inte samma alla år)

Var är det? Jag har kvar verktyg och extra frihjul

darkforce

Aktiv medlem
ta lös bakhjulet lägg det ner spraya wd40 5-56 eler dylikt i skarven mellan den fasta delen o den roterande kuggkransen i frihjulet o snurra på det så oljan kryper in i skarven o in i frihjulet upprepa spraya snurra ett antal ggr så kommer det nog till liv igen

Brakastruten

Aktiv medlem
Är du osäker, anlita kunnig verkstadspersonal. Ett klatterarsle höll på att få mig mosad redan när jag var barn.. Han hade inte med nav att göra över huvud taget!

MarcusL79

Aktiv medlem
ta lös bakhjulet lägg det ner spraya wd40 5-56 eler dylikt i skarven mellan den fasta delen o den roterande kuggkransen i frihjulet o snurra på det så oljan kryper in i skarven o in i frihjulet upprepa spraya snurra ett antal ggr så kommer det nog till liv igen
Sprutade in wd-40 i skarven (bild) och just nu snurrar det på rätt bra åt båda håll men ska låta det stå över natten.
Tog bort axeln och de lösa kulorna. Ska göra rent banorna och fetta in. Men klackarna i frihjulet ska väl hugga in även om lagren är borta och åtdragna.

Har annars för mig att jag har en "navnyckel" frågan är bara om den passar..

ser fram emot morgondagens mek 😀
PXL_20220801_200338097.jpg

hermannjoh

Aktiv medlem
Höll den inte längre en så 😬
Kolla den här videon, men osäker om frihjulet som sitter på är möjlig att göra service på

MarcusL79

Aktiv medlem
Jag skar av lagom många tänder på ett Biltema vevlagerverktyg. Sitter det hårt så duger det kanske inte

Visa bilaga 571311
Är det denna du skurit till? Svårt att se hur många splines det varit på din, men detta var den enda jag hittade. Står inget om diameter

MarcusL79

Aktiv medlem
Höll den inte längre en så 😬

Kolla den här videon, men osäker om frihjulet som sitter på är möjlig att göra service på
Tyvärr. Rätt exakt 2 mån från det hon fick den.
Men sånt är ju lätt att förutse.

Tack för länken!
Kanske blir så att jag bara köper ny frikrans när jag fått av det gamla.

jonte987

Aktiv medlem
Är det denna du skurit till? Svårt att se hur många splines det varit på din, men detta var den enda jag hittade. Står inget om diameter

Tror det.splines stämmer inte på min. Jag markerade alla som var i vägen och slipade ner dem.

hermannjoh

Aktiv medlem
Tyvärr. Rätt exakt 2 mån från det hon fick den.
Men sånt är ju lätt att förutse.

Tack för länken!
Kanske blir så att jag bara köper ny frikrans när jag fått av det gamla.
Ingen fara, hör av dig om du behöver hjälp. Jag har några frikransverktyg men osäker om dom passar eller ej.
Om du köper ny, kanske värt att byta till en med fler kuggar, då blir den lättare att trampa.

MarcusL79

Aktiv medlem
Ingen fara, hör av dig om du behöver hjälp. Jag har några frikransverktyg men osäker om dom passar eller ej.
Om du köper ny, kanske värt att byta till en med fler kuggar, då blir den lättare att trampa.
Tack men ska prova Jontes diy först.

Tyckte det var bra utväxling på cykeln, särskilt när den är så lätt, så jag kommer köra på 14t igen.
Det syns på hela cykeln och henne att den går så mycket lättare över asfalten, mycket poppigare! Hon orkar också cykla klart lägre och på sämre underlag.
Hon hade dock lite svårt att stå upp i backar pga geon men det har hon valt sig vid nu.

MarcusL79

Aktiv medlem
@jonte987
Bytte du frihjul eller gick det att laga?
Jag får inte bort den stora "brickan" på baksidan och kan inte öppna upp det.

Tips på nytt frihjul?
Hittar bara två olika. VWP och Salt.
Salt verkar vara samma som Dicta men det säger mig ingenting mer än att jag läste i en annan tråd att många BMX frihjul är direkt otäta, och salt ser ju inte direkt tätt ut..

jonte987

Aktiv medlem
@jonte987
Bytte du frihjul eller gick det att laga?
Jag får inte bort den stora "brickan" på baksidan och kan inte öppna upp det.

Tips på nytt frihjul?
Hittar bara två olika. VWP och Salt.
Salt verkar vara samma som Dicta men det säger mig ingenting mer än att jag läste i en annan tråd att många BMX frihjul är direkt otäta, och salt ser ju inte direkt tätt ut..

Jag kunde inte öppna det.

Jag minns inte vad som passar men det är nog det mesta. Bara internal thread diameter och RHD som spelar roll?

MarcusL79

Aktiv medlem
Enkelt att tillverka själv tänker jag?

Visa bilaga 571631

En tunnväggig hylsa i rätt storlek och vinkelslipa bort godset mellan klackarna?
Hade fingret på köpa-knappen men såg att diam var alldeles för stor. Verkar som parktool fr-8 hade varit det rätta. Men googlade vidare och såg att det funkar fint att montera med vanlig kedjepiska 😊

BJS

Aktiv medlem
Hade fingret på köpa-knappen men såg att diam var alldeles för stor. Verkar som parktool fr-8 hade varit det rätta. Men googlade vidare och såg att det funkar fint att montera med vanlig kedjepiska 😊
Det var det tråkiga med frihjul. Hur många verktyg man än hade så fanns det något man saknade

Topp