[Video] Find your playground - nu med extramaterial!

H.

Aktiv medlem
IMG_20200426_112003_776.jpg

playground01.jpg

playground02.jpg

playground05.jpg

Som BMX-cyklist har jakten på spots varit en del av vardagen genom alla år. Att hitta ett ställe och med cykeln utforska och utmana vad som är möjligt att göra.

Nu gör jag detsamma men på en liten bergknalle och 29"-hjul. Vilka linjer går att hitta? Finns det features som kanske inte är uppenbara men som med lite kreativitet blir körbara? Är det rimligt att spendera timmar på något som tekniskt nog klassas som en skolgård?

Självklart har jag tillämpat social distansering, så hela videon är filmad av mig själv.

Edit: Nu med extramaterial!

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Som bonus har filmandet även varit ett sätt att utmana mitt videoskapande. Hur mycket kan jag ge sken av ett stort berg mitt ute i skogen, trots en total fallhöjd på under 10m och att jag aldrig befinner mig mer än max 50 m från skolans grusplan?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Sickna stunts!

Det är därför jag aldrig litar på en enda RR på Pinkbike där de presenterar nån ny "awsome location". Allt kan vara gjort inom en yta på 500*500 meter. 🙃

Stalle

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är exakt sådär det känns när jag cyklar! :) Snyggt som tusan Henrik!

skier

Aktiv medlem
Snyggt filmat (och cyklat)!
Får man fråga vad du använder för program till att redigera filmen? Jag antar att du får in rörelse i bilden genom att zooma in och panorera, eller finns det någon annan teknik för det?

H.

Aktiv medlem
Snyggt filmat (och cyklat)!
Får man fråga vad du använder för program till att redigera filmen? Jag antar att du får in rörelse i bilden genom att zooma in och panorera, eller finns det någon annan teknik för det?
Ja, allt utom slowmo-klippen är filmat i 4k, så då har man ju att leka med när outputen är 1920, trots statisk kamera.

Sen är det redigerat i Sony Vegas. Finns säkert massa andra bra program, men när man bara gör en film vart annat år är det inte värt att lära sig något nytt.

För att inte få för mycket rörelseoskärpa på mig har jag kört med (för att vara video) kort slutartid på 1/500s. Man blir straffad med ryckigare bild, men får som sagt bättre skärpa. Gungor eller karuseller.

H.

Aktiv medlem

bjorkkis

Aktiv medlem
Riktigt bra cykling och snyggt filmat! 👍🏻
Jag var själv ute i ett litet litet skogsområde precis vid en skola idag och spelade in mig själv, blev dock bara ett litet dropp som jag har velat ta under en tid.

Shull

Ny medlem
Är det i Älvsjöskogen?
Tycker det såg ut så när vi bodde i närheten för 4 år sedan.

H.

Aktiv medlem
Är det i Älvsjöskogen?
Tycker det såg ut så när vi bodde i närheten för 4 år sedan.
Nej, detta är Vallentuna, men det finns ju garanterat fler områden som detta. Det var en förhoppning med filmen att inspirera fler att leta upp sina lokala "lekplatser" och utmana sig i att hitta fler linjer och features att köra.

Det är för övrigt inte omöjligt att det blir en kompletterande video med lite mindre tempo och fler klipp på mer långsam, teknisk åkning från området. Var en hel del klipp som är inspelade som inte gick genom redigeringsfiltret så att säga.

SIE

Aktiv medlem
Grymt! Har också börjat ta ett kliv åt sidan och kolla vad som finns precis runt knuten, och ibland är det verkligen som att man kliver in i en ny värld.. trots att den har varit där hela tiden.

H.

Aktiv medlem
Grymt! Har också börjat ta ett kliv åt sidan och kolla vad som finns precis runt knuten, och ibland är det verkligen som att man kliver in i en ny värld.. trots att den har varit där hela tiden.
Ja, det kräver ju ofta att man tvingar sig själv att stanna upp och leta nya linjer. Jag har bott bredvid den här kullen i åtta år och visst har jag spontant sett flera av grejerna men det var först när jag verkligen bestämde mig för att "köra allt" som jag verkligen maxade potentialen.

tpn

Medlem
Den här videon gjorde att jag köpte mig en BMX. Borde rimligtvis resultera i att jag cyklar lika snyggt som H. inom en snar framtid eller hur?

H.

Aktiv medlem
Fälgen klarade sig fint tack och lov. Fast jag fyllde hela däcket med barr, löv och jord så det var lite saneringsarbete för att få det på plats igen. Därav är det fel kläder på sista klippet i originalfilmen, det är filmat vid ett tidigare tillfälle.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer